Brioni tar en ny inriktning med Justin O´Shea som Creative Director

Det var många i modebranschen som höjde ögonbrynen när anrika kostymhuset Brioni i mars tillkännagav att Justin O´Shea blir ny Creative Director för företaget. O´Shea som tidigare saknar erfarenhet som designer är anställd för att föryngra och utveckla det skräddade husets varumärke och nyligen fick vi se de första exemplen på detta.

Andreas Weinås  |  Publicerad 2016-07-19 08:55  |  Lästid: 2 minuter
Brioni tar en ny inriktning med Justin O´Shea som Creative Director

För de som inte känner till Justin O´Shea sen tidigare är det kanske aktuellt med en kort presentation. Han är ursprungligen från Australien och kanske främst känd som ett av streetstylefotografernas största villebråd under modeveckorna. O´Shea arbetade senast som Fashion Director på MyTheresa. Ett uppdrag han förvaltat med bravur då företaget gått från att vara en liten butik i München till en av de största inom e-commerce med omsättning på närmare en miljard kronor. 

Ett av de första stegen Justin O´Shea gjorde som ny Creative Director för Brioni var att lansera en ny logotyp. Ett typsnitt som andas Goth och medeltid men är inspirerad av företagets logga under 1950-talet. 

 


Brioni tar en ny inriktning med Justin O´Shea som Creative Director
Företagets logga som vi varit vana att se den de senaste decennierna.
Brioni tar en ny inriktning med Justin O´Shea som Creative Director
Brionis logga från 1950-talet som låg som inspiration för den nya.

Nästa steg var att använda världens bäst säljane metalband; Metallica i sin kampanj där medlemmarna alla bär den nya kostymsilhuetten Continental. 

Justins första kollektion visades nyligen i Paris och där ligger fokus mycket på att göra kostymen cool igen. Det tillkommer mycket attityd i form av smalt skurna kostymer, chinchillarockar och attachéväskor. En stor portion heavy metall och mindre klassisk elegans än företaget tidigare varit förknippat med. 

Hur marknaden kommer ta emot den här nya inriktningen återstår att se men det skall onekligen bli spännande att följa. 

 


Brioni tar en ny inriktning med Justin O´Shea som Creative Director
Metallica som frontar Brioni i senaste kampanjen.
Brioni tar en ny inriktning med Justin O´Shea som Creative Director
Rockig kostymsilhuett. (vogue.com)
Brioni tar en ny inriktning med Justin O´Shea som Creative Director
Nya hussnittet Continental (vogue.com)
Brioni tar en ny inriktning med Justin O´Shea som Creative Director
Rock i Chinchilla. (Vogue.com)
Brioni tar en ny inriktning med Justin O´Shea som Creative Director
Creative Director Justin O´Shea.
Dela på Facebook
Tweeta