Atelier Saman Amel: ”KATALOG”

Svenska duon Saman Amel och Dag Granath lanserade tidigare i vår en lookbook med namnet "Katalog". Vi tittade närmare på kampanjen och frågade duon om tankarna bakom dess ursprung.

Andreas Weinås  |  Publicerad 2017-03-27 10:18  |  Lästid: 2 minuter
Atelier Saman Amel:

Namnet Katalog är inspirerat av Jenny Olssons book ”Postorder Nostalgi” som fokuserar på gamla postorderkataloger där man förr kunde beställa kläder antingen via post eller telefon. Ett köpbeteende som idag kan kännas extremt främmande men på många sätt nostalgiskt då det är så annorlunda från dagens ”se nu-köp nu” beteende. 

På ett i många avseenden ironiskt sätt har duon valt namnet Katalog då det handlar om en generisk, skräddad tolkning av företagets produkter. Atelier Saman Amel handlar enligt Saman och Dag om bron mellan världen av formell och ledig klädsel. I den här lookbooken har man valt att i huvudsak tolka den skräddade kostymen i form av deras Napoli- och Toscana-linje uppblandad med stickade plagg från företagets AMO-kollektion samt handsydda slipsar.

 


 

Atelier Saman Amel:
Atelier Saman Amel:
Atelier Saman Amel:
Atelier Saman Amel:
Atelier Saman Amel:
Atelier Saman Amel:
Atelier Saman Amel:
Atelier Saman Amel:
Atelier Saman Amel:
Atelier Saman Amel:

Fotograf: Petter Berg

Art Director: Dag Granath

 


Dela på Facebook
Tweeta