3 gånger Norge

I höstas skrev vi om när det norska märket Cavour slog upp portarna för sin nya butik i Oslo, en av Skandinaviens största herrmodesatsningar i år. Bortsett från detta och något enstaka omnämnande av Skomakare Dagestad (som håller världsklass) så har våra kära grannar i Norge inte fått någon större plats här på Manolo. Detta trots att vi har väldigt många läsare där och både jag och Andreas, har det visats sig, är relativt välkända namn även bland norska modeentusiaster vilket vi så klart uppskattar. Idag tänkte jag som en hyllning till Norge lyfta fram tre olika norska varumärken som alla på sitt sätt förtjänar lite uppmärksamhet.

Olof Nithenius  |  Publicerad 2017-12-14 09:16  |  Lästid: 3 minuter
3 gånger Norge

Made with Hart

Detta företag som i första hand fokuserar på skjortor, men även har måttsömnad av all konfektion samt accessoarer, grundades 2009. De två ägarna heter Mathias Made Wijk och Alexander Hart, därav det fyndiga namnet Made with Hart (sånt gillar en Göteborgare…). Idag står måttsömnad och färdig konfektion för ungefär 50% vardera och de har två egna butiker i Oslo och Stavanger samt en webshop. Löpande under året åker de runt i Skandinavien och besöker andra städer också för så kallade Trunk Shows. Både Made och Alexander har akademiska bakgrunder som civilingenjör och ekonomer men det är fascinationen och intresset för stil som lett fram till märket. De berättar att de har tillverkning på flera ställen bland annat Italien och Baltikum. Jag fastnade dock för deras mes exklusivare handsydda produkt som sker hos en liten ateljé i Indien. De tillverkar några av de bättre handsydda skjortorna i världen, jag kan styrka detta efter att faktiskt och sett dem på nära håll. De berättar att denna ateljé lägger mycket stor vikt vid handsömnaden och finishen. De har därför ett eget utbildningsprogram för att lära upp personalen. De berättar att de helst inte vill anställa erfarna sömmerskor som kan yrket då de redan har sitt sätt och lärt sig genvägar. Det är lättare att lära upp någon från början. Därför har personalen oftast helt annan bakgrund och har jobbat inom andra yrken när de börjar där.

 


3 gånger Norge

 

Livid jeans

Jag vet att ni är tudelade när det kommer till mina mer lediga inslag här på Manolo. Oavsett vad man tycker så förenas vi nästan alla i att ett par bra jeans bör finnas i garderoben. När det finns ett märke i Skandinavien som faktiskt erbjuder riktigt bra jeans med varierande passformen i fina selvedgetyger så är det absolut värt att lyfta fram detta. En sak som gör Livid extra intressanta är hur otroligt transparanta de är på sin hemsida. När det kommer till ett par jeans så redovisar och förklarar de hela processen från att bomullen plockas, vävs, skeppas, sys och hela vägen fram till leverans. Det är om inte annat väldigt lärorikt. De kombinerar den japanska inställningen till att arbeta med fina material med den moderna Skandinaviska designen. Märket startades med en genuin passion för denim och resan har varit lång och inte alltid spikrak. Nu har de på allvar satt Skandinavien på kartan vad gäller jeans. De har större delen av sin tillverkning i Portugal men erbjuder även jeans helt sydda i Norge per beställning med en väntetid som idag på grund av stor efterfrågan ligger på 6-8 veckor. Vid sidan av jeansen är har de flera andra plagg där vi framförallt gillar deras så kallade overshirts, ett plagg som slagit igenom på bred front 2017. De har även inte intressant utbud av kängor och skor av det mer lediga och rustika slaget från bland annat Yukuten, Paraboot Red Wing.

 


3 gånger Norge

 

Norwegian Rain

Det är inte för intet nästa märke ut grundats i Bergen, världens kanske regnigaste stad! Norwegian Rain erbjuder så som namnet kanske avslöjar funktionella ytterplagg. Det som gör dem intressanta är att de kombinerar design med funktion utan att kompromissa med något. Att skydda sig mot regnet behöver inte medföra att man gör avkall på stilen.

Märket startades av den unga Alexander Helle och skräddaren och designern T-Michel. Alexander som är ekonom i botten kom hem från en tid i Milano och träffande T-Michel. De kompletterade varandra och märket startades. Senare anslöt även belgaren Wesley Swolfs. Idag är ett en internationellt erkänd aktör med stor respekt inte bara för produkterna utan även deras kreativa sida, koncept och uttryck. Förutom egna flaggskeppsbutiker i Oslo, Bergen och London så finns ytterplaggen i ett stort antal butiker runt om i världen. En marknad där de framförallt har slagit stort är Japan med ett bra antal återförsäljare. För er som följer streetstyle bevakningen av Pitti Uomo så är T-Michel ett välkänt ansikte och en av fotografernas absoluta favoriter varje säsong.


 

3 gånger Norge
Dela på Facebook
Tweeta