Manolo logotype

Manolo måttsyr Eidos Napoli - Del II

Idag är det dags för del II av vår artikelserie om processen bakom en måttsydd kostym från Eidos Napoli. Vi tittar nu närmare på det färdiga resultatet, prisnivån och hur vi upplevde tjänsten som helhet.

Som man kunde läsa om i del I så rör det sig om en måttsydd kostym från Eidos Napoli genom deras svenska agent Marcus Malmborg

Från att vi lämnade showroomet på Strandvägen 7A med alla val av detaljer, tyg och mått avklarade tog det ca 6 veckor till leverans av den färdiga produkten. 

Då det var i strax innan julhelgen väntade jag till mellandagarna innan jag besökte Marcus för att testa det färdiga resultatet. 

Känslan när jag provade kostymen var mycket bra och över förväntan då jag var rädd att julledigheten skulle påverkat mina mått väl mycket. Kavajen och västen var i princip helt perfekta och korrigerades bara någon centimeter vid vingarna. Byxan släptes ut aningen över höften (där just eventuella extrakilon tenderar att sätta sig på mig) och byxlängden lades ner med en centimeter. 

Dessa ändringar var inom ramen för vad jag räknade med och ingick i priset på kostymen. Oavsett hur många mått man tar är det omöjligt att veta exakt hur dessa kommer te sig i respektive tygval så en eller ett par mindre skräddarändringar är standard vid måttsömnad oavsett om det är Eidos, Saman Amel eller Cesare Attolini. 

Tidigare år har jag gjort en del recensioner här på Manolo där jag tagit bilderna på resultatet och skrivit recensionen in princip direkt efter den leverans. Problemet med det är att man inte hunnit bära plaggen över tid. Olika material anpassar sig på olika sätt efter användning. Flanell har en tendens att töja sig en aning, linne tenderar att skrynkla vilket gör att exempelvis ärm- och benlängden kan förändras något efter lite användning. Därför är det ibland bra att vänta med såväl utvärdering som skräddarändringar tills plagget hunnit "sätta sig".

Jag tog med kostymen till Pitti Uomo där jag bar den under såväl dag som kväll och har fortsatt använda den sen jag kom hem i mitten av januari. 

 

Kostymen i tre delar.

 

Måttmässigt valde jag att göra kostymen klassisk men med en modern vinkel. Med detta menar jag att kavajlängden sträcker sig till knogarna och täcker stussen samt att byxmidjan når till strax under naveln. 

Det rör sig fortfarande om en relativt smal passform på såväl kavaj som byxa utan att för den delen bli tight. Byxvidden vid foten ligger på 19cm och sträcker sig precis till skons kant utan bryt vilket är detaljer jag valt på de flesta byxor de senaste året.

 

 

En byxlängd som sträcker sig precis till skons kant är något jag personligen föredrar på mina byxor.

I linje med snittet på Eidos kavajmodell Ciro är knäppningen aningen lägre, kavajens quarters lite mer öppna och kavajens gorget något lägre. Slagen är breda och knäppningen är en "rullad 3:a" som knäpps på mittenknappen.

Det är alltid svårt att porträttera en tredimensionell produkt på bild och de veck som bildas i framstycket på några av bilderna är snarare ett resultat av hur jag står än att kavajen är för smalt skuren. Jag skulle tvärtom vilja påstå att rörligheten är väldigt god även om den självklart inte kan jämföras med helt handsydda kavajer från Cesare Attolini och Orazio Luciano. Full kanvas-konstruktion ger stadga och bidrar till ett rent fall i bröst och framstycket. Skillnaden är fortfarande enorm mot måttsydda kavajer i fixerad/limmad konstruktion där bröstet ofta känns stelt och inte följer kroppen när man rör sig. 

Även ärmhålen är betydligt grundare och högre på Eidos (och kvalitetskostymer i allmänhet) vilket gör att inte hela kavajen rör på sig när du rör eller lyfter på armen. 

 

Den naturliga axeln Eidos arbetar med.

 

När det kommer till frågan om handsydda detaljer av kostymen är det inte något Eidos hymlar med. De moment som påverkar funktionen så som infästning av ärmen etc görs för hand men estetiska detaljer så som knapphål, stickningar och foderfästning är maskinsytt. 

Angående detta vill jag nämna ett par saker.

Att uppskatta handsydda detaljer oavsett om de är rent estetiska är för mig fullt rimligt. Jag tycker det är vackert, kan uppskatta tiden som ligger bakom och det imperfekta i ojämnheten från något utfört med nål och tråd. Samtidigt är det bara en oerhört liten del av helheten. Jag föredrar mycket hellre en vettig kanvaskonstruktion som ger struktur och form till plagget eller ett bra tyg framför en klistrad konstruktion med handsydda knapphål som innebär en ökad kostnad pga tiden det tar att sy. 

Man bör också ha i åtanke att vill man ha både estetiska och funktionella moment utförda för hand så landar det i regel betydligt högre än hos Eidos. Det handlar därför mycket om prioriteringar och vad man får från Eidos för 12 500 kronor tycker jag ligger i linje med mycket av det jag sett från exempelvis Caruso, Corneliani och liknande men med ett lite mer eget formspråk. 

 

 

Perfekt ärmlängd som visar 1-2 cm av skjortans manschett.

 

Angående tygvalet så föll det som man ser på bilderna på en lite grövre kritstrecksrandig flanell i grafitgrå bas. Jag var ute efter ett säsongsanpassat tyg som skulle rimma bra med Eidos snitt och design men framför allt i ett tredelat utförande. 

Jag tycker även det blev över förväntan. Att sy upp en kritstreckrandig kostym i allmänhet är inget jag rekommenderar att göra som första kostym då en enfärgad är något mer mångsidig och lättare kan bäras till såväl bröllop som begravning. 

Jag var snarare ute efter en kostym för vardagen och trots att vi inte har några formella klädkrav på Egmont så bär jag kostym 2-3 dagar i veckan. 

Genom att bära kostymen med väst, skjorta och slips får man en formell och klassisk känsla samtidigt som man enkelt kan lämna västen i garderoben och kombinera den med exempelvis en tunnstickad polotröja för en lite mer avslappnad tolkning. 

 

Kostym, skjorta och slips.

Kostymen utan väst med polotröja.

 

Summering

När man skall summera helheten av tjänsten skulle jag vilja säga att jag är väldigt nöjd med resultatet. Det gav mig den känslan jag var ute efter och kommunikationen med Marcus fungerade väldigt bra. Faktiskt över förväntan då måttjänsten från Eidos är relativt ny och det alltid finns risk för barnsjukdomar i början. 

Som flera varit inne på är det en minst lika viktig detalj som hur produkten tillverkas då personen som tar dina mått och vägleder dig i dina val behöver förstå hur du tänker och vad du är ute efter. Marcus har tidigare god erfarenhet av både måttsömnad men framför allt personlig klädrådgivning vilket gör att han är van vid den typen av problematik som kan uppstå när man står inför tygval eller detaljer. 

Som jag var inne på i del I handlar Eidos måttsömnad enligt mig mer om möjligheten att få företagets snitt och design anpassad efter just dig än att vara en renodlad måttsömnadsspecialist med mängder av axelkonstruktioner och hundratals val. Gillar man vad företaget gör i övrigt är måttsömnadstjänsten via Marcus ett utmärkt alternativ. Kvaliteten sett till vad man betalar tycker jag är väldigt rättfärdigad och jag kommer med all säkerhet beställa något mer från Eidos via Marcus i framtiden. Som vi nämnde i första artikeln startar priserna för måttsytt på 9 500 kr för kavaj, 3 000 kr för uddabyxa och 12 500 kr för kostym i bastyg (hela 60% av tygerna faller inom den här kategorin).

Priset på min kostym landade på 15 999 kr och det beror på att tyget var aningen dyrare än bastygerna och att priset för västen tillkommer. Det är nästan exakt samma pris som för den tredelade kostymen från Saman Amel jag sydde upp förra året. Även om både produkten och tillvägagångssättet skiljer sig en del från varandra skulle jag varmt kunna rekommendera dem bägge två beroende lite på vad man som kund är ute efter.  

Är man intresserad av att testa måttsytt från Eidos kontaktar man med fördel Marcus Malmborg på marcus@marcusmalmborg.com för tidsbokning. 

 

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Guide

#1 Thomas säger
2016-02-10 10:45 - Anmäl

Mycket fint resultat Andreas. Hade uppskattat en bild på ryggen som jag anser är en mycket viktig del och oftast den som skiljer sig mest mellan bespoke och MTM.

Är själv ute efter en grå krita i flanell och tycker denna var nästintill perfekt. Känner du till benämningen på det?
#2 Bruno säger
2016-02-10 11:08 - Anmäl

Kombinationen utan väst med polotröja tilltalar mig mycket.
#3 RB säger
2016-02-10 11:30 - Anmäl

Fantastiskt snyggt!
#4 Andreas Weinås säger
2016-02-10 11:31 - Anmäl

#1 - Tack så mycket. Jag insåg själv att jag hade missat en bild på ryggen vilket är synd då den är nästan bättre än framstycket. Skall ha det i åtanke i fortsättningen när vi fotograferar.

Känner tyvärr inte till exakt information om tyget då Eidos har en handplockad tygkollektion för MTM och även om de kommer från flera av de främsta väverierna så arbetar man inte med hela böcker från Loro Piana, Ariston osv.

Kontakta Marcus så kan han säkert vara behjälplig med information.

#2 - Tack så mycket. Jag trivs själv väldigt bra i den kombinationen som blir lite mer lättburen än i helt tredelat utförande.
#5 Lord Maplebridge säger
2016-02-10 11:46 - Anmäl

Utmärkt val av slips--så stiligt!

Att visa kostymen med poloalternativ var en ögonöppnare: en sådan relativt liten åtgärd men ett helt annorlunda intryck--litet mera "sportigt"--och snyggt det också!!
#6 Fredrik säger
2016-02-10 12:44 - Anmäl

Väldigt fint! Har en fråga till dig Andreas, som jag postade i en äldre tråd för någon dag sedan. Dubbelpostar här för det fall att du missat den. Ber om ursäkt för påstridigheten.

#16Fredrik2016-02-08 21:17
Tack för en bra artikel! Har en fråga till dig, Andreas.

Jag har blivit bjuden till ett bröllop i England senare i vår. Det är en kollega som gifter sig. Han är överlag ganska noga med sin klädsel. Samtidigt kan jag inte tänka mig att han skulle lägga någon större värdering i om någon av hans gäster avvek från den angivna klädkoden "Jacket and Tie". Jag planerar att ha mig på en mörkgrå kostym i borstad ull, vit skjorta och en mörkblå slips. Så långt känner jag mig trygg. Problemet gäller skorna. Jag har bara två par svarta skor. Ett par derbies med stormrand som går bort pga av säsong och för att jag tycker de är för grova för att bära till kostym (iaf borstad ull). Det andra paret är ett par svarta penny loafers (Crocket & Jones Sydney). Jag tycker att de passar väldigt bra till denna outfit och skulle inte tveka att bära dem vid en mindre formell tillställning. Men nu är det alltså bröllop. Tycker du att de funkar ändå eller bör jag investera i ett par svarta oxfords?
#7 Andreas Weinås säger
2016-02-10 13:00 - Anmäl

#6 - Hej Fredrik och sorry för sent svar.

Jag tycker det du planerar att bära låter som en riktigt bra klädsel för situationen. Håller helt med angående att svarta Pennyloafers skulle kunna vara riktigt snyggt till den klädseln och att grövre modeller med stormrand vore mindre bra. Hade det varit högsommar tycker jag loafers i svart med grå strumpa i samma ton som byxan skulle varit acceptabelt men om det rör sig om vår i England finns det stor risk att ett par loafers känns väl somriga.

Personligen skulle jag faktiskt om jag var du ta tillfället i akt och investera i ett par svarta oxfords. Det måste inte vara ett par för 10 000 kronor men du kommer med största säkerhet ha stor användning av dem längre fram i livet vid liknande tillställningar. Även om puritanerna kräver lackskor tycker jag själv att ett par högpolerade släta oxfords i kalv fungerar utmärkt även till Smoking vilket pennyloafers inte gör (såvida man inte heter Cary Grant)

Sen måste man ju inte begränsa användandet av svarta oxfords till formella tillställningar. Även om de kanske inte gör sig allra bäst till jeans och chinos kan de vara fantastiskt fina till grå flanellbyxor och blå kavaj i ledigare situationer också.
#8 Fredrik säger
2016-02-10 13:08 - Anmäl

Tack för snabbt och utförligt svar! Jag har tittat lite på både Crockett & Jones Connaught och Tricker's Henley. Känns som väldigt säkra kort båda två.
#9 Egon säger
2016-02-10 13:27 - Anmäl

Väldigt snyggt.

Jag tycker att det är bra att du lyfter fram de högklassiga MTM-tjänsterna som finns i Stockholm. Ibland känns det lite som om romantiken kring bespoke har ballat ur lite grann. Ärligt talat, hur bekväm kommer man känna sig när man glider runt i en kostym för 40tkr? För många är nog MTM ett mycket bättre alternativ, givet att man hittar en modell man trivs med.
#10 Andreas Weinås säger
2016-02-10 14:16 - Anmäl

#9 - Tack så mycket. Angående skräddarsytt håller jag till viss del med dig. Det är inget snack om att potentialen är allra högst inom skräddarsytt men många har (rättmätigt pga vad man betalar) väldigt höga krav på resultatet. Det är viktigt att komma ihåg att det är ingen garanti att det blir exakt som man ville ha det bara för att det är skräddarsytt så jag är helt enig angående att bägge alternativen bör lyftas fram.

Sen spelar det såklart in vilken typ av kroppsform och krav man har. Har man ojämna axlar, höfter och hållning kan skräddarsytt vara värt varenda krona men för många så är det snarare enklare ändringar som längd, höjd och vidd som behövs och då är måttsytt enligt mig ett utmärkt val till betydligt lägre pris.

Det enda jag vill klargöra är att det är kvaliteten på själva produkten (konstruktion, tillskärning etc) som till största del avgör helhetskänslan. En klistrad kostym kommer oavsett hur många mått som tas aldrig kännas lika följsam som en sydd halv- eller hel kanvas av hög kvalitet. Satsa därför hellre återigen lite mer på lite färre plagg. En vettig kanvaskonstruktion startar vanligtvis på runt 10 000 kronor och uppåt för måttsömnad.
#11 Anders säger
2016-02-10 14:18 - Anmäl

Snyggt resultat! Dock ställer jag mig lite frågande till din kommentar om att västen, och även kavajen, var perfekt. jag ser på de tre övre bilderna där västen syns, hur den bildar ett veck över översta knappen. och då verkar du stå rakt upp och ner? Rätta mig gärna omm jag har fel.
#12 Andreas Weinås säger
2016-02-10 14:51 - Anmäl

#11 - Vecket som uppstår beror nog mer på att jag rört mig en del innan bilden är tagen och västen hamnat lite snett. Sen är den absolut smalt skuren i bröstet då jag föredrar dessa att sitta klart smalare än kavajen. Det för att det inte skall bygga mer än nödvändigt under kavajen. Västen är som jag nämnde i artikeln den enda delen som inte är måttsydd utan en normal storlek 48. Det som är bra med just västar är att det är väldigt enkelt att släppa ut/ta in dem då de inte har mellanlägg att ta hänsyn till.

Skall tänka på det när jag använder den och se om vecket fortsätter dyka upp. Isåfall kan det vara värt att lägga ut den i bröstet med 1 cm.
#13 Thomas säger
2016-02-10 14:57 - Anmäl

#9 #10
Håller med om att bespoke är väldigt hypat men likaså att MTM är det och framställs i min mening som ett alternativ som många gånger skulle vara i samma nivå som bespoke. Att skräddarsytt per automatik inte slår måttsömnad om vi exempelvis jämför Attolini med instegsbespoke köper jag fullständigt (förvisso är vi då uppe i Savile Row priser). Tror dock att om samma tillverkare gjorde en MTM kostym och en bespoke åt samma person, så skulle bespoke resultatet med stösta sannolikhet gå "vinnande" ur drabbningen.
Vill även poängtera att bespoke inte måste kosta 40tkr för en kostym. Många syditalienska skräddare och även Zaremba som flitigt besöker Sverige ligger mellan 15-20' för en kostym i standardtyg. Tycker personligen det är värt att betala ett premium på några tusenlappar extra för att ha större valmöjligheter, fler handsydda detaljer och ett mönster som är skapat helt utifrån din egna kropp (där fittings ingår för att säkerställa resultatet).
#14 Peter säger
2016-02-10 15:01 - Anmäl

Väldig fin, men är kavajen inte lite för tight vid midjan? översta bilden när du står rakt upp och ner så bildas ju små veck ut från knappen vilket är synd tycker jag, men det kanske är hur du står?
#15 Nils säger
2016-02-10 15:19 - Anmäl

Fantastisk artikel och resultat!

Finns det någon möjlighet att se vilka tygval Eidos erbjuder i sin MTM tjänst utan att besöka själva show-roomet?

Tack!
#16 Andreas Weinås säger
2016-02-10 15:23 - Anmäl

#15 - Det tror jag tyvärr är svårt men hör av dig till Marcus och kolla. Personligen skulle jag rekommendera att man alltid ser tyget i verkligheten innan man slår till. Kalibrering av skärmar och belysning kan göra enorm skillnad mot verkligheten.
#17 Egon säger
2016-02-10 15:53 - Anmäl

#13 självklart är bespoke bättre. Men efter att jag insett att det egentligen bara är två korrigeringar jag behöver från RTW, så insåg jag att bespoke (iaf för mig), förmodligen var lite onödigt. Sedan förstår jag fullt ut också att människor älskar själva processen också, men jag sätter inget värde på det.

BTW vilka skräddare tänker du på? Jag har bara tittat på Sartoria Corcos, och han erbjöd mig 3000 euro för en kostym. Det är iofs mindre än 40tkr, men ändå dubbelt så mycket som bra MTM. I mitt fall misstänker jag dock att förbättringen inte skulle motivera det högre priset.
#18 Andreas Weinås säger
2016-02-10 15:55 - Anmäl

#13 - Självklart är potentialen högre i skräddarsytt framför MTM från samma aktör men det gäller ju även priset. Den extra tid det tar att producera ett helt individuellt mönster samt korrigera detta 3 gånger efter fittings är stor del av vad du betalar extra för. Samma tillverkare skulle förmodligen kosta åtminstone 50-100% mer för skräddarsytt.

Personligen tycker jag man måste jämföra produkter i samma prisklass snarare än MTM vs Bespoke. Precis som man inte kan jämföra Eidos med Attolinis MTM kan man inte göra det med NapoliSuMisura och Liverano. Bäst är att väga in vilka för och nackdelar som M själv värderar. Handsytt och individuellt mönster är fantastiskt och föredrar man det kan det absolut vara värt ett premium.
För mig är helhetskänslan det som avgör. I den ingår saker som snitt, hantverk, leveranstid och pris.

3 av 4 av mina personliga favoritplagg är snarare måttsydda än skräddarsydda men i den högre prisnivån av MTM.
#19 Andreas Weinås säger
2016-02-10 16:12 - Anmäl

#14 - jag förstår att man kan dra den slutsatsen. Jag tror de vecken snarare beror på att jag lutar mig lite framåt. Den typen av veck kan nämligen uppstå även på ganska rymliga kavajer. Kavajen är absolut inte vid men jag skulle inte klassa den som tight heller. Det är som jag skrev i texten väldigt svårt att fotografera en produkt utan att det kan bildas veck. När man rör sig och är ingen rustning så viss veckbildning är nästan omöjligt att undvika och inget jag tänkt på när kag burit den.
#20 Matte säger
2016-02-10 16:30 - Anmäl

Snyggt o mycket snyggt med polo. Bra reportage
#21 R. säger
2016-02-10 16:58 - Anmäl

Andreas, Vet du om marcus planerar att ta sig ner till Göteborg för någon typ av Trunk show eller liknande för oss som har svårare att ta oss till Stockholm just i detta syfte?
#22 Andreas Weinås säger
2016-02-10 17:10 - Anmäl

#21 - Det har jag ingen insikt i tyvärr men jag rekommenderar att man mailar Marcus på marcus@marcusmalmborg.com för alla eventuella frågor.
#23 Skjortkragen säger
2016-02-10 17:28 - Anmäl

Väldigt snygg kostym, även om det kanske inte är en hörnsten. Men förstår att om man har några kostymer vill man ha en krita också!

Det jag undrar rör faktiskt inte kostymen, utan det är om skjortkragen. Vad tycker ni, är det en cutaway- eller spread-krage? Eller syftar cutaway och spread på samma typ av krage?
#24 Andreas Weinås säger
2016-02-10 17:37 - Anmäl

#23 - Tack så mycket. Angående begreppen för skjortkragar är det ju ofta "kärt barn har många namn" som gäller här.

Jag brukar enkelt klassa dem som turndownkrage, cut away och full spread. Skjortan i detta fall skulle jag klassa som cutaway men det finns självklart kragar som ligger precis mellan två kategorier. Full spread är för mig med en mer extrem skärning som ger intrycket av en helt horisontal linje längs kragen.
#25 Jacob säger
2016-02-10 18:25 - Anmäl

Bra hår!
#26 mm säger
2016-02-10 20:07 - Anmäl

Tjusigt med fint snitt!
#27 Daniel säger
2016-02-10 21:48 - Anmäl

Tycker denna är din klart vassaste MTM. Gillade den från Attolini, men denna är är löjligt bra!
Andreas, har handlat en del från Gaiola. Är medveten om att halv/fullkanvas och att husstilarna skiljer sig men hur skulle du jämställa deras MTM-tjänster mot Eidos?
#28 Thomas säger
2016-02-10 22:33 - Anmäl

Andreas,
Mycket snyggt och som vanligt intressant läsning!

Om man är ute efter något som är åt det florentinska hållet, tycker du det är värt steget upp i pris till Sartoria Corcos? Vad är din erfarenhet om du jämför?
#29 Andreas Weinås säger
2016-02-11 10:33 - Anmäl

#27 - Stort tack för de vänliga orden. Jag är jättenöjd med resultatet även om jag tycker att Attolini är på ytterligare en nivå upp.

Angående Gaiola så har jag testat dem och de erbjuder en väldigt bra produkt i min mening. Problemet där har så vitt jag förstått varit att tygerna dragit upp priset ganska mycket dvs man har inte haft så mycket instegstyger och då har MTM landat på 13-16tkr även där.

Själva kvaliteten är däremot riktigt fin sett till vad man betalar RTW. Sen skall man säga att det är en viss skillnad mot Eidos och Saman som står för alla mått själva.

Med Gaiola (eller andra varumärken som säljs hos många återförsäljare) ligger det snarare på personen som måttar dig än på kvaliteten bakom produkten.
#30 Andreas Weinås säger
2016-02-11 10:52 - Anmäl

#28 - Tack så mycket. Det är en ganska stor skillnad mellan fabriksproducerad MTM alá Eidos vs 100% skräddarsytt från Corcos.

Hantverket är föga förvånande på en helt annan nivå hos Corcos och gillar man det florentinska snittet han står för kan det vara ett utmärkt alternativ. Särskilt om det skulle vara så att du har en kropp som behöver mer komplicerade korrigeringar.

Om det sen är värt dubbelt så mycket som Eidos är omöjligt för mig att svara på...

Eidos snitt påminner till viss del om det florentinska men det är fortfarande inte riktigt samma sak. Corcos arbetar precis som Liverano utan sömmar i framstycket och känslan är (föga förvånande) mer "skräddad". Eidos utgår som sagt från ett grundmönster för företagets konfektionskostymer och även om de är välgjorda så är det inte samma sak.

Utöver prisskillnaden och hantverksnivån så är leveranstiden en stor skillnad. MTM från Marcus tar ca 6-8 veckor för leverans om jag inte minns fel och Bespoke från Kotaro får man räkna med ca 12 månader om man inte själv tar sig till Florens för fittings.

Som jag skrivit lite tidigare i tråden handlar det för min del om att väga alla faktorerna mot varandra. Vilka krav/behov har man som kund och vad prioriterar man?

Jag har lika stor respekt för de som väljer att lägga 3 000€ på Corcos som de som väljer Eidos för 1500€. Bara man har rimliga förväntningar på vad det är man får och inte tror att hela ens liv kommer förändras radikalt för att man valt att köpa skräddarsytt.

Det är fortfarande bara kläder...
#31 Thomas säger
2016-02-11 15:22 - Anmäl

#30

Tack för utförligt svar.

Mina justeringar med MTM jämfört med RTW är ganska lika dem du skriver om för egen del; någon cm på längden, lite ojämna axlar, eventuellt lite i midjan + val av tyg, fickor etc. Naturligtvis beroende på modell men är det för långt ifrån från början så ger jag mig inte på det som MTM heller. Har inte provat skräddarsytt än men misstänker att skillnaden inte blir så stor för mig.

Håller med om Gaiola. Prisvärt i RTW men inte lika mycket i MTM och måttagning är bäst att göra när Benedetto själv är på besök.
#32 Andrew säger
2016-02-12 06:35 - Anmäl

Snyggt! Men varför är bilderna så hårt redigerade i PS?
#33 Sven säger
2016-02-12 08:21 - Anmäl

Ja, det är vackert. Som så många gånger förut. Men det är trist att Manolo numera har utvecklats till i stort sett en plats för kostymer och skrädderi. Förr fanns en bredare och mer rolig bevakning av ämnet kläder etc. Jag saknar den tiden.
#34 Andreas Weinås säger
2016-02-12 09:22 - Anmäl

#33 - jag är absolut öppen för fokus på annat är kostymer och skrädderi även om jag tycker vi skriver ganska mycket om skor, vårens kollektioner och praktiska ytterplagg också (om man tittar på de senaste veckorna)

Jag tar gärna emot förslag på vad du skulle vilja läsa mer om.
#35 Thomas säger
2016-02-12 10:42 - Anmäl

#33/34

För mig är kostym- och skrädderiartiklarna det bästa på Manolo så keep 'em coming. Det varvas ju också med en hel del artiklar om skor, klockor, accessoarer etc. även om dessa kanske inte alltid går lika djupt som ett reportage om ett skräddat plagg.

Ett par ämnen som det varit mindre av och kanske skulle kunna vara intressanta är dofter (inte helt enkelt att förmedla i text och bild) och underkläder.
#36 Edward säger
2016-02-15 22:45 - Anmäl

#32

Känns ovärdigt att påstå att en av Sveriges mest välklädda män skulle använda Photoshop. Skärpning.
#37 Sakkunnig säger
2016-02-15 23:38 - Anmäl

#36: Bilderna är efterbehandlade, särskilt synligt är det i reportagets sista tre bilder. Om det är gjort i Photoshop eller annat program är däremot omöjligt att säga. Kanske menar du att Andreas alltså istället använder sig av open source-alternativ, exempelvis GIMP 2?
#38 Edward säger
2016-02-16 18:45 - Anmäl

#Förklara gärna för mig vad du bygger påståendena på. Svårt att tro att Andreas och Olof skulle behöva manipulera sina utmärkta foto.
#39 Sakkunnig säger
2016-02-16 20:01 - Anmäl

#38 Alla digitala foton är manipulerade i någon bemärkelse, då de är en digital återgivning av en analog verklighet. Kameran som tar bilden applicerar "manipulation" för att ge trevlig färgsättning, kontrast osv. Dessutom verkar bilderna ovan vara efterbehandlade i varierande grad, bland annat har man applicerat ett skärpningsfilter för att göra bilderna lite krispigare. På bilden med polotröjan har man av någon anledning använt en oskarp mask runt Andreas huvud och axelparti, antagligen för att lyfta fram djupet i bilden.
Skicka


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Edward Green Galway

Läs mer

Permanent Style

Come to the next Symposium: The future...

Läs mer

Shoegazing

Reportage – Mannina

Läs mer

Hodinkee

Introducing: Three New Split-Second...

Läs mer

The Armoury Lightbox

It’s finally that time of year when...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Skoaktiebolaget Staff Picks -...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen