Manolo logotype

Fredrik af Klercker om det egna varumärket

Foto: Per Olsson

Fredrik af Klercker är nog mest känd från podcasten Stiljournalen där han tillsammans med sin kollega Filip Strömbäck varje vecka inspirerar och uppmanar oss lyssnare att hålla stilen. Idag skall vi prata med honom om något helt annat nämligen det självtitulerade varumärket Klercker som för säsongen står inför den kanske största förändringen hittills.

Fredrik grundade det egna märket för snart 10 år sedan och skjortorna finns representerade på en rad butiker runt om i Stockholm. Inför våren skedde en storsatsning på den egna webshopen men även på att bredda utbudet av produktkategorier. Vi fick chansen att ställa några frågor till Fredrik om hur han ser på "nya" Klercker. 

Många känner säkert till dig genom podcasten Stiljournalen som men berätta gärna lite mer om vem du är och vad din roll är i Klercker.

- Jag är en person som älskar stil och estetik. Jag älskar mycket annat också men för vårt syfte så är det viktigast kanske. Jag tror jag ärvt mitt intresse för klassisk stil från min farfar men framför allt min far. Min roll är Creative Director i Klercker och nu har vi en fantastiskt VD som heter Anna De Geer som tidigare varit på Odd Molly och har 11 år i branschen. Det är fantastiskt roligt när man blir en grupp bakom varumärket och alla gör det de är bäst på. 

Hur uppstod idén till att skapa ett eget klädmärke?

- Det har varit en livslång dröm! För några år sedan uppstod möjligheten att göra det och då körde vi. Jag älskar att klä upp mig och är en stark förespråkare av mer smoking till folket men det jag kanske tycker mest om är att kunna vara avslappnat elegant och där tyckte jag att det fanns en brist. Vår stomme och kärnprodukt är JB-skjortan som är den perfekta balansen mellan avslappnat och elegant.

Intressant att du nämner JB-skjortan. Vore det rimligt att säga att ni var bland de första i Sverige med att erbjuda en så kallad Popover när ni lanserade JB-skjortan? Vad låg som inspiration till plagget och vad betyder modellen för dig?

- Det stämmer, vi vågar påstå att vi är originalet i Sverige. Idéen eller snarare inspirationen kom från en av mina bästa vänner som har mycket god smak. Han fick ärva sin farfars skjortor och där fanns en liknande modell som han hade sytt upp till sig själv. Det som var väldigt signifikant för hans skjorta förutom Popover-knäppningen var den mycket smala bröstfickan för att inte tappa ut solglasögonen när man lägger till sin vackra träbåt.

 

Den smala bröstfickan är ett signum för JB-skjortan.

Även om varumärket Klercker har funnits i ett antal år känns det som att det genomgått lite av en förändring den här säsongen? I vilken inriktning skulle du säga att varumärket är på väg?

- Du har helt rätt angående att vi har genomgått en make over. Vi har utvidgat kollektionen och blivit fler bakom varumärket. Som jag nämnde innan så har Anna De Geer kommit in som VD och Partner vilket är fantastiskt roligt och vi har tillsammans satt riktningen på varumärket framåt. Vi går från skjortmärke till klädmärke så nu i början smyger vi igång det hela med att addera på våra korta shorts och badbyxor. Vi har även introducerat en Kennedy-inspirerad T-shirt med bröstficka!

 

Korta badbyxor i olivgrönt var vår favorit bland de nya inslagen.

Rundhalsad t-shirt med samma karaktäristiska ficka som på JB-skjortan.

Om vi tittar närmare på vårens kollektion, vad är det som framför allt dominerar i färg och tygkvaliteter?

- Färg, färg och ännu mer färg! Vi älskar färg och framför allt pasteller så det är vad vi fokuserat främst på. Vi utgår inte så mycket efter rådande trender utan mest färger vi gillar. Vårens kollektion domineras av framför allt linne och bomull och min favorit är en JB Mandarin i linne som känns magisk till sommaren.

 

Turkos JB-skjorta och rosa badskjorts. Klerckers kollektion för våren 2018 består av rekordmycket färg och pasteller.

På tal om mandarinkragar så tyckte jag mig se en hel del av dessa ta plats från de mer traditionella Button down- och Cut away-kragarna i kollektionen?

- Jag kan väl i ärlighetens namn säga att mandarinkragen var en tanke som jag fick vänja mig vid men när jag väl vant mig så övergick det väldigt snabbt i kärlek. Nu kan inte ens min far ha något annat på sommaren.  Det är den ultimata sommarkombon: Ett par rosa badbyxor och en Midnight JB.

 

Fredriks favoritkombination för sommaren från egna varumärket.

Alla som lyssnat på Stiljournalen känner nog till din kärlek till smokingen, när får vi se en smoking- eller t om frackskjorta från Klercker Shirts?

- Som jag sa tidigare så tar vi kollektionen framåt med små steg men i framtiden, absolut! Det är en dröm att göra världens snyggaste smokingskjorta och om vi säger såhär…jag har designen i huvudet. 

Utöver skjortor så har ni lanserat en del övriga plagg så som badbyxor, shorts och t-shirts. Kan man verkligen som man vara elegant i t-shirt?

- Fråga JFK...

 

John F Kennedy i t-shirt 1960.

Vart ser du varumärket Klercker Shirts om 5 år?

Känner du till Ralph Lauren?

 

Fredrik af Klercker, grundare och Creative Director av Klercker. (Foto: Per Olsson)

Dela på Facebook Dela på Twitter

#1 Scott säger
2018-04-05 14:46 - Anmäl

Trevlig sommarkänsla, men att kalla en vit t-shirt i bomull "Kennedy-inspirerad" känns väl ändå lite forcerat?
#2 Hedåsgatan säger
2018-04-05 19:08 - Anmäl

Kul att Klercker nämner Raplh, finns väl inget här som tillför något nytt mer än att Klercker skall få något att göra på dagarna...
#3 Soccercalle säger
2018-04-05 22:41 - Anmäl

Bra att ni bevakar svenska märken. Däremot hade det varit bra om ni skrivit ngt om tillverkningen. Var är kläderna tillverkade, är skjortorna helt eller delvis handsydda eller inte? Hur ligger de kvalitetsmässigt (hantverk o mtrl) mot andra tillverkare i samma prisklass etc.
#4 Nisse säger
2018-04-05 23:12 - Anmäl

@1 - Man får väl hoppas att han menar det med självdistans, dito kommentaren om RL Även om han aldrig har slagit mig som en prestigelös, chill, snubbe direkt.
#5 Särdal säger
2018-04-06 00:20 - Anmäl

Dagverksamhet för gamla pengar. Omsätter mindre än en korvkiosk, men kul med en smal ficka..
#6 Mike säger
2018-04-06 05:31 - Anmäl

Påminner mig om när Martin Dahlin gjorde skjortor med "karaktäristiska" kragar någon gång på 90-talet.
#7 aa säger
2018-04-06 09:50 - Anmäl

Tycker kommentar 2 och 5 känns onödigt hånfulla. Ni får gärna ta era unkna personangrepp någon annanstans än Manolo. Fredrik har ett stort klädintresse och tycker inte man ska avfärda hans ambition.

Gällande #4 så vet väl som lyssnat på Fredriks pod att han gärna kastar sig med lite pompösa referenser med rätt mycket självdistans. Klart han syftade på Ralph med glimten i ögat.
#8 Jones säger
2018-04-06 10:24 - Anmäl

#2 ...och hur mycket nytt - på riktigt alltså - hittar du inom menswear öht? I princip allt är väl uppdateringar och nytolkningar av snitt, detaljer, material och annat som har allt mellan tjugo och några hundra år på nacken.
#9 Rikard säger
2018-04-06 11:06 - Anmäl

Jag har tidigare varit kritisk till pop-over skjortan och sett den mer eller mindre som ett onödigt plagg. Men, nu på sistone har jag börjat svänga. Den smala fickan är dessutom genial. Jag häller dock med #3 om att det skull evara intressant att få reda på mer om tillverkningen/kvalitet etc.
Måste dock till sist säga att det är bedrövligt att så många små människor har hittat till kommentarsfältet just idag.
#10 random säger
2018-04-06 13:57 - Anmäl

Manolo är ingen blogg utan en redaktionell produkt med ansvarig utgivare. En webbtidning typ. Många läsare måste sluta se det som Andreas Weinås blogg.

Vill en ägna sig åt att kommentera andras person rekommenderar jag er starta något eget.
#11 Abakus säger
2018-04-06 14:45 - Anmäl

Jag köpte en pop-over (JB) från Klercker för många år sedan på NK. Bra snitt och kvalité då. Valde köpa en ny idag med mandarinkrage. Fickan är faktiskt genial och något jag använt många gånger för just (sol)glasögon. De futtiga kommentarerna från några här visar bara på brist på stil.
#12 Hugo säger
2018-04-06 14:57 - Anmäl

Det är ju skitkul att svenskar driver verksamhet inom klassisk herrklädsel. Fredrik verkar vara en hygglig och rolig typ med självdistans, att döma av hans podcast. Fattar inte denna illvilja som ständigt dyker upp bland kommentarerna här.
#13 Calle säger
2018-04-06 17:29 - Anmäl

Jag har en liknande skjorta från annat fabrikat, det här låter kanske dumt, men den är svår att ta på sig och skulle behöva vara vidare i passformen..så rätt svårburet plagg..Kan man inte enas om att sluta referera till Steve McQueen, Paul Newman, Agnelli och JFK i varenda publikation kring herrmode..
#14 rl säger
2018-04-06 21:55 - Anmäl

Tycker fickan är ful annars hade jag köpt.
#15 Bavatia säger
2018-04-06 22:23 - Anmäl

Är den lilla fickan lika optimerad för oss med plastbåtar?
#16 egon säger
2018-04-07 17:55 - Anmäl

Det är väldigt oklart för mig vad det här märket erbjuder marknaden, förutom en udda ficklösning. Tror det kommer bli svårt utan en mer distinkt estetik och känsla.
#17 Särdal säger
2018-04-08 23:22 - Anmäl

#7:
Fakta ät inte att jämställa med unkna personangrepp.
Det ÄR gamla pengar.
Det ÄR en blygsam affärsverksamhet.
Den smala fickan ÄR kul.
Fredriks intresse o ambitioner vet jag inget om
#18 KW säger
2018-04-09 08:47 - Anmäl

Har köpt 5-10 jb-cut och varit nöjd i princip varje gång så sluta gnäll. endast lite knepigt med storlekarna vissa säsonger. Synd att de inte görs i pikétyg längre. Saknar min mörkblå så mycket!
#19 Horangi säger
2018-04-09 17:08 - Anmäl

Af Klercker verkar riktigt vettig och har nog mer självdistans än många andra. Har dock aldrig fallit för skjortorna.
#20 Jonathan säger
2018-06-15 16:01 - Anmäl

Han verkar vara en riktig jävla go gubbe, allmänbildad ang kläder iaf hehe
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.