Boglioli Spring/Summer 2019

Enligt många uppfann Boglioli den industriella okonstruerade kavajen. För våren låter man konflikten mellan starka färger och formella plagg stå i fokus.

Andreas Weinås  |  Publicerad 2019-06-19 10:32  |  Lästid: 3 minuter

Företaget Boglioli var en av de första aktörerna att kommersialisera och framför allt industrialisera den okonstruerade kavajen. Med mycket god mönsterkonstruktion lyckades man strippa plaggen på i princip all kanvas och vaddering vilket gav dem en lätt och avslappnad känsla som påminner mer om en kofta än en kavaj.

De senaste 10 åren har varit kraftigt dominerade av det okonstruerade modet. Från att ha varit en liten grupp av italienska producenter och skrädderier som behärskade tekniken är det idag något som erbjuds från såväl budgetkedjorna som de finaste varumärkena på marknaden.

Boglioli har följt med den här trenden och har även legat i framkant med en annan teknik som vuxit i populäritet. Vi talar om plaggtvättning. En teknik där man tvättar det färdiga plagget för att skapa en ännu mjukare och mer patinerad känsla. Detta fungerar allra bäst på bomullsblandningar där man kan se en lätt blekning och slitning runt sömmarna.

För våren har Boglioli utvecklat detta ytterligare ett steg med plagg-infärgning. Det betyder att kavajerna produceras i en ljus, närmast vit ull som sänks ner i ett färgbad två gånger. Effekten det ger är en närmast flammig finish med bleknade sömmar. Kanske inte något för alla men oavsett en intressant teknik.

Kavajerna fortsätter vara fjäderlätta tack vare konstruktionen och styling går allt längre ifrån klassiskt skrädderi. Kombinationer med pikétröja eller skjorta utanpå ett par jeans signalerar återigen att dessa plagg skall ses snarare som en kofta än en klassisk kavaj.

Kampanjen för våren 2019 är fotograferad i företagets fabrik i Gambara för att fånga kontrasten mellan det industriella och det sartoriella som bägge präglat företagets produkter sen starten.

Dela på Facebook
Tweeta