Coloquy – En svensk aktör av premiumsneakers

Det var ett tag sen vi berörde ämnet sneakers här på Manolo. Även om vår kärlek till randsydda skor med lädersula är osviktande är det inget tvivel om att ett par sneakers kan vara ett utmärkt val till en ledigare stil. Vi träffade Adam Lewenhaupt, grundare och designer av den nystartade svenska aktören Coloquy.

Andreas Weinås  |  Publicerad 2014-11-20 10:18  |  Lästid: 5 minuter
Coloquy - En svensk aktör av premiumsneakers

Utvecklingen av sneakers har varit närmast lavinartad. Från att handla om limmade skräpskor finns det idag modeller och tillverkare av mycket hög kvalitet. Om man värderar detta i sina kavajer, skjortor och brogues finns det ingen anledning att tumma på det när det kommer till sneakers. 

Självklart finns det fortfarande många som tvivlar med motiveringar som att man inte kan sula om skorna men faktum är att jag har själv sneakers av bättre kvalitet som har hängt med i över 8 år utan att ge med sig i varken sula eller ovanläder. En livsålder på nästan 10 år är enligt mig något som absolut får ses som kvalitativt. Visst är 2 400kr mycket pengar för ett par sneakers men slår man ut det över tid och man köper något man verkligen gillar behöver det inte vara ett sämre köp än ett par randsydda skor i samma prisklass. 

Även om vårt fokus ofta landar i det skräddade herrmodet med kostym, kavaj, skjorta och slips vill vi tydliggöra att stil för oss är att anpassa sig efter situationen. Därför kan ett par välgjorda jeans, en kashmirtröja eller ett par vettiga sneakers falla oss lika väl i smaken för de situationer där de känns bättre lämpade. 


Vi fick möjlighet att träffa Adam Lewenhaupt från Coloquy; ett svenskt företag som ville gå emot det massproducerade billiga skor som sneakers ofta förknippas med. 

Hej Adam Lewenhaupt, Hur kommer det sig att ni valde att ge er in i sneakersbranschen?

Det var ett ganska irrationellt beslut tror jag, drivet av passion mer än något annat. Jag har en bakgrund inom finans men har länge längtat efter att göra något eget och något mer kreativt. Samtidigt har jag alltid älskat sneakers och drömt om att jobba med design. Så jag bestämde mig för att lämna mitt jobb, och designa en sneaker precis som jag själv ville ha den. Min inställning var att om jag lyckades skapa en fantastisk produkt, så borde det fungera.

Ni kan ju stoltsera med att faktiskt designat er signaturmodell Tarmac helt inhouse. Hur gick utvecklingen till och vad inspirerade er till just den här modellen?


Jag började med ett blankt papper och en blyertspenna och funderade mycket på vad jag gillade och inte gillade med olika modeller på marknaden, och försökte hitta en design som kändes modern men samtidigt klassisk; sportig men ändå elegant. Jag tittade på allt från chukkas till gamla Air Jordans, och försökte fånga känslan av rörelse från klassiska sportbilar. Parallellt med designprocessen besökte vi flera fabriker i Italien och Portugal, och valde efter en rad prototyper en mindre fabrik i Portugal.

Hur ser du på utvecklingen inom segmentet för just premiumsneakers?

Vi är knappast först i segmentet som man nog kan säga skapades av Common Projects för 10 år sedan, och sedan dess fyllts på av alla etablerade modehus och andra mindre märken. Trenden mot att klä sig lite mer avslappnat förblir stark; allt fler arbetsplatser tar bort sina klädkoder, och sneakers blir allt mer accepterade. Samtidigt blir många premiumsneakers från lyxmärken allt mer extrema, med nitar, krom och stora märken, och vi vill stå för något mer diskret med fokus på material och kvalitet som vi tycker passar bättre för de flesta sammanhang.

Vissa associerar alla sneakers med limmade budgetalternativ eller extrema marginaler. Vad skulle du säga är det som verkligen skiljer en kvalitetssneaker från billigare eller överprisade alternativ?


Tyvärr stämmer ju det översta in på vissa sneakers, framförallt från starka brands som rider på just värdet av sitt märke och gör avkall på kvaliteten. Vi har utvecklat en sneaker där vi för skotypen varit helt kompromisslösa: sulan är väl uppbyggd och har till och med en metallgelänk i sig för att skapa stabilitet och stöd, materialen är de bästa vi kan hitta och främst från Italien och sulan, också från Italienska Margom, är sydd kring skon. Jag vågar påstå att det finns väldigt få andra märken som kompromissat så lite som vi och som kan erbjuda så hög kvalitet på en sneaker. Vi vill beskriva oss själva som "smart premium" och genom att hålla vår försäljning främst i våra egna kanaler kan vi trots vår påkostade konstruktion hålla priset på en vettig nivå (2 400kr), i synnerhet relativt vad man får.

Var ser ni er själva om 5 år?

Vår målsättning är att vara det märke som man först tänker på när man söker efter diskreta och eleganta högkvalitetssneakers. Vi finns över hela världen hos utvalda återförsäljare men har fortfarande majoriteten av vår försäljning i våra egna kanaler. Vi har försiktigt byggt på vårt utbud och eventuellt gett oss in något nytt segment.

Sist men inte minst, varifrån kommer namnet Coloquy och hur uttalar man det? 


Namnet kommer från det engelska ordet Colloquy som betyder ungefär "informal conversation", och uttalas ungefär kå-lå-ky. Det blir en del missförstånd ska jag erkänna. Vi valde namnet för att vi gillade hur det såg ut rent grafiskt och för att det ansluter till vår artikelserie "Conversations", där vi samtalar med individer vi beundrar och som min medgrundare Nicholas Bonde skriver.

 

Coloquy - En svensk aktör av premiumsneakers
Företagets egenutvecklade modell Tarmac är en mellanhög sneaker som finns i 7 olika utföranden. Här i vår personliga favorit "Teak brown suede" som påminner lite om mullvadsgrått/brunt och ger ett väldigt sobert och avskalat intryck.
Coloquy - En svensk aktör av premiumsneakers
Versionen "Dark Rust Grey" som är en mörk grafitgrå version.
Coloquy - En svensk aktör av premiumsneakers
Nyansen Clay är inspirerad likt namnet antyder av lera och materialet är Nubuck.
Coloquy - En svensk aktör av premiumsneakers
En annan lite udda tolkning som gör sig väldigt bra är nyansen Dark Green med en matchande sula.
Coloquy - En svensk aktör av premiumsneakers
För en rockigare stil är modellen i svart nubuck svårslagen.
Coloquy - En svensk aktör av premiumsneakers
Rakt ovanifrån ser man modellens lite mer strömlinjeformade design tydligare och nyansen Light Grey i Nubuck är ett utmärkt alternativ till vitt under höst/vintermånaderna.
Coloquy - En svensk aktör av premiumsneakers
Adam Lewenhaupt från Colorquy i ett par Tarmac i nyansen Clay.
Dela på Facebook
Tweeta