Manolo logotype

Vårens nyheter från Shirtonomy

Vår bevakning av vårmodet går vidare och idag skall vi titta närmare på nytillskotten i utbudet från svenska Shirtonomy. Företaget har valt att specialisera sig på måttsydda skjortor till en väldigt överkomlig prisbild med produktion i Portugal och tyger från Italien. I vår har man adderat flera spännande kvaliteter och material samt producerat en egen lookbook.

Shirtonomy har ni kunnat läsa om tidigare här på Manolo vid flera tillfällen. Prisnivån på en måttsydd skjorta startar på ca 800 kr och man kan som kund välja att antingen ta sina egna mått online eller besöka företagets showroom för måttagning och konsultation. 

Vad vi tycker har gjort att företaget stuckit ut positivt på marknaden är framför allt deras skjortkragar och precisionssäkerhet i måtten. Det rör sig som de flesta säkert förstår inte om några handsydda moment i den här prisklassen men man erbjuder istället fina tyger från flera erkända italienska väverier. 

Just skjortkragarna har varit något som vuxit sig allt starkare med den omåttligt populära Formal Button Down som har en lite mer generös krage med fint rull. Även mer klassiska kragar så som High Spread och Turndown är trevliga alternativ med en estetik man normalt hittar i en dubbelt så hög prisklass. 

I höstas lanserade man för första gången en Overshirt dvs en skjortjacka med dubbla fickor och en flanellkvalitet i två färger. För våren vidareutvecklar man denna produkt och lanserar två versioner i ett grövre linnetyg med borstad yta. Personligen känner vi att sommarhalvåret är precis den period när en Overshirt gör sig bäst och här kommer en linnekvalitet verkligen till sin rätt. 

 

Nya linnekvalitén i nyanserna Champagne och Tobacco.

Nästa stora nyhet för säsongen är introduceringen av Seersucker eller Bäckebölja som det heter på svenska. Detta klassiska sommartyg har varit en av de största trenderna vi sett de senaste åren med allt ifrån kostymer till skjortor i företagens kollektioner. Seersuckertygerna finns i vitt samt de fyra randiga versionerna gröntrosaljusblått och vinrött. Shirtonomy har även förstärkt kollektionen av linnetyger med de blå nyanserna Sky och Portofino samt svart som ser förvånansvärt bra ut. 

Företaget producerade en mindre lookbook tillsammans med fotograf Milad Abedi där man illustrerar alla säsongens nyheter. 

 

Seersucker är ett perfekt material för att avdramatisera en formell vit skjorta. På avstånd ser materialet ut som vilken skjorta som helst men när man kommer nära blir den bubbliga texturen synlig.

Overshirt i Champagne linen på ett dressat sätt med skjorta i vit Seersucker, slips och ljusa sommarbyxor. (även översta bilden)

Samma modell men i Tobacco linen

Nya nyansen Portofino.

Fyra färger av Seersucker.

Foto: Milad Abedi

Dela på Facebook Dela på Twitter

#1 Dibba säger
2018-05-17 16:18 - Anmäl

Vilken boss!
#2 Cidheden säger
2018-05-17 17:06 - Anmäl

Hejsan!

Då jag väldigt sällan är i Sthlm under veckodagarna tänkte jag fråga om ni har någon erfarenhet av deras RTW-skjortor eller när man helt enkelt köper en storlek i "standard" som de kallar det. Hur är är passformen då? Kan man jämföra med något annat känt märke?

Mvh en glad läsare
#3 x säger
2018-05-17 19:52 - Anmäl

Blev mätt av deras sommarpraktikant. Efter en tvätt blev skjortan så tight att det inte gick att röra sig i den. Skjortan kom att hänga längst in i garderoben.

Hörde av mig, men så hade det 'gått för lång tid'. Beställer mina skjortor hos luxire istället. Fick fram rätt mått av att mäta olika skjortor hemma.
#4 Stefan säger
2018-05-17 21:54 - Anmäl

Det jag ibland kan störa mig lite på att det är samma märken som förekommer ganska ofta på denna sidan. Shirtonomy är ett exempel. Jag kan självklart köpa att man håller sin bekanskapskrets om ryggen och inget fel med det, det är ofta så man hjälps åt att skapa framgång. Man ser t.ex. på instagram vilka personer som hänger på samma fester osv...
Jag tycker inte personligen att shirtonomy är så vidare bra, känns inte bra kvalitet på tygerna för ca 1000 kr, då är det ett klart steg upp på etons även om de är lite dyrare. Tycker även att t.ex. xacus mtm på lund & lund håller högre kvalitet, för att inte tala om barba och finamore även om det inte är rättvist att jämföra dessa. Har inte alls lyckats med passformen heller även om jag blev måttad av dem själva på deras kontor. Men jag kanske är ett udda exempel?

Skulle vara trevligt om ni gav lite fler exempel på märken och butiker, lite måttbeställningar och resultat på alldes olika skjortor mtm, eller deras andra kläder. Allde har väl aldrig förekommit här på sidan som kanske har sthlms bästa service. Likadant med lund & lund (att de sällan förekommit alltså), skulle vara trevligt med en neutral kritisk recension av beställda plagg och service, även på t.ex. ströms, NK osv.
#5 random säger
2018-05-17 22:30 - Anmäl

Jag har snart 10 skjortor från Shirtonomy så jag är väldigt nöjd. Den första är inköpt för över 2 år sedan och ser fortfarande väldigt fin ut. Kommer nog hålla ett bra tag till.

Tricket är att få till måtten. Jag blev mätt i showroomet och de måtten är jag fortfarande nöjd med. En skjorta har jag korrigerat hos skräddare (ärmlängd) då det tyget inte krympte som väntat. Kompenserades utan problem av Shirtonomy trots att skjortan var använd i mer än ett halvår.
#6 Loius säger
2018-05-18 07:54 - Anmäl

#3 Hur blir det med tull och sånt numera om de skickar från indien?
#7 Andreas Weinås säger
2018-05-18 09:40 - Anmäl

#4 - Vår bevakning kommer såklart präglas av vad för estetik och produkter som vi tycker om. Vi försöker skildra många olika aktörer men det går inte att göra alla till lags. Jag har full respekt för att alla inte har samma uppfattning om allt vi skriver om men det känns märkligt att kritisera just tygkvalitet när de använder sig av samma italienska väverier som flera av de dyrare skjortföretag som du nämner. Jag har testat mängder av skjortor men i den här prisklassen tycker jag de verkligen förtjänar att nämnas Angående Lund&Lund eller Allde har de absolut förekommit på Manolo och jag håller med om servicenivå och kvalitet men då bägge saknar webshop i nuläget blir bevakningen automatiskt mer begränsad. Vi planerar däremot flera intressanta inslag under sommar/höst.
#8 Fredde säger
2018-05-18 10:21 - Anmäl

Har tyvärr dålig erfarenhet av den service man fick under måttagningen på Shirtonomy. Hafsigt och rätt ovälkomnade attityd, som att jag inte hade något där att göra. Tänkte att den ytterligare servicen faktiskt var det som skapade mer-värde för måttsytt, även i denna prisklassen.
#9 lano säger
2018-05-18 13:38 - Anmäl

Jag har fyra skjortor från dem och är nöjd med alla. Jag handlade mycket av Tailorstore innan och har fått till mina mått där väldigt bra. Kopierade dessa till Shirtonomy och har inget att klaga på. Jag har fått bra service den enstaka gång jag behövt extra hjälp. Man hör dock en del som inte är nöjda med servicen. Trist det. Undrar vad det beror på. Har gemene manololäsare orimligt höga krav på service? Är Shirtonomy otydliga när de kommunicerar? Är det några få missnöjda som hörs bland alla tysta nöjda läsare?
#10 Kravatt säger
2018-05-18 13:54 - Anmäl

Tur att de inte ska livnära sig på slipsdesign
#11 Calle säger
2018-05-18 14:15 - Anmäl

Håller med om kritiken ovan, blev inte alls nöjd med passformen trots måttagning i showroom, och såväl tygerna som manschetterna känns "billiga". Kragarna är däremot helt OK.
#12 random säger
2018-05-18 14:57 - Anmäl

#4: Jag har full förståelse för intresset för en neutral blogg som kritiskt granskar olika leverantörer. Men Manolo är inte en blogg utan en redaktionell produkt. Tanken är mer åt bevakning och intresseväckande texter än kritiska granskningar eller jämförelser.

En modetidning utan betalvägg, ungefär.

Om Manolos hemsida görs om i framtiden vore det en god idé att försöka få just den redaktionella inriktningen att framgå tydligare då jag tror många läsare uppfattar Manolo som Andreas Weinås blogg och inte något redaktionellt.
#13 Anders säger
2018-05-18 19:18 - Anmäl

Jag har mycket god erfarenhet av Shirtonmy, både avseende kvalitet och passform. Valde dem i första hand för att få rätt passform.
#14 Michael säger
2018-05-18 21:38 - Anmäl

Har köpt några skjortor därifrån. Rimliga priser och trevligt utbud men de har haft svårt att leverera produkter med rätt mått. Har även fått ett ganska drygt och osympatiskt intryck av personalen.
#15 David säger
2018-05-19 09:10 - Anmäl

Har köpt ca 10 skjortor därifrån och även rekommenderat flera kollegor och alla är nöjda med vad man får för pengarna, orimligt höga krav från en del kanske? Dålig service ska givetvis aldrig tolereras, den gångenjag var där var jag väldigt nöjd med servicen i alla fall!
#16 Johan säger
2018-05-19 09:19 - Anmäl

Instämmer tyvärr också i mycket av kritiken ovan. Fick rejäla nackhyllor på samtliga skjortor trots måttagning hos shirtonomy. Skickade bilder och fick till svar att oket skulle behöva flyttas fram men att detta är en tjänst de tyvärr inte tillhandahåller. Ett förvånansvärt märkligt svar när de samtidigt påstår sig erbjuda passformsgaranti. Ett ganska flagrant exempel på falsk marknadsföring rent av?
#17 Jones säger
2018-05-19 16:33 - Anmäl

Varför uppstår nackhyllor? Jag har själv upplevt det på några av mina skjortor men då jag aldrig reflekterat över uppkosten av dem och har jag inte lyckats förstå vilka modeller och passformar jag ska undvika.
#18 Jocke säger
2018-05-20 00:22 - Anmäl

Tycker de har bra bruksskjortor för priset, men håller helt med om att välkomnandet vid initial måttagning var väldigt märkligt. Det kändes liksom lite som att man var i vägen. Inte direkt otrevligt men något drygt liksom.
#19 Adam säger
2018-05-20 11:12 - Anmäl

Instämmer också tyvärr med den negativa kritiken. Blir inga fler skjortor från Shirtonomy. Lookbooken känns oprofessionell och skrikande efter uppmärksamhet.
#20 Daniel säger
2018-05-20 19:04 - Anmäl

Det som känns väldigt märkligt är att ingen representant från Shirtonomy bemöter kritiken som finns bland kommentarerna.
#21 Andreas Weinås säger
2018-05-20 19:17 - Anmäl

#20 - Nu har jag ingen insikt i dessa fall men generellt sett så brukar det vara enklare att bemöta kritik om den framförs direkt till företaget än i ett kommentarsfält där det kan vara svårt att veta vem och vad det faktiskt rör sig om. Självklart har man sin fulla rätt att dela med sig av både positiva som negativa erfarenheter av företagen vi bevakar men jag utgår från att man även framfört dessa till företaget så de haft möjlighet att hantera problemet.
#22 St Aubyn säger
2018-05-22 22:08 - Anmäl

Måste tyvärr instämma; Rätt ocool attityd hos personalen, och skjortan blev för liten.
#23 Missnöjesförklaringen säger
2018-05-23 07:54 - Anmäl

Instämmer också med föregående kritik. Otroligt kaxig och självsäker person som utstrålar nonchalans ut i fingertopparna samtidigt som hjälpen jag fick resulterade i en opassande skjorta. Har inga problem med en sådan attityd ifall servicen väger upp, men från ett lönsamhetsperspektiv är det knappast rätt väg att gå.
#24 Olle säger
2018-05-23 09:08 - Anmäl

#23 håller helt med, bristen på ödmjukhet står inte alls i proportion med resultatet. Fick bättre passform på första försöket med Tailorstore under studenttiden.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.