Manolo logotype

Manolo möter Appletrees

Idag är det dags att bekanta oss med en ny aktör här på Manolo. Appletrees är företaget som anser att man inte skall behöva välja mellan en hög modegrad och god kvalitet. Med en kollektion av skjortor, scarfs och jeans producerade i Italien har man vuxit fram till en spännande aktör och öppnade nyligen sin första fasta butik på Sibyllegatan 29 i Stockholm.

Vi fick möjlighet att sätta oss ner med företagets grundare Victor Sandberg och Charles Murray för att höra hur de ser på företaget, varför det är viktigt med kvalitet och inte minst vad de tror om framtiden.

Vad och inte minst vilka är Appletrees?

Appletrees är ett modernt varumärke som vill leverera snygga kläder som följer kroppen samt är producerade med de mest hållbara och skönaste tänkbara kvaliteter som går att få tag på. 

Ni har ju bägge lång erfarenhet i kläd- och textilindustrin, hur kom det sig att ni valde att starta eget?

Vi valde inte att starta eget, vi valde att göra något som enligt oss saknades på marknaden. Kläder i tiden, som kunden känner sig omhändertagen och snygg i, där plagget förädlas med tiden du lever i det. Plagget ska inte äga dig, du äger plagget. 

Finns det en typisk kund för Appletrees och hur ser han eller hon ut?

En typisk Appletreeskund är en person som uppskattar samt förstår konceptet av högsta kvalitet och mår bra över tanken att våra kläder är rättvisa mot personen som tillverkat plagget och inte sliter för hårt på vårt klimat.

Kvalitet- såväl som prisnivån har ju sedan starten varit relativt hög, hur har mottagandet och responsen varit från kunderna på en ny aktör med skjortor som i vissa fall ligger närmare 3 000 kr?

Det var självklart en utmaning att slå sig in och konkurrera med kvalitativa varumärken med lång tradition. Det ser vi som en spännande utmaning. Vi båda har kött på benen från våra tidigare uppdrag i klädbranschen. 

Förutom klädmässor riktade mot branschen hade vi tre lyckade popup butiker vilket gjorde att vi kände att det var rätt tajming att öppna vår första egna fysiska butik på Artillerigatan 29 samt satsa hårdare på Sverige än vad vi initialt hade planerat. 

 

Företagets scarf och längre skjortmodell "All the time" .

När man ser era produkter och kampanjbilder känns det som ni valt att kombinera hög kvalitet med en högre modegrad än många kanske är vana vid när det kommer till skräddade kvalitetsskjortor. Hur går tankarna kring detta och finns det fördelar med att inte nödvändigtvis se sig som en konkurrent till de skräddade specialisterna som Finamore, Fray, Barba etc i samma prisklass?

Vi vill hylla kvalitet, inte bara i konfektion utan också kvalitet i levnadsstandard generellt. Det är fantastiskt att vår natur hjälper oss att producera så fina råvaror att göra kläder av. Varför ska den nivå av kvalitet bara vara för en typ av stil? 

Det har bara gått tre år sedan vår lansering men vi har redan nu fått många stamkunder i olika åldrar och stilar. Vi tror att Appletreeskunden är kreativ och jämställd individ som hellre blickar framåt i tiden än bakåt. Vi är en bra ingrediens i garderoben för den öppensinniga och kvalitetsmedvetna individen som inte nöjer sig med det näst bästa. 

Ni introducerade nyligen jeans i utbudet. Berätta gärna mer om bakgrunden till det beslutet samt vad ni valt att fokusera på i modell och materialväg.

Vi båda har en lång och genuin historia i några av dom största aktörerna i jeansindustrin. Victor var med att öppna Levis Premium's globala HQ i Amsterdam där han ansvarade för Levis Vintage Clothing globalt. Jag hade lyckan att lära från Victor under hans föreläsningar om både jeansens historia samt fritid. Vi båda älskar jeans och har jobbat med flera av dom största namnen där vi haft lyckan att samla en unik kunskap och nu gjort det på vårt sätt.

 

Jeansmodellen Rocket i japansk denim.

Sist men inte minst, hur tror ni varumärket Appletrees ser ut om 5 år?

Om fem år är Appletrees ett etablerat varumärke som förhoppningsvis är det bästa för både återförsäljare och konsument. Vi kommer att vara transparenta, fortsätta att inte ta genvägar samt fortsätta öppna fler lokala säljorganisationer i ett tiotal länder. Förhoppningsvis säljer vi så bra att vi även kan bidra starkt till utvecklingen i delen av världen som inte kommit lika långt när det kommer till demokrati, jämställdhet samt utveckla människors kunskap om hur vi kan leva trevligt utan att slösa mer än nödvändigt på moder jords resurser. För att allt ovan ska lyckas är det viktigt att vara lyhörd, skämma bort dom man älskar och göra det man kan för att göra världen en bättre plats, för alla! 

 

Dela på Facebook Dela på Twitter

#1 höken säger
2017-05-04 12:34 - Anmäl

Kul initiativ och alltid roligt med nya spelare på marknaden, men skeptisk till möjligheterna att konkurrera med kollegor som Finamore och Barba mfl. Men skam den som ger sig! Jeansen ser dock fina ut och kan säkert nå sin publik.
#2 Jonas E säger
2017-05-04 13:44 - Anmäl

En kaftan hade varit trevligt att ha på sig på riktigt varma sommardagar.
#3 Brvno säger
2017-05-04 14:03 - Anmäl

"kan bidra starkt till utvecklingen i delen av världen som inte kommit lika långt när det kommer till demokrati, jämställdhet"

Så typiskt svenskt.
#4 Adam säger
2017-05-04 15:09 - Anmäl

Fult, dyrt & pretto - bra kombo..

Skärpning Manolo! Man läser Manolo för att slippa sånt här.

Fääääääshioooon
#5 Nils säger
2017-05-04 16:21 - Anmäl

Intresserad av att veta vad som rättfärdigar det höga priset?

Utgår från att det är en konfektions-skjorta, alltså inte en skräddarsydd där en stor mängd arbete går in för att ta mått och att tillverka varje skjorta efter unika mått, så det kan inte vara en avsevärt högre arbetskostnad än andra konfektions-skjortor (Eton, Finamore, H&M).

Är materialet det som är extremt exklusivt jämfört med andra? Eller betalar man för marknadsföring och brand name?
#6 Artisan säger
2017-05-04 16:24 - Anmäl

Lämna det här till iKing.
#7 Hedåsgatan säger
2017-05-04 17:02 - Anmäl

Är också intresserad av vad som rättfärdigar så höga priser?
Sedan måste jag också fråga, längre skjortmodell??? va? Ebbot??
Första April? Förklara jag vill veta, vem är målgruppen att klä sig som på bilden med kaftan o scarf o vart?
#8 N säger
2017-05-04 20:24 - Anmäl

Saxat från första skjortan: "DESIGNED TO MOVE WITH YOUR BODY", till skillnad från övriga skjortor som rör sig mot din kropp?
Tycker precis som övriga att det är otydligt vad som motiverar prisnivån.
#9 Charles säger
2017-05-04 21:57 - Anmäl

"Vi tror att Appletreeskunden är kreativ och jämställd individ som hellre blickar framåt i tiden än bakåt."

Seriöst?!?!?!? MAN SÄLJER INTE FLER KLÄDESPLAGG MED PK-SNACK! OMG! OMG!
#10 Christia säger
2017-05-04 22:03 - Anmäl

Det här ligger inte i stil med hur jag uppfattar Manolo. Mycket märkligt.
#11 Zerase säger
2017-05-04 22:21 - Anmäl

Ankelskjortan kan ha varit det absolut hemskaste jag någonsin sett. Jag har även en känsla att varken Andreas eller Olof någonsin ta på sig något liknande, varför skriver ni då om det?
#12 Måns säger
2017-05-04 22:22 - Anmäl

Detta var ingen bra reklam för märket. De kommer nog att kräva produktplaceringsbidraget tillbaka.
#13 jh säger
2017-05-04 22:39 - Anmäl

Sagan om ringen/Harry Potter
#14 Oskar säger
2017-05-04 22:41 - Anmäl

Håller med #12.

Det här inlägget är allt annat än Manolo för mig. Med det här inlägget känns det som att Manolo underskattar sina läsare, vilket känns oerhört tråkigt.
#15 Charles säger
2017-05-04 22:44 - Anmäl

Cashen ska in antar jag men var är "SPONS" bannern?
#16 Mike säger
2017-05-04 23:15 - Anmäl

Ser fram emot att se vimmelbilder på Olof och Andreas från nästa Pitti klädda i var sin långskjorta? Nä, det kommer nog aldrig hända.
Kul att läsa om nya/udda grejer, men kan bara hålla med om att detta inte känns Manolo alls.
#17 Fredrik säger
2017-05-05 00:04 - Anmäl

Den här "artikeln" får mig att undra om inspirationen börjar tryta hos Manolo-skribenterna. Jag går in här allt mer sällan och kommer sannolikt snart skumma igenom rasket på månadsbasis. Kan tipsa övriga läsare om dieworkwear.com En välskriven och ofta inspirerande blogg om olika stilar, personer, etc.
#18 Lucas säger
2017-05-05 08:35 - Anmäl

#3 & #9

Nä, för att tycka att alla ska ha en dräglig och rättvis tillvaro är ju verkligen ondskefullt...

Det är skamligt att man ska behöva läsa så uppenbart obildade kommentarer på en i övrigt väldigt trevlig sida.
#19 N säger
2017-05-05 08:50 - Anmäl

#18: hear hear
#20 Andreas Weinås säger
2017-05-05 08:58 - Anmäl

Vi skriver om varumärket för att de är en ny aktör på svenska marknaden som erbjuder skjortor, scarfs och jeans av hög kvalitet. Den kvalitén syftar till allt ifrån tillskärning och sömnad till materialvalen.

De har alltifrån klassiska businesskjortor i ljusblått och vitt till långskjortor även om de främst förknippas med det sistnämnda. Varken jag eller Olof bär långskjorta vilket vi inte heller påstått. Vi måste dock kunna skriva om ett varumärke utan att alla produkter de erbjuder är intressanta för oss personligen. Deras vita buttondown och cutaway-skjortor skulle jag inte ha några problem med att bära till kavaj eller kostym.

Kan passa på att klargöra att vi varken har fått ersättning i form av pengar, annonsering eller produkter för att skriva den här artikeln så alla med eventuella misstankar om detta kan vara lugna. Man behöver inte gilla Appletrees produkter men kanske inte heller ifrågasätta vår inspiration för att vi försöker skriva om något som ligger lite utanför ramarna men fortfarande kännetecknas av våra kärnvärden i form av kvalitet.
#21 Soccercalle säger
2017-05-05 09:21 - Anmäl

Fånig kritik. Det går inte att bara skriva om randsydda skor och perfekt sevenfoldvikning av slipsar. En växande svensk aktör i premiumsegmentet bör bevakas. Sedan skulle jag gärna se mer kritisk granskning av hantverk och hållbarhet mm men det gäller inte bara Appletree utan även andra återkommande varumärken som Stoffa, Isaia, Belvest, Boglioli etc.

Att sedan det här varumärket vill kännetecknas av värden som en del kallar "PK" är väl inte konstigare än att andra vill få en att tänka på att köra nedcabbat på Amalfikusten, plugga på Ivy League eller ngt annat som är vanligt i branschen. För de flesta svenskar (även manolo-läsarna) tror jag att kreativitet och jämställdhet är positivt värdeladdat.
#22 random säger
2017-05-05 09:53 - Anmäl

Väl motiverat, Andreas!

Sen att det inte till 100% faller alla i smaken är väl bara naturligt. Konstigt vore annat med tanke på företagets mer "urbana" marknadsföring. Trist att det ska anklagas om dold sponsring hit och dit på direkten bara för att det inte ser ut som en Attolini-kampanj.
#23 Nils säger
2017-05-05 10:54 - Anmäl

Kan hålla med om att vissa delar av kritiken är obefogad, men vad jag saknar är något som motiverar priset, och en mer genomgående diskussion kring vad "kvalitet" betyder i det här fallet.

Artikeln känns som att den saknar djup, och egentligen bara handlar om att två personer startat ett eget märke, det går bra, och dom har en filosofi bakom kläderna. Inget om tillverkningsprocess och materialval, något som annars brukar täckas i stor detalj på Manolo?
#24 Johan säger
2017-05-05 13:24 - Anmäl

Nej det var inte något som föll mig i smaken så att säga. Mycket dyrt dessutom.
#25 Ärligheten själv säger
2017-05-05 14:26 - Anmäl

Jag saknar dottern från Attolini-kampanjerna. Dynamiken mellan henne och hennes far hade hjälpt till att lyfta bildspråket här.
#26 Andreas Weinås säger
2017-05-05 17:21 - Anmäl

#23 - den typen av konstruktiv kritik eller feedback har jag inget emot. Samtidigt var artikeln inte avsedd som en recension men snarare som en intervju med en ny aktör. Jag kan dockhålla med om att vi kan titta närmare på själva hantverket och produkten i en separat artikel.
#27 Mamma säger
2017-05-06 06:13 - Anmäl

#25 kan inte annat än att hålla med
#28 Soccercalle säger
2017-05-06 10:17 - Anmäl

Jag skulle vilja att Andreas och/el Olof "följer upp" plagg som de sytt upp (ofta beskrivna i 2-3 artiklar) ngt år efteråt. Just för att se om de håller, har sömsmån för ändringar mm och om de verkligen blev använda.
#29 Petra säger
2017-05-08 14:39 - Anmäl

Måste nog utnämna detta som det tråkigaste jag läst på Manolo på länge. Men money talks antar jag.
#30 Victor säger
2017-05-08 14:54 - Anmäl

Kan inta annat än hålla med #21 - "Att sedan det här varumärket vill kännetecknas av värden som en del kallar "PK" är väl inte konstigare än att andra vill få en att tänka på att köra nedcabbat på Amalfikusten, plugga på Ivy League eller ngt annat som är vanligt i branschen. För de flesta svenskar (även manolo-läsarna) tror jag att kreativitet och jämställdhet är positivt värdeladdat."
#31 Josephine säger
2017-05-12 19:27 - Anmäl

Alla mina starkaste rekommendationer till Appletrees! Jag jobbar i en multibrand herrbutik där skjortorna säljs och de är de bästa skjortorna i butiken, utan tvekan. Och nej, jag jobbar inte på provision och får inte heller spons av appletrees utan talar i egenskap av klädintresserad, att uppskatta fina material och bra passform.

Appletrees skjortor är gjorda i gizabomull. I och med att vädret där är i stort sett detsamma dygnet runt får bomullen de bästa förutsättningarna för att växa och ge långa fibrer, som sedan plockas för hand. Som ni förstår är detta dyrare än tillexempel pimabomull. Varenda söm i hela skjortan är stängd, ni kommer slippa att den börjar tråda. Och alla storlekar sitter bra, det spelar ingen roll att man tar på en Large på en Small-person, den kommer vara för stor såklart, men fortfarande ha bra "fit" och vara snyggt loose.
Jag förstår att ni anser dem dyra, men jag tycker att ALLA ska pröva dem, och sedan uttala sig.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

Baudoin & Lange women’s shoes (and Luca...

Läs mer

Shoegazing

Köptips – Black Friday-reor

Läs mer

Hodinkee

In The Shop - In The Shop: Introducing...

Läs mer

The Armoury Lightbox

The issue with ready to wear hangers is...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen