Manolo logotype

Reflektion - Vilken är egentligen den perfekta kavajlängden?

Är det någon fråga som genererar fler kommentarer och åsikter än andra så är det den om kavajens längd. Idag vill vi med en av årets längsta artiklar gå till botten med den eviga frågan: Finns någon korrekt kavajlängd?

Först och främst så är det viktigt att klargöra att detta handlar i grund och botten om personlig smak. Det finns få saker som är så ytliga men samtidigt underhållande som kläder och stil. Se dagens artikel som riktlinjer snarare än regler och fundera alltid på vad man själv gillar snarare än vad som är rätt och fel. 

Klassiskt herrmode må vara en stil som ofta framställs som tidlös och oförändrad men som alla säkert förstår har även den mest konservativa stilen påverkats av rådande trend. Även skräddarsydda kavajer hade smalare slag på 60-talet och lägre gorge på 40-talet. Vanligtvis har trenderna handlat om främst estetiska detaljer som inte påverkar passformen fullt så mycket. 

Självklart har det funnits perioder under historien där rådande trend även påverkat kavajens längd. 

 

Ikoniska så kallade Zoot suits som blev en trend hos delar av den mexikansk-amerikanska populationen där den tilltagna längden blev ett uttryck för frihet.

Thom Browne är den modeskapare vars kreationer troligtvis haft störst inflytande över den korta kavajsilhuett som dominerat herrmodet de senaste åren.

Typisk silhuett från Thom Browne där han inspirerats av 1960-talets kostymideal i en krympt och urvuxen tolkning.

Om man bortser från de mer extrema trenderna ovan och tittar åt den mer klassiska kostymsilhuetten finns det enkelt uttryck finns det en riktlinje som gått genom historien relativt oemotsagd:

"Kavajen skall täcka bärarens bak"

Det kan låta dumt att blint följa en sådan stilregel utan att ifrågasätta varför men genom att förstå ursprunget ökar möjligheten att ifrågasätta om det är en detalj relevant för just dig, din kropp och din personliga smak. 

Anledningen att skräddare historiskt velat ha en kavajlängd som täcker bärarens bak beror på balansen i kroppens proportioner. Ambitionen är att längden från sömmen under kragen till kavajens slut skall utgöra ca 50% av bärarens kropp. 

Här uppstår dock ett problem som många inte reflekterat över när man pratar om kavajlängd...

En längre kavaj kombinerades ALLTID med en högre byxa för att denna balans skulle bibehållas och bägge plaggen överlappa. Genom att kombinera en kavaj med traditionell längd med en modernt låg skuren byxa kommer ge intrycket av korta ben och längre överkropp vilket sällan är det mest smickrande.

Självklart gäller även motsatsen (om än inte i lika stor utsträckning) då man bär en hög byxmidja och kort kavaj stället ger en oproportionelig fördelning av långa ben och kort överkropp.

Sedan finns för att försvåra det hela ytterligare ännu fler parametrar som påverkar så som om bäraren har oproportioneligt långa ben, ärmar, torso etc. 

 

Simon Crompton från Permanent Style i en skräddarsydd kostym från Henry Poole med klassisk längd som täcker bärarens bak.

En annan klassisk devis när det kommer till kavajens längd är att den framtill bör sträcka sig till bärarens tumknoge när armarna faller ledigt längs sidan. 

Problemet med denna devis är att mäns armängd kan variera avsevärt och en man med långa armar riskerar att förlora helhetsproportionen om man utgår från denna regel.

 

Illustration över hur kavajlängden traditionellt bör se ut.

I min mening helt perfekt passform och längd i form av en skräddarsydd kavaj från Liverano. Vid första anblicken kan kavajen i förhållande till bärarens knogar se för lång ut men som man tydligt ser på bilden nedan balanserar den upp proportionerna i helhetsintrycket perfekt.

A photo posted by @gusvs9 on

 

 

Vår skribent Olof i sin skräddarsydda kavaj från Solito. Ytterligare en perfekt längd där vi ser den omvända situationen. Olof som har långa armar skulle med en kavajlängd till knogarna förlora den totala proportionen mellan kavaj och byxa.

Kavajens lutning

En annan detalj som starkt påverkar uppfattningen av kavajens längd är dess lutning. Det finns i många skräddarskolor en filosofi att kavajen skall vara aningen längre fram än bak. Det ger en svag lutning på ett par centimeter i profil men gör att själva måttet på kavajen som vanligtvis mäts från sömmen under kavajens krage till kavajens avslut bak kan innebära en enorm skillnad i uppfattad längd. En kavaj som lutar mycket framåt uppfattas således ganska mycket längre med samma ryggmått. Om man då utgår från ett klassiskt tänk där hela bärarens bak skall täckas av kavajen finns det risk att framstycket känns oproportioneligt långt. 

Samma sak gäller såklart i motsatt situation där tillverkaren skurit kavajen utan lutning då en kavaj med samma ryggmått uppfattas betydligt kortare framifrån. Det är viktigt att komma ihåg här att bara 2-3 cm gör en ENORM skillnad för helhetsupplevelsen. 

Även om vi förstår att med dagens onlineköp så måste man ofta förlita sig på siffror och mått men utan att ha kavajen på sig är det i princip omöjligt att veta hur detta mått kommer uppfattas. Jag har själv kavajer av olika tillverkare som varierar med flera centimeter i total längd men pga olika utförande trivs jag i dem allihop.

 

 

Kostym från Manning & Manning där man ser en diskret skillnad i längd mellan kavajen fram och baksida. (permanentstyle.com)

Behåll balansen

Oavsett om man gillar längre eller kortare kavajer så är balansen i själva kavajen väldigt viktig och kan även påverka såväl passform som upplevelsen. Ett problem med väldigt korta kavajer är att de kräver att knappställningen placeras väldigt högt på bärarens överkropp för att bibehålla proportionerna i själva kavajen. Målet historiskt har varit att med knappställningen framhäva bärarens naturliga midja. Hos många män är den placerad strax ovanför naveln. Om man har en kavaj som är 71cm på en person över 185cm innebär matematiken att knappen kommer att placeras uppemot bröstkorgen. För varje cm man förlänger kavajen brukar man även sänka knappen med ungefär 0.5cm. 

Sen finns det självklart olika filosofier där vissa skräddares husstil innebär en något högre/lägre knäppning av estetiska skäl. 

En annan detalj som verkligen kan påverka kavajens upplevda totala längd är ärmen. En kavaj med en kortare ärmlängd upplevs i princip uteslutande som längre pga att avståndet mellan kavajens avslut och ärmens blir större. Detta är särskilt svårt att avgöra på frilagda bilder på nätet. 

 

Kavajlängd på 74cm med en ärmlängd som mäter 63cm.

En kavaj med samma längd men med en 2cm längre ärmlängd vilket ger intrycket av en markant kortare kavaj.

Enkel- vs dubbelknäppt

Teoretiskt behöver det inte skilja sig något i kavajlängden mellan enkel- och dubbelknäppta kavajer men toleransnivån mellan en för kort eller för lång är avsevärt mindre i det sista alternativet. 

Varför kanske ni undrar?

Det handlar återigen om proportionerna. En enkelknäppt kavaj delar sig ofta under knäppningen i en utsträckning att byxan exponeras hela vägen upp till linningen och låter kavaj och byxa överlappa. Detta gör att fördelningen av över- och underkropp till viss del suddas ut.

När det kommer till en dubbelknäppt kavaj så överlappar denna och delar därför helt av över- och underkroppen. I dessa fall blir det direkt tydligare om kavajen utgör mer eller mindre än 50% av kroppen. 

 

Chad Park i skräddarsydd enkelknäppt kostym från BnTailor.

Samma person, samma skrädderi men här i en dubbelknäppt kostym.

Problematiken med kavajlängd inom konfektion

De flesta kommentarer angående kavajens längd som vi får på Manolo rör trots allt konfektionskavajer från företagens kollektioner vi presenterar varje säsong. Ofta rör det sig om kampanjer fotograferade på professionella modeller (ofta mellan 185-190cm långa). 

I många fall kan jag hålla med om att de klassiska proportioner som vi gått igenom ovan har gått förlorade men det är också viktigt att kunna se förbi bilderna och dess bärare. 

Genomsnittslängd på män i Sverige är 181cm. Det innebär att modellerna som vanligtvis figurerar i dessa kampanjer är 5-10 cm längre än genomsnittet och för den breda massan behöver inte nödvändigtvis en kavaj på 74cm vara för lång. 

Det man kan tycka är att modellen borde bära en storlek 148 eller måttanpassad kavaj som passar dennes längd men samtidigt handlar modekampanjer om att förstärka och väcka en känsla snarare än de klassiska proportioner skräddare lever efter.

Baserat på den fakta som finns tycker jag inte lösningen är att förlänga standardstorlekarna avsevärt då det snarare kommer få motsatt effekt då alla som är aningen under genomsnitt får en alldeles för lång kavaj. 

Som jag ser det finns det två alternativ att komma runt problematiken. Det första är att butiker och varumärken vågar satsa starkare på 100-storlekar (extra långa). Det finns tyvärr två stora utmaningar för att detta skall ske.

1. Att utöka utbudet med 3-4 långa storlekar för varje kavaj/kostym man köper in skulle innebära en avsevärd ökning av kapitalbindning och kostnad för lagerhållning. Det skulle med stor sannolikhet i sin tur innebära att utbudet av modeller och alternativ varje säsong skulle minska avsevärt. 

2. Det faktum att efterfrågan på extra långa kostymer och kavajer är extremt begränsat. När vi pratar med både tillverkande företag, återförsäljare och fristående butiker får vi samma svar. Det säljs snarare fler kort-storlekar än långa modeller i nuläget vilket kan förklaras av att den rådande modebilden är historiskt väldigt kort och det är klart lättare att sälja en standardstorlek till en längre man än en extra lång kavaj till någon av genomsnittlig längd. 

Alternativ två som jag personligen tror mest på är en utökning och satsning på det som vanligtvis kallas MTM (Made to Measure) och MTO (Made to Order). MTM är det som på svenska beskrivs som måttsytt där ett grundmönster produceras efter kundens mått. Här kan man beroende på tillverkare göra mängder med ändringar av allt från enkla saker som längd till höjd på axlar, ärmhål etc. Man kan självklart även välja fritt bland detaljer och tyger. 

Made to Order bygger istället på att man inte korrigerar måtten från företagets befintliga storlekar MEN man kan istället välja fritt mellan korta, långa och standardstorlekar och även detaljer och tyger vilket fortfarande ger en stor valfrihet förutsatt att tillverkaren har en storlek som fungerar för dig som kund. 

Bägge dessa alternativ öppnar för möjligheten för längre (och kortare) män än genomsnittet att anpassa inte bara kavajlängden men även hela produkten efter sina önskemål. Då både MTM och MTO vanligtvis produceras i samma fabrik som RTW-kollektionen från respektive företag kan man ofta med ett mindre premium på 15-20% få en produkt som passar dig som kund avsevärt bättre. Det är inte heller begränsande till om du är lång, kort, smal eller tjock utan kan appliceras på alla människors behov och önskemål. 

Nästa stora fördel med denna affärsmodell är att återförsäljare och producenter inte behöver binda kapital i enorma lager då allt produceras på beställning och betalas vid beställning. Det är således en mycket mindre risk involverad för återförsäljaren och marginalen på produkten är ofta ungefär den samma som vid RTW. 

Den stora utmaningen med MTM/MTO är att många kunder inte vill vänta 6-8 veckor på en produkt. Man vill ha den med sig samma dag och det innebär tveklöst en hel del planering. Samtidigt är det i mina ögon en ganska rimlig uppoffring för att möjliggöra för ett avsevärt bättre resultat och enormt mycket större valmöjligheter. 

Jag är övertygad om att om fler efterfrågar MTM och MTO hos sina favoritbutiker så kommer utbudet av detta att öka precis som det har gjort de senaste åren. 

 

Måttsydda kavajer har en potential som sträcker sig utöver kavajens längd och även möjliggör för val av tyg, färg och detaljer.

Valfriheten inom såväl MTO som MTM är något som uppskattas av många kunder.

Summering

Oavsett om man efterfrågar en klassiskt eller modern silhuett med längre eller kortare kavaj så är det proportionerna som är viktigast att få till. Genom att känna till hur plagget sett ut genom historien och varför det sett ut som det gjort kan man lättare ställa sig frågan huruvida det är relevant för den känsla och helhet som man själv eftersträvar. Precis som att det kan vara sunt att ifrågasätta klassiska stilregler kanske man även bör fundera över om den rådande trenden är något som är smickrande för just dig eller om man helt enkelt påverkats väldigt mycket av vad man ser på andra. 

Finns det då någon perfekt kavajlängd?

Absolut, Men den ser olika ut för varje enskild individ...

 

Fred Astaire belåten med kavajlängden på sin Anderson & Sheppard i Paris 1956.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Guide

#1 Philippe säger
2016-07-06 12:33 - Anmäl

Riktig bra om kavajlängd,Andreas!
#2 Bruno säger
2016-07-06 12:34 - Anmäl

Chad Park i den gråa rutiga kostymen tycker jag lyckas bäst.
#3 Mocka säger
2016-07-06 13:37 - Anmäl

Själv tycker Thom Browne's är ganska lagom lång... Skämt åsido så håller jag definitivt med #2.
Olofs är också bra men skulle själv gärna haft någon centimeter till, även i ärmen
#4 Pkl säger
2016-07-06 14:12 - Anmäl

Jag håller med #mocka ovan. Frågan är hur den korta ärmlängden ser ut om något år. Min gissning är att det är en snabbt övergående trend.
#5 Alex säger
2016-07-06 14:46 - Anmäl

Mycket bra artikel som lyfter fram aspekter som jag efter flera års intresse av classic menswear faktiskt inte reflekterat över!
#6 Siffror säger
2016-07-06 15:03 - Anmäl

Tack för trevlig artikel! Tänkte bara nämna att enligt Spiga 3s hemsida är kavajlängden 72 cm och ärmlängden 61 cm på kavajen ni har som exempel.
#7 Nils säger
2016-07-06 15:34 - Anmäl

Jag tror många skulle välja längre kavajer om de kunde se sig själva bakifrån när de är ute och går.
#8 Andreas Weinås säger
2016-07-06 15:42 - Anmäl

#6 - modellen på bilden bär stl 46 som mäter kortare precis som du säger men bägge alternativen (Spigas och den dubbelknäppta) är 74cm i stl 50 men med olika ärmlängd. Kanske var otydligt förklarat från min sida.
#9 x säger
2016-07-06 16:44 - Anmäl

#7 - om du med det menar att de då skulle se att baken är synlig så borde ju samma sak gälla om man bara bär skjorta utan kavaj eller man bär en piké. Det finns inget självändamål i att inte visa baken bara för att man bär kostym utan det är en regel vi lärt oss som utgår från proportioner mellan byxa och kavaj som Andreas skriver.

Jag tror att de lägre midjorna är här för att stanna då (och som en konsekvens av de även de kortare kavajerna utifrån Andreas diskussion om proportioner). Jag skulle inte heller bli förvånad om framtidens massproducerade kostymbyxor kommer att vara måttsatta på samma sätt som jeans.
#10 Halmstad säger
2016-07-06 22:39 - Anmäl

Jag vet inte om jag köper det där med svårigheten att hålla ett utbud med långa eller korta storlekar. Gå in i nästan vilken traditionell herrekipering som helst, i storstad eller landsort. Det finns i stort sett alltid korta och långa storlekar, oavsett om det är kostymer för 1000 eller 10000. Det finns ett klientel av kostymbärare - låt vara att de flesta är 55+ numera - som helt enkelt inte skulle acceptera att inte hitta "sin" storlek de alltid haft. De vänder på klacken. Däremot är det helt uppenbart att även stora online ÅF riktar sig till en stilmedveten grupp som redan har den "rätta" kroppen, som inte har kostym som arbetskläder, och som prioriterar utbud av material, färger, konstruktioner istället för "rätt" storlek. Men visst, har man en butiksyta på 40kvm istället för 400, samtidigt som man vill ha ett utbud av tröjor, jackor, skjortor, osv också, kanske man prioriterar bort den där 1XX stången.
#11 Lukas säger
2016-07-06 22:50 - Anmäl

Mycket bra och intressant artikel. Jag ställer mig dock frågande till vad som avses med tummens knoge i detta fall. Rent anatomiskt är knogleden övergången mellan mellanhandsbenet och första benet i fingret. Fingrarnas knogar är alltså övergången från handryggen till fingrarna.

Tummen har bara två ben till skillnad från övriga fingrar som har tre. Knogen på tummen är alltså den innersta leden och är vanligtvis belägen 4-5 cm ovanför de övriga fingrarnas. I artikeln verkar det snarare vara den yttre tumfingerleden som avses med knoge. Till vilken led är det kavajen bör nå?
#12 Andreas Weinås säger
2016-07-06 23:14 - Anmäl

#11 - Det är mycket riktigt den yttre tumfingerleden som avsyftas. Eller snarare någonstans mellan knogarna och yttre tumfingerleden. Dock varierar detta som illustrerat i artikeln mycket beroende på bärarens armlängd.
#13 Niklas säger
2016-07-06 23:21 - Anmäl

Var hittar man bästa/mest prisvärde MTM-kostymerna i Sthlm?
#14 Andreas Weinås säger
2016-07-06 23:22 - Anmäl

#10 - Jag förstår vad du menar och jag utgår bara från min egen erfarenhet och vad jag hör i mitt arbete där jag träffar mycket folk i branschen. Butikernas uppgift är ju att möta kundernas efterfrågan alternativt skapa en sådan och i många fall så är snarare butikerna 40kvm än 400 och ytterst få är renodlade specialister på just kostym. Det stora problemet är väl snarare att det inte är tillräckligt många som efterfrågar långa storlekar än. Skulle det vara fallet är det ganska stor chans att utbudet ökar även om jag personligen fortfarande tror på en mer utvecklad och pedagogisk MTO/MTM-lösning för de kräsna. Erfarenheten säger att det är närmast omöjligt att tillfredställa dessa herrar till 100% (mig inkluderat) med RTW ändå.
#15 Niklas säger
2016-07-06 23:23 - Anmäl

Tillägg till ovan: MTM alternativt MTO-kostymer.
#16 Tom Selleck säger
2016-07-07 07:43 - Anmäl

#7 - Jag håller med. Dessutom får man en rätt konstig bild av proportioner och passform om man står nära en vertikal spegel. En lutande spegel eller att ta några steg bakåt ger en mindre förvrängd bild.

Samma sak gäller byxlängd. En kortare byxa som svävar en bit ovanför skon kan se okej ut i provhyttens förvrängda perspektiv när byxan är nypressad. När byxan skrynklat sig något krymper längden märkbart. I provhytten står många spikrakt, men till vardags lutar man sig ofta mer på något av benen vilket gör att byxlängden upplevs kortare på det andra benet. För att inte tala om när man går! Då åker byxbenen ofta upp så långt att korta strumpor inte räcker för att täcka det exponerade benet.
#17 Andreas Weinås säger
2016-07-07 10:23 - Anmäl

#13 & 15 - Vad som är bäst rent tekniskt är en sak men mest prisvärt är alltid subjektivt och beror ju till stor del på vilken budget man rör sig med och vad man värdesätter mest.
Jag har testat lite olika alternativ i flera prisklasser som jag kan rekommendera. Personligen tycker jag att runt 10 000kr har varit en gräns där om man kliver över den får klart mer kostym för pengarna. Det öppnar för full kanvas-konstruktion och i vissa fall lite mer handsydda detaljer.

Det jag skulle kunna rekommendera i Stockholm beroende på budget är:

MTM (pris för kostym)

Saman Amel - från ca 10 000 kr

Eidos Napoli - från ca 12 500 kr (Marcus Malmborg)

Caruso - från ca 13 000 kr (Gabucci)

Gaiola Napoli - från ca 13 000 kr (Hugo)

Cesare Attolini - från ca 35 000 kr (Gabucci)


Skräddarsytt (pris för kostym)

Zaremba Bespoke - från ca 18 000 kr (Trunk Shows i Stockholm ca 6 gånger/år)

Sartoria Corcos - från ca 30 000 kr (Trunk Shows i Stockholm ca 3 gånger/år)


Angående MTO är jag osäker på exakt vilka som erbjuder detta i nuläget. Jag vet att Eidos erbjuder det till aningen lägre pris än MTM och att exempelvis Oscar Jacobson har vad de kallar Single Piece som är just MTO där man kan välja fritt bland tyger och befintliga storlekar utan något jättestort prispåslag.
#18 Andreas Weinås säger
2016-07-07 10:29 - Anmäl

#16 - Det är precis som du säger viktigt att byxans längd och form är i balans med kavajens. En anledning att byxan åker upp när man går kan vara att den är väldigt smalt skuren. Har själv byxor av samma längd där den med lite mer lårvidd är betydligt mer förlåtande.

Min personliga ambition när jag sätter byxlängden är att ha dem så långa som möjligt utan att bryta på skon då jag tycker det ger den mest smickrande silhuetten och renaste fallet.

Beroende på fotvidden så måste längden anpassas och flertalet av mina byxor mäter ca 19cm i foten vilket innebär en längd till precis under ankeln i mitt fall. Har man vidare fotvidd kan man bära den längre utan bryt och vill man ha en smalare behöver byxan ibland vara kortare.
#19 Halmstad säger
2016-07-07 11:21 - Anmäl

# 14

Man får väl helt enkelt säga att Traditionella Herrbutiken som förser lokalbefolkningen med arbetskostymer tillhör ett (helt) annat marknadssegment än det som bevakas på Manolo. Tänk Holmens herr, Ströms etc. vs Linnégatan 2, Spiga 3.
#20 riesenschnauser säger
2016-07-07 11:31 - Anmäl

Exceptionellt välskrivet - den sortens artikel som man gärna rekommenderar till frågande vänner. Tack för det!
#21 Andreas Weinås säger
2016-07-07 11:48 - Anmäl

#19 - De är absolut aktuella de också med vissa delar av utbudet. Sen är ju Holmens och Sröms kanske inte representativa för genomsnittliga herrmodebutiken i Sverige.

Du har dock absolut rätt angående att både dessa aktörer har ett bra utbud av långa storlekar.
#22 Andreas Weinås säger
2016-07-07 11:49 - Anmäl

#20 - Stort tack för de vänliga orden. Gör det ännu roligare att lägga den extra tiden på att producera den här typen av artiklar.
#23 PS säger
2016-07-07 13:17 - Anmäl

Tack för bra artikel som vanligt!

Inte direkt relaterat till kavajens längd men mer snittet. Har på senare tiden lämnat in 2 kavajer till skräddaren och bett att han "öppnar" kavajens nedre del en aning(vet inte vad detta område på kavajen kallas tyvärr), dvs så att man får en mer tydligt öppning under kavajens undre knapp. Även om skräddaren endast tog bort en mkt liten bit så kan jag säga att det blev en mycket tydlig förbättring av snittet. Blev väldigt nöjd, kan rekommenderas
#24 Andreas Weinås säger
2016-07-07 13:36 - Anmäl

#23 - det kallas vanligtvis för Open respektive closer quarters. Jag håller helt med om att det kan göra stor skillnad och även jag föredrar något öppnare då övergången mellan byxa och kavaj blir jämnare och över- respektive underkropp inte delas av lika tydligt.
#25 Jerka säger
2016-07-07 17:02 - Anmäl

A jacket should end at the end of your nutbag — give or take a 1/4" — when tried at room temperature. This will obviously involve standing in front of a mirror with your pants down, so we don't recommend doing this in department stores with security cameras, fraternity houses, or the Congressional gym, unless you want to end up on the web some day.

Note: If your balls go for a swim when you sit down on the can, this method will not work for you.
#26 OlleBolle säger
2016-07-09 11:50 - Anmäl

#17 Tack för en bra artikel, där det mesta är lätt att instämma i. Intressant även med den korta listan över MTM-alternativ med priser. Men Andreas, vad skulle du säga om de MTM-alternativ som erbjuds hos Hans Allde, Lund & Lund samt Tweed Country Sports i Stockholm? De sistnämnda lät ju Olof sy upp en rock hos med klart ok resultat. Vet du ungefär hur dessa tre ligger i pris för kostym? Vore mycket intressant att ha även dessa tre MTM-aktörer att jämföra med de du listar.
#27 Andreas Weinås säger
2016-07-09 15:55 - Anmäl

#17 - De du nämner tror jag håller väldigt bra kvalitet sett till pris. Tyvärr har jag inte testat dem själv vilket gör att jag inte kunde uttala mig om dem. Bladen är en halv kanvas-kostruktion om jag inte minns fel och Allde har stor kompetens bland de anställda och flera MTM-alternativ tillgängliga.
#28 OlleBolle säger
2016-07-10 10:14 - Anmäl

#27: Ok, tack ändå Andreas! Skulle vara jätteintressant med en mer eller mindre heltäckande guide (som inte behöver vara superdetaljerad, men som ger överblick) för de alternativ som finns i säg Stockholm respektive Göteborg.
#29 Andreas Weinås säger
2016-07-12 08:08 - Anmäl

#28 - Skall titta närmare på det.

Utöver de som nämnts har Linnegatan no2 i Gbg Gaiola via MTM och Spiga 3 Orazio Luciano om än via trunk shows någon gång per år.

Värt att nämna till listan ovan är BnTailor som genom deras svenska agent och fitter Robin Pettersson kommer till Stockholm med jämna mellanrum för trunk shows. Prisnivån ligger mellan Zaremba oxh Corcos och är 100% skräddarsytt. Efter att ha burit min kavaj någon månad eller två kan jag med gott samvete säga att det är den skräddarsydda produkt jag blivit mest nöjd med hittills.

En recension kommer inom de närmsta veckorna.
Skicka


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Quoddy Camp Boot

Läs mer

Permanent Style

The PS square scarf is back! (With new...

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – John Lobb Paris hos...

Läs mer

Hodinkee

Historical Perspectives: In Honor Of...

Läs mer

The Armoury Lightbox

We recently launched our gift guide...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Skoaktiebolaget Staff Picks -...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen