Bakgrund: Louis Vuitton

 |  Publicerad 2006-12-18 10:59  |  Lästid: 3 minuter

Bild 3156481821 föddes en liten pojke vid namn Louis Vuitton i Jura, Frankrike. Denna pojke skulle visa sig ha en speciell fallenhet – för väskor. Redan som sextonåring drog han till Paris för att söka lyckan, och där fick han jobb som lärling hos en packningsmästare. Louis Vuitton hade hittat sin bransch och karriären rullade igång.
1854 grundade han det egna märket och slog upp portarna för sin första egna butik i Paris. Louis Vuitton blev snabbt en pionjär inom väskbranschen, inte bara för sina estetiska egenskaper, utan även för den revolutionerande utformningen han försåg sina väskor med.

Oceanångare och tåg blev allt vanligare fortskaffningsmedel på den här tiden, men bagageutrymmet räckte inte riktigt till för alla otympliga väskor. Så Louis Vuitton fick en idé om att göra en stapelbar koffert med platt lock. En modell som skulle bli minst sagt populär bland folket på resande fot. Det dröjde inte länge förrän namn som Charles Lindbergh och Ernest Hemingway stod i kundregistret.

År 1880 kastade Louis in handduken och överlät firman till sin son Georges. Några år senare expanderade märket och första butiken i London invigs, och ytterligare några år senare tar Georges och pappa Louis – som fortfarande har ett finger med i spelet – fram det numera klassiska materialet Damier Canvas.

Fyra år senare, 1892 dör Louis Vuitton – samma år börjar företaget tillverka handväskor.
Bild 315649Företagets framgångsera mattas något 1936 när George dör, men företaget stannar i familjens ägo när Georges son Gaston-Louis Vuitton tar över. Gaston-Louis lyckas hålla företaget på fötter och allt eftersom åren går breder Louis Vuitton ut sig över världen.


Vi slår över till modern tid, 1987 , när Louis Vuitton blir grundpelaren i lyxkonglomeratet LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) som idag har stormärken som Dior Homme, Marc Jacobs, Donna Karan och Givenchy i sitt stall.

Louis Vuitton bibehåller sin plats som väskbranschens stora gigant. Med en uppsjö av olika modeller, material och mönster har de sålt miljoner väskor välden över. Men det dröjer fram till 1997 innan märket får sin första klädlinje. Det är den då relativt anonyme Marc Jacobs som belönas med det respektingivande epitetet artistic director.

Sedan dess har det följt ett pärlband av samarbeten med olika kreatörer som fått göra sin variant av de klassiska väskorna. Ett av de mest kända är konstnären Stephen Sprouses limiterade serie handväskor med graffititryck. Lika välkända för sitt originella utseende, som bärare av titeln "världens mest kopierade väska". Det sägs för övrigt att endast 1 procent av alla väskor prydda med Louis Vuittons klassiska logga är äkta vara. Resten är kopior. Och det är inte lätt för ett otränat öga att se skillnad. Men - som tur är - gör Marc Jacobs och hans kollegor det i alla fall. Jag läste en rolig anekdot i en intervju med Marc Jacobs i tidningen i-D för ett tag sedan. Där avslöjade han att han hade sett en bild på Victoria Beckham bärandes på en Vuitton-väska, helt ovetande om att det var en fejk hon bar på, så Marc Jacobs skickade henne en äkta istället.

Bild 315650Det är inte bara när väskorna ska designas som man kallar på förstärkning utifrån. För någon säsong sedan gav Marc Jacobs det prestigefyllda uppdraget till sin polare, tillika hip-hop-stjärnan, Pharrell Williams att ta fram en kollektion solglasögon. Något år senare var det smycken. I år prydde även Pharrell Williams Louis Vuittons kampanjbilder.


Det är idag fortfarande väskorna - i alla dess format - som är Louis Vuittons signum. Men det finns ju som sagt en klädkollektion också, även om den inte är så stor och ofta inte kompatibel med din plånbok.
På visningspodiet för den här säsongen bjöd Marc Jacobs på en ganska udda visning. Det blandades effektfullt mellan nylonbyxor och långa chinchillapälsar. På fötterna hittade man vandrarkängor och över öronen - det mest uppmärksamma under visningen - öronmuffar. High-tech mötte high-fashion skulle man kunna säga.

Inför vårsäsongen har Marc Jacobs - sin vana trogen - kallat på en gästande designerpenna. Det är Paul Helber, före detta designer hos Martin Margiela, som plockats in för att hjälpa till med herrkollektionen. En kollektion som på men.style.com beskrivs som "Victorianskt engelskt möter Hawaii". Paul Helber säger att han "gillar att hitta harmoni mellan extremer".

På catwalken skiftade kontrasterna mellan hawaiiskjortor och svarves, dubbelknäppta kavajer och glansiga skjortor, rockar och jesussandaler.
Och självklart - väskor.

Dela på Facebook
Tweeta