Club Monaco till Sverige

Uppdaterad amerikansk stil med utgångspunkt från New York har format butikskonceptet Club Monaco. Efter framgång på den inhemska marknaden står nu Skandinavien och Europa på tur för den för många okända butikskedjan. Manolo har besökt märkets huvudkontor på West Chelsea’s Gallery Distric för att höra mer om planerna.

Olof Enckell  |  Publicerad 2012-04-19 09:01  |  Lästid: 5 minuter

Giganterna Ralph Lauren och Tommy Hilfiger har senaste åren gjort stora satsningar för att stärka sin ställning i Europa. Ingen lär ha undgått märkenas nya flaggskeppsbutiker och massiva reklamkampanjer. En i sammanhanget betydligt mindre känd aktör, som med en sympatisk designfilosofi och butikskoncept, börjat väcka uppmärksamhet även i Europa är kanadensiska Club Monaco.

Club Monaco öppnade sin första butik i Toronto 1985. Idén då var liksom nu att erbjuda bärbara basplagg av i ett ledigt och samtidigt elegant snitt som kunde konkurrera med etablerade modemärken utan att ruinera plånboken. Butikskonceptet blev snabbt uppmärksammat för sin monokroma designfilosofi och svartvita kampanjbilder där Club Monaco bland annat samarbetet med fotografer som Peter Lindbergh, Patrick Demarchelier, Bert Stern, Mario Testino och Richard Avedon. Även Thom Browne har arbetat som designer här.

Fem år efter starten öppnades den första butiken i USA och Santa Monica. Idag har Club Monaco över 140 egna butiker och återförsäljare i främst Nordamerika, men även Asien.  Framgången uppmärksammades av bland annat Ralph Lauren som 1999 köpte upp Club Monaco. Likheterna med moderföretaget är dock praktiskt taget obefintliga och Club Monaco drivs idag helt självständigt.


Chefsdesigner för herrkollektion är Aaron Levine, som tidigare även ansvarat för ruffa Maine-märket Rogues Gallery och varit med och utvecklat anrika Hickey Freemans yngre linje Hickey. När Manolo möter Aaron i sin designstudio, som internt går under namnet "The Cave", pågår finjusteringarna för vårkollektionen 2013. Från sin kreativa röra till skrivbord rycker Aaron upp ett läderprov på ett bälte i alligatorskinn.

Det är lätt att fastna i detaljer med Aaron, som beskrivs som en enorm produkt- kvalitetsnörd. Aaron berättar varmt om märkets samarbete med Loro Piana i att ta fram en nyutgåva av originaltyget för den klassiska skepparkavajen tillsammans med ett väveri i Maine.

- Club Monaco har alltid haft ett tydligt uttryck. Mitt arbete har i hög utsträckning handlat om att förbättra och förfina enskilda plagg snarare än att skapa en helt ny designidé. Just på tygsidan har jag försökt att höja nivån ytterligare med bland annat kvalitéer från de italienska väverier runt Biella, som jag arbetade mycket med under tiden på Hickey. Pea coat-tyget vi utvecklat med Loro Piana  är en av mina absoluta favoriter. Det har verkligen tyngden och den rustika känslan som återfinns i äldre skepparkavajer, säger Aaron.    

   



Club Monaco S/S12

Hur skulle du beskriva Club Monacos designfilosofi?

- Vi brukar använda definitionen casual elegance. New York är med sin mix av olika stilar en utgångspunkt från allt vi gör.  Vi blandar sportiga inslag med såväl välskräddade delar som workwear-mode, vilket är väldigt kännetecknade för New York-stilen.   I grund och botten handlar det om att skapa bärbara basplagg där vi arbetar med en väldigt nedtonad färgskala i grått, blått och brunt utan några synliga logotyper.

Hur gör man det utan att det känns tråkigt och slätstruket?

- Allt handlar om hur man kombinerar plaggen.  Jag kan tycka att många av dagens designers och stylister gör allt för komplicerat. Det blir för mycket mönster och färg på en och samma gång. Som kund vill man ju ha kläder av bra kvalité och schysst passform. Det var också en viktig anledning till varför jag tackade ja till att arbeta för Club Monaco.  Vi arbetar med i grunden väldigt klassiska plagg som vi vill ska vara kvar i garderoben en längre tid.


I Europa förknippas amerikansk stil ofta med en ganska vid passform och illasittande plagg. Hur väl stämmer denna bild?

- Det har varit ett problem för många amerikanska märken när de försökt introducera sig på den europeiska marknaden. Jag upplever dock att det skett en drastisk förändring här i USA senaste åren. Idag har även superkonservativa amerikanska märken en smalare passform som alternativ till sitt klassiska snitt. Club Monaco har alltid arbetat efter ett mer europeiskt och mer figurnära snitt, vilket jag tror varit en nyckel för vår framgång på den inhemska marknaden och varför det kommer att fungera även i Europa.  

I höstas introducerade ni kollektionen Made in the USA. Vad var tanken med den?

- Vi tog fram kollektionen i samarbete med Michael Williams på bloggen A Continous Lean, som jag känner sedan tidigare. Vi är båda riktiga nördar när det kommer till kvalité och produktion. Idén var ganska enkelt att skapa tidlösa klassiska plagg och samtidigt visa upp den hantverksskicklighet som finns i USA. Resultatet blev en mindre kollektion av skjortor som är tillverkade i Ashland, kostymer från en mindre producent i Westminster samt slipsar som sys här i New York. Allt i väldigt klassisk amerikansk stil.


I din första kollektion känns det som att skräddade plagg är en väldigt viktig del. Hur går det att kombinera med en genomgående blygsam prisbild?

- Kostymer och kavajer är tveklöst det svåraste att få till. Det är så många olika delar och detaljer som måste stämma för att ge rätt känsla. Många gör felet i att lägga allt krut på ett exklusivt tyg.  Det gäller att hitta en balans mellan konstruktion och tyg där det i många fall är bättre att satsa på en snygg och hållbar baskvalité snarare än ett delikat lyxtyg. Jag har inspirerats mycket av italienska kostymmärken som exempelvis Boglioli och försökt att mjuka upp snittet på våra kavajer.  Det är ganska tydligt att dagens kund vill ha ett lite mjukare snitt på sin kavaj, vilket också gör den lättare att kombinera med övriga klädseln. 

För drygt ett år sedan tog butikskedjan första steget in på den europeiska marknaden med prestige-återförsäljare som Browns London, Galeries-Layfatte Paris och Breuninger Stuttgart. Sedan i våras finns märket även representerat på den svenska marknaden och Rådhuset i Uppsala och nyöppnade NK Classics i Göteborg.  

Torsdagen den 26/4 kommer Club Monaco att visa upp sin kollektion på NK Classics i Göteborg. Manolo.se kommer att finnas på plats mellan kl 20-22 för att ge stiltips.  Alla Manolos läsare är varmt välkomna under kvällen då det även kommer att bjudas på mat och dryck. Är du intresserad av att gå, OSA senast den 24 april på denna länk.


   

Club Monacos kollektion för den kommande höstsäsongen som är Aarons första.








Aaron Levine
Dela på Facebook
Tweeta