Manolo logotype

Shirtonomy lanserar ny skjortkrage

Svenska skjortföretaget Shirtonomy med fokus på måttsömnad till överkomligt pris har precis lanserat en ny skjortkrage. Med måttsydda skjortor under tusenlappen har företaget senaste året vuxit i populäritet, mycket tack vare sina fina skjortkragar.

En del av er läsare kanske minns när Shirtonomy lanserade sin egen version av den lite längre buttondownkragen. Sen dess har kragen blivit omåttligt populär och en av företagets bästsäljare som kan ses på stilsäkra män runt om i Sverige.

Vi fick chansen att prata lite med Tobias Skogquist, creative director och grundare av Shirtonomy och höra lite mer om hans syn på den nya kragen High Spread.

Hur skulle du beskriva Shirtonomys nya skjortkrage?

High spread är en mångsidig krage som gör sig utmärkt tillsammans med kavaj och slips. En högre krage som påverkar intrycket och balansen mellan slaget på kavajen och kragen på skjortan. Den ser även bra ut till ledigare tyger såsom linne exempelvis.

 

High Spread-kragen i det vit/blårandiga tyget Sky VIX stripe.

 

Hur kommer det sig att ni valt det här formspråket? Har det funnits någon specifik inspiration till modellen?

Mycket av inspirationen till denna krage kommer från olika Italienska skräddarhus och våra befintliga modeller Formal BD och Full spread. Vi stod mellan att antingen göra en klassisk spread krage och en turn down krage fast med högre skaft. Det resulterade i en High spread som har ett lite tunnare mellanlägg (likt en turn down krage) för att få lite rull men samtidigt inte har en för vid vinkel. 

Er uppdaterade buttondownkrage: Formal BD har ju mottagits otroligt väl sen den lanserades. Tror du den här kragen kommer få samma positiva mottagande?

Formal BD har varit en jättehit och det är svårt att sia om High spread kommer att bli samma succé, såklart. Vår utveckling sker i takt med vad våra kunder efterfrågar i kombination med vad vi känner att stilsnittet är på väg. Intresset hittills har varit högt och vi hoppas på att fler vågar testa den då vi tycker att det är ett fantastiskt tillskott!

 

Den omåttligt populära buttondownkragen Formal BD som lanserades i slutet av 2015.

Vissa kanske tänker att ta fram en skjortkrage inte kan vara speciellt komplicerat? Hur länge har ni arbetat på den här modellen och vad har varit den största utmaningen? 

Vi började utvecklingen med High Spread-kragen tidig sommar 2016 och släpper den nu, våren 2017. Det tar oftast tid att få till rätt känsla när man utvecklar en ny produkt. Vi har gjort fem olika uppdateringar och förbättringar sedan vi började rita på den. Bl.a höjt och sänkt den om vart annat. Största utmaningen har varit skärningen från bakkant till kragsnibbar. Mycket på grund av höjden på 5 cm.

 

Kragen i klassiska tyget White Twill.

Utöver den nya kragen, vad har vi mer att se fram emot från Shirtonomy för våren? 

Framförallt så släpper vi nya tyger till påsken som står runt hörnet. Vi lägger till pikétyger i vårt sortiment senare i vår. Grundmönstret är även vidareutvecklat. I och med det så kommer vi att erbjuda box pleat för de som drar mycket i ryggpartiet eller allmänt önskar mer rörlighet.

 

Mellanblå tyget Royal Puppy twill.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder Skjorta

#1 Jonas70 säger
2017-04-13 11:09 - Anmäl

Välkommet tillskott.
#2 Johan säger
2017-04-13 13:32 - Anmäl

Trevligt. Var övertygad om att det var Matt Damon på översta bilden till jag läste texten.
#3 Jonas säger
2017-04-13 15:54 - Anmäl

Tobias Skogquist (på bilderna) kan vara den minst engagerade och tillmötesgående personen som jobbar inom service. Kändes som man mest var i vägen och att han hatade varje sekund av att man besökte deras kontor. Känner två till som har precis samma intryck. De får anställa någon som har social förmåga nog att fronta kund alternativt endast ägna sig åt onlineförsäljning om de ska fortsätta känner jag. Synd på en bra produkt i övrigt.
#4 Altobelli säger
2017-04-13 16:04 - Anmäl

Har inte höga kragar med att göra hur lång hals vederbörande bär på? Jag menar om det passar eller inte?
#5 Josh säger
2017-04-13 16:37 - Anmäl

Är high spread snyggt utan slips?
#6 Victor säger
2017-04-13 17:20 - Anmäl

Härlig läsning och själv är jag mycket nöjd med mina skjortor från Shirtonomy.

@3 Jag har motsatt uppfattning om Tobias. Vid vårt möte var han både engagerad och hjälpsam. Med tanke på prisnivå tycker jag man får en service och produkt långt över förväntan.
#7 Anton säger
2017-04-13 17:35 - Anmäl

Håller helt med #3!
#8 Albus säger
2017-04-13 18:25 - Anmäl

Även jag har upplevt ett lite tråkigt bemötande av Tobias. Det är väldigt synd med tanke på att den tjänst Shirtonomy erbjuder är helt fantastisk sett till prisnivån.
#9 PB säger
2017-04-13 21:17 - Anmäl

Även jag håller med #3. Verkade som att det enda han ville var att man skulle lämna lokalen...
#10 D säger
2017-04-13 21:48 - Anmäl

Jag har beställt en skjorta via Shirtonomy, då tycket jag Tobias var hjälpsam och trevlig. Hade dock uppskattat lite högre kvalitet på tygerna, den jag köpte var inte så skön mot kroppen.
#11 lano säger
2017-04-13 22:28 - Anmäl

Jag har köpt fyra skjortor från Shirtonomy, är nöjd med alla och kommer handla där igen. Tråkigt att några verkar haft mindre positiv upplevelse av en av deras frontpersoner. Kanske kan Shirtonomy kommentera detta? Kanske hade han en dålig dag? Kanske hade ni köpare en dålig dag? Ingen kan vara på topp jämt.
#12 egon säger
2017-04-13 22:52 - Anmäl

Lugnt, det finns knappt en enda försäljare som inte blivit brutalt kritiserad för inadekvat mottagande på kommentarsfältet i Manolo.
#13 Daniel säger
2017-04-13 22:54 - Anmäl

Var där med fyra vänner och samtliga fick ett gott intryck av Tobias. Skön kille med humor och bra öga för måttagning. Misstänker att det beror mkt på hur man är själv...
#14 Ärligheten själv säger
2017-04-14 00:43 - Anmäl

#13: Försöker du implicera att du är bra på måttagning?
#15 A säger
2017-04-14 01:44 - Anmäl

#3 Gillar konceptet starkt men instämmer tyvärr helt. Måttningen känndes extremt slarvig och hela besöket kändes jäktat.
#16 Jonas säger
2017-04-14 03:15 - Anmäl

#11: Jag var faktiskt riktigt entusiastisk inför besöket och trodde det skulle bli trevligt. Oavsett om man har en dålig dag får man försöka att inte låta det gå ut över sina kunder. Uppenbarligen sker det ganska ofta och då tror jag det har mer att göra med hans personlighet.

#12: Det vet jag inget om då det är första gången jag är inne på sidan och kommenterar, artikeln var länkad på en annan sida. Det förtar dock inte min upplevelse.

#13:. Så länge en kund inte är otrevlig är det säljarens jobb att få kunden att känna sig välkommen och ge ett bra bemötande. Uppenbarligen är det många som känner att Tobias misslyckas med detta.

/#3
#17 Andreas Weinås säger
2017-04-14 09:48 - Anmäl

#16 - Jag rekommenderar att du (och de som känner att servicen inte varit till belåtenhet) kontaktar Tobias/Shirtonomy och meddelar detta. Feedback är viktigt för alla företag och även om den absolut kan framföras i vårt kommentarsfält är det nog lättare att ta till sig om man vet om vilken kund och situation det rör sig om.
#18 Bateman säger
2017-04-14 19:04 - Anmäl

Har själv inte handlat hos Shirtonomy, och har därför ingen uppfattning angående deras servicenivå.

Även om man naturligtvis bör kunna förvänta sig ett trevligt bemötande av någon som vill sälja saker till dig, så kan jag personligen ändå ha överseende med MTM-aktörer som råkar ha lite Soup Nazi-personlighet - förutsatt att vederbörande faktiskt levererar i termer utförande och pris.

Det viktigaste för mig personligen (som vid alla typer av MTM) är istället att den som tar måtten inte bara är en säljare, utan att denne faktiskt också har ett visst mått av tailoring skills. Saknas detta så kan man lika väl experimentera själv hos Luxire, alternativt köpa RTW som lämnas till en duktig ändringsskräddare. Baserat på ovanstående omdömen så verkar det dock som att Shirtonomy leverar i termer av kvalitet/utförande?
#19 Jonas säger
2017-04-14 20:22 - Anmäl

Jag har endast haft kontakt med Tobias via mail men där var han extremt tillmötesgående och trevlig!
#20 Pontus säger
2017-04-15 11:24 - Anmäl

Måste tyvärr hålla med i raddan av kritiken om Tobias. Han är tyvärr drabbad av hybris som så många inom menswear med en framgång.

Kul koncept men inget att hänga i julgranen...även kvaliteten på de 3 skjortor jag har, ocbd, påminner om Cubus.
#21 Joacim säger
2017-04-15 14:24 - Anmäl

Hr bar goda erfarenheter av shirtonomy. Kvalitet, bemötande från samtliga inkl Tobias.
#22 Jochen säger
2017-04-16 00:51 - Anmäl

Har beställt 3 skjortor och tycker att helhetsintrycket av produkt och service har varit sådär. Även jag var i showroom för att ta måtten och tyckte att jag blev trevligt bemött. Produkten blev sådär måste jag säga. Jag var lite nervös efter att jag kollade måtten som tagits och såg att man lagt till 2,5 cm i halsmått mot vad vi mätte upp. Krympmån kom som svar vid en förfrågan. När skjortorna sedan anlände, vilket de gjorde relativt snabbt, så var de på tok för stora i kragen. Även efter 6-7 tvättar. Visserligen har de en passformgaranti där man kan sända tillbaka skjortor som ej passat för nya.

För en som mig är det tyvärr så att det finns flera andra märken som sitter väldigt mycket bättre "off the rack" än Shirtonomys måttsydda. Och i min värld så trumfar det ett billigare pris.
#23 Kopparstaden säger
2017-04-17 21:51 - Anmäl

Jag har köpt en skjorta (hittills) och var också på plats och fick hjälp med måttningen. Är nöjd med skjortan och tycker att den håller en kvalitet motsvarande priset, varken mer eller mindre.

Fick ett väldigt bra bemötande och tycker att det adderade värde på produkten. Bättre service än vad jag förväntat mig kopplat till produktens pris.

Den nya kragen ser fin ut :-)
#24 Fredrik säger
2017-04-18 11:43 - Anmäl

Jag tyckte Tobias var trevlig och gav bra service. Jag skulle rekommendera att ni besöker Showroomet om ni inte redan gjort det!
#25 noblackjeans säger
2017-04-18 14:24 - Anmäl

Min upplevelse var bra i samband med besöket i Shirtonomys showroom. Bra service helt u.a. Skjortan kom när den skulle och satt som utlovats.
#26 kristian säger
2017-04-19 08:55 - Anmäl

Jag blev servad av Tobias när jag besökte showroomet och tyckte han gav ett bra bemötande. Svarade sakligt på mina frågor och kom med bra synpunkter.
Beställde en klassisk blå ocbd med deras formal bd-krage och det är den skjorta som sitter bäst på mig av alla mina skjortor.

Kommer troligvis lägga fler beställningar i framtiden, men undrar också som någon frågade innan, funkar high spread utan slips? och ser den bra ut på en "normal"-lång hals eller gör den sig bättre på längre halsar?
#27 Lucas säger
2017-04-19 12:07 - Anmäl

Jag tycker Tobias är en riktigt skön person och är väldigt nöjd med mina skjortor från Shirtonomy. Jag upplever mycket av kritiken ovan som helt obegriplig. Om man kollar på hur mycket skjorta det är för pengarna så är det väldigt svårt att klaga tycker jag.
#28 Peter Berg säger
2017-05-08 14:22 - Anmäl

Måste hålla med om att Shirtonomy gör bra skjortor men de borde anställa någon bättre som sköter kundkontakten för den lämnar en del att önska.
#29 andreas säger
2017-05-13 18:57 - Anmäl

Citat:
Tobias Skogquist (på bilderna) kan vara den minst engagerade och tillmötesgående personen som jobbar inom service. Kändes som man mest var i vägen och att han hatade varje sekund av att man besökte deras kontor. Känner två till som har precis samma intryck. De får anställa någon som har social förmåga nog att fronta kund alternativt endast ägna sig åt onlineförsäljning om de ska fortsätta känner jag. Synd på en bra produkt i övrigt.


Kan bara hålla med! Hade bokat en halvtimme för att måtta upp skjortan till mitt bröllop... Sinnes vad man kände sig ovälkommen. Skjortan var väl schysst efter fem tvättar, men anledningen till att jag inte ens funderat över att köpa något mer beror helt på bemötandet i deras "showroom". "känsla av att vara i vägen" beskriver det perfekt.
#30 Nicklas säger
2017-05-17 15:19 - Anmäl

Nickar instämmande när jag läser hur dåligt bemötandet i show roomet kan vara. Slapp inställning och kändes som att, precis som andra har nämnt, han bara ville att man skulle gå därifrån.

Skjortan jag beställde är jag dock hittills nöjd med.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Edward Green Galways in Utah

Läs mer

Permanent Style

Codis Maya and The Workers Club – in...

Läs mer

Hodinkee

Photo Report: The Swatch Sistem51...

Läs mer

The Armoury Lightbox

Our latest Collab with Frank Clegg -...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Skoaktiebolaget - Patrik LöfWearing...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen