Manolo logotype

Herrstil lanserar skokollektion med Kickstarter-kampanj

Ni kunde för någon vecka sedan läsa om prisvärda kvalitetsskor här på Manolo och idag är det dags igen. Det är kläd- och skovårdsspecialisten Herrstil.com som idag lanserar en kollektion av prisvärda randsydda skor via en Kickstarter-kampanj.

Herrstil har fram tills nu varit främst förknippat med sko- och klädvårdsprodukter. Man introducerade i höstas strumpor och kashmirhalsdukar under nya varumärket Myrqvist och nu är det dags att addera ytterligare en produktgrupp till Myrqvist sortiment.

För ungefär ett år sen började idéerna kring att ta fram egna skor ta form. Herrstil ville skapa en randsydd sko med den absolut bästa läderkvalitén på en modern läst som kan tilltala det växande intresset för kvalitetsskor i Sverige. De började med att leta tillverkare i Sydeuropa där man snabbt fann en övervägande expertis inom durksydda skor men väldigt få fabriker med produktion av randsytt.

Beslutet föll på att tillverka skorna i Vietnam. Till skillnad från t.ex. Kina, så tillåts fabriker där vara helt ägda av utländska aktörer vilket möjliggjorde för en västerländsk produktionsstandard. Fabriken företaget valt att arbeta med producerar åt flera stora aktörer inom skoindustrin. Myrqvistskorna tillverkas i ett kromgarvat Crust-skinn i vad man kallar "first grade full grain". Moment som infärgning och finish är gjord för hand vilket gör varje sko unik. Den maskinrandsydda konstruktionen ger ökad vattentäthet, och möjliggör för många års användning och omsulning.

Genom företagets produktionsansvarige Michael; en tredje generationens skotillverkare från Northampton med stor erfarenhet och expertis inom skotillverkning har man säkerställt kvaliteten i såväl material som produktion. Företagets affärsplan är att genom uteslutande försäljning i egna led och utan återförsäljare kommer Myrqvist Goodyear Welted erbjudas för endast 1 999 kr. 

Samtliga modeller kommer i svart och brunt skinn, men även i brun mocka. Lästen är svagt mejslad och har ett något högre insteg. Företaget låter meddela att man är i full gång med höstens kollektion som kommer att erbjuda fler modeller så som derbies och boots.

Äppelviken

En Plain cap toe. Hörnstenen i alla mäns garderober. I svart skinn blir det en klassisk kostymsko och i brun mocka ett ledigt alternativ till jeans.

 

Den klassiska Cap toen Äppelviken.

Strömsö

En Semi Brogue. Kännetecknas av perforerade sömmar och en broguemedaljong i tån. Den perfekta skon för att liva upp en formell outfit, eller klä upp en mer avslappnad stil.

 

Semibroguen Strömsö.

Skytteholm

En Quarter Brogue. Den perfekta kombinationen av enkelheten hos en Plain cap toe, och detaljerna hos en Semi Brogue gör den här modellen optimal vid näst intill alla tillfällen. 

Modellen Skytteholm är en så kallad Quarter Brogue med endast broguemönster längs skons sömmar.

Att tillverka randsydda skor är en dyr process som kräver stor noggranhet. En av företagets största utmaningen var att säkerställa att alla aspekter av produktionen uppfyller kraven och samtidigt kunna erbjuda skorna till ett rimligt pris. Lösningen blev en Kickstarter-kampanj.

 

Men till skillnad från många andra kickstarterprojekt valde man att vänta med lanseringen tills lästen och designen var färdigställda. Detta för att med hjälp av Kickstarter ge kunden möjlighet att förboka ett par skor till ett rabatterat pris, samtidigt som företaget kan utveckla kollektion snabbare.

För endast 1 600 kronor kan man försäkra sig om ett par Myrqvist i valfri modell, som dessutom blir levererade så tidigt som i maj, alternativt i juli då nästa leverans av skor kommer in.

 

Herrstils grundare Sebastian tillsammans med Michael på fabriken i Vietnam.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Skor

#1 DiK säger
2016-03-21 11:40 - Anmäl

Den sista ser ju ut som en ren rip off på Manolo x Skoaktiebolaget för ett par år sen, den i mocka, eller?
#2 Axel säger
2016-03-21 13:19 - Anmäl

Hade gärna varit med men synd att de bara gör skorna upp till storlek 10,5. Hade behövt 11,5 :p
#3 D säger
2016-03-21 14:04 - Anmäl

De ser skeptiska ut på bilden
#4 oscar säger
2016-03-21 15:03 - Anmäl

jättefina!
#5 S säger
2016-03-21 15:58 - Anmäl

Undermåligt material (kromgarvat, på riktigt?) och producering i utvecklingsland - japp, det låter som ett typiskt svenskt märke. Trist att det alltid är billigheten som prioriteras i det här landet.
#6 Andreas Weinås säger
2016-03-21 17:31 - Anmäl

#5 - Med all respekt så är kromgarvat på inget sätt ett tecken på bristande kvalitet. Det finns mängder med tillverkare som arbetar med kromgarvat skinn. Produktion i utvecklingsländer innebär lägre arbetskostnad vilket kan möjliggöra för mer sko för pengarna.

Hur det ligger till i Myrqvist/Skolyx fall kan varken du eller jag svara på då vi inte har någon erfarenhet av skorna. Men man bör fortfarande jämföra äpplen och äpplen och det finns inget område vi skriver om som har större efterfrågan än prisvärda kvalitetsskor i instegssegmentet.
#7 Alfonso säger
2016-03-21 18:39 - Anmäl

Det är ju mäkta märkligt att vi inte har fått ett förbud på kromgarvat läder i Sverige än. Kromgarvat läder är en miljöfarlig produkt.
#8 fred säger
2016-03-21 20:10 - Anmäl

#6 - Hur kom Skolyx in i detta? Du menar Myrqvist/Herrstil?
#9 Simon säger
2016-03-21 21:05 - Anmäl

Fina skor, men jag har noterat att Loake har en Indientillverkad serie som innebär ett pris på ca 1700 kr/paret för randsydda skor..
#10 Andreas Weinås säger
2016-03-21 21:13 - Anmäl

#8 - Absolut och fel av mig. Skrev samtidigt som den kommentaren en notis till en annan artikel som rörde skolyx och då gick det lite för snabbt med tangenterna. Självklart är det Herrstil som jag syftar till i kommentar #6
#11 Torpacosaurus säger
2016-03-21 21:18 - Anmäl

Kul att Herrstil vågar satsa, stor eloge för det! Men man ska väl ändå ta skorna för var det är, en konkurrent till Meermin, och inget annat? Fin läst och skapliga modeller till ett schysst pris. Men när man påstår att lädret är av högsta kvalitet tar man nog i så att man skiter på sig. :-)
#12 Carl Sandell säger
2016-03-21 21:20 - Anmäl

Varför inte lägga till en tusing och få något som är tillverkat i Europa ? undef bra villkor..
Inget fel på skorna som så men om Din Sko lanserar en "lyxlinje" är det också intressant för Manololäsaren..
#13 Jesper säger
2016-03-21 21:56 - Anmäl

#7 Alfonso: Nja, kromgarvning är en miljöfarlig process, men görs den i slutna system som de görs i alla europeiska garverier, där kontrollen är mycket strikt, så släpper inte garverierna ut någonting som påverkar miljön. Viktigt är dock att skorna återvinns som miljöfarligt avfall, då det trevärdiga krom som används vid garvning omvandlas till det betydligt farligare sexvärt krom vid förbränning. Så skor i kromgarvat läder behöver inte nödvändigtvis vara en miljöfarlig produkt, så länge hela linjen sköts på rätt sätt.

Om vi tar klassiska kvalitetsskor, som det mest handlar om här på Manolo, så är det minst 95% av alla skor som görs med kromgarvat ovanläder.
#14 Andreas Weinås säger
2016-03-21 22:14 - Anmäl

#12 - Jag förstår faktiskt inte ditt argument riktigt. Det finns så vitt jag vet inget som pekar på att dessa skor från Vietnam skulle vara producerade under sämre arbetsförhållanden än hos diverse europeiska tillverkare. Det handlar ju snarare om vilken ersättning man har i förhållande till levnadskostnaden i landet. Om man värdesätter en europeisk produktion är det självklart helt okej att betala mer för det men det är väl inte orimligt att man kan prioritera andra fördelar så som konstruktion, material och finish som kan hålla högre kvalitet till samma pris. Sen behöver det inte vara så men att utgå från motsatsen känns trist.

För att besvara din fråga angående Din Sko så hade de absolut varit ett alternativ om de valt att lansera en produkt som kändes relevant i såväl estetik som kvalitet och konstruktion. I nuläget har åtminstone inte jag sett något som dem som gör det vilket gör att de inte känns relevant. Tycker personligen att jämförelsen mellan de randsydda skorna i detta inlägg och de limmade, massproducerade skor i fuskskinn Din Sko representerar är en smula orättvis.
#15 lano säger
2016-03-21 23:15 - Anmäl

Förutom några få undantag av Shell cordovan så levererar ju alla toppmärken nästan uteslutande skor av kromgarvat skinn.

I övrigt är detta givetvis en kul satsning. Alla satsningar som ger svenskar finare fötter bör välkomnas. Det enda som förvånar mig är hur det oerhört ocharmiga Skytteholm i Solna kan ge upphov till en så pass fin modell.
#16 Anders säger
2016-03-22 06:24 - Anmäl

#15 Skytteholm i Solna - bästa kommentaren!
#17 David säger
2016-03-22 08:31 - Anmäl

Någon som vet hur skorna är i storlekar? Stora/små?
Gissar att man inte kommer kunna testa dem i förväg någonstans?
#18 Andreas Weinås säger
2016-03-22 10:54 - Anmäl

#17 - Jag fick möjlighet att testa ut storleken på ett varuprov under Herrstils presentation av skorna. Då rörde sig endast om 8.5UK vilket var en halvstorlek stora för mig som själv skulle beställa 8UK.

Jag brukar ha mellan 7.5-8UK på mina skor så jag skulle säga att de är ganska normala i storleken. Möjligtvis att jag skulle överväga 7.5UK i mockan som tenderar att ge med sig mer än kalv.
#19 Flaneur säger
2016-03-22 11:57 - Anmäl

#15 Skytteholm är även ett gammalt säteri på Ekerön vid Mälaren och idag en herrgård för konferens. Kan vara det som syftas (med tanke på t.ex. Äppelviken som ligger i Bromma), annars håller jag som djurgårdare med dig...
#20 M säger
2016-03-22 13:33 - Anmäl

Pinsamt att använda kromgarvat. 2016, riktat mot ett land där fler och fler är uppmärksamma på miljöaspekter och ser det som en viktig del av en produkts kvalitet.
Sådana val säger en del, och för med sig att resten av produktionen måste misstänkas. Trist och onödigt. Pengar framför allt?

Skulle i samma anda vilja be Manolo ta med hållbarhet i fler artiklar. Skall man fortsätta vara relevanta duger inget annat.
#21 Jesper säger
2016-03-22 13:52 - Anmäl

#20 Kopierar mitt tidigare svar till en annan kommentar ovan: "Nja, kromgarvning är en miljöfarlig process, men görs den i slutna system som de görs i alla europeiska garverier, där kontrollen är mycket strikt, så släpper inte garverierna ut någonting som påverkar miljön. Viktigt är dock att skorna återvinns som miljöfarligt avfall, då det trevärdiga krom som används vid garvning omvandlas till det betydligt farligare sexvärt krom vid förbränning. Så skor i kromgarvat läder behöver inte nödvändigtvis vara en miljöfarlig produkt, så länge hela linjen sköts på rätt sätt.

Om vi tar klassiska kvalitetsskor, som det mest handlar om här på Manolo, så är det minst 95% av alla skor som görs med kromgarvat ovanläder."
#22 Andreas Weinås säger
2016-03-22 15:18 - Anmäl

#20 - Skall man kritisera ett företags produkter eller vad vi skriver om så rekommenderar jag att man läser på bättre på området. Det handlar som Jesper säger om hur respektive graveri hanterar processen och att kritisera Herrstil som är öppna med vilket typ av skinn man använder när 95% av branschens kvalitetsskor är just kromgarvade blir bara löjligt.

Om man skall prata miljöpåverkan så är ju bomullsindustrin en betydligt större bov som kräver enorma mängder vatten men jag hör inte några kommentarer när vi skriver om t-shirts, skjortor eller chinos.

Angående hållbarhet så tycker jag vi är väldigt konsekventa med att ta upp just den aspekten i de flesta av våra artiklar. Vi anser däremot att det är bättre att fokusera på filosofin "kvalitet framför kvantitet" och istället för att bidra till masskonsumtion så rekommenderar vi att man köper lite färre men bättre saker som både håller stil- och kvalitetsmässigt över längre tid samt att man lagar sina saker istället för att köpa nytt.
#23 PatrikL säger
2016-03-22 19:41 - Anmäl

Jag kan bara instämma i det Jesper säger ovan. I princip alla läderskor är tillverkade i kromgarvat läder - från Allen Edmonds till Gaziano & Girling och allt däremellan. De allra flesta garverierna i Europa är hårt reglerade precis som Jesper säger. Jag är dock övertygad om att veg-garvat läder är bättre för miljön även fast det säkert finns dem som vill bestrida det påståendet. Men att avfärda ovan produkt enkom på grund av valet av kromgarvat läder känns inte rimligt. Arbetsmiljölagstiftningen är dock en annan femma och där kan jag nog inte hålla med Andreas – den är rigorös i EU, frågan är hur det är med den saken i Vietnam. Men det är en helt annan diskussion. Oavsett, kul med ett ungt initiativ! Vore trevligt om vi kunde få igång produktionen av randsydda skor i Sverige dock, där får jag och Jesper snacka ihop oss. 
#24 Tony säger
2016-03-22 20:16 - Anmäl

Trevligt med ett skoprojekt som detta då det utvecklar hela skobranschen.
Men för att inflika i diskussionen om kromgarvat läder lite, går det inte att redogöra för vilket garveri i Europa man använder i detta syfte? Jag kanske har missat info när jag läst men jag menar, är det ett garveri i Ryssland så är det ju en sak för då kan vi nog glömma miljöbiten men är det nu i EU så tror jag nog att miljöbiten är uppfylld.
#25 Andreas Weinås säger
2016-03-22 21:01 - Anmäl

#23 - Självklart finns det en större insikt i Europa. Det jag menade var bara att man inte kan utgå från att all produktion utanför EU innebär bristfällig arbetsmiljö.
#26 Måns säger
2016-03-22 22:57 - Anmäl

All heder åt Skoaktiebolaget som säljer flera modeller av Carminas skor i Tärnsjös vegetabiliskt garvade läder till gott pris.
#27 A säger
2016-03-24 02:01 - Anmäl

Är det någon som lyckats se någon broguemodell i mocka? Det känns mest lockande för min del.

Tacksam för svar!
#28 Sebastian säger
2016-03-24 08:18 - Anmäl

#24 - Skinnet är från just Ryssland, enligt Albin på Herrstil.

Om man bortser från miljöfaktorn, hur brukar skinnkvaliteten ligga från ryska garverier?
#29 Andreas Weinås säger
2016-03-24 10:20 - Anmäl

#27 - Jag kontaktade Herrstil om just detta och anledningen att man inte har något bild är för att provet i mocka blev försenat. Vad jag förstått rör det sig om en mellanbrun mocka som påminner om Polo/Snuff Suede.
#30 LT säger
2016-03-29 00:31 - Anmäl

#27 och till Andreas
Jag instämmer med 27.
Att trycka på "kvalitet och inte kvantitet" är ett sedan länge passerat perspektiv och förhållningssätt till hållbarhet.
Den påläste och allmänbildade förstår att hållbarhet och CSR är värderingar som nu ligger till grund för beslut och vägval hos intelligenta och moderna människor. Det är aspekter som numer har en plats i värderingar av företag och även därför mer och mer tar plats i verksamheters kommunikation. Inte minst inom modeindustrin.

De flesta inser nog även att sannolikheten är hög för att garverier i Vietnam har en resa att göra för att mäta sig med Europiska kollegor när det gäller miljöhänsyn. Detta p.g.a. olika krav från t.ex. myndigheter. Studier har även visat att dyrare märken/producenter inte har bättre kontroll över miljöpåverkan/arbetsförhållanden än t.ex. H&M.

Dessa aspekter kan belysas mer av Manolo och jag hoppas att Andreas tar till sig av den konstruktiva kritiken och framöver visar att Manolo tar med hållbarhetsperspektivet (om än bara några rader...) i sina artiklar och reportage. Det ligger liksom i tiden (och har gjort ett bra tag)...
#31 Andreas Weinås säger
2016-03-29 09:01 - Anmäl

#30 - Absolut tar vi till oss av det. Jag håller helt med om att hållbarhet och CRS bör vara självklara punkter i produktion idag. Vad jag menar var återigen bara att man inte kan utgå från att de bryts om produktionen sker utanför Europa. Det är ju snarare genom att lägga produktion i ex Asien som man kan ställa krav på producenter att ha en bättre arbetsmiljö än de tidigare haft.

Det jag framför allt hängde upp mig på var den totalt felriktade kritiken på kromgarvning som används av såväl premium som budgetaktörer och inte i sig är ett miljöproblem. Det är den typen av ogrundade förutfattade meningar som jag tycker är orättvis mot tillverkarna i detta inlägg.

Det ligger "i tiden" som du säger men jag vågar nog påstå att Manolo stått för ett betydligt mer miljövänligt och hållbarhet mode de senaste 5 åren än majoriteten av alla modebloggar med fokus på budget, trend och massproducerade plagg.

Vi kan självklart alltid bli bättre och försöker därför ha det i åtanke.
#32 challe säger
2016-03-31 08:15 - Anmäl

Nu har de uppdaterat Kickstarter med bilder på mockan. Verkar vara en fin nyans.
Skicka


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Edward Green Galway

Läs mer

Permanent Style

Come to the next Symposium: The future...

Läs mer

Shoegazing

Reportage – Mannina

Läs mer

Hodinkee

Introducing: Three New Split-Second...

Läs mer

The Armoury Lightbox

It’s finally that time of year when...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Skoaktiebolaget Staff Picks -...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen