Manolo logotype

Ny modell från Morjas - The Chelsea

Det händer mycket på markanden av prisvärda svenska skomärken. Förra veckan redogjorde vi för nyheterna från Myrqvist och idag kan vi presentera Morjas senaste modell i produktutbudet; The Chelsea. Det rör sig som namnet antyder om en klassisk Chelsea boot i företagets sex signaturfärger och material.

Morjas som företag har sedan starten varit väldigt tydliga med att man arbetar kontinuerligt och långsiktigt där genomarbetade produkter lanseras först efter att företagets grundare Henrik Berg känner att de är färdiga. Man lanserade en serie av loafers och munkskor under sommaren 2017 som sedan följdes upp av såväl en klassisk oxford och mer ledig derby

Som Henrik Berg valde att uttrycka det så samanfattar det företaget en hel del att lansera en Chelsea i början av mars vilket många företag säkert skulle vara livrädda över. Optimalt vore enligt Henrik en lansering i November men då vissa delar inte var på plats ville han hellre avvakta än att lansera något som inte kändes klart. 

"Vi arbetar med en permanent kollektion som inte styrs av säsonger. När vi har utvecklat den perfekta modellen lanseras den och sedan är den här för att stanna. Givetvis letar vi hela tiden efter sätt att förbättra och driva utvecklingen, men i stora drag inspireras vi mycket av tanken av just en förfinad och långsiktigt hållbar main collection." - Henrik Berg, grundare av Morjas.

Den nya Chelsean lanseras likt tidigare modeller i sex utföranden bestående av Black, burgundy, Brown och Medium Brown Calf samt Brown och Medium Brown Suede. Den är designad på en generös och klassiskt rundad läst som passar väldigt väl för den här typen av modell. Tanken är att det skall vara en modell som fungerar lika bra till jeans som en mer dressad outfit.

Modellen är som övriga modeller också randsydd i Spanien och har i alla utföranden en gedigen gummisula som klarar såväl svensk vår som vinter. 

Prisnivån ligger något högre vilket avspeglar produktionskostnaden för en känga som den här och alla modeller kostar 295€ via hemsidan och 2 995 kr i företagets showroom på Kommendörsgatan i Stockholm. 

 

Black Calf

Burgundy Calf

Medium Brown Suede

Brown Suede.

Modellen i profil

En gedigen gummisula som erbjuds på alla versioner av modellen.

Medium Brown Suede till jeans.

Ansiktet utåt för kampanjen är Fabian Jahn Högler

Dela på Facebook Dela på Twitter

#1 Urban säger
2019-03-07 16:36 - Anmäl

Hej, jättefina skor! Jag undrar däremot om någon kan identifiera jeansmärke/modell på näst sista bilden?
#2 Axel säger
2019-03-07 18:46 - Anmäl

#2 Ser ut som ett par Levi's 501
#3 Fabian J.H. säger
2019-03-07 18:48 - Anmäl

Svar till #1
Hej, Urban! Det är Levi's klassiska 501:or i en medium stone wash.
#4 K. säger
2019-03-08 00:16 - Anmäl

Snygga skor men synd att det inte är en wholecut.
#5 Johny B säger
2019-03-09 15:52 - Anmäl

Vet någon om Morjas använder sig av full- eller top grain?
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Permanent Style

The best cloths of Spring/Summer 2019

Läs mer

Shoegazing

Inför London Super Trunk Show 2019

Läs mer

Hodinkee

Baselworld 2019: Five Of The Coolest...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen