Manolo logotype

Nyhet - Baron och Götrich går samman

I veckan presenterades en intressant nyhet inom svenskt herrmode. Väsk- och accessoarspecialisten Baron slår sig samman med anrika skrädderiet Götrich och kommer inom kort presentera flera spännande nyheter under ett och samma tak på Humlegårdsgatan i Stockholm.

Som en kort bakgrund till den här nyheten kan vi nämna att det klassiska Stockholmsskrädderiet Götrich med anor från 1730 köptes under förra året av entuasiasterna Joakim Hartzell, Simon Berg och Erik Mannby tillsammans med Ian Meiers och James Slater, grundarna till det brittiska skrädderiet Cad & The Dandy på Savile Row. 

Om vi istället tittar på Baron så grundades företaget 1978 och fokuserar på alla sorters väskor och accessoarer i exempelvis skinn och kanvas. Företaget har haft stor fokus på jakt och drivs av familjen Adelswärd som haft titeln Baron sedan 1783. 

Vi fick chansen att sitta ner med Joakim Hartzell för att diskutera hur tankarna gått rörande den här intressanta sammanslagningen. 

Berätta lite om bakgrunden till att Götrich och Baron valt att genomföra den här satsningen.

Jag och Jan Carl kände båda att respektive företag behövde hitta en ny plattform att arbeta ifrån under 2018. Götrich kommer tidigare ifrån en längre period av minskande omsättning vilket bröts under början av 2018 då vi nya ägare kom in i bilden. Efter det har försäljningen tredubblats på kort tid och det blev tidigt tydligt att vi skulle vara betjänta av en ny lokal och en breddning av produktutbudet för att möta den nya efterfrågan. Att finnas kvar på Linnégatan och endast ta emot kunder på inbokade tider kändes lite begränsande att döma av intresset för vad vi gör på t.ex. sociala medier och de event som vi arrangerat under året. Vi började ganska snabbt med ett samarbete med Rampley & Co och Nationalmuseum som blev otroligt populärt, vi sålde slut på 3 upplagor innan den första ens var levererad! Sedan dess har det bl.a. blivit slipsar tillsammans med Dreaming-of-Monday och hängslen med Albert Thurston. De här samarbetena har även skapat ytterligare intresse för det klassiska skrädderiet som ju även framöver är vårt hjärta och vår kärna. Ett samgående med Baron som direkt innebär ett utbud av fantastiska produkter i tillägg till skrädderiet blev därför en spännande idé som vi alla inblandade tidigt gick igång på.

Baron kommer istället ifrån en period av renodling och omfokusering under den senaste tiden. En relativt stor del av affären har historiskt sett skett via återförsäljare vilket har inneburit en lite för begränsad kontroll över relationen med slutkunden. Under 2018 började man därför att arbeta fram en ny strategi som i större utsträckning är baserad på direktkontakt med kunden via online-butiken och flaggskeppsbutiken på Humlegårdsgatan. Det har gjort att de funktioner som tidigare varit baserade i Helsingborg har lagts ned och organisationen reducerats. Samgåendet med Götrich kommer att medge högre aktivitet i butiken på Humlegårdsgatan och dessutom försäljning i Cad & the Dandy's lokaler på Savile Row och the City i London samt i New York. Dessutom skapar det nya upplägget möjligheter till viss produktbreddning då man få en ny naturlig ingång i herrgarderoben. Vi ser framför oss t.ex. läderhandskar och kanske även något spännande samarbete med en skotillverkare. Det återstår dock att se, just nu arbetar vi fram planerna succesivt inom det nya ägarkollektivet.

Båda firmorna kommer att kunna dra nytta av varandras kunskaper och erfarenheter vad gäller både produkter, marknadsföring, och administration. Tanken är att bygga upp ett heltäckande "hus" som blir den självklara destinationen för den stilmedvetne mannen där kvalitet, stil och hantverkskunnande blir de viktigaste ledorden.

Kommer varumärkena finnas kvar eller är tanken att de slås ihop till ett nytt varumärke?

Båda varumärkena kommer att finnas kvar, Götrich är och förblir förankrat i skrädderi och textil och Baron i väskor och accessoarer av läder och kanvas. Båda varumärkena kommer att fortsätta utvecklas i termer av produkter och egen varumärkesidentitet, men givetvis i allt större samklang vad gäller form och estetik. Vi ser även möjligheter att bredda de båda varumärkena en aning, om än mycket varsamt, för att skapa ytterligare relevanta produkter. Även framöver ser vi intressanta möjligheter för samarbeten med duktiga och kunniga partners som delar vår passion för hantverket och våra stilmässiga ambitioner. 

Innebär ni att erbjuda konfektion utöver den befintliga skrädderitjänsten?

Ja, tanken är att vi ska börja utforska konfektion under året i liten skala. Vi är fortsatt av den uppfattningen att den klassiska garderoben har sin bas i det skräddarsydda, så det är osannolikt att vi börjar göra klassiska kostymer och festplagg i konfektionslinjen i närtid, men kanske snarare plagg som är mindre känsliga för passform. Exempel kan vara vissa typer av ytterplagg såsom raglanrockar, jaktvästar, skjortjackor, safarijackor, men även flanellbyxor på vintern och linnebyxor på sommaren, osv.

Vi har genom det faktum att Englands största skrädderi är väldigt närvarande och aktiva delägare i firman tillgång till fantastiska hantverkare i en relativt omfattande skala. Idag har Cad & the Dandy 150 skräddare anställda i sin verksamhet. Konfektionen kommer att produceras i små upplagor i samma ateljéer och kommer därför att hålla samma fantastiska nivå på hantverket. Vi kommer inte att jobba med säsongsbaserade kollektioner utan kommer istället att försöka hitta plagg som håller över tiden.

Sen adderar vi med stor sannolikhet strumpor och ytterligare enkla accessoarer inom kort och på sikt kommer vi säkert även att titta på samarbeten inom stickat.

 

Joakim Hartzell från Götrich tillsammans med Jan Carl Adelswärd från Baron.

Hur ser ni på framtiden inom retail och butiksförsäljning? Kommer ni fortsätta arbeta i huvudsak med personlig service i fysisk butik eller är tanken att växa genom försäljning online.

Vi tror att det kommer att vara jobbigt att äga stora fysiska distributionsnät under kommande år. De största kommer säkert att klara sig, de har en så pass välkapitaliserad verksamhet, men för vissa kommer omställningen till det mer digitala att bli jobbig. Vi ser det som självklart att en större och större del av vår försäljning av väskor, konfektion och accessoarer kommer att ske online, men vi tror att efterfrågan på traditionellt skrädderi kommer att fortsätta öka från kunder i vårt närområde.

Skrädderi skiljer sig ifrån många andra fenomen i marknaden tycker jag, men det är ju även en relativt nischad produkt. I takt med att konsumtionen ökar, och med den takten med vilken vi omsätter våra garderober, hittar många njutning i den upplevelse som är skrädderiets själva kärna. Att låta det få ta tid, att vara med i processen från ax till limpa och skapa en relation med sin skräddare är något som skänker njutning utöver bara det fantastiska slutresultatet. Vi tror att trenden mot en mer hållbar konsumtion är här för att stanna, vilket bör gynna företag som oss som har fokus på kvalitet och en relativt tidlös stil.

Vilka synergier ser ni kan uppstå mellan Baron och Götrich?

Den stora synergin på kostnadssidan tror vi framförallt kommer utav att vi kommer att helt och fullt ha en gemensam fysisk miljö. Lokal, inredning, och personal som kan representera båda verksamheterna fullt ut blir en viktig del i upplevelsen. Barons underbart vackra butik på Humlegårdsgatan kommer att vara hjärtat för den fysiska verksamheten och vi funderar även just nu på hur vi över tiden kan hitta synergier i den digitala miljön.

På intäktssidan är givetvis överlapp i kundbasen väldigt intressant. Vi har redan sett exempel på hur skrädderikunderna hos Cad & the Dandy på Savile Row har visat stort intresse för Barons produkter som står på display i lokalerna i samband med sina besök, och vi tror att även det omvända är sannolikt. Att nå ut till varandras publik med kompletterande produkter från båda håll känns väldigt naturligt givet hur närliggande målgrupperna trots allt är.

När sker flytten för Götrich del ner till Humlegårdsgatan och Barons butik?

Under kommande veckor kommer vi att börja planera flytten. Vi vill få till en riktigt härlig miljö för att ta emot kunder, med en rejäl skön soffa där man kan sitta och bläddra i tygböcker och diskutera designval med våra skräddare och även ett väl tilltaget provrum. Vi måste även se till att vi kan få till en bra arbetsmiljö för våra skräddare där de kan sitta och utföra själva sömnadsarbetet. Just nu har vi lite olika tankar på hur det bäst skulle kunna se ut, men vi hoppas att vara fullt inflyttade under den tidiga delen av sommaren. Följ våra Instagram-konton @gotrich1730 och @baronbags så kan ni följa processen under våren!

Kommer ni ha kvar lokalen på Linnégatan?

Ja, tills vidare. Till en början kan det säkert fortsatt behövas som arbetsplats för någon av våra skräddare, och det som idag finns i utrymmena bakom butiken och i källaren på Humlegårdsgatan måste ha någonstans att ta vägen. Till dess att vi är helt inflyttade kommer vi att fortsätta ta emot på Linnégatan som vanligt. Eventuellt blir det bara kontor och lager kvar på Linnégatan framöver, men tills vidare vill vi ha den kvar som skrädderi för att säkerställa att vi kan leverera på den efterfrågan vi ser just nu.

 

Undertecknad vid en avprovning på en dubbelknäppt kostym från Cad & The Dandy hos Götrich.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder

#1 Fredrik säger
2019-03-27 14:49 - Anmäl

Det enda anrika med Götrich är ju namnet, det är ju en helt ny konstellation med personer som inte har någonting att göra med varken Bengt eller Christer Götrich...bara en tanke i all hast!
#2 Måns säger
2019-03-27 15:16 - Anmäl

All heder åt både kunder och företag som vill fortsätta att träffas IRL.
#3 lano säger
2019-03-27 18:18 - Anmäl

Riktigt kul satsning, önskar er all lycka till!
#4 DS säger
2019-03-28 16:59 - Anmäl

@1.

En av kvinnorna som arbetar på Götrich idag är upplärd av Christer Götrich. Så absolut har det en relation kvar. Denna kvinna i sin tur har även lärt den andra tjejen som precis kommit tillbaka från några års frånvaro. Är tyvärr ingen baddare på namn...
#5 Jocke (Götrich) säger
2019-03-28 17:40 - Anmäl

Hej Fredrik!
Du har rätt i att Christer inte finns kvar i verksamheten längre (hans bror Bengt drev istället konfektionsbutiken Götrich som var delvis frikopplat från skrädderiet), men tyvärr finns han heller inte kvar i jordelivet. Ett skrädderi är dock något mycket mer än bara ett namn, det handlar om kunskap hos skräddare som lärts upp i verksamheten, om mönster som utvecklats över tiden och om metoder och tekniker. Vi har kvar och fortsätter att utveckla skräddare, mönster, och metoder i företagets anda och jobbar nära våra kollegor på Savile Row för att ta vara på det som firman byggt upp under närmre 300 år. Elisabeth Götrich som var gift med Christer jobbar fortfarande kvar hos oss, välkommen förbi på en pratstund om du är i Stockholm!
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Permanent Style

Our Spring/Summer Top 10, 2019

Läs mer

Shoegazing

Bildspecial – Moscow Trunk Show

Läs mer

Hodinkee

A Week On The Wrist: The Rolex Explorer...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen