Manolo logotype

Reflektion - Varför tröttnar vi på trender

Det är märkligt hur även det mest klassiskt orienterade herrmodet påverkas av trender. Under säkert fem års tid var munkskor (och framför allt i dubbelt utförande) den överlägset mest omskrivna och tydliga trenden bland klassiska kvalitetsskor för att nu närmast försvunnit helt från mångas radar. Vad är det som påverkar oss att kollektivt ena säsongen vilja ha en specifik produkt för att i nästa kanske känna en viss skepticism?

Stil kommer alltid ha en viss koppling till mode då även de mest tidlösa snitt och konservativa plagg förändras. Samtidigt så sker detta inom klassiskt herrmode ofta över en lång tidsperiod så som decennier där slagbredd, byxvidd och kavajlängd kan röra sig fram och tillbaka. 

Trender rörande specifika plagg har en tendens att få kortare livscykler desto populärare eller mer påtaglig trenden är. Exempelvis så kommer förmodligen en slät oxfords aldrig att vara extremt trendig men heller aldrig hopplöst daterad. Formen på tån kanske varierar från rund till kraftigt mejslad och tillbaka under en längre tid men modellen i sig är bestående. Ett annat exempel på motsatsen är tasselloafers som var ett självklart inslag på fötterna hos välklädda män under 80-talet för att sedan förpassas till en kategori av skor som först de senaste åren börjat återfå sin status. Många man träffar som upplevde trenden senast den var i ropet är betydligt mer skeptiska till modellen än den yngre generationen som tar del av den för första gången.

Munkskons populäritet under 2010-talet kan nog ingen klassisk herrsko matcha men nackdelen med detta är att många nu oroar sig att den skall kännas daterad och därför ställer sig tveksamma till ett köp. Detta trots att det faktiskt rör sig om en modell som har funnits med i utbudet hos många producenter i närmare 100 år. 

Självklart kan en extrem trend dämpa entusiasmen för en skomodell då associationerna till produkten förändras. Från att den uteslutande erbjudits från anrika aktörer, associerade med högsta kvalitet och hantverk till att några år senare finnas representerade i limmat utförande bland budgetkedjorna kommer tveklöst att spela in.

 

Modellen William från John Lobb som av många anses vara ursprunget till den klassiska modellen.

Dubbla munkskor från Zara. Ett tydligt exempel på när en modell genomsyrat alla segment.

Samma sak gäller såklart angående associationerna som skapas från personer som bär produkten. Ju tidigare man tittar i en trends livscykel, desto mer autentiskt och nära originalet brukar den vara. Det är självklart inget fel att en snygg skomodell blir tillgänglig för en bredare massa men när en modell som förknippats med klassiska plagg som kavaj och kostym börjar presenteras ihop med stuprörsjeans, t-shirts och skinnjackor blir det naturligt att associationerna för skon flyttas från sitt ursprungsområde.

Nu tänker kanske många att jag låter som en konservativ gubbe som tycker att man absolut inte får blanda stilar...Det är precis tvärtom.

Jag tycker att det är direkt nödvändigt för såväl mode och stil att det finns personer som vågar bryta mot normer och traditionella konventioner kring vad som får bäras till vad. Jag skulle vilja påstå att näst intill alla av världens främsta stilikoner har på ett eller annat sätt vågat kliva utanför vad som ansågs korrekt. Titta på exempel från Beau Brummell som revolutionerade herrmodet på 1800-talet, till Gianni Agnelli som är den kanske mest hyllade stilikonen i modern tid och närmast personifierade begreppet Sprezzatura

Problemet ligger kanske snarare i att när en produkt som härstammar från en subkultur (ja, jag väljer att definiera #menswear som en subkultur idag) börjar etablera sig i kretsar utanför dess kärna så tenderar den egna gruppen att tröttna. Jag tror t ex att ytterst få punkare finner en stor inspiration av att se fashionistas eller kändisar i skinnjackor från designers för över 30 000 kr inspirerade av punkkulturen men som saknar all koppling till ursprunget. 

 

Chris Brown i en skinnjacka tydligt inspirerad av en väldigt annorlunda subkultur än vad han själv är förknippad med.

För att förtydliga så säljer fortfarande munkskor som har fått agera exempel i den här artikeln, väldigt bra. Dock är jag tämligen övertygad om att köparen som övervägde modellen 2010 inte är densamma som gör det idag. För den förstnämnda är det kanske nästa alternativa skomodell med historisk förankring som lockar (Lazyman´s, button boots eller tasselloafers). Vissa av dessa kommer med största sannolikhet aldrig att bli mer än en lokal trend inom just den specifika subkulturen medan andra etablerar sig i ett bredare segment. 

 

Tasselloafern har fått en liknande utveckling som munkskon även om den fortfarande inte har nått samma exponering riktigt än.

Problemet jag kan ha, är när personer som fnyser åt modets kortsiktiga trender och som köpte sina munkskor med motiveringen att de var tidlösa och klassiska, sen väljer att sluta bära modellen för att de känns "väldigt 2012". Det blir en smula motsägelsefullt i min mening och jag skall vara ärlig och säga att jag själv, särskilt tidigare varit bidragande till ett sådant beteende. 

Som jag ser det är det bättre att antingen acceptera att man faktiskt kan bli inspirerad av trender precis som man kan tröttna på dem eller att man helt enkelt ignorerar om det är en trend eller inte och bara fortsätter bära sina skor oavsett vilka andra som också gör det. 

Jag tror det är väldigt viktigt att alltid försöka se på trender och produkter med öppet sinne och precis som stilregler, reflektera över om de är relevanta för just dig.

Jag har själv funderat på hur min syn på just munkskon förändrats genom åren. I många avseenden tycker jag fortfarande att det är en förträfflig skomodell. Den är praktisk likt en loafer men täcker fler säsonger, den ger ett intressant inslag till en skräddad klädsel där ibland släta oxfords kan kännas väl slätstruket till situationer utanför det mest formella.

Jag ser kanske inte tillbaka på valet av uppknäppta spännen och hårt mejslade läster med samma entusiasm idag men det är snarare en association till hela looken som kraftigt influerades av Lino Ieluzzi i början av 2010-talet. Oavsett vad man tycker om det (jag har själv i högsta grad varit en del av det) så är det snarare  tolkningen som förändrats än produkten i sig. Jag skulle utan problem kunna se mig själv bära ett par svarta monkstraps med rund tå till en mörk kostym eller uddabyxa och kavaj även idag. Jag skulle kanske göra det lite mer nertonat och se skon mer som vad den är; ett alternativ till derbys som semiformell sko. 

Frågan som uppkommer är när modellen återgår till neutral mark, dvs när den försvinner ur modebilden på en bred front och därmed även ur större delen av butiksutbudet, för att åter vara ett signum för nischade aktörer inom klassiska herrskor? Kommer det resultera i att ursprungsgruppen åter börjar titta närmare på modellen för att i sin tur påbörja nästa cykel av en eventuell trend?

 

En bild jag kan älska än idag på Lino Ieluzzi i smoking och dubbla munkskor i svart mocka. Oavsett om man gillar Linos personliga stil får man ändå ge honom hur konsekvent den varit. (Bild: The Sartorialist)

Dela på Facebook Dela på Twitter

#1 Rikard säger
2018-03-21 11:36 - Anmäl

Tack för en tänkvärd artikel. Själv har jag tidigare ofta hamnat i situationer där jag hoppat på en trend (korta rockar, låga tajta chinos etc) för att bara ett par år senare göra helt om. Ett inte helt hållbart beteende kan man tycka. En av anledningarna till att jag annamat den klassiska stilen är ju att jag lockas av tanken på en både vacker och tidlös garderob. Det är månne en utopi. De senaste åren har jag dock lyckats lite bättre. Innan jag köper ett plagg ställer jag mig numera frågor i stil med; kommer plagget att hålla länge, kommer det att gå att laga ifall det går sönder, kunde plagget bäras för 10-15 år sedan och kan jag se mig själv bära det om 10-15 år? Tassel loafers är exempel på något som faller bort då de inte bars för 10-15 år sedan, medan cap toe oxfords och brogues har en självklar plats i skohyllan.
#2 Andreas Weinås säger
2018-03-21 12:28 - Anmäl

#1 - Tack så mycket och väldigt roligt att höra att du uppskattade artikeln. Jag håller med i mycket av det du skriver men tycker själv det är svårt att väga balansen mellan hjärta och hjärna dvs lockelsen efter något nytt mot logiken i något långsiktigt. Om exempelvis ett par munkskor ger bäraren mer glädje och användning under 3 år än ett par svarta oxfords gör under 10 år så är kanske de sistnämnda inte ett bättre köp. Det är vad jag syftade till med att fundera över vilka plagg och trender som är relevanta för just en själv.
#3 Calle säger
2018-03-21 12:29 - Anmäl

Jag kan tycka att det snarare är när plagg bärs på ett, i mina ögon, osmickrande sätt än när det annammas av en annan subkultur. Smala byxor, ofta lite för korta också med dubbla munkskor är så gräsligt, ännu värre med något eller några spännen uppknäppta. Just med munkskorna så tycker jag att byxan gärna får vara lite längre än till snörskor och absolut inte tight, nog därför jag mest bör mina till jeans.

En annan skomodell som också varit väldigt populär är Chelsea boots, då också till smala byxor. Men där tycker jag att skon gifter sig väl med stilen och känner inte alls samma behov av avståndstagande i andra sammanhang.
#4 Emil säger
2018-03-21 12:39 - Anmäl

Mina tassel loafers fyller dock en viktig funktion, (inget egenvärde för just tasseln dock) något att snabbt kunna slängas på som passar det mest nedklädda som jeans.

Men ska det talas om trender så är väl string loafern ett tydligare exempel än tasseln?
#5 Andreas Weinås säger
2018-03-21 12:46 - Anmäl

#4 - Jag älskar själv mina tassels av just den funktionen. Angående String Loafers så ser jag personligen dem som en lite mer lokal trend som aldrig riktigt nådde ut till den breda massan likt tassel gjorde under 80-talet och jag tycker mig se dem vara på väg ett göra igen.
#6 Måns säger
2018-03-21 12:52 - Anmäl

Man undrar vad som händer i hjärnan när det det som man nyss tyckte var snyggast av allt, typ smala korta byxor, plötsligt känns väldigt fult? Vi får sätta Martin Ingvar på detta.
#7 Peter säger
2018-03-21 13:00 - Anmäl

Tack för en intressant artikel!

För mig kändes sakfrågan extra relevant då jag för två veckor sedan köpte ett par dubbla munkskor (mina första) i brun mocka från Loake.

Jag började själv först intressera mig för klassisk herrstil våren 2016 då jag skulle ta examen och insåg att jag behövde höja nivån på min garderob några snäpp inför stundande arbetsintervjuer. Detta innebär att trenden med dubbla munkskor under 2012/13 gick mig helt obemärkt förbi, vilket jag är glad för idag då jag rent principiellt har svårt för trender som jag ser mer som avancerade marknadsföringsknep.

Jag tänker nog också som Rikard och vill gärna se att de plagg jag nu köper i vart fall har en stilmässig livslängd på minst 10-15 år, om inte längre. Därför hoppas jag att mitt senaste inköp förblir en del av det semiformella eller "smart casual" inom klassik herrstil, viket jag också tror.

Angående tassel loafers så är jag lite ambivalent, då svarta sådana ingick i min skoluniform i Spanien mellan 80 och 90-talen, men jag kanske vänjer mig...
#8 Henrik säger
2018-03-21 13:07 - Anmäl

Tack för en mycket bra artikel, som berör ett ämne som man själv har funderat mycket på när det kommer till beslut av hur garderoben ska se ut!

När det kommer till er influencers, som ni ju trots allt är, går det att se tydliga skillnader i hur du/ni klär er idag jämfört med för kanske 4-5 år sedan. Vad beror det på tror du? Det känns långt borta att idag se dig i ett par smalare kostymbyxor som slutar vid anklarna, eller?

Med det sagt, hur tror du att att trenderna kommer att se ut om 4-5 år och hur tror du att dina snitt kommer att se ut om 4-5 år? Känner du att du har hittat "hem" nu rent stilmässigt eller tror du att din stil kommer att fluktuera kommande år i takt med kommande trender?

Ett annat bra exempel på en som håller fast vid sin stil och inte följer trender speciellt hårt är ju Lalle!
#9 Jocke säger
2018-03-21 13:13 - Anmäl

Jag har i åratal letat efter en snygg single monk, gärna i brun mocka. Hittills har jag inte hittat nån. Tips mottages gärna :)

I övrigt tycker jag det är en väldigt läs- och tänkvärd artikel.
Och resonemanget hjärna vs hjärta som går in lite här i texten och i din kommentar ovan Andreas, tycker jag det vore kul att läsa mer om.
Ju mer insatt och intresserad man blir av kläder, desto mer vill man ha, samtidigt som man förespråkar och vill ha en bra basgarerob med bättre plagg som håller i många år. Vore kul att läsa en lite djupare text angående detta utifrån dina perspektiv.

Jag fick själv en liten aha-upplevelse när jag gick igenom garderoben och hittade ca 20 st stickade tröjor i olika nyanser av marinblått, grått och beige/brun. Flera av samma eller liknande modell. Måhända dålig konsumption av mig, men jag tror knappast jag är ensam om detta.
#10 Mikael Lindqvist säger
2018-03-21 13:27 - Anmäl

Jag köpte själv ett par doublemonkstrap av Lino Ieluzzi personligen, i hans butik Al Bazaar i Milano våren 2015. Jag kan tycker modellen är ett fantastiskt "mellanting" mellan formella och mer informella skor som inga trendskift kan ändra på.
#11 Andreas Weinås säger
2018-03-21 13:40 - Anmäl

#8 - Min stil för 4-5 år sedan skiljer sig kanske inte vansinnigt mycket i form av plagg (jag bar mycket kavaj, kostym och slips redan då) men silhuetten och mina preferenser på passform har tveklöst förändrats. Dels så tror jag det beror på att när man jobbar så intensivt med kläder som vi gör är det omöjligt att inte själv influeras och påverkas av modet. Sen tror jag det har med att jag har blivit äldre. När jag var 25 tyckte jag det var extremt viktigt att inte känna sig för klassisk eller gubbig medan jag idag tycker att det tvärtom är mer elegant med rena snitt och fall på byxa och kavaj. Mycket beror säkert på att jag intresserat mig mer för klassiskt skrädderi som i regel har en lite mer traditionell passform.

Vissa passar utmärkt i smala och tighta plagg och jag kan fortfarande förstå att man som framför allt yngre man inte vill ha det för klassiskt. Det är dock viktigt att ta hänsyn till sin egen kropp och sina förutsättningar. Kolla t ex Daniel Craig i senaste Bondfilmen Spectre där han skall försöka få plats i en snortight Tom Ford-kostym som rent ut sagt ser ut som skit på hans väldigt vältränade kropp. Jämför man istället med den klart mer klassiska och generösa silhuetten från Brioni i Casino Royale så är den sistnämnda otroligt mycket mer smickrande på honom.
#12 Philip säger
2018-03-21 13:58 - Anmäl

Kul att denna artikel kom.

Jag står just i valet om en Penny vs Tassel loafer, just av den anledningen att jag ser att en penny kommer vara mer användbar när jag börjar närma mig både 40 och 50 år gammal. Jag idag i tidiga 30.

Jag tror inte jag har samma typ av pondus likt herr Weinås att kunna bära upp en tassel för den delen heller.
#13 Martin säger
2018-03-21 15:04 - Anmäl

"True elegance consists not in having a closet bursting with clothes, but rather in having a few well-chosen numbers in which one feels totally at ease." - Coco Chanel

Målet måste alltid vara att känna sig bekväm. I vissa kretsar måste man byta ofta, i andra duger det att välja tidlösa plagg.

Jag upplever dig Andreas som mer djup och nischad mot det klassiska i dina val. Dina articklar handlar ofta om hur plaggens passform, kvalitet och snitt fångar din uppmärksamhet. Olof tittar ofta bredare, testar nya varumärken, testar helt nya koncept, breddar sig. Inget är fel eller rätt. Blandningen blir superb. Tack för en fantastisk blogg!
#14 Andrew säger
2018-03-21 20:03 - Anmäl

Jag gissar att morgondagens "Monk Straps" är de mycket högt skurna byxorna samt överdimensionerade skjortkragar och kavajslag stora som toalettlock.
#15 PowPow säger
2018-03-21 20:03 - Anmäl

#13
Inte för att vara någon slags diss alls gentemot Olof men hur kommer du fram till att Olof breddar sig något nämnvärt? Det är så genomgående klassisk anglofil stil som det kan bli. Särskilt skorna.

Trevlig artikel alltid en inbördes kamp att inte överkonsumera pga externt inflytande utan att istället försöka hålla sig till de inplanerade köp man har framför sig. Sen är det alltid kul att hitta någon ny inflluens som man blir barnsligt förtjust i och bara måste ha.
#16 Uno säger
2018-03-21 20:21 - Anmäl

Hela(och rena) kläder av vettig kvalite som sitter hyggligt så att den som bär dom känner sig bekväm är alltid snyggt.
Få kommer undan med undantag från dessa enkla grundläggande regler.
Att vara konsekvent i sitt val av skor och att inte sluta använda en typ för att enbetens har peakat, det är stil.
#17 Andreas Weinås säger
2018-03-21 21:47 - Anmäl

#14 - Mycket möjligt. Alla extremer tenderar ju att få någon form av motreaktion. Sen blir det intressant att se vad som på sikt klassas som hög midja eller stora slag. Det är absolut en motreaktion som sker nu men trenden som har varit är också den mest extrema någonsin av sitt slag (no pun intended). Genom historien har byxor i regel burits på den naturliga midjan (runt naveln) snarare än på höften. Idag anses det som väldigt högt och kanske kommer det göra det även i framtiden. Om jag lärt mig något av min egen stil de senaste 10 åren så är det att man aldrig helt kan veta vad man själv eller andra kommer ha för preferenser i framtiden. Därför är det extra viktigt att köpa det man verkligen gillar och våga använda det för ingen blir lycklig av ett "tidlöst" plagg om det hänger oanvänt i garderoben.
#18 Anders T säger
2018-03-22 10:41 - Anmäl

#9 Church's har/hade(?)en modell, som heter Westbury, som även fanns i mocka. Om du anser, att den är snygg eller inte, torde vara en helt annan sak.
#19 Mumin säger
2018-03-22 13:15 - Anmäl

Jag får känslan av att genomslagen av trender och mottrender är större och mer homogena idag än förr, därför att man kan låta sig själv utsättas för stora mängder av liknande influenser från olika bloggar, forum mm. Om inspirationen kommer från typ tidningar, filmer och slumpvisa bilder (som jag föreställer mig att den gjorde mer förr) så får man mer heterogena intryck, förebilder och mål med sin stil. Som det är nu sprids idéer och tar fäste väldigt fort, vilket gör att det ena "tidlösa" plagget efter det andra förstörs. Fast det kanske bara är jag som tycker så.
#20 Jocke säger
2018-03-22 16:56 - Anmäl

#18 Tack, ska kolla in!
#21 Jimmy säger
2018-03-23 08:36 - Anmäl

Det är alltid bra att vara självkritisk. Självklart är #menswear trendkänsligt, även fast man vill ge skenet av att vara "klassiskt och oföränderligt". Det är bara ett annat sätt att konsumera på. Ett dyrare sätt. Istället för att köpa sina skor på Zara (bilden ovan) så ska man köpa dom från C&J el liknande premiummärke. Visst håller skorna längre men köpsuget är inte mättat och bäraren sneglar redan på att köpa nästa par.
Problemet ligger i konsumtionshetsen. Så på samma sätt som trenderna skiftar på H&M och liknande, i meanswearkretsar bespottade kedjor, så skiftar det inom lyxkonsumtionen med.

Det skulle vara intressant att veta vilken marknadschef som myntade begreppet #menswear. Tack vare hen så har den manliga lyxklädkonsumtionen ökat med många dyrbara procent.
#22 Björn säger
2018-03-24 00:33 - Anmäl

#21

Har för mig att Lawrence Schlossman hävdat att han pitchade hashtagen #menswear till Tumblr när det begav sig. Tror det kom upp i intervjun i The Menswear Shift, men jag kan vara ute och cykla.
#23 Bosignani säger
2018-03-24 05:47 - Anmäl

Mycket intressant artikel som vanligt! Håller med #21 att det lätt kan uppstå en konsumtionshets. Själv började jag bygga min garderob 2011 och står idag helt nöjd med det jag har. Visst har det blivit några felköp genom åren men påtagligt mindre after att jag bestämde mig hur många kostymer, kavajer, skjortor, skor mm jag behöver. Till exempel numera har jag alltid samma antal plagg och köper bara när det ena plaggets slitits ut så jag flyttar den till sommarstället. Eftersom jag konsumerar mindre över tid har jag numera råd att köpa bättre samma plagg och även jaga den utanför säsongen. Ett annat tips är att fundera över sitt val över ett bra tag. T ex behövde jag ett par nya loafers och funderade över 2 år om det skulle bli tassels eller penny, vilken modell, tillverkare, färgmyans mm skulle det vara. Det känns otroligt skönt och fundera och "jaga" den perfekta uppgraderingen att det gör i sig att själva köpet blir ännu roligare! Köp inte om det inte passar med resten därhemma och om plagget inte ger dig den där lugnet i själen :)
#24 Calle säger
2018-03-24 19:07 - Anmäl

#21 jag tycker själv att köphetsen stillas en aning av att låter ett köp ta tid. Om jag blir sugen på ett par nya skor så jagar jag runt efter inspiration och kikar på olika modeller och utföranden, sedan låter jag det få puttra i skallen ett tag innan jag bestämmer mig för vad jag verkligen vill ha. Ganska ofta är ju inte det jättebilligt heller så det slutar ofta med att det blir till att vänta ett tag innan köpet genomförs. Dels så slutar det i färre felköp och dels så dras köpupplevelsen ut på och det skapar en större närhet till produkten. Hade jag istället sprungit ner till Zara och köpt första produkt så nära som möjligt till min första tanke då finns det väldigt lite koppling till plagget och det kan lätt bli något jag skulle ångra ganska snart.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Edward Green Galways in Utah

Läs mer

Permanent Style

Holiday snaps: Eidos, Aspesi, Doec...

Läs mer

Shoegazing

Rapport från London Super Trunk Show...

Läs mer

Hodinkee

Photo Report: Watches And Scotches With...

Läs mer

The Armoury Lightbox

Our trunk show with Neapolitan...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Löf & Tung now available at...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen