Besök på väveriet, del II

Eton for Manolo: Att tillverka ett skjorttyg innehåller som vi berättade i gårdagens artikel lika många moment som det är tidskrävande. Hur går då själva designprocessen till? Vi har träffat Testas chefsdesigner Gianluca Sala som berättar om sin syn på skjorttyger.

Olof Enckell  |  Publicerad 2011-04-29 08:42  |  Lästid: 2 minuter

Gianluca hämtar in pärmar med tygprover från 20-talet. Inför varje säsong går han igenom hela Testas arkiv för att få inspiration och idéer till nya tyger.

– Det är en ganska tidskrävande, men det är viktigt. Med ett så här rikt arkiv finns det alltid något att snappa upp. Många av tygerna är väldigt klassiska och känns relevanta än idag.  Det visar på att skjorttyg inte behöver vara så avancerat utan det handlar mer om de små detaljerna som att få rätt nyans och dimension på randen eller rutan.

Efter detta sammanställs olika inspirationskollage utifrån en viss färg för att färgkoordinera kollektionen.  Sedan vävs en så kallad blanket, en rulle av tyg i enkel tuskaftsväv som är till för att ge en känsla av hur mönstret och färgerna kommer se ut på det slutgiltiga tyget.  Själva mönstren ritas i CAD innan det sedan görs ett prov på väven.


- Svårigheten ligger i att översätta ett mönster på en speciell väv. Ett mönster eller färg kan se fantastiskt ut på en väv, men inte alls funka för något annat.  Sedan är det självklart inte bara en designfråga utan hållfastheten och tygets egenskaper är självklart väldigt viktig. Varje tyg genomgår noga tester för att se att de inte kommer torrfälla eller krympa. Tyger med olika typer av vävtekniker är ofta de svåraste eftersom dessa beter sig lite olika, avslutar Gianluca.

  

Några av tygproverna för nästa vårsäsong. I regel designar Gianluca med sin designavdelning cirka 3000 mönster och färgkombinationer per säsong.
I förgrunden en bomullsplanta av egyptisk ursprung och så kallad Giza 45 kvalité.
Prover från Testas arkiv.


Dela på Facebook
Tweeta