Boglioli

Olof Enckell  |  Publicerad 2009-08-03 13:02  |  Lästid: 4 minuter
Bild 312577

Reportage: Boglioli har senaste åren definierat naturlig elegans. Genom att ta bort allt överflödigt foder, anamma en kroppsnära silhuett och tvätta sina tyger får det italienska familjeföretaget kostymer att se oklanderligt enkelt ut.

Märket startade som ett skrädderi i Brescia där skräddarmästare Piero Angelo var känd för sin stilfulla känsla. Men det var först när sonen Giuseppe tog över som företaget växte på allvar. Giuseppe såg efter andra världskrigets slut en stor potential i textilindustrin och tog stora risker genom att investerade i vad som då ansågs vara toppmodern teknik. Investeringarna visade sig snabbt lönsamma och under 50- och 60-talet växte det lilla skrädderiet till en större fabrik.


När tredje generation kom in i företaget 1972 genom äldste sonen Mario hade fabriken mött en mindre nedgång efter växande konkurrens från nya textilländer. Företaget bytte namn till Luca och verksamheten tog åter fart för att 1974 ha över hundra anställda. Den positiva utvecklingen fortsatte när Giuseppes två andra söner Stefano och Pierluigi kom in i företaget. 1994 hade företaget 220 anställda och producerade årligen 90 000 kavajer och 40 000 par byxor under eget namn såväl som på licens för märken som Etro.

Idag styr bröderna Mario, Stefano och Pierlugi tillsammans företaget som senaste åren rönt ny framgång. 2004 introducerades K Jacket som snabbt blev en succe och fick företaget att fördubbla sin omsättning. Den första modellen av K Jacket var gjord i 100% kashmir och saknade helt foder, vilket gjorde att den faktiskt kunde tvättas för hand. Stilmässigt blev K Jacket med sin okonstruerade design banbrytande och har följts av en flera tolkningar. Själva har Boglioli följt upp originalet med en rad olika modeller i nya material. Tvättade tyger är liksom en kroppsnära silhuett ett genomgående tema i märkets formspråk. Allt för att kavajen skall kännas så naturlig som möjligt.

Bild 312578

I Sverige säljs märket i nuläget på Gabucci och Hans Allde i Stockholm. Bob Tavakoli på Gabucci som specialiserar sig på just italiensk konfektion med märken som Raffaele Caruso, Borrelli och Belvest har i höst tagit in märket för första säsongen. Själv är Bob mycket entusiastisk inför märket.
- Det neapolitanska snittet med en naturlig silhuett har visserligen funnits länge, men Boglioli har med sin stil tagit ytterligare ett steg . De var de första som verkligen tog bort allt utom det allra nödvändigaste i kavajen och använde sig av tvättade tyger för att ge en något använd känsla. Överlag är det ett väldigt nytänkande företaget, vilket inte minst märktes under senaste Pitti Uomu-mässan där Bogliolis monter hade överlägset bäst aktivitet. De har vuxit mycket senaste säsongerna. Samtidigt är det ett företag som är väldigt selektiva med vart de finns. De vill bara finnas på butiker som verkligen förstår deras koncept. Ofta inte i mer än 1-2 butiker i större städer.


Vad är det i silhuetten som är så speciell?
- Framförallt är det axeln som på de flesta modeller helt saknar vaddering och är något kortare än vad många är vana vid. Ärmhålen är liksom ärmarna väldigt smalt skurna. Likaså är längden något kortare utan att för den delen vara överdriven. Eftersom många modeller helt saknar mellanlägg blir de också väldigt följsamma och mjuka längs bröstpartiet. Det gör att materialen blir allt mer framträdande. Bomullstygerna ger en något styvare känsla medan känslan för ullkavajerna påminner mer om att ha på sig en ullcardigan.

Stilen är väldigt italiensk, hur tror du att märket kommer att tas emot i Sverige?
- Det är tydligt att modet går mer mot kavaj och uddabyxor där kavajen måste gå att bära till såväl jeans som kostymbyxa. Denna naturliga men samtidigt väldigt eleganta stil passar då perfekt. Samtidigt är det långt ifrån alla som uppskattar det kroppsnära snittet. Men de som verkligen förstår kommer att älska det.

Till vilken kund rekommenderar du plaggen?
- Stilen passar många olika kroppstyper, men framförallt något yngre personer. Passformen är något för smal för män med lite mage. Det gäller även byxorna där storlek 50 mäter 19 cm i fotvidd och med fördel bärs något kortare. Den smala silhuetten går även igen i den mer dressade delen där kostymerna använder sig av en något mer markerad axel.

Bild 312579


Bild 312580 Bild 312581 Bild 312582 Bild 312583


Bild 312584 Bild 312585 Bild 312586

Samtliga plagg på bilderna är från Gabucci. Foto: Olof Enckell


Dela på Facebook
Tweeta