Beteendemönster solglasögon

Olof Enckell  |  Publicerad 2008-02-17 19:50  |  Lästid: 2 minuter
Bild 316762

Att välja solglasögon är absolut ingen lek. Till skillnad från vanliga glasögon svänger modet för solglasögon i rasande tempo. Vårens måste blir höstens allra största stilmiss. Därför gäller det att utveckla ett beteendemönster för att välja solglasögon. Vi ger er tre.

Nostalgikern
Få accessoarer talar om så mycket nostalgi som solglasögon. Gamla filmstjärnor som förevigat olika modeller blir återigen senaste mode och varje år är det en klassik solglasögonmodell som hypas för nästa år vara helt passé. Att inhandla klassiska bågar innebär dock ett betydligt långsiktigare tänk. Likaså finns den en påtaglig risk att drabbas av hybris genom att anamma en stil som endast Steve Mcqueen behärskade.


Rayban Clubmaster, Persol

Hipstern
Problemet med hipsters är att det adrig riktigt går att avgöra huruvida det hippa verkliget är hippt kontra ren och skär ironi. Oavsett vilket är det alltid lätt att förakta trender utan att faktiskt se nyttan i dem.

Bild 316763

Henrik Vibskov, Topman, Urban Outfitters


Excentrikern
David Hockney och Elton John kan båda tillskrivas skaran av excentriska glasögonbärare. En skara som inte ligger allt för långt ifrån hipstern. Den huvudsakliga skillnaden är att excentrikern styrs av sin färgstarka personlighet och inte vad som står i Rodeo.

Bild 316764

Retrospecs.co.uk, Cutler & Gross Vintage

Dela på Facebook
Tweeta