Cavour Menswear – En intressant norsk nykomling

Det kommer allt fler nya aktörer inom klassisk konfektion och idag skall vi titta närmare på en av dessa. Till våren kommer en första kollektion ut i butik i Skandinavien från det intressanta nystartade märket Cavour Menswear. Manolo begav sig till Oslo för att träffa grundarna och titta närmare på plaggen.  

Olof Nithenius  |  Publicerad 2014-10-16 09:27  |  Lästid: 4 minuter

Företaget som startats av bröderna Sebastian och Richard Scharnke samt deras vän Fredrik Blindheim är alltså baserat i Oslo där också trion tidigare varit verksam som butiksansvariga samt inköpare för den välsorterade butiken Höyer Egertorget. Efter flera år i branschen och med ett stort nätverk i framförallt Italien började tanken på ett eget märke att växa fram.

De kände att det saknades ett märke med utseendet och konstruktionen av de mest klassiska Italienska herrkonfektionsmärkena som Canali och Caruso men till ett mer överkomligt pris. Passformen är mer anpassad till den smala skandinaviska kunden samtidigt som man behåller den lättare axeln, formsydda bröstfickan och de rullade breda slagen. Plaggen skall också ha ett riktigt bra snitt, fina material och en så kallad halvkanvaskonstruktion. Med detta menat att mellanläggen som fixerar tyget inte är klistrade utan sydda och täcker övre delen av kavajens framstycke så som bröstparti och slag. 

 


Cavour Menswear - En intressant norsk nykomling
Här illustreras den sydda halvkanvaskonstruktionen tydligt. Som man ser sträcker den sig framför allt över bröstparti och slag där behovet är som störst.
Cavour Menswear - En intressant norsk nykomling

Följden blir att plagget över tid formar sig bättre efter bäraren och inte bubblar eller tappar passform vilket en limmad konstruktion kan medföra. Priset är viktigt och skall vara attraktivt och i samma prisklass som exempelvis Oscar Jacobson, Tiger of Sweden eller HUGO som är stora i detta prissegment idag fast då med en fixerad konstruktion. Kavajerna kommer beroende på tyg att kosta mellan 4000-5000 kr och en kostym ca 5000-6000 kr. För att klara att hålla dessa priser med den mer tidskrävande kanvaskonstruktionen produceras plaggen i Kina.

Vi frågade lite om hur företaget kvalitetssäkrar produktionen och om de tror att produktionslandet kan påverka kundernas vilja att handla?

Grundarna berättade då lite mer om fabriken som är en av Kinas största inom konfektion med ca 30 000 anställda. De har en lång historik och producerar åt många internationella märken och butiker bland annat Z Zegna, Boggi och Barneys NYC för att nämna några.

De har agenter i Italien som fungerar som rådgivare och som en länk till Europa och USA och dessa ställer oerhört stora krav på kvaliteten och produkten. Trion kommunicerar till stor del med just en kontakt i Italien som ansvarar för detta och det har fungerat bra. De har även tagit god tid på sig och testat sig fram för att hitta en produkt och konstruktion som de är nöjda med.


Nu i början har de valt att arbeta med kinesiska tyger men kommer redan till hösten att erbjuda tyger även från några av de främsta italienska tillverkarna så som Loro Piana och Vitale Barberis Canonico.

 

Cavour Menswear - En intressant norsk nykomling
Nätt axelkonstruktion och en bröstficka som vanligtvis kallas "Barchetta" som betyder liten båt på italienska och syftar till den lätt rundade formen.
Cavour Menswear - En intressant norsk nykomling
Klassisk businesskostym i antacitgrått med breda fina slag.
Cavour Menswear - En intressant norsk nykomling
Dubbelknäppt modell i fint snitt.

I första hand är det just kavajer och kostymer som kommer att vara företagets fokus. De kommer dock även finnas skjortor och stickade plagg i kollektionen. Skjortorna sys även de i Kina och har en tydlig italiensk estetik. De mer formella skjortorna har en elegant cutawaykrage, diskreta färger och mönster samt exklusiva pärlemorknappar och kommer att kosta 1199 kr. Det ledigare skjortutbudet har mjukare kragar och tyger i linne samt denim och chambray och kommer att kosta 1399 kr. Man har även inspirerats av de främsta skjortmakarna från Napoli och trion jobbar just nu med att utveckla en skjorta med 6 handsydda moment med ett högre armhål. Skjortan är en av flera spännande nyheter som kommer redan till nästa höstkollektion.

När det kommer till de stickade plaggen så kommer de från en av de främsta kashmirtillverkarna inom detta område. De har en enorm fabrik och är till och med noterade på börsen och används av kända varumärken över hela världen. Utbudet sträcker sig från merinoull till en blandning av ull/kashmir eller 100% kashmir. Vi provade en tröja i 70% ull och 30% kashmir som har en härligt lyxig känsla och en relativt snäv passform.


Plaggen kommer som sagt att landa i butik efter årsskiftet i Norge och till nästa säsong kommer trion att gå in på den svenska marknaden. Det är riktigt roligt att se denna typ av satsningar i Skandinavien och tror att om de bara lyckas bygga ett varumärke kring produkten så kommer det att gå riktigt bra. Med tanke på priset så känns produkterna riktigt bra och det gäller bara att lyckas övertyga oss varumärkestörstande konsumenter om det samma.

 

Cavour Menswear - En intressant norsk nykomling
Klassiska skjortorna med elegant cutawaykrage.
Cavour Menswear - En intressant norsk nykomling
Lediga alternativ i linne.
Cavour Menswear - En intressant norsk nykomling
Grundarna Richard Scharnke, Fredrik Blindheim och Sebastian Scharnke.

För mer information om varumärket kan vi rekommendera ett besök på deras instagramkonto @Cavourmenswear.

Dela på Facebook
Tweeta