Manolo logotype

Våren 2016 från Oscar Jacobson

Idag är det dags att titta närmare på en av våra starkaste svenska aktörer när det kommer till dressat herrmode. Oscar Jacobson har för säsongen funnit inspiration från Scorseses klassiker Casino där Robert DeNiro spelar casinobossen Sam "Ace" Rothstein.

Filmen utspelar sig under 70- och 80-talets Las Vegas och är främst förknippad med de klara pastellerna i kavaj och kostymer samt styling med skjorta och slips i exakt samma nyans. 

Oscar Jacobson har valt att samarbeta med det mycket spännande italienska väveriet Ferla och tagit fram flera intressanta och unika kavajtyger för säsongen. 

Om man känner att Casino-vinkeln blir för svårburen går självklart plaggen alldeles utmärkt att bära var för sig och fungerar förvånansvärt bra trots den svårare färgskalan. Ett exempel är en vinröd kavaj som kan vara ett utmärkt alternativ till blått, grått och brunt om man vill testa något lite mer unikt. 

För produktionen av lookbook står som de senaste säsongerna Lalle Johnson (stylist) och Kalle Gustafsson (fotograf). 

Jag tycker det är uppfriskande med ett tydligt tema och en färginjektion när det rör sig om en vårkollektion. Särskilt när det blandas upp med mer klassiska och nertonade alternativ. 

 Vi har valt ut några av våra favoritbilder från vårens kollektion.

 

Rutig kavaj med tyg från italienska väveriet Ferla.

Ett perfekt exempel på när en kavaj i svårare nyans blir betydligt mer lättburen.

Vinrött är en otroligt underskattad nyans för kavajer.

Ledigt med dova toner i piké och byxa.

Dubbelknäppt kritstrecksrandig kostym uppbruten med polotröja och uddabyxa.

Kostymmodellen Elmer.

Mönstrad skjorta.

En tunn polotröja fungerar utmärkt även för våren.

Smoking i samarbete med tidningen KING.

Benvit dubbelknäppt kavaj av modellen Erik. Inte det mest lättburna men absolut ett inspirerande inslag för våren.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder

Andra artiklar om varumärkena: Oscar-Jacobson
#1 Fredrik säger
2016-04-04 12:05 - Anmäl

Snygga bilder och cool kampanj men känns fortfarande som att OJ gärna ser att man har en storlek mindre än vad som egentligen ser bra ut...

Och byxorna? Att de ska sluta 5 cm ovanför skorna känns ju helt rätt 2016, eller inte... :)

Ska tilläggas att det är min personliga åsikt och detta faller säkert måånga andra i smaken...
#2 lano säger
2016-04-04 12:18 - Anmäl

OJ går från klarhet till klarhet. Den nyansen av vinrött fungerar förvånansvärt bra verkar det som. Har OJ någon linje med halvkanvas?
#3 Andreas Weinås säger
2016-04-04 12:34 - Anmäl

#2 - Håller helt med angående den vinröda nyansen.

Oscar Jacobson hade för några år sedan en projekt med full kanvas i en serie kavajer men marknaden var inte riktigt redo för en sådan produkt (och sådant pris) från OJ.

Mig veterligen har de inte någon halv kanvas i nuläget men det finns också väldigt olika nivåer av fixerade konstruktioner.
#4 Daniel säger
2016-04-04 12:53 - Anmäl

Har också den upplevelsen när det gäller limmade/fixerade konstruktioner. Kan skilja väldigt mkt beroende på tillverkare. Majoriteten känns gräsliga vid beröring, dock tycker jag att OJ lyckats bra med deras kavaj av piqueull. E(inar om jag inte minns fel).
Upplever inte att det är någon jätteskillnad på en halv- eller full kanvas vad gäller "off the rack" konfektion.
Caruso vs Gaiola är ett exempel.
#5 KB säger
2016-04-04 13:07 - Anmäl

Tycker det ser kanon ut! Well done OJ!

Enormt tröttsamt att varenda gång det är kortare ben ska detta kommenteras till absurdum. Jag föredrar också en lite längre silhuett men helvete människor - sluta tjata om byxlängd. To each his own som jänkarna säger.
#6 random säger
2016-04-04 13:19 - Anmäl

Har själv införskaffat en marinblå okonstruerad blazer från OJ:s vårkollektion med tyg från Vitale Barberis Canonico också. Är mycket nöjd!
#7 frågande säger
2016-04-04 14:10 - Anmäl

#5: Ska man bara kommentera om man inte har något att anmärka på menar du?
#8 Andreas Weinås säger
2016-04-04 14:30 - Anmäl

#4 - Vad som är viktigt att ha i åtanke är att halv- vs helkanvas endast syftar till hur stor del av framstycket som är försett med mellanlägg. Det säger ingenting om kvaliteten på arbetet osv.

Du har en poäng i att halvkanvas ofta kan vara jämförbart då man fortfarande applicerar ett flytande mellanlägg på de partier som har störst behov av struktur/uppbyggnad (slag, bröst, axlar)

Vad som verkligen avgör i mina ögon är kompetensen och kvaliteten på arbetet. Hade Cesare Attolini producerat kavajer i halvkanvas hade de med största sannolikhet varit betydligt bättre än majoriteten av all fullkanvas i instegssegmentet.
#9 Rödvinge säger
2016-04-04 14:47 - Anmäl

Oj! De går från klarhet till klarhet...
#10 Soccercalle säger
2016-04-04 14:56 - Anmäl

Med risk för att framstå som gnällig så tycker jag det blir allt enklare att se när Lalle Johnson har varit stylist. Han är definitivt en av Sveriges mest välklädda män men det blir lite konstigt när samma person jobbar åt flera företag som är varandras konkurrenter och dessutom har en egen klädlinje.
#11 Fredrik säger
2016-04-04 15:20 - Anmäl

Det här är ju fantastiskt bra.

Övertygad om att 95% av ovan skulle se bra ut på samtliga Manolo läsare (med viss storleksjustering såklart, beroende på önskad siluett)

Då så vill jag själv ha samma passform som ovan, även om vi ser den självutnämnda #menswear eliten ängsligt gå efter en vidare passform så finns det ff en stor kundkrets som uppskattar ovanstående.

Som sagt, alla har sin referensram. Jag älskar ovan.
#12 Johan säger
2016-04-04 16:07 - Anmäl

Säkert fint om det köps i rätt storlek. Nu ser det bara ut som en 45-åring som klätt sig i kostymen han hade när han gick ut nian.
#13 Andreas Weinås säger
2016-04-04 16:37 - Anmäl

#11 - Jag tror också många ser bra ut i Oscar Jacobsons basstorlekar. Jag har inte heller något emot att man gillar en kort och smal silhuett likt ovan. Framför allt då kavajlängden på någon som är 175-180cm ser perfekt ut i min mening. Det är väl snarare på folk över 185-190cm det kan behövas en 100-storlek i vissa fall.

Att däremot kalla de med andra preferenser för "självutnämnda #menswear-eliten" och därtill "ängsliga" låter i mina öron ganska trist...Särskilt när majoriteten av de som idag vill ha en smalare och kortare passform har inspirerats och formats till detta av just rådande trend och i många fall olika former av #menswear-personligheter.

Förstår inte riktigt behovet av att rättfärdiga vad man själv gillar med att de som gillar något annat är ängsliga och mindre geniuna i sin egen smak?

Allra bäst gör man såklart att bära det man själv trivs i och låta andra göra detsamma. Jag kan ha fel men oavsett om man gillar ett smalare eller vidare mode som kommer med stor sannolikhet uppfattningen vad som är "tidlöst" att förändras både en och två gånger under en livstid.
#14 jj säger
2016-04-04 16:55 - Anmäl

Tyvärr är detta långt ifrån den nivå vi vanligen ser på Manolo. Jag kan inte låta bli att tro att det beror på att tillverkaren är svensk... För små kavajer. För korta byxor och för låga midjor. Inte alls i linje med min personliga smak.
#15 Bodén säger
2016-04-04 17:00 - Anmäl

Helt klart fina färgval, men alldeles för slimmat för mitt tycke.
#16 Andreas Weinås säger
2016-04-04 17:11 - Anmäl

#14 - Du har precis som #11 självklart rätt till din åsikt. Att vi valt att skriva om Oscar Jacobson är för att det är en högst relevant tillverkare för många av Manolos läsare och något som finns starkt representerat i det svenska butiksutbudet.

Jag tycker det är viktigt att vi har en balans mellan nördigt skrädderi och mer tillgänglig konfektion så vi är relevanta för många olika av våra läsare.
#17 DNOV säger
2016-04-04 17:41 - Anmäl

Problemet ligger knappast i vad OJ producerar och marknadsför, det är helt och hållet deras sak och självregleras genom marknadskrafterna.

Vad som är mer trist är att Manolo inte klarar av att leverera något kritiskt förhållningssätt. Texten blir ett blekt hummande medhåll med lookbooken och lämnar endast ett stort jasså efter sig. Något spår av ambitioner att tala om stil går inte att skönja direkt utan det är långt mer fokus på konsumtion och mode.
#18 Andreas Weinås säger
2016-04-04 17:49 - Anmäl

#17 - kritiskt förhållningssätt? Vi bevakar en vårkollektion från ett kommersiellt varumärke och summerar vad som legat som inspiration till kollektionen. Dessa inlägg är inte en recension utan ämnar endast att belysa vad företagen visar upp för säsongen.

Om du tycker det saknas fokus på stil så finns det ett hundratal texter, reflektioner och recensioner att förkovra sig i från Manolos arkiv bara de senaste åren.

Återigen handlar det om en balans av lättare inspiration, köptips och kollektionsbevaknkng mot djupare guider, reflektioner och recensioner.
#19 DNOV säger
2016-04-04 17:56 - Anmäl

PS

Kollade mer i lookbooken och jag var nära att garva läppen av mig. Sämre genomförd fotografering för en leta efter. Modellen har ett (1) ansiktsuttryck som väl bäst kan sammanfattas med "lätt bekymrad 'manlig' blick med höger ögonbryn höjt".

Fotograf/ljussättare å sin sida arbetar uteslutande med en och samma belysning, där halva ansiktet är i skugga för att framhäva någon slags uttjatad maskulinitetsnorm som även går i gen i tidigare nämnda ansiktsuttrycket (eller bristen därav). Detta går väl i och för sig igen i det formspråk OJ verkar vilja framföra med proportioner och mått som ständigt är på gränsen till det (o)harmoniska.

Den man som köper OJ köper alltså ett tunt, tight (illa) åtsittande skal som skall stärka (skydda) det osäkra manliga egot. Men det kan knappast i sin historielöshet skapa någons om helst trygghet då det nästa år skall ersättas med något annat.
#20 sebbe säger
2016-04-04 18:15 - Anmäl

Vad mycket negativa kommentarer. Själv är jag grymt tacksam för Weinås & co publicerar! Jag läser inläggen på Manolo med glädje iprincip varje dag, keep it up!
mycket snygg "lookbook", än om något svårburet.
#21 Robert säger
2016-04-04 18:15 - Anmäl

Någon mer än jag som haft problem med OJ:s skjortor? Dvs att de går sönder lite väl enkelt vid armbågen,, slitage javisst, men fler än 8-10 gånger anser iaf jag att en skjorta bör klara innan de spricker.
#22 sebbe säger
2016-04-04 18:46 - Anmäl

#19 Du glömde kritisera stolen modellen satt på.
Jag gillar kollektionen, men den kanske tilltalar mig lite mer som är i 22 års åldern. Jag kan absolut inte se vem som helst i dessa plagg, men att avfärda allt som skräp är bara löjligt.
#23 c säger
2016-04-04 18:58 - Anmäl

OK som mer konversvativt mode men aningen vidlyftigt. Nu är ju publiken för OJ ganska bred, men risken att det faller in i "standard svensk kontorsarbetsplatts" och MQ fållan är rätt stor. De enda imho som lyckas bra med stylingen är Gabucci och till viss del Rose & Born. Men som sagt smaken är olika. :)
#24 SS säger
2016-04-04 19:01 - Anmäl

Är det bara jag som tycker att det är dags att byta modell? Känns väldigt same same, fast med andra färgskalor.
#25 Peter säger
2016-04-04 19:34 - Anmäl

Jag har alltid gillat OJ. Dock så blir det för varje säsong lite svårare. Jag är lång och bredaxlad och absolut inte överviktig. Så tighta som e-kavajerna numera är går inte på mig över bröstet utan jag måste välja f eller j kavajer. Av dessa två finns det få modeller i få tyger.

/Peter
#26 Halmstad säger
2016-04-04 20:06 - Anmäl

Lite tröttsamt med samma vidvinkel-glugg och förvrängda proportioner så fort OJ gör kampanj.

Gillar annars OJ skarpt. De har gått från klarhet till klarhet.
#27 oscar säger
2016-04-04 22:00 - Anmäl

Jättesnyggt, har dock lite svårt för byxornas lårvidd på e-serien (damien tex). Sitter snortajt på mig som redan är väldigt smal. tycker byxorna tillhörande f-serien (dave m.m) är perfekta då de är smala men ändå vida nog att kunna sitta med utan att de trycker ihop hela lårpartiet.
#28 Matte säger
2016-04-05 06:55 - Anmäl

Oj går framåt. Passform kan man ju alltid ha åsikter om.... Är ju dock en lookbook ...snygga färger o känns vårigt. Härligt
#29 Jesper säger
2016-04-05 08:25 - Anmäl

Jäklar vad gnälliga folk är. Att hha åsikter om OJs lookbook är en sak, alla kan ha olika smak. Men att konstant kritisera vad Andreas och gänget skriver är så jävla tröttsamt - gillar du inte det som skrivs på Manolo så sök dig till en annan sida.
#30 rune säger
2016-04-05 10:14 - Anmäl

#29 om du inte gillar det som skrivs i Manolos kommentarsfält så sök dig till annan sida
#31 random säger
2016-04-05 13:44 - Anmäl

Som jag ser det så handlar det i slutändan att själv prova plaggen och se hur du själv tycker att de sitter. Förvisso är jag amatör i området men försöker ändå bygga vidare på ett rätt nyligen förvärvat intresse för traditionell herrstil. Men för mig har det varit klurigt att på den svenska marknaden hitta RTW som passar mig i snitt och pris. Jag är 181 cm lång och rätt bred över bröst och axlar. OJ:s storlek 48 sitter väldigt bra, kunde få vara lite mer i midjan men det fungerar. Absolut inte supertight som lookbooken, men kanske inte så mycket volym som vissa av Manolos läsare efterfrågar. Men hade det inte fungerat på mig så hade jag inte köpt det. Är ändå i slutändan vad det handlar om. Som Andreas nämner ovan så passar vissa bra i tightare plagg, det kan bero på din kropp. Och det ska vi väl ändå inte klandra i så fall?

Sen kan jag hålla med om att OJ:s lookbooks inte är jättecharmiga, men där tycker jag att vi får ta det för vad det är, dvs att det ska vara så "marknadsanpassat" som möjligt. Finns tyvärr få företag på svensk RTW som verkligen lyckas med marknadsföringen tycker jag, blir ofta rätt stereotypa macho vilket är rätt trist.

Så jag som försöker titta på kavajer för max 4 000-5 000 kr är väldigt glad över att Manolo bevakar och tipsar om produkter i olika prissegment, och att det ändå görs (upplever jag) med Manolos sedvanliga blick för klassisk skräddad stil. Keep up the good work!
#32 Fredrik säger
2016-04-05 18:20 - Anmäl

Andreas,

Kan hålla med om att var raljerande uttryckt av mig. Det var snarare en reaktion på att det just nu finns ett par (som jag kan anse vara relativt "ängsliga" i sitt stilmedvetande) "profiler" som tveklöst anammat en högre midja, större benvidd etc och som samtidigt förkastar en smalare siluett och gör detsamma i en rätt tråkig ton.

Att man hittar sin stil är knappast negativt och inte ängsligt. Det hur du uppträder i den som iallafall påverkar mig i min bedömning. Somliga har en tajtare passform, somliga längre, mer volym etc. Inget sagt att det ena eller andra är fel.

Jag trivs i en kortare längd, smalare benvidd osv. och kommer så att göra, jag dömer ingen annan för det, vilket jag dock kan uppleva i motsatt riktning.
#33 CJ säger
2016-04-05 20:51 - Anmäl

Jag læser manolo varje dag och tycker att det ær bra att dem lyfter fram ett svenskt varumærke som OJ emellanåt, som de flesta har råd till, æven fast fokuset ligger på en "høgre nivå". Skrattar med min kollega varje dag åt dessa pessimister som gnæller øver allting. Bra jobbat Manolo!
#34 A säger
2016-04-06 01:47 - Anmäl

Något jag gillar hos OJ är att man har dubbla storlekarna, t.ex. 96(48), 100(50), 104(52), osv.
Då jag behöver en sådan storlek och är lite för överviktig väljer jag endast kavajer ur F- och J-serierna.
Att ha så smal passform som på fotografierna här ovan tror jag bara skulle ge ett lustigt utseende i mitt fall.

Tack för en väldigt bra blogg med brett innehåll!
#35 Eros säger
2016-04-07 19:49 - Anmäl

#19 Håller helt med! Noll charm och coolhet i dessa bilder.
Skicka


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Edward Green Galway

Läs mer

Permanent Style

Come to the next Symposium: The future...

Läs mer

Shoegazing

Reportage – Mannina

Läs mer

Hodinkee

Introducing: Three New Split-Second...

Läs mer

The Armoury Lightbox

It’s finally that time of year when...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Skoaktiebolaget Staff Picks -...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen