Åtta svenskar i Köpenhamn

 |  Publicerad 2007-08-12 17:34  |  Lästid: 5 minuter

Bild 316304Modemässan i Köpenhamn avslutades i dag och bland utställarna på de båda mässorna återfanns många svenskar. Förutom besökande inköpare och media från Sverige syntes alla de stora märkena i mässmontrarna, bortsett från Whyred, som vi med andra ord får återkomma till.

Manolo ägnade en stor del av tiden åt att se vad de stora – och de lite mindre – varumärkena levererar ut i butik tidigt i vår. Åtta märken fann vi anledning att titta lite närmare på under vinjetten ”Åtta svenskar i Köpenhamn”.

Acne Jeans
Jonny Johanssons och Acnes vår- och sommarkollektion, som hämtat inspiration från 20-talets kolonialmode, har fått ett blandat mottagande. Manolo lägger sig också någonstans mittemellan och konstaterar att satsningar som den på premiumjeansmodellen ”Generic Boy” är högintressanta och gör märket till viss del stilbildande. Allt medan annat inte känns riktigt lika fräscht. Bland överdelarna, till exempel, känner vi igen kostymerna sedan längre och jodå, jeansskjortan hänger med även till nästa vår.

Från jeanskollektionen noterar vi att den tidigare så framgångsrika ”Mod”-modellen är tillbaka, att märkets första ekologiska modell någonsin kommer lagom till våren och att alla jeans får sällskap av två stycken chinosmodeller.


Slutligen konstaterar vi att de väskor som släpps nästa vår är cykelväskor i tekniska material och att märkets samarbete med Tretorn utvidgas genom att de tre modeller som presenteras nu till våren profileras hårdare än märkets egna. De egna skorna, ja. De beryktade ballerinaskorna var inget dåligt skämt utan säljs till det facila priset av 2100 kronor.

Fifth Avenue Shoe Repair
Hos Fifth Ave har Lee Cotter hittat mycket inspiration i det som märket redan gjort. Skjortor med tryckknappar i en annan färg, många jeansmodeller och valet av färger – grått, vitt och svart – känner vi igen. Men, här finns också ett antal överraskningar:

Exempelvis är Fifth Avenue Shoe Repair det märke i Köpenhamn som kanske allra mest håller fast vid nylon och andra funktionsmaterial även till våren, för dem som gillar det. Och de tre nämnda, ständigt närvarande, basfärgerna får till våren tydligt sällskap av accentfärgen klarröd.

Andra höjdpunkter är dressade shorts med pressveck, tänkta att matchas med tillhörande kavaj. Missa heller inte den smårutiga, svarta kostymen, där tyget gör att rutornas struktur förändras beroende på ljus.


Det mest genomgående temat är annars två: dubbla framstycken på exempelvis huvtröjor i form av applikationer och fickor. Överallt fickor! På trikå, på skjortor, på kavajer och på byxor. Och för den som vågar: bröstfickor i genomskinlig plast på t-shirts.

Filippa K
Det är ingen direkt revolutionerande herrkollektion Filippa K visar upp: ett marint tema för en vår- och sommarkollektion har vi, så att säga, sett förut. Men det är i vilket fall som helst just med det Rasmus Wingårdh begåvat kläderna, då ett ankare följer med som en röd tråd på prints och knappar och den marinblåa färgen dominerar. Och på tal om färger, så har det faktiskt hänt en hel del på det området. Visserligen är ju detta en vår- och sommarkollektion, som ju rent generellt är mer färgglad än höstens och vinterns diton. Men det tidigare så sparsmakat gråa Filippa K visar nu upp ett spann av färger som sträcker sig från nämnda marinblåa, svarta och gråa, över brunt och grönt, via lila och turkost, till gult, sand, beige, crèmevitt och vitt. Och av surret runt mässmontrarna att döma tillhörde Filippa K definitivt ett av de starkaste korten på plats.

Och så noterar vi att Filippa K verkar ha tagit intryck av Acnes, J Lindebergs och Julian Reds olika sneakers och till våren släpper en egen, blå tygmodell.

Gram Design
Expansionstakten för svenska Gram Design har stannat av. Ett medvetet val, enligt den ena halvan – den andra utgörs av Anna Stenvi – av paret bakom märket, Alexis Holm. Man har helt enkelt kommit till den punkt där fler sålda par skor leder till en överetablering och överexponering av märket. Därför kommer man framöver arbeta med mer sidoprojekt till huvudkollektionen. Merinoulltröjorna som kommer till hösten är det första ledet i den satsningen, och får sin uppföljare i bomullstrikåer med fjärils- och stridsflygplanstryck till våren.


Längre fram – troligen i maj nästa år – presenteras Gram SE (Special Edition): en limiterad kollektion av sneakers av en typ som märket inte gjort tidigare och som kanske påminner mer hur gemene man uppfattar att sneakers "ska" se ut, än Grams tidigare kollektioner gör. Limiterad, ja. Runt fem butiker i landet får dela på 500 skor som blir kvoten i Sverige. Pris: 1995 kronor.

I huvudkollektionen är tre modeller nya: 321g, 387g och 388g. Materialen som används är fortsatt denim, oljerock och drywax, priset ligger även fortsättningsvis på mellan 800 och 1050 kronor och en ny produktionsfabrik medför tjockare yttersula, stabilare innersula och en genomgående högre kvalitet.

Hope
Hopes tema för hösten som kommer är nästan genomgående oversize. Och den kursriktningen fortsätter till våren med bland annat extremlånga skjortor som går till knäna. Dessa är tänka att kombineras med för korta, vida, dressade byxor.

Man säger själva att man gjort en etnisk kollektion, med de för Hope obligatoriska militärinfluenserna, i svensk upplaga. Med den här kollektionen är det också tänkt att Hope på allvar ska ta sig ut i världen. Den (kollektionen) har redan ställts ut i Paris och Milano och efter Köpenhamn och Stockholm nästa vecka väntar München och New York.


J Lindeberg
Efter en turbulent vår inom företaget tar J Lindeberg nya tag med ny ägare och ny ledning. Märkets starke man, Johan Lindeberg, som ju ryktades vara på väg bort, är tillbaka. Han har samma roll som förut, den som creative director, men utan det ekonomiska ansvar han hade tidigare.

Den kollektion som visas upp i Köpenhamn är stor, spänner över fyra olika linjer och av hög internationell klass. Uppdelningen som ska gälla framöver har vi varit inne på tidigare, men här kommer en uppdatering:
• Main Line by J Lindeberg: Premiumlinjen, som till och med ansågs som för fin för att visas upp i Köpenhamn. Ska säljas i märkets egna butiker och på internationella, prestigefyllda modevaruhus. I kollektionen ingår även märkets samtliga skor, trots att priset på många av dem inte ens uppgår till en tiondel av exempelvis den dyraste kostymen.
• Tailoring by J Lindeberg: En skräddad kollektion som påminner mycket om hur "gamla" J Lindebergs huvudlinje såg ut.
• JOHAN by J Lindeberg: En yngre linje som även omfattar märkets samtliga jeans. Glädjande för många kanske, innebär detta också att den omdebatterade, sydda JL-loggan nu försvinner från jeansens bakfickor, till förmån för en betydligt mer stilren lapp där bak och en JL-logga i metall på höger framficka.
• JL by J Lindeberg: Den kollektion som kommer att bli mest casual, där JL-loggan exponeras tydligare och där även märkets ski- och golfkollektion ska rymmas.

Mest sevärda i Köpenhamn är de stickade plaggen och den största skokollektionen märket hittills gjort. I den ryms alltifrån glänsande sneakers till Clarks-liknande modeller och finskor.

Julian Red Jeans
Den kollektion som visas upp på Gallery i Köpenhamn fick stor uppmärksamhet och kan med lätthet ses som märkets hittills bästa.


Man har övergett den lite rufsiga imagen till förmån för den välkammade – och jeansnördarna i designerteamet har försett nästkommande vårs älsklingar med både pressveck, varsamma tvättar, stiliga grå-lila färger och blått innertyg på svarta modeller.

Julian Red går definitivt mot en ny vår!

Whyszeck
De tydliga referenserna man kan dra till Fifth Avenue Shoe Repairs kollektion, är inget grabbarna bakom det blott tre år gamla märket Whyszeck vill lägga någon större vikt vid. De fortsätter hellre med sina Hunter S. Thompson-referenser (nu som print på en av t-shirt-modellerna) och blandar dubbla rader av knappar med applikationer på sina trikåer och skjortor. Den gråa, vita och svarta färgen finns alltid där och får den här säsongen sällskap av grön, lila och röd. Jeansen har regular fit, bältena är roliga och färgglada och de tekniska materialen finns med i form av VCT.

Nästa vår blir Whyszeck större utomlands än här hemma i Sverige, där de trots allt redan finns i 37 butiker. Och de kommer att fortsätta låta höra om sig. Fast helst genom att bara fortsätta designa t-shirts med roliga detaljer.


Ett fylligt bildspel från Köpenhamn utlovas inom kort.

Bild 316305
Dela på Facebook
Tweeta