Manolo logotype

Rose & Born lanserar egen modell från Crockett & Jones via Crowd funding

Butiken Rose & Born har i flera år erbjudit stockholmarna ett brett utbud av skor från brittiska Crockett & Jones. För säsongen tar man samarbetet ytterligare ett steg genom att ta fram en helt egen modell som kommer erbjudas till ett konkurrenskraftigt pris tack vare crowd funding.

Konceptet crowd funding blir allt populärare i modebranschen. Framför allt ser vi en uppsjö av kickstarter-företag vars intressanta affärsidéer har finansierats av framtida konsumenter. 

Vad skiljer då detta koncept från butikens övriga modeller? 

Först och främst rör det sig om en unik modell för butiken och närmare bestämt en split toe derby i mörkbrun mocka på Crockett & Jones runda 325-läst. 

Skon har en så kallad "pulled up apron" dvs att sömmen i tån hamnar på skons ovansida vilket ger ett lite mer avslappnat och ledigt intryck. Modellen produceras med flat laces, dvs platta skosnören och en gedigen Dainite-sula i gummi som är perfekt för den svenska hösten. 

Crowd funding-konceptet möjliggör för ett lägre pris än man annars skulle kunna erbjuda på en MTO-sko och när 12 par är beställda går ordern iväg med en väntetid på ca 8-12 veckor. 

Priset på skorna ligger på 5 995 kr och kan beställas här.

 

Dela på Facebook Dela på Twitter

#1 David säger
2017-09-04 11:23 - Anmäl

Hej, konstigt att fråga här kanske... men har du Andreas eller någon annan här någon erfarenhet av Blugiallo som håller på med måttsytt? Hur är kvaliteten jämfört med andra varumärken i samma prisklass?
#2 x säger
2017-09-04 12:09 - Anmäl

okej?

Kan tyvärr inte tolka denna artikel som något annat än reklam. Ser inte heller hur denna sko skulle vara unik på något sätt.
#3 Jens säger
2017-09-04 12:39 - Anmäl

Håller inte nödvändigtvis med #2 men upplägget känns på något sätt konstigt.

1. R&B tar fram en "egen" skomodell tillsammans med producenten. Det alldeles speciella som lyfts fram är en söm, platta snören och gummisula (!) Herregud, kom igen...

2. R&B är inte mer intresserade av att få ut modellen på marknaden annat än att de behöver finansiering av tolv par innan produktionen startar. Därefter är väntetiden minst två månader.

Knappast revolutionerande, vill snarare påstå att det rör sig om en pre-order MTO.

Vill tillägga att jag blivit trevligt bemött de fåtal ggr jag besökt butiken, senast var nog för två-tre år sedan.
#4 Andreas Weinås säger
2017-09-04 12:46 - Anmäl

#2 - För att det skall vara reklam bör rimligtvis någon form av ersättning utgå och vi har varken fått produkt eller pengar för att skriva om detta.

Varför vi valt att lyfta nyheten är för att det är en i vår mening tilltalande modell som inte går att beställa via andra C&J återförsäljare.

Även om det såklart inte skiljer sig nämnvärt från pre-order MTOs från andra butiker och företag tycker vi det är intressant då crowd funding möjliggjorde för ett lägre pris än Crocketts övriga MTO-modeller.
#5 Fredrik säger
2017-09-04 14:55 - Anmäl

Hej, älskar verkligen split-toes men har svårt att tycka att det ser bra ut när man syr sömmen med maskin. Till och med Meermin har handsydd split-toe så för mig känns ovan modell inte så kul....
#6 Philip säger
2017-09-04 15:12 - Anmäl

Fullständigt älskar modellen. Synd bara att det är R&B som står för den. Vilka andra skomärken kan folk rekommendera? På jakt efter precis en sådan här modell.

Satte min fot i butiken för en ca 3-5 år sedan och har aldrig varit med om sämre mottagande. Var på jakt efter ett par flanellbyxor så jag stod och bläddrade för mig själv. Men efter ett tag med att inte ha lyckats med att få ögonkontakt eller ens ett tillkännagivande så gick jag. Lite synd, för jag hade bara hört bra om butiken, och har inte märkt eller läst, baserat på bl.a Manolo, att de har sådan service.
#7 HarryB säger
2017-09-04 15:27 - Anmäl

Känns inte som något unikt? SkoAB kör väl liknande projekt på månadsbasis, typ 4-5 modeller varje månad? :)
#8 alw säger
2017-09-04 16:16 - Anmäl

#6

Du övervägde aldrig att själv initiera kontakt med någon av säljarna...? Jag har handlat rätt mycket på R&B och tycker att deras service är riktigt vass.
#9 Pea säger
2017-09-04 16:49 - Anmäl

Jag antar att svaret är F, men vad rör det om sig för bredd på skorna?
#10 Rickard säger
2017-09-04 17:03 - Anmäl

Inte alls relaterbart till artikeln men jag undrar hur andra som pendlar till jobbet med cykel klarar av att hålla sina byxor hela. Mina spricker ständigt (tunnas ut i skrevet) pga friktionen mot sadeln. Har ni några tips? Tack.
#11 Antiglobalist säger
2017-09-04 17:30 - Anmäl

#6 Flytta till Ulrikagatan och klä dig i laxrosa byxor och klubbkavaj så ska du se att du får hjälp. Smyger man in som utböling och introvert tassar runt i butiken så låter personalen vederbörande göra det ifred. De är dock inte nedlåtande på något sätt.

Eller är jag helt ute och cyklar?
#12 Jones säger
2017-09-04 18:13 - Anmäl

Visst känns syftet tveksamt! Att du inte fick något i utbyte för just den här artikeln Andreas är väl uppriktigt sagt ett ganska uselt argument för att det inte är reklam. Lite mer perspektiv kan kanske vara på sin plats.

Vad det gäller R&B:s service har jag blandade erfarenheter. Som sällankund som ofta strosar omkring och letar inspiration får jag oftast gå omkring för mig själv. Men vill jag ha hjälp får jag oftast det.
#13 Andreas Weinås säger
2017-09-04 19:01 - Anmäl

#12 - Varför är det ett uselt argument? Om det inte har med ersättning att göra är ju alla våra artiklar reklam då vi tipsar om konkreta aktörer och varumärken. Varken jag personligen eller Manolo har någon ekonomisk vinning i att skriva om detta och vet inte vad syftet misstänks vara?

Vi har valt att skriva om skon för att vi tycker den är intressant. Sen har vi full respekt för att inte allt vi skriver om tilltalar alla men man behöver inte ifrågasätta syftet för att man inte är intresserad av produkten.
#14 Hans säger
2017-09-04 19:26 - Anmäl

På exakt vilket sätt gör crowdfunding den här skon billigare?
#15 Andreas Weinås säger
2017-09-04 19:35 - Anmäl

#14 - Jag antar att det beror på att man vid order på minst 12 par slipper MTO kostnaden. C&J har relativt höga kostnader för Single MTO eller mindre serier. Sen produceras ju bara de skor som är beställda vilket också är positivt.
#16 Fabian säger
2017-09-04 20:41 - Anmäl

Hej och vad kul med så mycket engagemang gällande vår sko! Jag tillsammans med min kollega Filip saknade en sko från Crocketts gedigna katalog lämpad för dressad klädsel men inte nödvändigtvis formell. Efter möte med Crockett i såväl Italien som i fabriken i Northampton fick vi till slut igenom vår idé och är idag mycket nöjda över resultatet.

Att göra en MTO innebär ett rätt så rejält påslag på grundpriset vid produktion av fåtal skor. Genom att ta in beställningar på skon och därmed i förtid uppnå lägsta kvantitet för en grupporder behöver inte skon kosta lika mycket. Därmed medför denna typ av försäljning ett lägre pris än om skon skulle beställas var för sig.

Jag svarar gärna på frågor gällande skon och ni når mig enklast på fabian@roseborn.com


Trevlig kväll,

Hälsningar Fabian
#17 Peter säger
2017-09-04 21:56 - Anmäl

#10 - Jag cyklar också till jobbet, har gett upp och köper numer bara billiga byxor.
#18 John säger
2017-09-04 22:50 - Anmäl

#10 cyklar till jobbet varje dag. Har jeans på under cykelturen, skiftar byxorna (dom är i en luftig plastpåse i cykelväskan) på arbete.
#19 Philip säger
2017-09-05 09:43 - Anmäl

#8
Har också hört att de har vass service, därför jag blev förvånad. Om jag står och söker ögonkontakt och 2 säljare står och snackar med varandra så börjar man lätt tröttna. Då gick jag och handlade någon annanstans där jag tyckte att jag fick ett bättre bemötande.

#11
Så kan det absolut vara. Alla är olika och vill bli bemötta på olika sätt, men en nick eller hälsning eller ett välkomnande är stapeln för en säljare i min mening.
#20 Jones säger
2017-09-05 11:15 - Anmäl

#13 Förlåt, uselt var kanske lite väl starkt och aningen missvisande. Naivt är nog mer passande. Alla vet väl att marknadsföring handlar om relationsbyggande och långsiktighet. Att hänvisa till att "jag fick inget för detta" är att göra det lite väl enkelt för sig. Eller visar på bristande insikt. Jag hoppas på det förra.
#21 Andreas Weinås säger
2017-09-05 12:00 - Anmäl

#20 - Återigen så gäller det isåfall alla aktörer och varumärken vi skriver om. Reklam är betald marknadsföring vilket skall märkas upp tydligt oavsett om det är banners eller native. Jag vet inte vad det är för orsak du tror det finns bakom artikeln bortsett från att vi gillade modellen och fann ett nyhetsvärde i det? Om du är oroad över en partisk relation med butiken ifråga kan du enkelt söka på Manolo för att se att vår bevakning av R&B inte varit större än andra butikers de senaste åren.
#22 Lanoo säger
2017-09-05 12:34 - Anmäl

Varför är ni så rädda för reklam? Är ni så rädda för att inte få maximal hållbarhet per krona så ni bara litar på Sverker Olofsson? Dags att släppa sargen 2017... Om ni är så fruktansvärt rädda för att Manolo skulle tjäna pengar... Relax, it's just a pair of shoes....
#23 Johan R säger
2017-09-05 13:34 - Anmäl

Den där ser inte dum ut!
#24 DrDre säger
2017-09-05 16:10 - Anmäl

Riktigt snygga. Tack för trevligt och informativt inlägg.
#25 Jones säger
2017-09-05 16:29 - Anmäl

#21 ...men betalning är inte enbart en överföring av pengar...

Men det var faktiskt inte artikeln i sig jag studsade på, jag kan tycka att den var ok trots att den är i gränslandet. Det var ditt svar som jag tycker visar upp en ignorans eller okunskap som jag inte förväntade mig. Men nog om det.

Och jag tycker också att skorna är snygga.
#26 Johan säger
2017-09-05 17:51 - Anmäl

För att undgå att klassas som ren reklam för ett företags nya produkt kunde ni ha haft med några liknande skoalternativ från andra butiker samt undvikit att direkt länka till webbutiken. Nu framstår det som ren reklam, även om skribenten aldrig skulle ta emot en gratis eller kraftigt rabatterad vara eller tjänst från butiken - nu eller i framtiden.
#27 Andreas Weinås säger
2017-09-05 18:46 - Anmäl

#26 - Med all respekt så är inte Manolo en del av public service och även om vi försöker ha mängder med artiklar där olika alternativ finns representerade (ex 10 x...) så fokuserar vi titt som tätt på specifika produkter och varumärken när de lanserar något nytt. Så länge det inte lyft av fel anledningar och man är tydlig med vad som är betald marknadsföring och inte så ser jag inte ett problem med det.

Vad skiljer exempelvis den här nyheten från vår artikel om Myrqvist nya modeller, Saman Amels Vikunjatröjor eller The Sabots lansering. Det är nyhetsnotiser med länk till respektive företag då vi misstänker det kan vara av intresse för våra läsare.
#28 Andreas Weinås säger
2017-09-05 18:55 - Anmäl

#25 - Vilken form av betalning syftar du till isåfall? Vi behandlar inte Rose&Born annorlunda än någon annan butik och vi rapporterar om nya lanseringar och produkter varje vecka. Om du fann mitt svar ignorant ber jag om ursäkt för det men jag hoppas du kan förstå att det är frustrerade när det påstås eller antyds att vi skulle ha en baktanke eller särbehandla R&B genom att skriva om detta.
#29 Mattias säger
2017-09-05 23:38 - Anmäl

Har också lite svårt att se nyhetsvärdet. Butiksunika skomodeller är inte särskillt ovanligt, och om vi bara tar ett enda exempel så har exempelvis Grafford en mycket snarlik butiksunik modell, dock utan tåsöm (Onslow i mocka). Men den butiken har iofs mest bara fått "produkttips" publicerade när ni skulle ha ett event i deras lokal. Betald reklam eller ej, jag håller med kritikerna här om att det ser illa ut. Sen med tanke på att mängden redaktionellt material här är så pass låg är det svårt att förstå hur någon kan tycka det är intressant överhuvudtaget. Varför tycker du just den här skon intressant? Vad utmärker just den här? Varför är deras satsning på crowd sourcing intressant? Vad är för och nackdelarna för oss konsumenter med den här typen av försäljningsmodell, och för all del om det nu blir billigare så här, hur mycket? Och vad motiverar 1000 kr mer än Graffords modell? Konstruktionsskillnad? Det finns massor med frågor man kan svara på om man inte bara är ute efter att posta en länk för att kränga kompisens skor. Just saying...
#30 Kalle Pedal säger
2017-09-06 00:00 - Anmäl

Kan alla gnällspikar dra till ett eget forum så att vi andra som klarar av att läsa om en mycket fin sko som råkar finnas i enbart en butik kan få göra det ifred. Ja, usch så hemskt det kan vara. Jobbade er farfar på SVT förr i tiden eller varifrån har ni fått era tankar?

Det är ingen som tvingar er att läsa den här bloggen så vänligen bespara oss andra med ert riktigt sunkiga gnäll.

Besparar mig från allehanda kommentarer som jag ändå inte kommer att besvara.

Stå på er på Manolo. Grym blogg även om jag inte fastnar för allt här.

Önskar er alla en angenäm afton!
#31 Soccercalle säger
2017-09-06 08:30 - Anmäl

Jag är också trött på gnällspikar. Det är inget konstigare med den här artikeln än att tipsa om Gabuccis trunkshowar eller skriva om Oscar Jacobssons lookbook. Om varannan butiksartikel handlade om R&B skulle det vara en annan sak. Jag är inget fan av R&B som jag tycker har relativt lågt prisvärde men här finns inget att anmärka.
#32 Andreas Weinås säger
2017-09-06 08:34 - Anmäl

#29 - Intressant att du nämner Grafford då vi har en likadana artikel inplanerad rörande deras unika modeller som lanseras för hösten. Där handlar det främst om bildmaterial som saknats. Som jag sagt tidigare är den här typ av artikel något vi skriver om regelbundet och baseras inte på personerna bakom butiken. Varför skon i detta fall är intressant är för att vi tycker de fick till en bra balans rent estetiskt och för att den inte går att beställa via andra återförsäljare. Onslow i all ära men jag tror de flesta skointresserade skulle påstå att tåsömmen gör en ganska stor skillnad för designen.

Crowdfunding är intressant för oss konsumenter av flera anledningar.
Dels då skon blir billigare men även för att filosofin bygger på att man faktiskt bara producerar så många skor som är beställda vilket i sin tur är bättre för miljön. Konstruktionsmässigt skiljer sig skorna inte åt från andra C&J då de endast erbjuder en konstruktion (goodyear Welted).

Att påstå att vi skriver om något för att sälja polarens skor börjar bli tröttsamt då jag efter snart fem år som redaktör lärt känna de flesta butiker i Stockholm. Det spelar, uppriktigt talat inte mig någon som helst roll om läsare köper skon eller ej. Gillar man den så gillar man den, om inte så är det bara att avstå. Dock vore det märkligt att 2017 skriva om en produkt utan att länka till den?
#33 Mattias säger
2017-09-06 12:48 - Anmäl

Min poäng var att om du la mer energi på att göra en analys i artikeln hade du sannolikt behövt motivera relevansen mindre i kommentarsfältet. Det kan inte komma som en överraskning att en artikel skrivet så här kommer ge den här typen av reaktioner, oavsett om det är berättigat eller ej. Om du vill slippa bemöta kritiken går det ju alltid att prova ett annat grepp...
#34 Underhållning säger
2017-09-06 15:11 - Anmäl

Jag brukade följa denna sida förr då jag hittade mycket inspiration i mitt klädval. Nu tenderar samma kläder dyka upp mer eller mindre mest hela tiden. Inget konstigt med det, det kommer ju från samma personer hela tiden, och de stackare som inte heter Olof eller Andreas vågar väl knappt göra inlägg här längre med alla påhopp. SÅ anledningen att komma tillbaka hit är nuförtiden inte att finna inspiration klädmässigt.

Nej numer håller jag på att garva läppen av mig av alla komiska kommentarer i tid och otid från varenda självutnämnd internetgreve. Ni är för lustiga, och jag vill så gärna att ni fortsätter på nätet för mitt egna nöjes skull, snälla ta inte detta på era trunkshower eller get-to-gethers så vi andra inte får del av humorn.
Tusen tack!
#35 Andreas Weinås säger
2017-09-06 16:56 - Anmäl

#33 - Jag förstår din tanke men varför jag reagerat som jag gjort på kommentarerna är främst för att jag tycker att artikeln inte skiljer sig nämnvärt mot andra artiklar där vi lyft fram specifika nyheter (ex Myrqvist, Saman Amel, Bennett & Winch och The Sabot) och där dessa åsikter lyst med sin frånvaro. Tycker det är både trist och orättvist om butiken som står bakom produkten skall vara avgörande för om det skall ses som "reklam" eller ej dä vi har varit tydliga med avsikten.
#36 Mattias säger
2017-09-06 18:52 - Anmäl

Artikeln om Saman Amel tycker jag verkligen exemplifierar vad jag menar gör skillnaden. Det är inte bara information jag också hittar på deras hemsida utan du broderar ut artikeln med information om vikunjans egenskaper och jämför dessutom produkten med andra motsvarande (Loro Piana). Dom andra artiklarna ligger mer på olika ställen på en skala mellan den artikeln och den här artikeln tycker jag personligen, med kanske något matigare innehåll än den här men kanske framförallt med ett något större nyhetsvärde. I alla fall i min värld är det mer självklart att man rapporterar om en ny butik eller om tillverkare som släpper nya kollektioner än en enskild etablerad butik som ger sig på att sälja en enda ny skomodell som en grupp-MTO. I alla fall om perspektivet i artikeln är att dom har en ny modell. Så tänker i alla fall jag, men all respekt för att andra kan tycka annorlunda och jag hävdar inte att jag har"rätt". Apropå perspektiv, det hade kunnat gå att ändra perspektivet och istället försökt besvara frågor som hur det kommer sig att de testar det här konceptet, och vad deras mål med experimentet är. Kommer vi kunna räkna med att se fler modeller lanseras så här, och i så fall hur många modeller räknar de med att kunna erbjuda är andra relevanta frågor som helt hade bytt fokus. Att det då hade funnits produktinformation och en länk också tror jag få hade reagerat på; tvärtom hade det då varit ett relevant exempel. (Du behöver inte svara på frågorna, det var bara att exempel för att ge idéer för framtiden)
#37 Micke säger
2017-09-08 20:55 - Anmäl

Grymt snygga skor! De facto är att nyheten (och glädjande för mej) är att det är 325 lästen som passar mej betydligt bättre än 351 (har jag för mej) som Care of Carl gjorde en MTO variant med dubbel lädersula på. Jag talar såklart om en split toe i brun mocka som är så sjukt snyggt..
Bra jobbat och tack för tipset!!
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

The Drake’s x Permanent Style outfit

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Myrqvist öppnar butik i...

Läs mer

Hodinkee

Introducing: The Audemars Piguet...

Läs mer

The Armoury Lightbox

@nakata_hanger ’s John Pole Hanger...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen