Manolo logotype

Stòffa: Field Notes - Chapter 1

Ett av våra absoluta favoritmärken här på Manolo är amerikanska Stòffa. Ett varumärke som specialiserat sig på måttsydda ytterplagg och byxor men idag är betydligt mer än så. I företagets senaste kampanj "Field Notes - Chapter 1" visar man för första gången upp det nytt materialet: Plongé Leather.

Stòffa skiljer sig på många sätt från traditionella varumärken i branschen. Man arbetar exempelvis inte med säsongskollektioner och traditionella kampanjer utan snarare men en kontinuerlig inspiration kring hur man med samma baskollektion och ett par nyheter. Det rör sig om 3-7 mindre kampanjer där man arbetar med ett specifikt tema. Senast kunde ni läsa om kampanjen "The Research House" som fotograferades i Los Angeles och närmare bestämt i The Neutra Research House. 

Vårens första kampanj heter "Field Notes - Chapter 1" och modell är återigen Mario Milana. Milana som ursprungligen är från Milano arbetar som möbeldesigner och driver sin egen studio ateljé i New York. 

Valet av en så kallad non-model är inget nytt när det handlar om Stòffa. Tidigare har vi sett grundaren Agyeshs egen far i flera av företagets kampanjer och vi tycker det är ett uppfriskande och kreativt inslag bland branchens övriga kampanjer som domineras av unga professionella modeller.

I den senaste kampanjen visar man även för första gången upp det nya materialet Plongé Leather som är ett mjukt och följsamt lambskinn som färgats till en djupt chokladbrun nyans. Det är ett material som över tid formar sig efter bärarens kropp och enligt företaget bara kommer bli vackrare med åren. 

Plongé Leather går att beställa i företagets ytterplagg 001 Asymmetrical Jacket, 002 Flight Jacket och 003 Field Jacket. Detta är första gången man på allvar introducerar skinn i utbudet då kollektionen tidigare dominerats av lamm-mocka, bomull, linne och ull. 

 

Modell 001, 002 och 003 i nya Plongé Leather.

En annan nyhet som vi ser i kampanjen är den nya rockmodellen 005 Carcoat. Det är ett enkelknäppt, något kortare alternativ till den asymmetriska rocken 004 och är försedd med en stor krage och utanpåliggande fickor likt modell 002. I kampanjen ser vi den i en hundtandsmönstrad ullväv. 

 

Den nya skinnkvalitén Plongé Leather i företagets asymmetriska modell 001.

Den naturfärgade ullkvaliten i form av rocken 004.

Modell 002 i den nya skinnkvalitén med Shearlingkrage.

Den nya modellen Carcoat 005 i hundtandsmönstrad ull.

Accessoarer som hattar, scarves och väskor.

Stòffa kommer till Stockholm för en Trunk Show nu till helgen 2-3 februari. Vill man titta närmare på nyheterna eller lägga en beställning kontaktar man enklast företaget här för en tidsboking. 

 

Dela på Facebook Dela på Twitter

#1 Slöinge säger
2018-02-01 23:31 - Anmäl

Perfekt om man älskar beige och brunt.
#2 Jones säger
2018-02-02 08:39 - Anmäl

Grym carcoat!
#3 Carl säger
2018-02-02 23:55 - Anmäl

Vad kostar car-coaten?
#4 egon säger
2018-02-03 17:06 - Anmäl

Man brukar få maila om priser men jag hade räknat med ca 10tkr+. Inget hos Stoffa är billigt, men synnerligen välgjort och kommer hålla länge både kvalitets- och modemässigt.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.