Manolo logotype

Grafford Bulletin 1. 2019

I vår bevakning av säsongens kollektioner försöker vi att variera mellan producerande varumärken och mindre återförsäljares lookbooks. De sistnämnda har ofta en mindre men minst lika inspirerande uppsättning bilder där man tolkar butikens nyheter och skapar en egen känsla. Idag är det dags för butiken Grafford på Humlegårdsgatan 19 i Stockholm som nyligen presenterade sin första lookbook någonsin.

Många kanske undrar hur det går till då Grafford till största del säljer skor från Crockett & Jones men faktum är att butiken varje säsong tar fram ett flertal egenutvecklade modeller i färg, sul och materialval som skiljer sig från det ordinarie utbudet hos Crockett & Jones. Addera där till en serie av mindre läderprodukter och exklusiva accessoarer samt inte minst en möjlighet att illustrera hur företagets produkter kan kombineras, vilket förmodligen är den viktigaste aspekten i en lookbook. I Graffords fall blandas skorna med såväl skräddade som lediga plagg för alla olika situationer i vardagen.

För våren har man en handfull modeller som är så kallade store specials exklusivt framtagna för butiken. Det rör sig bl a om två versioner av single monkstrap-modellen Malvern där vår favorit är modellen i ett mörkbrunt grainskinn som harmoniserar väl med företagets serie av bälten och plånböcker i liknande utförande. 

Vi ser även den lite ovanliga Pennyloafern Eaton 2 på företagets 325-läst i mörkbrun mocka som enligt oss är ett perfekt mellanting mellan den lite smalare Sydney och trubbigare Boston.

Bilderna är fotograferade av Oliver Dannefalk och modell är Bilal Khan. 

 

Eaton 2 i mörkbrun mocka tillsammans med grå flanellbyxor och brun kavaj.

Mörkblå kostym med Malvern i mörkbrunt grainskinn.

Grainskinn är ett intressant material som är både lättskött och mångsidigt.

Samma modell i mörkbrun mocka till en ljusare kavaj.

En ledigare tolkning av samma modell med rådenim.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Skor

Andra artiklar om varumärkena: Crockett-&-Jones
#1 J0han säger
2019-02-21 14:53 - Anmäl

Snyggt! Kul med lite mer än bara bilder på skor. Bra inspiration!
#2 Jens säger
2019-02-21 22:47 - Anmäl

Extremt snyggt. Vet vi vilka andra utföranden Grafford kommer göra modellen Eaton 2 i? Grain möjligtvis (hoppas)?
#3 Karl säger
2019-02-21 23:23 - Anmäl

Stoppa med den här typen av kollektions bevakning mm. I min värld, är det bara tala om skjuld reklam och tveksam produktplacering. Ger inget mervärde för oss läsare. Jag gillar skribenternas egna artiklar, som ofta er välformulerade och läsvärda. Mer av det!

Överskriften på artikeln borde vara " Grafford Bulletin 1. 2019, klicka på länken för mer information"

Text i artikeln och kommentarer til bilderna känns ganska överflödiga.
Helt seriöst, alla skotilvärkare, har mer eller mindre liknande skor i sina kollektioner i 2019. Grafford har inte detekterat tallriken, med denna lookbook.
#4 Gubben säger
2019-02-22 06:29 - Anmäl

#3 - med all respekt för din åsikt så tycker jag att just blandningen med ömsom artiklar och sk. lookbooks är något som lyfter sidan/bloggen. omväxlingen förnöjer.
#5 Oliver säger
2019-02-22 09:02 - Anmäl

Citat:
Extremt snyggt. Vet vi vilka andra utföranden Grafford kommer göra modellen Eaton 2 i? Grain möjligtvis (hoppas)?


Hej Jens!

Eaton 2 kommer i dark brown pebble grain! Håll utkik på IG eller i butiken. Hör gärna av dig om du har några fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Oliver

Team Grafford
#6 Tröttnat säger
2019-02-22 11:36 - Anmäl

Jag måste dessvärre klappa #3 på axeln och hålla med. Det här är ingenting annat än kompisreklam mellan Stockholmsintressenter med allt för starka (kommersiella och vänskapliga band" mellan varandra.

Den här kommentarstråden skall inte handla om detta, men det faktum att Egmont numera äger och driver Manolo, KING och Café är inte sunt. Samma reklambaserade innehåll i alla kanaler. Är det inte läge att dra igång en ny, fräsch och fristående variant? Jag tror det är dags!
#7 Andreas Weinås säger
2019-02-22 11:55 - Anmäl

#6 - Vi tar självklart till oss av kritiken om ni inte gillar t ex bevakning av lookbooks men att det skulle vara grundat i kommersiella eller vänskapliga band håller jag inte med om. Jag tycker bilderna är bra och lookbooken är inspirerande vilket är syftet med att jag valt att lyfta fram den. Jag tror inte Grafford placerat en krona i annonsering på Manolo under tiden jag varit redaktör för sajten och angående relation så försöker jag ha en god sådan med alla de butiker som rör Manolos bevakning i Stockholm. Oavsett om det rör sig om t ex Gabucci, Skoaktiebolaget, Rose & Born eller Lund & Lund så tycker jag det är relevanta aktörer för såväl Manolos inriktning som läsare.

Faktum är att det är svårt att bedriva en så pass smal och nischad bevakning i med fem artiklar i veckan utan att ha en relation till de flesta aktörer i storstaden. Däremot vill vi mer än gärna lyfta butiker och tjänster över hela Sverige och har man tips på artiklar eller nyheter rörande klassiskt herrmode i resten av landet så är man mer än välkommen att maila mig på andreas@manolo.se.

Rörande Egmonts ägande av Manolo, King och Café så hänvisar jag eventuella synpunkter eller frågor på det till Kristofer Steneberg alt. Johan Taubert som är ansvarig utgivare för respektive titel.
#8 Jonas säger
2019-02-22 12:56 - Anmäl

En av Stockholms trevligaste och mest behjälpliga butik nu med nya "personalen" på plats!
#9 lövet säger
2019-02-22 13:13 - Anmäl

# 6

Sluta läs bara. Snark.
#10 FauxPas säger
2019-02-22 14:05 - Anmäl

Har inga problem med den här typen av artiklar, tvärtom faktiskt. Däremot tycker jag alla "kreativa och unikt coola" lookbooks ser likadana ut.
#11 Sven säger
2019-02-22 14:49 - Anmäl

Det måste väl finnas en nyans mellan finnas på sajten/inte finnas på sajten. Det finns så klart en problematik med att aktörernas egna lookbooks lyfts fram, som #3 påpekar. Å andra sidan är det som #9 skriver, kanske inte så välformulerat, frivillig läsning. Är man bara medveten om att materialet till viss del kan vara färgat (bildligt), så borde man kunna inspireras av vilka bilder och texter som helst. Jag föredrar artiklarna skrivna av sidans egna skribenter, men det betyder ju inte att sidan ska stoppa allt annat. En bra start är det faktum att vi vet att Egmont står bakom alla dessa "kanaler" och att vi kan förhålla oss till dem därefter.
#12 Orson säger
2019-02-22 14:53 - Anmäl

Andreas: Jag håller med om att det är ett begränsat underlag att bevaka. Man kan dock ifrågasätta det faktum att det bara är hittills spenderade kronor som kan ligga till grund för en vriden bevakning. En annonsdriven verksamhet vill så klart också hålla sig väl med potentiella framtida samarbetspartners. Jag har personligen inget emot lookbooks, dock; jag förbehåller mig rätten att sortera ut mitt eget läsmaterial.
#13 Andreas Weinås säger
2019-02-22 15:25 - Anmäl

#12 - För att förtydliga så var min kommentar ett svar till #6 rörande eventuella "kommersiella band" vilket inte finns eller har funnits med Grafford. Självklart har du rätt i att all annonsdriven verksamhet är i behov av framtida samarbetspartners men jag som redaktör inte är involverad i annonsaffären på Egmont och eventuella Native/sponsrade artiklar är tydligt utmärkta som sådana för att underlätta för läsare att just kunna sortera kring vad som är reklam och redaktionellt.

Jag baserar mina artiklar på vad jag tycker är intressant, inspirerande och har ett nyhetsvärde. Att jag under mina år som redaktör lärt känna representanter för såväl aktörer i Stockholm som internationellt är som jag var inne på ett resultat av den smala och nischade branch vi arbetar inom och väldigt svårt att undvika.
#14 Karl säger
2019-02-22 20:24 - Anmäl

Andreas, som jag skrev i #3, tycker jag som regel att Manolos artikler är trevliga och intressanta. Du har rätt, det är en nischad bransch. De producenter och butiker jag personligt uppskattar, har jag självfallet koll på. Tidigare har det varit flera bevakning av små producenter och butiker, som är väldigt nischade inom sina egna segment. Många gånger har jag inte haft en aning om at de eksisterade. Ny kunskap och inspiration är alltid trevligt. Därimot at bevaka alla stora aktörers kampagner såsom RL, TF, BrunelloCucinelli etc., tycker jag är ganska uintressant, liksom jag tycker det är uintressant at Grafford har "designat ett par C&J" modeller och publicerat en lookbook, som liknar alla andra lookbooks.

Jag tror på dig, när du säger att artiklarna inte är sponsrade.
Men efter min mening tycker jag Manolo skal ändra riktning, och fördjupa sig " i allt möjligt intressant ", istället för at publicera kopior av kommersiella aktörers kollektioner och kampagner.
Jag menar det som konstruktiv kritik.
#15 Andreas Weinås säger
2019-02-22 23:21 - Anmäl

#14 - Jag uppskattar verkligen den typen av konstruktiv kritik och kan förstå att alla våra artiklar inte har samma djupgående läsning som en reflektion eller liknande. Jag älskar att skriva djupgående och omfattande artiklar men tror det är viktigt med en balans då det är väldigt svårt att publicera fem artiklar i veckan av den karaktären, särskilt efter sex år som redaktör och närmare 1200 artiklar(!) producerade bara av mig.

Jag kan absolut respektera om du inte tycker att alla lookbooks vi presenterar är intressanta men vi når ca 50000 unika läsare per månad och det är väldigt svårt att hitta något som alla gillar. Vi försöker därför skapa en balans där vi lyfter såväl lokalt som internationellt inom ramen för vår bevakning.

Jag tar självklart till mig av den konstruktiva kritiken och hoppas att kunna erbjuda mer djupgående och intressant innehåll men kan inte lova att vår nyhetsbaserade kollektionsbevakning kommer upphöra.

Tack för din åsikt och önskar dig en trevlig helg.

Med vänlig hälsning,
Andreas
#16 Mattias säger
2019-02-24 11:01 - Anmäl

Snyggaste lookbooken på länge. Snygga proportioner på kläderna, inte alls så smalt, kort och ängsligt som mycket annat. Andreas, du råkar inte veta vad det är för kläder som är med i lookbooken?
#17 #17 säger
2019-02-25 00:19 - Anmäl

#16
Ganska säker på att båda den gröna och vita jackan är från dannefalks garderob.
#18 Orson säger
2019-02-25 14:42 - Anmäl

Andreas!
Jag kanske uttryckte mig klumpigt i mitt förra inlägg. Tanken var inte att direkt ifrågasätta din och Manolos verksamhet och enskilda artiklars oberoende. Jag menar bara ett rent generellt källkritiskt förhållningssätt som läsare gentemot annonsdriven verksamhet. Har man det i bakhuvudet så behöver man inte ta ställning till varje enskild text individuellt. ¨

Inser man som läsare av denna sida att det rör sig om artiklar angående kläder, kanske man inte behöver ta det på större allvar än så. Ser man något snyggt kan man kanske också läsa om det på fler ställen innan man slår till och köper det för en, ibland, ansenlig summa.

Mina favoritsegment på sidan är när ni visar ett visst antal produkter av olika varumärken, men av samma typ, t.ex. 6 klassiska chukkas. Där kan man inspireras av snygga modeller, samt få ett uppslag av olika modeller för att ta sig in i vidare efterforskningar.
#19 Oliver säger
2019-02-26 10:01 - Anmäl

#16

Hej Mattias! Tack! Va kul att du gillar det. Många av kläderna är som ovanstående påpekade mina egna. Skriv gärna till mig på instagram @dannefalk så kan jag berätta mer om det är något speciellt du är intresserad av.

Ha en bra dag!

Med vänlig hälsning,

Oliver

Team Grafford
#20 Andreas Weinås säger
2019-02-26 12:37 - Anmäl

#18 - Jag tar absolut inte illa upp utan uppskattar tvärtom den konstruktiva feedbacken och vill även passa på att tacka för de vänliga orden rörande våra artiklar om respektive produktgrupp.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Permanent Style

The best cloths of Spring/Summer 2019

Läs mer

Shoegazing

Inför London Super Trunk Show 2019

Läs mer

Hodinkee

Baselworld 2019: Five Of The Coolest...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen