Manolo logotype

Redaktörens 10 budord - Mina personliga stilregler

Foto: Andreas Johansson

Vi får ofta frågor om stil, kläder och skor här på Manolo. Inte minst om hur vi som skribenter själva ser på exempelvis klädkoder eller stilregler. Idag tänkte jag lista 10 saker jag själv försöker tänka på när jag klär mig. Det rör sig inte om rätt och fel utan helt enkelt om mina personliga preferenser när det kommer till stil.

När man pratar om stil i kombination med regler tenderar det att bli fel redan där. Stilregler har uppkommit av flera anledningar, vissa bättre än andra men de har åtminstone 1 sak gemensamt: Alla historiens stilikoner har brutit mot minst ett par av dem. 

För även om man tycker att stilikoner som Hertigen av Windsor eller Gianni Agnelli hade en oklanderlig stil så var de för sin tid allt annat än paragrafryttare. Att bära mockakängor till kostym var ett exempel som de bägge gjorde sig skyldiga till och som med stor sannolikhet var lika otänkbart då som vissa anser att sneakers är till samma plagg idag. a Samtidigt hade dessa herrar tveklöst koll på vad reglerna sa och de bröt inte mot alla. 

Det är det dagens artikel handlar om framför allt. Man kan ta till sig stilregler, utvärdera deras relevans för en själv eller varför inte skapa ett par egna. Det gör de inte fel av någon annan att bryta mot dem utan bara ett sett man själv förhåller sig till sin klädsel. 

Jag har nedan listat 10 stilregler jag själv lever efter. Det tåls att upprepas...Detta är bara hur jag förhåller mig till mina kläder och det finns med 100% säkerhet undantag som bekräftar regeln i alla tio fall. 

 

1. Mörka skor till mörk kostym och tvärtom.

Många av de här punkterna kommer fokusera på kontraster. Kontraster kan vara fint men något jag själv ofta försöker undvika i för stor utsträckning. När det kommer till val av skor och byxor föredrar jag att inte bära exempelvis väldigt ljusa skor till mörka kostymbyxor eller tvärtom. Skor i ljusbrunt ser fantastiskt ut med byxor i mellan- eller ljusgrått, beige eller benvitt men tenderar att sticka ut väl mycket mot en mörkblå kostym där ett par skor i oxblod, mörkbrunt eller svart passar bättre. 

 

Ljusare skor till ljusare byxor ger mindre skarp kontrast. Skorna behöver inte gå i exakt samma ton men gärna i halva av spektrat.

 

2. Alltid minst ett mönstrat plagg.

Detta syftar till att antingen kavaj, skjorta eller slips bör ha någon form av mönster. Det kan vara en randig skjorta, en rutig kavaj eller kanske en småmönstrad slips. Anledningen till detta är för att ge lite liv till klädseln som annars väldigt lätt kan bli endimensionell. Missförstå mig inte nu. Man kan absolut vara välklädd utan ett enda mönster (tänk Cary Grant) men det är något jag själv föredrar att alltid ha med.

 

Enfärgad kavaj och skjorta kompletteras i min mening bäst med en mönstrad slips.

 

3. Alltid minst ett (till synes) omönstrat plagg.

En fortsättning på föregående devis är att precis som total brist på mönster kan kännas platt så kan för många mönster kännas rörigt. Jag försöker att alltid ha åtminstone ett plagg på överkroppen som uppfattas enfärgat. Det kan självklart ha en struktur eller liknande men fyller funktionen att balansera intrycket lite. Har man exempelvis en kavaj med stor ruta, skjorta med stor rand och slips med stor paisley är det svårt att veta vart man skall fästa blicken.

 

Randig skjorta och mönstrad slips krävde i min mening en enfärgad kavaj.

 

4. Alltid enfärgade uddabyxor

Jag älskar mönstrade kavajer och även kostymer. Kritstreck, glenchecks och windowpane kan alla fungera utmärkt i just dessa plagg. Till byxor håller jag mig dock gärna till enfärgade versioner. Jag vet inte om det är min förkärlek till just mönstrade kavajer och svårigheten att kombinera dessa med byxor i annat mönster som ligger bakom men jag är överlag inte någon förespråkare av byxor med mönster. Tvärtom ger väldigt ofta enfärgade byxor en solid bas mot just mönster på överkroppen. 

 

Enfärgade byxor är ofta betydligt lättare att kombinera i en hel klädsel.

 

5. Alltid slag på uddabyxor.

Det finns absolut byxor som gör sig bättre utan slag. Byxor till Smoking, Frack eller mer formella kostymer kan vara exempel på dessa. När det kommer till uddabyxor däremot föredrar jag alltid ett slag på ca 4-5cm vid byxans avslut. Det handlar dels om att slaget ger mer tyngd och därmed bättre fall men framför allt att jag föredrar det rent estetiskt till en byxlängd som sträcker sig precis till där skon börjar. 

 

En uddabyxa gör sig i min mening i princip alltid bäst med slag.

 

6. En byxlängd som når precis till skon

Det här med byxlängder är alltid omdiskuterat och det handlar i slutändan om personlig smak. Extremt långa eller korta byxor ser sällan bra ut på någon men om man föredra att byxan bryter lätt på skon eller faller helt fritt tycker jag är helt upp till var och en. Jag föredrar mina byxor enkelt uttryckt; så långa de kan vara utan att bryta. Det innebär att beroende på hur vida de är i foten kan längden påverkas en aning. 

 

En byxlängd som når precis till skons kant utan bryt kallas ibland "No Break".

 

7. Matcha läder och metaller

Detta är en relativt erkänd stilregel som jag tenderar att följa men jag samtidigt inte tycker man skall ta på för stort allvar. Det är inte på något sätt ett måste att matcha dessa utan bara något jag finner lite mer harmoniskt att göra. Jag väljer exempelvis gärna samma nyans på metaller som bär nära varandra i klädseln så som exempelvis manschettknappar, klocka eller ringar. Jag föredrar också allra helst brunt läderband på klockan om jag bär bruna skor och brunt bälte och svart armband till svarta skor och svart bälte. Just när det kommer till skinn tycker jag personligen att det är snyggast att hålla sig i samma familj. Man behöver alltså inte springa och köpa bälte från exakt samma tillverkare av skorna för att matcha exakt ton men gärna i en nyans som harmoniserar med varandra. Svart är enkelt och brunt har ofta många olika toner i sig vilket gör att de fungerar förvånansvärt bra även i olika nyanser. Anledningen att jag inte föredrar just svart och brunt skinn tillsammans är att de ofta ger olika formell känsla och inte att färgkombinationen i sig skulle vara fel. 

 

Metallen från kragkedjan och klockan går i samma ton och klockans läderband som har en rödbrun nyans plockas upp i skorna som ni ser ovan.

 

8. Aldrig ljusare slips än skjorta

Varför man aldrig skall bära en ljus slips till en mörk skjorta är svårt att pedagogiskt motivera. För mig ser det inverterat ut och slipsen hamnar i oproportioneligt stort fokus i klädseln samt att associationerna till högstadiebal är överhängande. Det är en av anledningarna till att jag föredrar vita och ljusblå skjortor då dessa funkar väldigt bra till nästan alla slipsar. Utöver mörkare slips än skjorta kan en modell i samma ton som skjorta och kostym vara snyggt för en styling ton-i-ton.

 

Slipsen behöver inte nödvändigtvis vara mörk men inte ljusare än skjortan.

 

9. Undvik för stor kontrast mellan kavaj och byxa.

Precis som man skall försöka undvika att kavaj och byxa ligger för nära varandra och således kan misstas för kostym kan man i mitt tycke undvika för stora konstraster också. Precis som i första punkten så ser ofta ljusa byxor bättre ut med en kavaj i ljus eller mellanton. Ett exempel är benvita byxor som blir otroligt mycket mer lättburna till en beige, ljusgrå eller ljusbrun kavaj än en midnattsblå där byxorna sticker ut mycket mer. Det är inte fel med vita byxor till blå kavaj men väljer man då en något ljusare blir det mindre hård kontrast.

 

En midnattsblå kavaj och vita byxor kan lätt bli väl hårt. Väljer man en något ljusare ton av blått blir kontrasten inte fullt så stor.

 

10. Anpassa material, struktur och kvalitet till varandra.

Tunna borstade kostymer i ull är fantastiska. Likaså är grova kavajer i tweed. Däremot kan vad man kombinerar dem med skiljas åt lite. Precis som ett par svarta blankpolerade oxfords kan ge väl stor konstrast mot ett par jeans eller chinos kan i mitt tycke en grövre sko i mocka kännas för ledig till en tunn ullkostym.  Ett undantag som jag tycker bekräftar regeln är när det kommer till bröstnäsdukar. En grövre kavaj i exempelvis tweed kan ibland behöva konstrasten från en glansigare näsduk i silke medan en vit näsduk i linne passar perfekt till en blankare kostym i borstad ull. 

 

En grövre tweedkavaj kan gynnas av en glansigare silkesnäsduk. Jag försöker annars att hålla nere konstrasterna i såväl formalitet som färg mellan plaggen i klädseln.

 

Detta var bara några saker som jag reflekterat över att jag föredrar när det kommer till min egen klädsel. De är långt ifrån sanningar och jag ser ofta människor som bryter mot flera av dessa med stor framgång så det är återigen sättet jag föredrar att klä mig. Poängen är snarare att med en personlig stil så får man själv avgöra vad man trivs och gillar, oavsett om det är en klassisk stilregel eller något som bara råkar falla dig i smaken.

 

Dela på Facebook Dela på Twitter

#1 CR säger
2016-02-23 10:02 - Anmäl

Välskrivet som alltid!
Ang alltid minst ett mönstrat plagg...jag tycker variation i textur/struktur kan ge motsvarande effekt som mönster. Tex att kombinera en enfärgad virkad slips (istället för en enfärgad sidenslips) med enfärgad skjorta och kavaj.
#2 Andreas Weinås säger
2016-02-23 10:10 - Anmäl

#1 - Tack så mycket. Jag håller med om att textur kan ge ett liknande intryck. Sen behöver inte mönster betyda det samma som stora mönster. Det kan vara en relativt diskret rand i skjortan, en slips med små blommor en microcheck i kavajen.

Värt att tillägga tycker jag är att till exempelvis klädkoden Mörk Kostym skulle jag absolut kunna bära en hel ensemble utan mönster då formalitetsnivån är högre i ett omönstrat plagg.
#3 Victor säger
2016-02-23 10:12 - Anmäl

Underbar läsning med mycket bra att ta in och tänka på. Tack!
#4 Soccercalle säger
2016-02-23 10:17 - Anmäl

Mkt bra. Gillar dessa regler och försöker själv hålla mig till dem.
#5 oscar säger
2016-02-23 10:24 - Anmäl

Kul artikel! Trevligt att läsa om dina personliga reflektioner.
#6 jj säger
2016-02-23 10:29 - Anmäl

Instämmer!
#7 filip säger
2016-02-23 10:51 - Anmäl

Trevlig läsning, däremot tycker inte jag att Silke går hem med Brittisk Tweed. Allt är objektivt.

Tack för läsningen.
#8 Björn säger
2016-02-23 11:25 - Anmäl

Den sista bröstmäsduken (Marinella) är utan tvekan den mest versatila jag äger. Passar nästan till allt.
#9 Gustaf säger
2016-02-23 11:39 - Anmäl

Vad är det för kavaj på bild 9 den ljusblå
#10 Andreas Weinås säger
2016-02-23 12:00 - Anmäl

#9 - vill minnas att alla kavajerna på den bilden är från Gaiola Napoli.
#11 Criss säger
2016-02-23 13:38 - Anmäl

Trevlig artikel! Jag tycker att det är fascinerande med en del som lyckas matcha randigt, med rutigt och prickigt. Galet, men kan bli bra.

När jag trodde att trenden med kontrastmönstrade skjortor var på väg bort så blev det istället så att kontrasttyget tog över hela skjortan. Noterade t ex annonser från Eton, Stenströms och Oscar i senaste King. Vad är din kommentar till dessa "plojskjortor"?

Kul att du fått så stort internationellt erkännande på sistone :-)
#12 Sjdswe säger
2016-02-23 13:59 - Anmäl

Bra skrivet som alltid! Blev själv inspirerad att fundera över villa mina 10 budord är.
#13 DrDre säger
2016-02-23 15:46 - Anmäl

Trevlig lista. Det där med att alltid ha ngt mönstrat var en rätt kul ide som jag inte sett tidigare.

På min egen lista finns också att skjortans manschetter bör sticka ut en bit. Tycker att minst 90% av alla kavajar och kostymer man ser på stan har för långa ärmar.
#14 Andreas Weinås säger
2016-02-23 16:01 - Anmäl

#11 - Jag personligen är normalt ganska så återhållsam när det kommer till starka accentfärger och föredrar i regel mer mättade toner. I skjortväg består min garderob vid senaste inventeringen av 95% ljusblå, vita eller ljusblå-randiga modeller. Mest utstickande var ett par marinblå i denimkänsla som jag tycker om både till mörkblå kostym och utan kavaj.

#13 - Jag håller med dig till 100% angående att visa en cm eller två av skjortans manschett under kavajen. Det är egentligen en detalj som är given på listan men jag tänkte att det faller under det klassiska "skräddarändra kostymen efter köp". Listan hade säkert kunnat göras minst dubbelt så lång men detta var ett par grejer som jag tänkt på.
#15 Oskar säger
2016-02-23 19:05 - Anmäl

Väldigt trevlig artikel, håller dessutom med Andreas på samtliga punkter.
#16 M. säger
2016-02-23 19:40 - Anmäl

Angående slag på byxor. Om man har korta ben är det inte bättre att köra utan slag? Man upplevs som ännu kortare om man har slag. Samma sak med ränder. Vågräta gör dig kraftigare och lodräta längre.
#17 Petter säger
2016-02-23 20:28 - Anmäl

Vad är det för skor under punkt 6?
#18 Halmstad säger
2016-02-23 20:37 - Anmäl

Finlir.

Vad sägs om att förbjuda män att gå i träningskläder på allmän plats?

Stilbloggar är som 50 litterata personers samtal i ett land fullt med analfabeter.
#19 Mr G Djursholm säger
2016-02-23 21:10 - Anmäl

Vad otroligt bra du sammanfattar saker som man intuitivt gör men inte tänker på. Tack!
#20 Herr H Täby säger
2016-02-23 21:19 - Anmäl

Ja, även jag känner mig stärkt av att få implicera att jag är lika välklädd som du!

Nu ska jag gå och tvätta mig runt munnen, jag har fått några lustiga bruna fläckar på överläppen.
#21 Tony Johansson säger
2016-02-23 21:34 - Anmäl

Tack för tipsen Andreas. Bra att tänka på när man tar fram kläderna och lägger dem på betjänten på kvällen innan jobbet.
#22 Andreas Weinås säger
2016-02-23 22:07 - Anmäl

#16 - det finns absolut en del klassiska förhållningssätt som kan vara värda att ha i åtanke när man väljer kläder. Jag tycker dock att man alltid skall ge det en chans snarare än att utesluta det på förhand. Det kan röra sig om allt från att "ljusa svenskar kan inte bära Kamelfärgade rockar" till vilken typ av glasögon som passar ansiktsform. Ofta ligger det något i de sanningar som finns men man kan lika ofta förvånas över att en specifik version fungerar alldeles ypperligt trots "fel form eller färg".

Angående slag på byxorna är jag 187cm och har inte något emot om jag uppfattas aningen kortare eller längre för den delen. Jag har valt slag för att jag tycker det passar bäst till den byxlängd jag beskriver ovan.
#23 Andreas Weinås säger
2016-02-23 22:10 - Anmäl

#17 - Det är ett par Novecento-skor från Riccardo Bestetti i modellen "Maverick" och nyansen Borgogna.
#24 Andreas Weinås säger
2016-02-23 22:13 - Anmäl

#18 - Jag håller med om att detta är finlir om man jämför med folk som är helt ointresserade av manligt mode eller stil i allmänhet. Jag vill dock tro att Manolos läsarkrets är mer intresserade och har större baskunskap i ämnet än gemene man och därför vore det lite väl basalt med ditt förslag.
#25 Egon säger
2016-02-23 22:18 - Anmäl

Vem har sytt den gröna tweedkavajen åt dig?
#26 Andreas Weinås säger
2016-02-23 23:17 - Anmäl

#25 - Den är från Sartoria Corcos och skall vara helt klar efter en sista justering när Kotaro kommer till Stockholm på Trunk Show nästa helg.
#27 KB säger
2016-02-24 09:14 - Anmäl

Senaste King damp ned i bredlådan. I den fanns "trender för 2016". Bland trenderna fanns: "längre byxor", "bredare slag på kavajer", "mindre klockor", "längre kavajer", "lösare silhuett". Om det någonsin funnits något tvivel om att "skräddat herrmode" är just mode så känns det som den listan slog hål på den idén.
#28 Andreas Weinås säger
2016-02-24 09:45 - Anmäl

#27 - Allt herrmode befinner sig i en konstant förändring. Oavsett om det rör sig om byxlängden, slagbredden eller uppbyggnaden av axeln. Samtidigt behöver man inte vara trendslav för att gå mot ett mindre tight och kort mode. Då pendeln när det kommer till mode och framför allt trender konstant svänger är det naturligt att det med jämna mellanrum överlappar med det som kategorieras som "klassiskt mode" med traditionella silhuetter. Vad som blir intressant att se är om trenden fortsätter i form av en motreaktion med exempelvis 22-24cm fotvidd och ännu längre byxor och kavajer eller en väldigt uppbyggd axel likt 80-talet.

De tendenser vi ser nu är i min mening fortfarande historiskt sett i mitten av pendeln och fortfarande kanske smalt skuret.
#29 Oskar Bergkvist säger
2016-02-24 10:09 - Anmäl

Kul att få personliga stiltips från Sverige bäst klädda man. Mycket intressant läsning! En annan artikel som jag gärna skulle se är din topplista av filmer som har inspirerat din klädstil. Cheers!
#30 Jag håller inte med om att benen ser kortare ut med slag. Om något blir det en snyggare linje i och med tyngden i slaget som om något borde förlänga benet något. Oavsett så är det längden på byxan som ger illusionen av längre/kortare ben, inget annat. säger
2016-02-24 14:35 - Anmäl

Citat:
Angående slag på byxor. Om man har korta ben är det inte bättre att köra utan slag? Man upplevs som ännu kortare om man har slag. Samma sak med ränder. Vågräta gör dig kraftigare och lodräta längre.
#31 Keith säger
2016-02-24 14:40 - Anmäl

Oops, nybörjare i kommentarsfältet. Prövar igen!
#16. Jag håller inte med om att slag på byxorna gör att man ser kortare ut. Om något så gör slagen och därmed tyngden på byxorna att man får en rakare linje på byxorna vilket gör att benen ser längre ut. Men i slutändan är det bara längden på byxorna som avgör huruvida benen ser kortare/längre ut.
#32 KB säger
2016-02-24 15:49 - Anmäl

@Andreas: Det jag invänder mot är idén om klassiskt herrmode som tidlöst och immunt mot trender. (Därmed inte sagt att du eller Manolo påstått det). När trenderna i klassiskt herrmode dessutom helt linjerar med trenderna för herrmode överlag blir det mer än uppenbart att så inte är fallet.
Och i sak kvittar det om det är just i mitten-spektrat av det skräddade herrmodets pendel vi befinner oss i - utan det som är intressant är att pendeln dels inte är oberoende av resterande modebransch - och att pendeln rörelse är lika viktigt för vissa "stilfantaster" som för din gemene hipster på söder. Varför skulle t.ex. du och Olof gå medströms mot en länge byxvidd, et.c? och inte mot? Eller som du själv tar som exempel - mot 80-talets siluett? Varför sammanfaller er smakförändring/justering med de övergripande trenderna som råder? Det kan ju vara en tillfällighet men jag tror inte det...(Och detsamma gäller mig skall tilläggas!)
#33 Lucas säger
2016-02-24 16:36 - Anmäl

Älskar slipsen du bär till den gröna tweedkavajen. Var har du köpt den?
#34 Andreas Weinås säger
2016-02-24 17:30 - Anmäl

#32 - Jag håller med dig på alla punkter. Det är därför jag själv försöker att undvika att kalla varken min egen stil eller klassiskt herrmode för just tidlöst.

Det jag kan tycka är tråkigt är att många känner ett behov av att tilldela personer i något av två fack. Antingen är man "tidlöst" klädd och då är det absolut förbjudet att inspireras av något annat än Bernard Roetzel och Gentlemannen. Eller så är man trendsökande och vilka val man än väljer beror det endast på att man slaviskt följer trend.

Jag ser inte problemet med en kombination av bägge delar. Att man kan gilla filosofin bakom en skräddarsydd silhuett men fortfarande ha moderna eller avvikande inslag. Ibland känns det som en pajkastning från bägge håll där folk inom klassiskt mode framställs som trista paragrafryttare medan folk trender bespottas som påfåglar.

Personligen fattar jag inte hur folk orkar irritera sig så mycket över hur andra väljer att klä sig och inspireras av. Kör på er egen grej och om det innebär att man gillar amerikanskt herrmode från 30-talet eller Lino Ieluzzi så låt det vara så då.

Vill avsluta med att säga att inget av detta var riktat mot dig och jag tycker din kommentar var både saklig och välskriven.
#35 Andreas Weinås säger
2016-02-24 17:31 - Anmäl

#33 - Den är från Shibumi Berlin. Tror tyvärr den är slut hos dem då den är från tidigare säsong. En av mina favoritslipsar helt klart.
#36 KB säger
2016-02-25 18:25 - Anmäl

@Andreas:

Vill bara klargöra att det inte var avsett som någon kritik mot dig i något avseende. Tvärtom tycker jag du och Olof bidrar till en nyansering av den här diskussionen. Och dessutom anser jag inte att det är något dåligt att inspireras av andra, oavsett om det är en trend, person eller företeelse.

Keep up the good work!
#37 Matte säger
2016-03-13 17:29 - Anmäl

Passform är min första regel sen fylls det på....en grå slips till en mörkblå skjorta ...hmm jävligt snyggt o bryter mot Andreas regel
#38 andreas säger
2016-03-15 18:58 - Anmäl

Vad är det för kavaj och slips på bild 8?
#39 Andreas Weinås säger
2016-03-15 20:03 - Anmäl

#38 - Om du tänker på den ljusa med blomman i slaget är det överdelen av en Eidoskostym i fresco (min bröllopskostym faktiskt).
Skicka


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Edward Green Galway

Läs mer

Permanent Style

Come to the next Symposium: The future...

Läs mer

Shoegazing

Reportage – Mannina

Läs mer

Hodinkee

Introducing: Three New Split-Second...

Läs mer

The Armoury Lightbox

It’s finally that time of year when...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Skoaktiebolaget Staff Picks -...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen