Manolo logotype

Cartier slår upp dörrarna i Stockholm

I mitten på förra veckan öppnade smyckes- och klockspecialisten Cartier dörrarna till sin första svenska och skandinaviska butik någonsin. Efter många månaders planering var det till slut i torsdags som den helt nyrenoverade butiken på Smålandsgatan 10 öppnade för allmänheten. Vi fick titta närmare på företagets första svenska butik.

Varumärket Cartier behöver nog ingen ytterligare presentation. Företaget ligger bakom några av världens mest ikoniska klockor och då tänker vi framför allt på modellserien Tank. Män som Cary Grant, Duke Ellington, Clark Cable och Andy Warhole var alla kända för att bära en Tank på vänster handled. Vår personliga favorit är den Art Deco-inspirerade versionen Tank Cintrée som med sin rektanglulära och välvda design var höjden av elegans när den lanserades under 1920-talet. 

 

Några av företagets historiska klockor som var på display i Stockholm tidigare i år. Notera modellen Cintrée från 1921 i mitten som tidigare ägts av Fred Astaire.

Cintrée gav i sin tur inspirationen till modellen Americaine som laserades 1989 och under förra året för första gången var tillgänglig i det ödmjuka materialvalet stål. Den finns i tre olika storlekar och var en del av Cartiers 100-års jubileum av Tank som modellserie. 

 

Tank Americaine i stål

En annan av företagets klassiska modellserier är Santos som också fick ett ansiktslyft nyligen. Under SIHH-mässan i Genéve tidigare i år presenterades versioner i två olika storlekar och flera olika materialval. Mid size-modellen visade sig vara riktigt trevlig för såväl små som medelstora handleder och tillsammans med den nya smidiga lösningen för att korta länken samt byta band var det en av de mest positiva överraskningarna från Cartier. 

 

Santos mid size i tvåton och stål samt den större versionen i roséguld.

Cartier är såklart mycket mer än bara klockor. Som ett av världens starkaste lyxvarumärken har man utöver sin historiska roll som juvelerare även ett stort utbud av accessoarer så som solglasögon, armband och läderprodukter. Den här typen av produkter kommer man som konsument kunna hitta i nya flaggskeppsbutiken vilket annars sällan erbjuds genom företagets återförsäljare. 

Weekend bag från Cartier.

"Cartier har alltid präglats av en nyfikenhet och öppenhet för världen och Sverige blev ett naturligt nästa steg för oss då vi delar värderingar såväl som  en förkärlek för elegant och ren design. Vi har nu glädjen att kunna visa upp våra skapelser och dela vårt arv och kreativitet med Stockholm" - Bruno Carraz, Managing Director för Cartier, Benelux och Skandinavien.

Enligt Cartier har man utgått från en tydlig skandinavisk anda med elegant design och materialval som anspelar till den svenska kulturen. Ett exempel i butiken är en specialtillverkad panelvägg i trärelief med den ikoniska Cartier-pantern som vakar över Stockholm. Vi hittar även ljusa ekpaneler på väggarna, ett bibliotek och en central och intim salong där kunderna kan ta en kaffe i lugn och ro medan de handlar. 

 

Adress

Smålandsgatan 10

Telefonnummer

+46850556600

Öppettider

Måndag – Fredag | 10.30 – 18

Lördag | 10.30 – 17

Söndag | Stängt

För tidsbokning, vänligen kontakta Boutique.stockholm@cartier.com

 

Dela på Facebook Dela på Twitter

#1 Adrian säger
2018-11-12 17:47 - Anmäl

Vore klockrent med en cafédel.
#2 Johan säger
2018-11-13 08:50 - Anmäl

Någon som vet om dessa typer av butiker förväntas att gå med vinst eller om det framför allt ses som marknadsföring? Det ser ut att vara en väldigt påkostad interiör och relativt stor yta och därmed hög hyra varje månad. Det känns som att man då bör kränga många klockor för att få det hela att gå runt (om det nu är målet). Fantastiskt snyggt och smakfullt, hur som helst.
#3 Marcus R. säger
2018-11-14 00:47 - Anmäl

Vinsten för Cartier ligger väl i parfymer etc. Butiken, kollektioner, klockor, etc. är till för att sätta varumärkesposition för produkter med hög vinstmarginal.
#4 alw säger
2018-11-14 11:07 - Anmäl

#2

Varierar väldigt mycket beroende på vilket varumärke vi pratar om. I vissa fall är det ren marknadsföring, i andra fall omsätter butiken höga belopp t ex på försäljning till turister. Louis Vuitton på Birger Jarlsgatan är ett sådant exempel.
#5 J säger
2018-11-15 09:42 - Anmäl

Cafedel blir det absolut inte iaf. Kan inte tänka mig att en butik av Cartiers kaliber skulle vilja ha kreti o plei hänga i 3 timmar över en latte i deras butik. Riktiga kunder bjuds säkert på både vatten, kaffe eller ett glas vin som i andra liknande butiker.
Cartier disponerar om sitt butiksnät nu så Sthlm har fått en butik på bekostnad av nedlagda butiker i badorter, skidorter etc. som läggs ned.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Permanent Style

Optimo hats, Chicago

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Ny kollektion från Skolyx

Läs mer

Hodinkee

Three On Three: Comparing Entry-Level...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen