Manolo logotype

Inspiration - Konst i bröstfickan

De av er som följt mig här på Manolo eller i sociala medier har säkert noterat min förkärlek för bröstnäsdukar. Jag älskar denna accessoar och har under åren byggt upp en gedigen samling. Just näsduken fyller en viktig funktion för mig eftersom att matcha kläder genom färg, material och mönster är ett av de få kreativa uttryck som jag har. Att kunna fånga upp en färg i något plagg eller skapa en kontrast genom mönster eller material är viktigt när jag klär mig och har gjort att jag hela tiden letar efter nya och snygga näsdukar.

I jakten på dessa så stöter jag hela tiden på nya tillverkare. Extra roligt är att jag de senaste månaderna fått kontakt med två oerhört intressanta tillverkare av näsdukar som har tagit produkten till en ny nivå. Det är två märken som har en gemensam nämnare i att de förenar konst med mode. De har helt olika approach men möts i att deras näsdukar är lika fina inramade på en vägg som omsorgsfullt vikta/puffade i en bröstficka. I dagens text kommer ni att få stifta närmare bekantskap med dessa två.

Rampley & Co

Först ut är Londonbaserade Rampley & Co. Företaget startades relativt nyligen av Elliot Rampley och Simon Cranston. Dessa mångsysslare har en bred bakgrund och har gjort alltifrån att studera egyptisk arkeologi, till att arbete med musik, lyx och livsstilsföretag. Större delen av deras arbete har dock rört olika projekt inom marknadsföring, kommunikation och sociala medier.

Rampley & Co föddes genom att grundarna var stilmässigt passionerade och ville skapa eleganta bröstnäsdukar genom en innovativ design. Något de ville kombinera med riktigt fina material och ett gediget hantverk. Själva näsdukarna printas för hand hos välkända Adamley i silkesmeckat Macclesfield. De har handrullade kanter, en lyxig detalj som gör att vikningen och sättet den "sitter" på i fickan blir bättre än om det är maskinsydda kanter. Storleken är 42x42 cm vilket är ett lite större format som fyller ut fickan väl.

Att kvaliteten är av högsta möjliga nivå är dock inte det som gör att Rampley sticker ut, det är trots allt många som gör sina näsdukar i denna fabrik. Nej, det är motiven och mönstren som gör dem unika. Deras koncept är att de väljer ut välkända gallerier och museer och får licens att trycka kända historiska tavlor. De har bland annat arbetat med Museum of London, National Gallery, The William Swainson Collection för att nämna några. Snart kommer även annonseras två samarbeten med välkända internationella gallerier samt en slipskollektion.

De är sedan väldigt noga med att designa kanten runt motivet så att det harmoniserar väl med motivet. För att den ursprungliga tavlans motiv skall komma fram på ett rättvist sätt använder de färgspecialist som säkerställer att trycket håller en hög nivå och är snarlikt originalmotivet.

 

Från National Gallery. Carlo Crivelli ca 1430-1494 och The Annuciation, med Saint Emidius (1486). Crivelli var en renässanskonstnär från Ascoli i Italien.

The Kingfisher från William John Swainson kolletionen. Han var en brittisk konstnär, ornitolog och naturälskare från 1800-talet.

The death of Major Peirson, 6:e januari 1781 av John Singleton Copley (1783) från Tate London. Oljemålning av den amerikanska konstnären John Singleton Copley från The battle of Jersey.

R.Culturi

Nästa förtag vars konst fångat mitt intresse är R.Culturi. Detta New York baserade företag grundat av Anton Brovchenko fokuserar också på konst men har en modernare approach än Rampley. De är noga med att det inte bara är ett modeföretag utan också har som mål att sprida konst från hela världen. Kultur är viktigt och kan både ena och splittra folk. De trycker på kulturens roll och menar att den kan både främja individualitet och leda till en begränsad världsbild. Det förekommer många olika kulturer och att förstå och respektera dem kan vara positivt för en individs intellektuella utveckling menar Anton.

Företaget letar hela tiden nya konstnärer från hela världen och ber dem att designa en bärbar accessoar. R.Culturi är noga med att promota produkt lika väl som konstnären bakom då de går hand i hand och att på detta sätt göra konsumenten mer uppmärksam på den kreativa process som lett fram till näsduken de bär.

Själva näsdukarna, samt de scarfs som också säljs, tillverkas i Italiens sidenvagga Como hos små familjeägda väverier och tryckerier. Sidenet är noga utvalt och av väldigt hög kvalitet vilket är viktigt för att kvaliteten på konstnärens motiv skall komma fram på ett rättvist sätt. De menar att ett varmare motiv med en mjuk färgpalett fungerar bättre på en modal/siden mix medan klarare motiv fungerar bäst på 100% twill siden. I och med att konsten och motivet är viktigt så är tryckningen av avgörande betydelse, liksom i fallet med Rampley. De är noga med att kvaliteten på båda sidorna är hög. Finisheringen och kanterna rullas för hand för det bästa och lyxigaste resultatet. Storleken är 36x36 vilket är ganska ovanligt då de flesta andra erbjuder 32x32 eller 42x42. Av egen erfarenhet kan sägas att storleken känns gedigen och ser bra ut när den puffviks i fickan.

Knights move. Från den New York baserade konstnären Roman Ismagilov. Hans tanke är att porträttera en schackpjäs i dess ursprungliga form. I strid så symboliserar riddaren/knekten något nobelt och starkt och får gestaltas av ett majestätiskt djur.

Still life. Av konstnären Haesuk Jung från Seoul i Sydkorea. Mellan 1392-1897 var regionen känd som The Kingdom of Joseon. Konfuciusianism dominerade under denna tid. Konstnärens motiv med böcker, papper, penslar och möbler tillhörde de klassiskt skolade och den regerande eliten. Man var övertygad om att kunskap skulle leda till välstånd och denna typ att teckningar gavs ofta till barn med förhoppningen om att ge dem förutsättningar till en ljus framtid.

Stag totem. Jennifer Hawkyard, Newmarket, Ontario. Hjorten symboliserar värdighet och självförtroende och står stolt i vildmarken.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Accessoarer

#1 Douglas säger
2016-02-25 11:58 - Anmäl

Trevlig läsning! Intressanta idéer och två intressanta företag.


Jag har på sistone nästan tröttnat lite på bröstnäsdukar då det börjat kännas lite väl utstuderat, men ska nog pröva något av dessa märken.
#2 oscar säger
2016-02-25 15:35 - Anmäl

Tack för två otroligt intressanta tips!
#3 obfuscator säger
2016-02-25 18:56 - Anmäl

Trevliga tips, men... "Står stolt i den vildheten"? Lät nog bättre i den engelska otiginaltexten.
#4 Saman säger
2016-02-25 23:31 - Anmäl

Jag håller med #3, wilderness översätts bättre till ordet vildmark eller uttrycket "ute i det vilda".

Skall man ha överseende med denna dåliga översättning som läsare eller bör en hobbybloggare bemästra översättning av främmande språk idag då Google Translate och ordböcker finns, vad tycker ni läsare?

Vänligen

Saman
#5 . säger
2016-02-26 07:45 - Anmäl

Citat:
Jag håller med #3, wilderness översätts bättre till ordet vildmark eller uttrycket "ute i det vilda".

Skall man ha överseende med denna dåliga översättning som läsare eller bör en hobbybloggare bemästra översättning av främmande språk idag då Google Translate och ordböcker finns, vad tycker ni läsare?

Vänligen

Saman


Personligen tycker jag att din nedlåtande kommentar är pinsam och klart mer irriterande att läsa än en dålig översättning som utgör en bråkdel av en text.
#6 Andreas Weinås säger
2016-02-26 11:21 - Anmäl

#3 & 4 - Vi tar till oss av feedbacken och det är nu ändrat i texten.
#7 Mer stavningsfeedback säger
2016-02-26 11:48 - Anmäl

Schackpjäs är korrekt till skillnad från; chackpjäs, under bild.
#8 Korven säger
2016-02-26 16:59 - Anmäl

#7 Eller "tjackpjäs"! :)
#9 Antiglobalist säger
2016-02-26 17:20 - Anmäl

Fina näsdukar. Tack för inspirationen. Och här kommer mer språklig feedback när vi ändå håller på:

"Approach" har fullt gångbara synonymer på svenska, t ex synsätt. ("Promota" är däremot ett accepterat låneord härlett från engelskans promotion).

"Konfuciusianism" -> konfucianism

"scarfs" -> scarfar

"The Annuciation (sic), med Saint Emidius"

En femtedel av titeln är översatt. Annunciation = bebådelse, för dem som inte är bevandrade i konsthistoria.

Varför hakar bloggläsarna upp sig på sådana här petitesser? Det kan vara av den enkla anledningen att när svansföringen är hög avseende det sartoriella finliret (ex. "En annan uppmaning är att helst inte bära marinblå strumpor till svarta skor.") så ser det helt enkelt bättre ut om språket håller högre nivå än den genomsnittlige Pisa-svenskens.
#10 Andreas Weinås säger
2016-02-26 19:02 - Anmäl

#9 - Att man som läsare ställer krav på vårt språk har vi full respekt för. Däremot håller jag inte riktigt med om att den, enligt dig höga sartoriella svansföringen per definition skall innebära att vårt språk är bättre än genomsnittet. Vi tar som sagt till oss av kritiken men varken Olof eller jag kommer från en journalistisk bakgrund och vår spetskompetens ligger snarare inom herrmode som är en stor passion för oss båda.

Självklart skall vi göra vårt yttersta för att även språket skall hålla så hög nivå som möjligt och hoppas ni har överseende med eventuella brister och fortfarande finna artiklarna inspirerande.
#11 Peter säger
2016-02-26 19:18 - Anmäl

#10: Det är ödmjukt av dig Andreas att skriva så, men det ska du inte behöva göra. Herregud, skulle man alltid koncentrera sig på alla småfel skulle livet blir tråkigt! Slappna av, det är väl inte en doktorexamen man läser här, utan en inspirerande blogg om kläder.
#12 Antiglobalist säger
2016-02-27 00:56 - Anmäl

#10 Ta det med en nypa salt. Åtminstone undertecknad kommenterar med en viss glimt i ögat, men det syns ju inte i skrift. Trevlig helg på er! :)

#11 "skulle man alltid koncentrera sig på alla småfel skulle livet blir tråkigt!"

Så då kan jag fortsätta med svarta handskar till mina cognacsbruna mockakängor, då?
#13 Sidenkungen säger
2016-02-29 14:07 - Anmäl

Ville bara påpeka att de motiv som Rampley & Co visar upp här (och för all del även de från R.Culturi) inte kan vara handtryckta som det uppges i artikeln. Den traditionella silkscreen metoden bygger ju på att man trycker ett begränsat antal färger (vanligen max 5-7) flödigt varje färg för sig utan att dessa blandas. Motiven på bilderna är säkerligen digitalprintade med inkjet-teknik. Helt rätt för denna typ av motiv, men det ger inte samma färgmättnad som handtryckta motiv.
#14 Gustav säger
2016-03-10 00:58 - Anmäl

Tack för väldigt intressant läsning! Jag visste inte att näsdukar kunde vara snudd på konstverk. Själv kanske jag är lite enklare i smaken vad de gäller de få näsdukar jag äger själv (tycker det kan vara kul att adda lite extra till kostymen när man exempelvis är bjuden på en finare fest), hittade mina online på trendhim.se som jag tycker rent generellt har ett schysst utbud på accessoarer med priser som inte gör så ont. Men om jag nu skulle våga vara lite modigare och ha ett konstverk i fickan, när tycker du vore ett lämpligt tillfälle att prova? Och hur matchar man? (Det är så mycket som händer där liksom.)
Skicka


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Edward Green Galway

Läs mer

Permanent Style

Come to the next Symposium: The future...

Läs mer

Shoegazing

Reportage – Mannina

Läs mer

Hodinkee

Introducing: Three New Split-Second...

Läs mer

The Armoury Lightbox

It’s finally that time of year when...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Skoaktiebolaget Staff Picks -...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen