Manolo logotype

Stilstudie - Den fyrkantiga klockan

I klockvärlden rör sig trenderna betydligt långsammare än inom herrmodet. Även om de finns där så sker förändringar i storlek, form, färg och material ofta över decennier. Idag tänkte vi titta på en kategori av klockor som genom den moderna historien kommit och gått i modet men i några få fall cementerat sig som tidlösa. Vi pratar om de fyrkantiga klockorna.

Många jag träffar i mitt jobb och intresse för klockor har en bild av vad som är en klassisk design. De rör sig inte sällan om en avskalad estetik med en rund boett och gärna på läderband. Varför detta är ansett som mest klassiskt vet jag inte men det är tveklöst en design som har stått pall för tidens tand.

Vad som är intressant är dock att flera av världens mest ikoniska modeller har en annan, ofta underskattad design. En av de absolut första armbandsuren som någonsin serieproducerades var faktiskt fyrkantig. Det rör sig om Cartier som 1917 lanserar sin första version av modellen Tank. Inspirationen kom från Renaults stridsvagnar under första världskriget och modellen fick genom årtiondena en rad olika underlinjer så som Cintrée, Francaise, Americaine och Solo. 

Frågan är om det är någon klockmodell som burits av fler stilikoner än just Cartier Tank. Eller vad sägs om namn som Clark Cable, Gary Cooper, Duke Ellington, Truman Capote, Andy Warhol och Yves Saint Laurent för att nämna några. 

 

Clark Gable med sin Tank som tittar fram under manschetten.

Yves Saint Laurent med sin Cartier Tank.

Inspirationen till modellen kom från de allierades stridsvagnar.

Cartier firade nyligen 100-årsjubileet av Tanken med att för första gången någonsin lansera modellen Americaine i stål. Klockan finns i tre storlekar där den mellersta och största har ett automatiskt urverk.

En annan av världens absolut mest ikoniska klockmodeller är Heuers Monaco, buren av Steve McQueen under filmen Le Mans på 1970-talet. Monacon är raka motsatsen till Cartier Tank i alla avseenden utom ett: Den är fyrkantig. Monacon är än idag en stor klocka med tydlig motorsportsanknytning och inuti tickar ett automatiskt kronografverk till skillnad från Tankens lilla boett och lövtunna manuella urverk. 

Monacon var revolutionerande på många sätt när den lanserades 1969. Den anses av vissa ha laserats med världens första automatiska kronografverk (Kaliber 11) i hård konkurrens med Zeniths El Primero och Seikos 6139 som lanserades samma år. Idag är det dock ingen tvekan om vilken av modellerna som har störst igenkänningsfaktor. Monacon har med sin klassiska blå urtavla och vita register uppnått en verklig ikonstatus som endast några få modeller kan konkurrera med. 

En av de klassiska bilderna på Steve McQueen från filmen Le Mans. Klockan han bär på armen såldes 2012 för ca 800´000 dollar.

TAG Heuer har hyllningsmodellen till originalet kvar i utbudet.

Den tredje verkliga ikonen som delar denna denna kantiga form är Jaeger LeCoultres Reverso. Klockan som skapades då Cesar de Trey besökte en polomatch i indien på sena 20-talet och insåg att det fanns en problematik i att glaset ofta skadades under de tuffa matcherna. Han kontaktade Jacques-David LeCoultre som var producent av urverk vid tiden. Tillsammans med företaget Jaegers S.A och ingenjören René-Alfred Chauvot tog man fram den idag klassiska modellen Reverso som lanserades 1931. 

Modellen kännetecknades av den revolutionerande kontruktionen där klockans boett hängde i en "vagga" som gjorde att den enkelt kunde roteras in mot bärarens handled för att skydda klockan från stötar och slag. Modellen som trots allt var en av världens första renodlade sportklockor blev snabbt populär i socitetskretsar och bars såväl på som utanför polomatcherna. Modellens populäritet sviktade tyvärr under andra världskriget och modellen togs ur bruk för att först återuppstå 1984. Sedan dess har den dock varit företagets absoluta signaturmodell. 

 

René-Alfred Chauvot patent på den revolutionerande konstruktionen.

En tidig annons för modellen.

Jaeger LeCoultres hyllningsmodell till originalet från 1931.

En sista aspekt som är viktig att ta upp när man pratar om fyrkantiga eller rektangulära klockor är passformen och dess uppfattade storlek. Klockors mäts vanligtvis med ett diametermått exkl. kronan rakt över klockan alternativt diagonalt på runda klockor. Om detta mått exempelvis anger 39 mm är det lätt att som konsument utgå från att alla klockor med samma officiella mått bärs likadant. Så är dock inte fallet och rent matematiskt skiljer sig en rund och en kvadratisk klocka ganska mycket i storlek. I den här artikeln från Hodinkee beskriver Jon Bues hur exempelvis Monacon tar upp 15.21 kvadratcentimeter av handleden medan en rund klocka med samma diametermått endast upptar 11.94 kvadratcentimeter (79% av ytan).

Det gör det än viktigare att alltid prova respektive modell då även klockor med samma form kan variera i uppfattad storlek beroende på längden på bandhornen, tjockleken och inte minst andelen urtavla i förhållande till boetten. 

 

Dela på Facebook Dela på Twitter

#1 Rozzy säger
2017-12-06 11:30 - Anmäl

Det var för väl att ni inte hade med den gräsliga "Söner" klockan som irriterande poppar upp varje gång man går in på Manolo.
Jag gillar rektangulära klockor och har ett gäng "tank" klockor, från Cartier, JLC med fler.
Bra kort och koncis artikel Andreas.
#2 M säger
2017-12-06 12:29 - Anmäl

Vet inte om det är jag som är konspiratoriskt lagd, men jag tycker den här artikeln luktar lite som en, förvisso välsminkad och välgjord, advertorial sponsrad av den inte fullt så Manolo-kompatibla annonsören Söner by Sweden. Gissar att Manolo inte ville sälja ut sig helt till vad någon annonssäljare lovat och därför kompromissade kring att skriva om rektangulära klockor utan att nämna varumärken eller visa bilder. Eller så är det bara en tillfällighet...
#3 Andreas Weinås säger
2017-12-06 13:22 - Anmäl

#1 - Väldigt roligt att du gillade artikeln.

#2 - Det är intressant det här med konspirationsteorier. Detta är nog åtminstone första gången vi anklagats för att ha sponsrat innehåll där den potentiella avsändaren inte ens figurerar i artikeln. :)

Jag kan lugna dig med att artikeln varken har betalats eller påverkats på något sätt av våra annonsörer eller annonssäljare. Jag har inte haft någon inblandning i Söners annonsering och vi garanterar inte redaktionellt utrymme mot annonser.

Avslutningsvis vill jag tacka så mycket för att du åtminstone uppfattade artikeln som välgjord. Det värmer att höra.
#4 Lucas säger
2017-12-06 20:12 - Anmäl

Det är synd att alla dessa uppoppande klockmärken aldrig väljer att stoppa mekaniska urverk i klockorna... Alla verkar bara vilja göra en Daniel Wellington 2.0. Det är förstås deras fulla rätt, men jag skulle uppskatta mekaniska klockor i t ex Tissots prisklass men med annorlunda uttryck.
#5 DrDre säger
2017-12-07 07:47 - Anmäl

@ no 2 "M" ovan. Att Söner skulle betala för en artikel om Cartier och Jaeger, det får man nog säga vara en konspirationsteori av högsta rang. Helt i klass med att månlandningen aldrig ägt rum eller att jorden är platt.

Idag i brevinkastet låg det ett reklamblad med bla rea på Ecco skor. Men jag är smart! Jag insåg direkt att det är förtäckt reklam från Crockett and Jones. De vet att jag har spanat in en av deras modeller (de har tagit sig in in min dator och har även monterat in mikrofoner bakom tapeterna) och har därefter satt ihop ett reklamblad som man sedan levererat med hjälp av hemliga agenter (i trench coat och walkie talkie. Såg en sådan som hängde lite misstänkt i ett gathörn igår). Men som sagt, jag är för smart, så mig lurar de inte!
#6 Stiltje.net säger
2017-12-07 08:38 - Anmäl

Bra, informativ artikel. Jag tycker att du skriver allt bättre, och Tanken är förstås väldigt vacker.
#7 Halmstad säger
2017-12-10 10:42 - Anmäl

# 4: Jag tror det är svårt att hitta mekaniska urverk som är tillräckligt tunna för designen. De finns, men då handlar det om prislappen på en ny bil.
#8 Steve säger
2017-12-10 18:24 - Anmäl

@ 4

Hade under några år en Tissot Visodate som jag var extremt nöjd med. Mycket klocka för pengarna, mekaniskt urverk osv. Men tyvärr behöver mekaniska urverk servas, vilket innebär att en service kostar nästan lika mycket som att köpa en ny. Mindre kul.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Edward Green Galways in Utah

Läs mer

Permanent Style

Shibumi ties, Burgos shirts and tebas –...

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Meermin öppnar butik i New York

Läs mer

Hodinkee

Weekend Round-Up: An Impenetrable...

Läs mer

The Armoury Lightbox

Our owner Mark was interviewed in the...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Skoaktiebolaget - Patrik LöfWearing...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen