Manolo logotype

Måttsytt från Luigi Bianchi Mantova - Del II - Resultatet

Förra veckan kunde ni läsa första delen i vår artikelserie om måttsytt från Luigi Bianchi Mantova via Ströms i Stockholm. Idag är det dags för slutresultatet och vår syn på tjänsten i sin helhet. Till vår hjälp har vi tagit fotograf Ted Olsson för att illustrera hur plagget faktiskt blev.

Som ni kunde läsa i den första artikeln så har Lubiam en imponerande leveranstid på 4-5 veckor för måttsytt. Vi påbörjade processen i slutet av November och kostymen levererades strax innan jul, mindre än en månad senare. 

Varför vi valt att vänta så här länge med artikeln är för att ha möjlighet att bära plagget över tid innan man ger något utlåtande. Faktum är att det ofta tar ex antal användningar och lite tid innan man reflekterar över vad som känns bra eller mindre bra och vad man eventuellt kan göra annorlunda. 

Först av allt skall sägas att när kostymen levererades skedde en avprovning i vanlig ordning hos Ströms. Där kontrolleras att alla mått är som det ska och ifall det behöver göras några ytterligare skräddarändringar så ingår det självklart i priset. 

I mitt fall var det mycket små korrigeringar i form av någon cm intag i ryggen, och ett minimalt intag av byxvidden. Inget som påverkade silhuetten i sin helhet men mest för att trimma till detaljerna.

Tyget

Det vore fel att säga att det var någon form av chansning med tygvalet då det är exakt samma kvalitet som i senaste versionen av Manolo x Ströms flanellbyxa. Det är en mörkbrun flanell på 340gr/m från Vitale Barberis Canonico som passade utmärkt även som kavaj. 340gr låter tungt med dagens extremt lätta tyger men det är i ärlighetens namn ett lättviktsalternativ ur ett historiskt perspektiv. 

När det kommer till just flanell och höst/vinterplagg i allmänhet föredrar jag tveklöst en tyngre tygvara på över 300gr för ett bättre fall på både byxa och kavaj. 

Den bruna nyansen skiftar mellan tydligt brun och grafitgrå vilket gör den ganska mångsidig som vardagskostym. Samtidigt är det tveklöst en ledig kostym och inte något jag skulle ha i de allra mest formella situationerna.

 

Den matta, mörkbrun flanellen mot ljusblå skjorta fungerar väldigt bra i min mening.

Byxan

Byxan blev faktiskt i ärlighetens namn en av de bästa jag sytt upp inom såväl mått- som skräddarsytt. Balansen med den lite (om än inte extremt) högre midjan, lite generösare lårvidden och längden som sträcker sig precis över skon passade mig perfekt. 

Jag valde dubbla plisséringar på byxan vilket också blev bra även om det är mer av en smaksak vad man föredrar. 

Man kan säga att silhuetten är en vidareutveckling av Ströms x Manolo-byxan men där alla delar ovan är förstärkta ytterligare och inte minst producerade efter mina mått. 

 

Bra fall i byxan som här kombineras med skräddarsydd skjorta från Bauer och brogues från Bow-Tie.

Kavajen

Som flera av er säkert minns från den första artikeln så valde jag att gå på ett dubbelknäppt alternativ i kavajväg. Dels för att jag har fler enkelknäppta kavajer och kostymer men också för att jag tycker Lubiams dubbelknäppta snitt för modellen Dream jag valde är otroligt fint. 

Slaget är 10.5cm med en rak linje och perfekt balans i placeringen av gorgen. Då vi längde kavajen från konfektionslängd så kröp även knappställningen ner något vilket var positivt. 

Valet av fickor föll som ni kanske minns på patch pockets för en lite ledigare känsla. Här skall sägas att jag sen dess gått mer och mer åt passpoalfickor (jetted pockets) då jag gillar det rena och minimalistiska uttrycket i att bara ha ett streck längs kavajens sidor. Det är många som tycker tvärtom och inget som påverkat min benägenhet att använda kostymen. 

Axlarna på modellen Dream som jag valde att utgå från är helt naturliga och ger en rund och mjuk form. Det är ytterligare en detalj som bidrar till att avdramatisera den formella nivån och gör att kostymen utan problem kan bäras till en polotröja istället för skjorta och slips. 

Passformen i axelpartiet var faktiskt väldigt imponerande och trots att jag har både sluttande och roterade axlar lyckade Kristofer på Ströms kompensera för detta. 

 

Detaljbild på kavajens slag och axel.

Vad jag gillar så här i efterhand är att vi behöll framstycket något rymligare och istället markerade ryggen så att man får ett rent fall och lite extra rymd i framför allt bröstpartiet. Britterna kallar det ofta för "Drape" och det syftar till plaggets fall. 

På bilderna ser plagget fortfarande smalt ut men när man drar ut kavajen från midjan är det gott om marginal i både bröst och midja. Det är just detta som bra skrädderi handlar om tycker jag. Att få fram en smal och smickrande silhuett samtidigt som man behåller maximal rörlighet och komfort. 

 

Kavajen längdes så den når till handens knogar med armarna hängande längs sidorna.

Summering

Mitt helhetsintryck av tjänsten är att man får mycket produkt för pengarna. Just min kostym landade på 10 999 kr vilket är ungefär en femhundring över instegspriset. Då får man en måttsydd produkt i halv kanvas-konstruktion med mjuk och fin axel samt ett väldigt trevligt snitt. 

Samtidigt är det helt klart så att rent hantverksmässigt så är produkten mer industrialiserad än exempelvis Orazio Luciano, Cesare Attolini eller andra aktörer där stor del av kostymen sys helt för hand. Samtidigt är dessa inte sällan tre gånger så dyra och där får man ställa sig frågan vad man själv prioriterar högst. 

Gillar man Lubiams snitt och olika modeller så finns det stor chans att man kommer bli väldigt nöjd med slutresultatet. Då man har hela fyra olika axlar att välja på och snart även en neapolitansk "spalla camicia" så finns det ganska stor variation i vad som går att beställa. 

Servicen från Ströms sida har varit väldigt bra rakt igenom. Kristofer som skött alla mått känns väldigt påläst och insatt i produkten, valmöjligheterna samt återkopplade snabbt om det var något han behövde kolla upp. 

Ströms har måttsömnadsdagar i full gång fram till den 28/3 då representanter från bl a Corneliani är på plats men även Luigi Bianchi Mantova går att måtta. Under dessa dagar kommer man erbjuda 15% rabatt på all måttsömnad så är man intresserad av att sy upp en kostym för student, nya jobbet eller sommarsemestern så kan det vara ett utmärkt tillfälle att slå till.

För att boka en tid för måttagning kontaktar man enklast Ströms på 08-22 63 00 eller purpleroom@stroms.com.

 

Kostymen i sin helhet.

Alla bilder - Ted Olsson

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Guide

Andra artiklar om varumärkena: Lubiam
#1 riesenschnauser säger
2017-03-21 11:01 - Anmäl

Skjut mig i huvudet så snyggt! Hellre tre sådana kostymer än en från Orazio Luciano!
#2 filip säger
2017-03-21 11:13 - Anmäl

Oj, ja detta var otroligt för knappa 10k. Blir nog inte bättre än detta för pengarna.

Jag ser gärna lite fler bilder om möjligt!
#3 Gosroth säger
2017-03-21 12:27 - Anmäl

Håller med ovan att resultatet är imponerande för att ligga kring tiotusenlappen; i synnerhet om man är knepig kund med specialönskemål som konfektion inte tillgodoser.

Lämpligt jämförelseobjekt torde vara aktörer som Zaremba och Napoli su Misura; då ligger man på ett liknande pris (förutom att tygkostnader tillkommer), och får då kostymen gjord efter personligt mönster med tre avprovningar under tillverkningen.

Visserligen tittar vi på helt andra leveranstider (6 månader - 1 år).
#4 Gosroth säger
2017-03-21 12:34 - Anmäl

Komplettering/korrigering av ovan; "liknande pris" är kanske att ta i, de billigare full bespoke-alternativen börjar kring 15-6 tkr, beroende på aktuell valutakurs.
Leveranstider bero förstås också på hur väl man synkar man skräddarens reseschema.
Definitivt finns en fördel i att kunna gå in hos en så lättillgänglig aktör som Ströms och kunna prova Lubiams konfektionskavajer som ger en god hint om hur slutresultatet kan te sig.
#5 Andreas Weinås säger
2017-03-21 12:38 - Anmäl

#1 - Tack så mycket och trevligt att du gillar den. Jag tycker det beror på hur många kostymer man redan äger och vilket behov man har. Har man endast en eller ingen alls håller jag med om att 2-3 av dessa är mer logiskt men har man en handfull eller fler tycker jag nog en Orazio eller liknande är roligare och det är fortfarande en ganska väsentlig skillnad i känsla.

#2 - Jag och Ted tog bara dessa nu men det kommer eventuellt fler bilder i framtiden och jag har publicerat en del andra på min instagram (@andreasweinas) under våren.

#3 - Zaremba startar väl på ca 16 000kr för kostym i motsvarande tyg så det skulle jag inte kalla liknande prisbild. Sen är det en helt annan produkt med mycket med handsydda detaljer så som kanvas, axlar, knapphål, etc så den kan absolut vara värd sitt premium för den som värderar det.

Precis som du säger är det dock ganska stor skillnad på 4-5 veckor och 6-12 månaders leveranstid.
#6 Andreas Weinås säger
2017-03-21 13:04 - Anmäl

#4 - Svarade på din kommentar innan jag såg din komplettering.
#7 Fredrik säger
2017-03-21 13:32 - Anmäl

Ser riktigt bra ut, och helt klart ett intressant val, särskilt sett till prisbilden.

Andreas, du har ju sytt upp en del via återförsäljare som erbjuder MTM via Munro, hur tycker du detta står sig om du jämför med dem? Blir ju fler och fler aktörer på marknaden som erbjuder just MTM och framförallt från Munro.

Tack för trevlig läsning.
#8 Måns säger
2017-03-21 13:32 - Anmäl

Mycket snyggt och till synes prisvärt. Dock kunde byxorna gott ha varit något vidare vid foten. Dina 19 cm ger ingen perfekt balans till skon. Om du är 187 cm lång, som både du och jag, med 9,5 - 10 i skostorlek torde 20 - 21 cm vara lämpligare. Men det är bara min högst personliga uppfattning.
#9 Fabian säger
2017-03-21 14:12 - Anmäl

Fin! vad fick dig att välja något kortare ärmlängd än vanligt?
#10 Victor säger
2017-03-21 14:39 - Anmäl

Riktigt fint resultat och rolig läsning Tack
#11 Andreas Weinås säger
2017-03-21 14:42 - Anmäl

#7 - Munro är också väldigt bra för pengarna. De har ett par olika konstruktioner man kan välja mellan och för några tusenlappar till (ca 12000kr får man full kanvas med en del handsydda moment så rent tekniskt erbjuder de väldigt mycket produkt för pengarna.

Samtidigt så produceras deras kostymer i Kina (absolut inget fel med det) och Luigi Bianchi Mantovas i Italien vilket innebär en högre produktionskostnad.

Jag gillar personligen Lubiams dubbelknäppta snitt bättre än Munros DB men det är som sagt två ganska olika produkter så jag rekommenderar att du testar och ser vad som passar just dig.
#12 Andreas Weinås säger
2017-03-21 14:47 - Anmäl

#8 - Med all respekt så tycker jag inte man kan göra den typen av generaliseringar och särskilt inte baserat på 1-2 bilder framifrån. Jag må vara 187cm men har ca 8UK i skor och det finns inget "rätt" eller "fel" mått. Allt handlar om längden och balansen på byxan i sin helhet. Hade den vart längre hade den behövt vara vidare och hade den vart kortare hade den behövt vara smalare.

Sen har du självklart rätt till dina egna åsikter men det gör dem inte till någon allmän sanning.

Kul att du gillade resultatet och artikeln.
#13 Andreas Weinås säger
2017-03-21 14:52 - Anmäl

#9 - Armlängden är egentligen ungefär som mina andra kavajer. Däremot är skjortans ärmlängd något längre än jag brukar bära vilket kan ge intrycket av kortare kavajärm.

Skjortan är skräddarsydd från Bauer och var helt ny vid fotograferingen. Skjortorna levereras i princip alltid med en ärmlängd på någon cm längre än optimalt för att kompensera för krympmån. Är helt perfekt nu efter 2-3 tvättar.
#14 D säger
2017-03-21 15:21 - Anmäl

Snyggt! Vad har du för fotvidd på byxorna?
#15 P säger
2017-03-21 17:08 - Anmäl

Hej, mycket intressant artikel! Vet du om det går att få side adjusters istället för bälteshällor?
#16 Martin säger
2017-03-21 17:20 - Anmäl

Hej Andreas,

Kan man sy upp endast byxor? Om ja, vad tror du att de skulle kosta, ungefär?

Martin
#17 Andreas Weinås säger
2017-03-21 17:21 - Anmäl

#15 - När jag beställde gick det inte men vet att Ströms legat på Lubiam om att erbjuda det. Kan finnas nu men vågar inte lova det.
#18 Mike säger
2017-03-21 17:31 - Anmäl

Snyggt!
#19 Andreas Weinås säger
2017-03-21 18:23 - Anmäl

#16 - Det går utmärkt och startar på 2999kr.
#20 x säger
2017-03-21 19:08 - Anmäl

Ni som syr upp byxor med "side adjusters", hur resonerar ni storleksmässigt? Väljer ni att göra byxorna "för stora" (relativt midjan vid provningstillfället) så att midjevidden på byxorna kan justeras upp och ned eller väljer ni ett par byxor som sitter perfekt men som bara kan justeras nedåt i midjevidd?
#21 Andreas Weinås säger
2017-03-21 19:23 - Anmäl

#20 - Man bör alltid göra byxorna perfekta (undantaget kan vara om de alltid skall bäras med hängslen då de kan vara något lösare.

Side adjusters skall ha samma funktion som ett bälte och bara kunna tighta till passformen vid behov.
#22 D säger
2017-03-21 21:22 - Anmäl

@Andreas,

Du säger du har en skräddarsydd skjorta från AW.Bauer.
DU menar inte MTM då utan skräddarsydda? Trodde inte dom tillhandahöll bespoke i skjortor.
#23 mm säger
2017-03-21 21:36 - Anmäl

Grym kostym, färgen är underbar!
#24 Andreas Weinås säger
2017-03-21 21:37 - Anmäl

#22 - Det är en gråzon då skjortorna inte görs på plats i skrädderiet utan av en liten italiensk producent men man utgår från individuella mönster för varje kund och kan om man verkligen vill få provskjorta dvs avprovning. Man kan själv välja hur mycket estetisk handsömnad man vill ha men de praktiska delarna är sydda för hand oavsett.

Vanligast är dock att de produceras och levereras likt MTM så jag förstår din fråga. Detta är dock snarare regel än undantag och det är samma tillvägagångssätt som exempelvis skrädderier som Liverano, Corcos och Chittleborough & Morgan använder för sina "bespokeskjortor".

Jag frågade Fredrik om varför man inte kan sy skjortorna i ateljén på Brunnsgatan och det beror på att när man syr skjortor behöver man en närmast steril miljö som inte går att kombinera med ex flanelltyger från kostymtillverkningen. De släpper iväg ludd och fibrer som fastnar i framför allt vita skjortor och ger ett solkigt intryck. Det är därför inget skrädderi jag har hört om har produktion av både kavaj och skjorta i samma lokaler.
#25 random säger
2017-03-22 14:11 - Anmäl

Mycket fint!

Under bild 5 skriver du "Kavajen längdes så den når till handens knogar med armarna hängande längs sidorna."

Uppfattar jag dig fel eller menar du ner till knogarna där fingrarna börjar? För så ser det ju inte ut på bild (och skulle väl vara för långt?).
#26 Andreas Weinås säger
2017-03-22 16:21 - Anmäl

#25 -Det stämmer att syftar till är knogen där tummen börjar. Sen är det bara en indikation och vissa med längre armar än genomsnittet kan inte utgå från den "regeln".
#27 Danne säger
2017-03-26 21:51 - Anmäl

Herr Andreas Weinås. Om du ej har haft 2-3 provningar så borde du inte kalla plagget i detta fall skjortan för bespoke då det är falsk marknadsföring. Äkte bespoke eller skräddarsytt så har man alltid minst 2-3 provningar på ett plagg. Kalla det annars för vad det är, MTM
#28 x säger
2017-03-26 23:15 - Anmäl

#27 2-3 provningar är vad som brukar vara typiskt för kostymer. För skjortor, handskar, skor och en del andra plagg finns andra rutiner. Varför ha 3 provningar för något som kommer att krympa i första tvätten?
#29 Andreas Weinås säger
2017-03-27 10:20 - Anmäl

#27 - Bespoke definieras inte av ett specifikt antal avprovningsr utan handlar om att ett mönster skapas individuellt för dig som kund och att man inte utgår från en master likt MTM. Det skall enligt Bauer vara fallet med deras skjortor. Vill du se det som MTM för att jag inte har haft 3 fittings är det helt okej för dig men det betyder inte att det är fel benämning för det.

Jag har haft 5 Fittings på Bespoke men också 1 fitting. Allt beror på hur skräddaren väljer att arbeta och som #28 är inne på vilken produkt det rör sig om.
#30 Danne säger
2017-03-27 17:36 - Anmäl

Herr Weinås, tyvärr så har du ytterst fel. Läs följande text så förstår du skillnaden.

Enligt Sveriges Skrädderiförbund ska ett skräddarsytt plagg vara sytt av en skräddare med minst gesällbrev. Skräddaren ska fungera som personlig rådgivare, forma plaggen efter dina önskemål, ansvara för hela tillverkningsprocessen från måttagning till design till det slutliga plagget. Plagget ska provas under tillverkningen, och en slutprovning ska göras.
#31 Andreas Weinås säger
2017-03-27 19:01 - Anmäl

#30 - Jag vet inte vad du själv har för erfarenhet på området men det finns ett antal punkter i det du skriver som helt enkelt inte stämmer med hur 99% av skräddarsytt faktiskt fungerar.

Om du tänker basera ordet skräddarsytt efter exakt vad som står i texten från Sveriges Skrädderiförbund så innebär det att du utesluter Bauer, Liverano, Rubinacci och hela Savile Row (majoriteten av alla världens ledande skrädderi för den delen). Detta då inget av dessa skrädderi har en person som ansvarar för hela tillverkningsprocessen från måttagning till tillskärning och sömnad. Man har exempelvis en tillskärare och en eller flera Coat Makers som i många arbetar på frilans och syr för flera skrädderier. Samma sak gäller ofta hos bespokeskomakare då delar av skon läggs ut på fristående lästmakare eller personer som sköter nåtlingen eller bottningsarbetet på ett par bespokeskor.

Ett par skräddarsydda handskar har man inte heller i regel mer än en avprovning och där sker inte sällan sömnaden på annan ort än tillskärningen. Det gör dem inte mindre skräddarsydda för det.
#32 Andreas Weinås säger
2017-03-27 19:19 - Anmäl

#30 - Sveriges Skrädderiförbunds definition på skräddarsytt från 1976 kan man läsa om här ( http://www.skradderiforbundet.se/images/stories/docs/DefinitionpaskraddarsyttfranSSF1976.pdf) och det står ingenstans att en skräddare skall ansvara för hela arbetet utan endast att det skall utföras av "utbildade ytkesutövare samt hantverkskunnig personal som I REGEL har mästarbrev".
#33 x säger
2017-03-27 22:29 - Anmäl

Några observationer:

Texten i #30 verkar tagen från en wikipediaartikel. Dokumentet wikipediaartikel använder som referens finns förvisso på skrädderiförbundets webbplats men skrädderiförbundet verkar inte använda dokumentet själva. Status på dokumentet är med andra ord oklar men texten kan kanske lär oss något om Wikipedia.

Skrädderiförbundet skriver dock "Skräddarsytt är det svenska ordet för hantverksmässigt tillverkade unika kläder, på franska couture, på italienska alta moda och på engelska tailormade."

På skrädderiförbundets webbplats hänvisas även till dokumentet från 1976 som nämns i #32 som verkar vara baserat på en definition av Konsumentverket (observera att det bara avser kostym). Söker man på Konsumentverket hittar man inget, dom kanske inte längre har något intresse att definiera begreppet längre (eller också finns inte allt på nätet).

"hantverksmässigt tillverkade unika kläder" är en definition jag tycker överensstämmer med diskussionen i #31 och vad jag uppfattar att "bespoke" innebär.
#34 Ola säger
2017-03-28 10:21 - Anmäl

Verkar som ett riktigt intressant alternativ i MTM-djungeln. Resultatet ser ju fantastiskt ut.

Dock undrar jag, som är novis när det kommer till kostymer, om det verkligen är värt att lägga ut över 10.000 på en kostym i halv kanvas? Innebär inte det att livslängden på kostymen kommer vara sisådär?
#35 Andreas Weinås säger
2017-03-28 10:54 - Anmäl

#34 - Livslängden skiljer sig inte mellan hel och halv kanvas. Hel kanvas syftar endast till att kavajens mellanlägg täcker hela framstycket och inte bara det övre partiet av bröst/axel/slag.

Det är ett billigare alternativ då det är mindre arbete och full kanvas har potentialen att bli mest följsamt då mellanläggen är till för att skapa form och stadga till kavajen. Med det sagt finns det halv kanvas från en bra tillverkare som är klasser bättre än hel kanvas från en medioker producent så hel/full kanvas är inte per definition alltid bättre.
#36 Ola säger
2017-03-28 11:20 - Anmäl

#35 Aha! Jag trodde att halv kanvas per definition innebar att kavajen hade ett limmat mellanlägg från översta knappen och nedåt, men efter att ha läst din kommentar och googlat lite så inser jag att jag kanske missförstått.

Så din kostym är, med andra ord, inte utrustad med något limmat mellanlägg?
#37 Andreas Weinås säger
2017-03-28 11:39 - Anmäl

#36 - Det är helt riktigt. Halv kanvas är alltså samma konstruktion som hel kanvas men täcker bara ett mindre parti där det fyller störst behov. Sen finns det även de som kallas "unconstructed" där man varken har flytande eller limmade mellanlägg. Dessa är lurigare för det kan finnas hos såväl enklare som exklusivare tillverkare och kräver i regel väldigt god tillskärning och kompetens från de som gör dem då man inte har något "stöd" i form av mellanlägg för att ge kavajen form. Skillnaden blir ofta extra tydligt vid nyckelben och axelparti det det lätt kan bubbla sig.

Din ursprungskommentar har definitivt en poäng i att det vore en tveksam investering att köpa en kavaj med limmad konstruktion för 10000kr då följsamheten och formbarheten över tid är avsevärt lägre.
#38 #37 säger
2017-03-28 12:16 - Anmäl

Ah, perfekt! Stort tack för informationen!
Med tanke på hur tjusig flanell-kostymen blev tänker jag nog slå till på en måttsydd kostym från Luigi Bianchi.

Märkligt bara att Ströms inte skriver på sin site att de erbjuder märket! Där står det bara att de måttsyr Corneliani och Oscar Jacobsson ...
#39 Alec Leamas säger
2017-04-01 20:27 - Anmäl

Halv kanvas har dock också limmat mellanlägg - dock i allmänhet tunnare än plagg som saknar kanvas.

Det finns en bra tråd på Styleforum med förklaring av skillnaderna. Eftersom det ej går att posta länkar här så sök gärna på CANVAS AND SUIT CONSTRUCTION JEFFERYD . Kolla sidan 1.
Skicka