Manolo logotype

Ikonen - Rolex Submariner

Inom klockindustrin är marknaden i regel väldigt uppdelad inom ett par olika modellkategorier. Den kategori som dominerat marknaden de senaste åren är tveklöst dykarklockorna. Från att varit arbetsinstrument för männen som arbetade på havets botten till att bli statusmarkörer till kostymen. Vi ger er en av historiens främsta dykarklockor: Rolex Submariner

Först skall vi kanske definiera rent estetiskt vad en dykarklocka är. Det rör sig vanligtvis om klockor med minst 100m vattentäthet (helst +200m), en urtavla med lysmassa i index för maximal läsbarhet och en vridring för att utläsa hur länge man varit under vattnet.

Vilket företag som var först med att lansera det vi idag klassar som definitionen av en dykarklocka råder det lite delade meningar om. Det fanns "vattentäta" klockor egentligen sedan armbandsuret slog igenom men det var framför allt två företag som förknippas med dykarklockans ursprung. 

Året var 1954 och både Rolex och Blancpain lanserar varsin modell med alla estetiska inslagen nämnda ovan. Rolex kallade modellen Submariner med en vattentäthet till 100 meters djup och från Blancpain lanserades modellen Fifty Fathom (vilket motsvarar ca 91.5meter). 

Då bägge modellerna karaktäriserade av en för tiden tilltagen storlek, svart urtavla och just graderad vridring diskuteras det flitigt bland klockentusiaster vem av dem som egentligen var först med att skapa det vi idag kan hitta i princip varenda klockföretags utbud.

Även om Blancpain skulle varit först råder det ingen tvekan om vilken modell som blivit den okrönta kungen av dykarklockor. 

Tillsammans med modellen Day-Date är Submariner med stor sannolikhet den mest kända klockmodellen genom tiderna. Den har burits av såväl militärer som proffsdykare i tjänsten men slog igenom på allvar när skådespelare som Steve Mcqueen och Robert Redford bar klockan. Den var under många år den fiktiva agenten James Bonds val av klocka och de tidiga modellerna från 1950-talet kostar idag hundratusentals kronor. 

Första generationen (1950-tal)

Modellen lanserades som sagt 1954 och de första referenserna kännetecknades framför allt av att de saknade kronskydd, hade en rekordhög vattentäthet (100m) och var något mindre än dagens versioner (ca 37mm).

Först kom referens 6200 men den kanske mest ikoniska modellen från 1950-talet är tveklöst referens 6538 eller "Big Crown" som den även kallades. Smeknamnet fick den pga den överdimensionerade kronan som skulle underlätta användningen av klockan även om man bar handskar eller liknande. Det är också 6538 som kommit att starkast förknippas med James Bond då Sean Connery gjorde modellen odödlig efter att ha burit den i flera av de tidiga Bondfilmerna. 

 

Sean Connery var den som först förknippade Rolex med James Bond. Här för första gång i filmen Agent 007 med rätt att döda från 1962.

Referens 6538 på Sean Connerys handled under filmen Goldfinger.

Jacques Cousteau ombord på Calypso med vad som misstänks vara en mycket tidig version av Rolex Submariner på handleden. Jacques Cousteau har under sin livstid burit flera av historiens ikoniska dykarklockor på sina expeditioner.

 

Andra generationen (1960-1980tal)

I slutet av 1950-talet lanserades nästa generation av Rolex Submariner. Det var framför allt tre stora uppdateringar som skett. 1. Klockans boett hade förstorats till 40mm. 2. Klockan hade försetts med kronskydd för att undvika skador på kronhalsen om man slog i kronan från sidan. 3. Vattentätheten hade fördubblats från 100 meter till 200 meter. 

Det var referenserna 5513 och 5512 som var först i den andra generationen och skillnaden på dessa var egentligen endast att 5512 var en så kallad Official Chronometer och garanterade en maximal avvikelse på -4 till +6 sekunder /dygn (COSC). 

Nästa stora händelse i modellserien var när Rolex i slutet av 1960-talet för första gången lanserade modellen med datum i form av referens 1680. Och som om inte det var nog erbjöd man för första gången modellen i helguld i form av referensen 1680/8. 

I mitten på 60-talet hade man också gått från den spegelblanka finish som urtavlorna haft fram tills dess (som i samlarkretsar kallas Gilt) och introducerat en matt urtavla med målade index. Dessa tre modeller (5512, 5513 och 1680) var sedan stommen i företagets utbud i över ett decennie.

 

Den kanske mest karakteristiska versionen av 5513 med matt tavla och målade index.

Mer James Bond. Här i form av en 5513 på Roger Moore i filmen Leva och låta dö. Självklart i en specialversion vars vridring kunde extraknäcka som sågklinga för att skära sig loss när Bond blev bunden.

Steve Mcqueen med sin personliga Submariner 5512.

Referens 1680 var första gången Submariner erbjöds med datum och även i helguld.

Ikonisk Rolexannons från 1968 där modellen profilerades som det självklara valet för äventyrare.

 

Tredje generationen (1980-2000-tal)

Att lista alla referenser av Submariner genom historien skulle kräva både mer tid och utrymme än det går att rymma i en artikel. Därför har jag valt att summera modellerna som generationer där det ingår flera referenser i samma tidsspann.

Tredje generationen Submariners påminde mycket om de tidigare modellerna rent estetiskt men återigen var det ett par stora förändringar som gjorts. Framför allt hade man försett modellerna med safirglas istället för plexiglas som suttit på de tidigare generationerna. Safirglas är mer motståndskraftigt mot repor än plexiglas men framför allt möjliggjorde det för en högre vattentäthet på 300 meter. Urtavlorna gick från den matta finish som dominerat under så många år till en spegelblank finish med vitguldsring kring indexen. 

Den första referensen var 16800 som var en så kallad transitional dvs hade matt tavla de första åren men bytte sedan till de modernare vitguldstavlorna. Annars är de modellerna som främst förknippas med generationen 14060 (utan datum) och 16610 (med datum) som fanns från tidigt 90-tal till 2008 när Rolex lanserade den fjärde och nuvarande generation. 2003 i samband med att modellen fyllde 50 år lanserade man 16610LV som kändes igen på en grön vridring. 

 

Referens 14060 med safirglas och blank tavla med vitguld runt klockans index.

En annan ikonisk annons för modellen som över tid gick från toolwatch till statussymbol.

 

Fjärde generationen (2008-)

Den fjärde och nuvarande generationen av Rolex Submariner lanserades på Baselmässan 2008. Trots att man behållt måttet 40mm som definierat modellen sen 1960-talet rörde det sig om de största kosmetiska skillnaderna på över 50 år. 

Referensen som döptes till 116610 fick ett så kallat "maxi-case" som innebar bredare luggar eller bandhorn och därav en lite kraftigare känsla. Måttet på boetten (mellan klockan 10 och 4) var som sagt kvar på 40mm men uppfattningen var klart grövre. 

Puritanerna svor sig hesa över denna styggelse men försäljningsmässigt gick modellen utmärkt och för första gången i Submariners historia lanserades klockan i vitguld med referens 116619. 

2012 kom nästa nyhet i form av den datumlösa versionen 114060 som i vårt tycke är en utmärkt arvtagare till historiens kanske mest klassiska klocka. 

 

Rolex lanserade 2008 för första gången modellen i vitguld med blå tavla. En av de absolut snyggaste versionerna som trots sitt höga pris glider förvånansvärt lätt under radarn pga vitmetallen.

Rolex Submariner genom tiderna. Till vänster ser vi den nuvarande referensen 116610LV med grön tavla och ring och till höger en av de första referenserna från 1956. (Rolexpassionreport.com)

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Klockor

Andra artiklar om varumärkena: rolex
#1 eric säger
2016-02-02 13:50 - Anmäl

Tack för en välskriven och inspirerande artikel. Jag står precis inför att investera i min första riktiga klocka, och Submariner har legat högst på listan länge. Med den här artikeln i ryggen känner jag att jag kan skrida till verket med lite mer kött på benen.
#2 FauxPas säger
2016-02-02 14:41 - Anmäl

Många av delarna (om inte alla) till en Rolex görs väl i Kina numera, men tack vare lagar och att klockan plockas ihop i Schweiz så kan de kalla den Swiss Made...?
#3 Matte säger
2016-02-02 15:35 - Anmäl

Nej de stämmer inte. Läs på om rolex. Swissmade!
#4 Carl säger
2016-02-02 15:38 - Anmäl

Den polerade mittdelen på den nya länken är en styggelse
#5 Andreas Weinås säger
2016-02-02 15:40 - Anmäl

#2 - Det är en vanlig myt man stöter på och faktiskt i princip så långt från sanningen man kan komma. Rolex är absolut en tillverkare av massproducerade ur men är i princip 100% vertikalt integrerade. Det är så vitt jag vet bara visarna och safirglaset som inte görs inhouse.

För mer information om hur Rolex produktion ser ut rekommenderar jag den här artikeln från Hodinkee. -

http://www.hodinkee.com/articles/inside-rolex
#6 Andreas Weinås säger
2016-02-02 15:43 - Anmäl

#4 - Den nya länken finns även med matt finish. Det beror på vilken modell det rör sig om.
GMT Master samt modellerna i ädelmetall har polerade mittlänkar medan Submariner i stål har borstad finish.
#7 John säger
2016-02-02 16:18 - Anmäl

Rolex submariner är en klassiker. Synd bara på de oproportionerliga prishöjningarna, enorma försäljningsiffrorna och det fatkum att var och varannan nyexad ekonom har en på sin arm.
#8 axa säger
2016-02-02 18:01 - Anmäl

Grym sportmodell.
Men så vitt jag vet har 14060 inte funnits med plexi, ska väl vara safir?

Både roligt och tråkigt att de gamla modellerna dragit iväg i pris. En 5513 var fortfarande åtkomlig när en annan fick nygammalt klockintresse för drygt 10 år sedan.
#9 andreas säger
2016-02-02 18:49 - Anmäl

Bilden från Goldfinger verkar ha inspirerat en viss "Daniel Wellington" att bära Submariner med tygarmband, något som i sin tur inspirerade en Filip Tysander att starta ett klockmärke under namnet Daniel Wellington och börja sälja budgetklockor världen över och omsätta miljarder efter bara några år. Dessa budgetklockor påminner ju inte alls om Submarinern i sig, utan det var just det randiga tygarmbandet som följde med och blev karaktäristiskt. Många "klockmänniskor" ser det säkert som en styggelse med sådana referenser och kopplingar. Jag är säkert inte den första som noterat detta. Tycker det är lite intressant hur det ena kan leda till det andra, och är själv av sådan natur att jag håller utkik efter nya idéer och affärsmöjligheter.

Källa: va.se (gick tydligen inte posta länk om man inte var medlem och medlem var tydligen lättare sagt än gjort att bli, fick bara följande felmeddelande: "Det finns ingen tidningskod angiven för sajten med ID 24". Verkar som att funktionaliteten på den här sidan lämnar en del att önska. Använder Mac och Safari)

Det kanske bara är jag, men en annan sak jag kom att tänka på när jag såg bilden från Goldfinger, var att den mer avskalade gamla Submarinern, utan stållänk och kronskydd, påminner en del om Breitling Superocean Heritage. Avsevärt billigare än Submarinern såklart, men likväl en stilren kvalitetsklocka. Har själv en sådan och är nöjd med den, men ser mig samtidigt om efter något nytt. Känns inte som att man kan ha för många klockor.
#10 Andreas Weinås säger
2016-02-02 18:53 - Anmäl

#8 - helt riktigt! Skall vara safirglas som introducerades på sportklockorna under 1980-talet. Ändrar det i texten.
#11 Thomas säger
2016-02-02 20:08 - Anmäl

Förmodligen den bästa klockan i sin klass men tyvärr lite av en kliché.
#12 Benny Gold säger
2016-02-02 20:34 - Anmäl

En intressant frågeställning här på Manolo.

Hur ser ni på att bära just submariner till mer dressat? Jag är owg (one watch guy) med 116610LN just nu & har varit tidigare. Till vardags fungerar det kanon, men det tar emot när det blir lite mer dressat. Det är i alla efter många om & men klockan som fungerar bäst för mig, men tanken är ibland att gå ifrån maxicaset.

Jag har haft ett flertal klockor i rotiaton sport & sport-dress, men trivs bäst med endast en klocka. En till klocka är därför som det ser ut nu inte ett alternativ.

Frågeställningen är alltså, hur upplever ni submariner till mer dressat? Dressat för min del innebär nog mer casual än mycket här på Manolo, värt att tillägga.

Tack för ett trevligt inlägg.
#13 JM säger
2016-02-02 20:42 - Anmäl

Kluven till den estetiken i den nya generationens sub:ar. Jag uppskattar verkligen det nya viklåset och solida länken (vars äldre motsvarigheter inte levde upp till klockans prislapp, tycker jag personligen), samt återgången till maxi-indexen.

Däremot har jag svårt för den nya boetten, var breda bandhorn ger mig alltför mycket "Hublot"-vibbar. Tycker däremot att den uppdaterade boetten i sea dwellern är kanoners! - även den uppbiffad, men utan att tappa den tidlösa oyster-looken.

Och slutligen, likt tidigare kommentarer: är den nya prisbilden rättfärdigad? Urverekt (3135), som ju visserligen är in-house, har ju i stort sett varit oförändrat sedan i början på 90-talet. Varken oscillations-frekvensen eller gångreserven är ju imponerande, och motsvarande återfinns ju i ETA-urverk. Visserligen kan man ju mena att Rolex konservativa utvecklingsfilosofi är tilltalande, samt att 3135:an gjort sig känd för sin pålitlighet/robusthet.
#14 Andreas Weinås säger
2016-02-02 21:14 - Anmäl

#12 - Att Submariner är en mer sportig än dressad klocka håller jag helt med om. MEN med det sagt tycker jag att det inte alltid behöver vara snyggast med en väldigt dressad klocka till en väldigt dressad klädsel. Idag är stilregler och normer för formellt bärande mer eller mindre totalt utsuddade i vårt samhälle (på gott och ont antar jag). Jag tycker man skall välja den klocka man själv gillar bäst och passar det liv man lever.

Det händer att jag själv bär en dressad kostymklocka till t-shirt och jeans på helgen samt vintage Rolex till kostym med jämna mellanrum och tycker bägge alternativen kan funka bra.

Skulle det vara så att du känner att du saknar något mer dressat till kostym finns det mängder med prisvärda vintagemodeller från Omega, Longines, Zenith, Universal Genève eller Chronograph Suisse för en tiondel av en Submariner.
#15 Benny Gold säger
2016-02-02 21:22 - Anmäl

Tack för ett bra svar Andreas.

Jag får rulla på med en klocka så får vi se vad som sker framöver. En Sjöö Sandström Royal Steel Classic i 38 mm kan nog åka in igen, men klädköpen sätts i första hand. Det är mycket som har dykt in & mycket som ska in tack vare er.

Kör hårt!
#16 Benny Gold säger
2016-02-02 21:23 - Anmäl

37 mm*
#17 Andreas Weinås säger
2016-02-02 21:27 - Anmäl

#13 - Den nya boetten är absolut en vattendelare. Vissa älskar hur klockan fått mer närvaro på handleden (utan att tekniskt sett blivit större) medan andra känner som du att man tappat lite av den tidlösa estetik som präglat modellen.

Angående prisvärdhet så är det väldigt subjektivt. Rolex är i min mening en fantastisk tillverkare som drivit såväl utveckling och industrin framåt men självklart finns det klockor med ETA-verk som presterar förbluffande resultat till lägre pris. Man kan samtidigt inte ignorera att tekniken till trots så är klockindustrin otroligt präglad av mjuka värden så som Image, story telling och tillhörighet. Om man ser det som positivt eller negativt är individuellt men det behöver inte vara mindre prisvärt för att man prioriterar varumärket Rolex när man väljer.

Angående urverken så är det som du säger inte jättemycket på 3135 som hänt men då Rolex lanserade ett helt nytt verk (3255) i nya Day-Date 40mm där man garanterar en gång på -2 till +3 sek/dygn (halva COSC) och har närmare 70 tim gångreserv. Det lär dröja ett tag innan vi ser verket i Submariner-serien men det säger åtminstone att man absolut fortsätter utveckla sina klockor och verk.
#18 Peter säger
2016-02-02 23:06 - Anmäl

Angående att ha submariner till dressat...jag skulle inte ha en submariner till kostym, men det är bara jag. Skulle jag ha en klocka som jag ville funkade till allt skulle jag köra på en omega seamaster aqua terra med vit urtavla eller en rolex datejust stål med vit urtavla. Synd bara att båda dessa modeller är väldigt vanliga och uttjatade. Däremot vet jag inga andra modeller lika bra/snygga allroundmodeller.
#19 Thomas säger
2016-02-03 07:39 - Anmäl

#18
Kolla IWC Ingenieur 3229 eller JLC Geophysic 1958. 2 av mina favoriter som allround. Svagheten med dessa är att de funkar mindre bra till shorts och t-shirt. Men utmärkt till allt annat.
#20 tobbe säger
2016-02-03 10:45 - Anmäl

#18
Tycker dock att IWC funkar helt ok till "sommarklädsel" också. Riktigt snygg och lite ovanligare modell som fått mycket "skit" pga sitt ETA verk. Något som jag tycker är ganska oförtjänt faktiskt.
#21 Andreas Weinås säger
2016-02-03 12:30 - Anmäl

#18 - Du har en poäng angående klockor som är mer allround och teoretiskt fungerar i fler situationer. Samtidigt är just faran med en sådan modell att den riskerar att bli lite slätstruken även om jag tycker bägge du nämner är utmärkta alternativ.

Personligen så håller jag Audemars Piguets Royal Oak och Patek Philippes Nautilus som absoluta favoriter när det kommer till modeller som fungerar i (nästan) alla sammanhang. Det är absolut en annan prisbild men allt annat än slätstrukna modeller.
#22 Thomas säger
2016-02-03 19:08 - Anmäl

#20
Håller med angående verket. ETA verken IWC använder är absolut på samma nivå som Rolex 3135 både tekniskt och prestationsmässigt.
#23 c säger
2016-02-03 19:29 - Anmäl

Citat:
#20
Håller med angående verket. ETA verken IWC använder är absolut på samma nivå som Rolex 3135 både tekniskt och prestationsmässigt.

Nej. COSC?
#24 Thomas säger
2016-02-03 20:53 - Anmäl

#23
I det här segmentet (och uppåt) är COSC en helt meningslös marknadsföringsgrej för att imponera på oinsatta kunder. IWCs standard för alla verk i deras klockor är -1/+7 jämfört med COSC -4/+6.

Patek Philippe, Audemars Piguet, Vacheron Constantine, Jaeger LeCoultre, m.fl. använder inte COSC - skulle du hålla Rolex verk högre än dessa?

Här är ett blogginlägg med lite mer på temat: blog.thewatchenthusiast.com/archives/1899
#25 Tomas säger
2016-02-04 15:01 - Anmäl

Undrar vad ni klocknördar anser om Seiko 6105-8110 som Martin Sheen bar i filmen Apocalypse Now från 1979? Sjukt snygg design på den militär/dykarklockan och kostar runt 15 000 i bra skick. Bra kvalité? Förstår att den spelar i en annan liga än ovanstående klockor men undrar om ngn här har koll på den modellen?

Mvh/Tomas
#26 DrDre säger
2016-02-05 09:41 - Anmäl

Lite kuriosa ang Submarinern och Rolex. Rolex släppte en snarlik modell ett år innan Submarinern, (redan 1953, Sub:en kom 54 som framgår ovan). Den var i många avseenden väldigt lik Submarinern och hade också vissa kopplingar till astronauter på 60-talet. Turn-O-Graph hette den och marknadsfördes som ett enklare sätt att ta tid än en kronograf. Efter introduktionen 53 har den kommit och gått och de senare modellerna har gått åt ett annat håll än rolex övriga toolwatches och istället blivit mer dressad.
#27 DrDre säger
2016-02-05 09:49 - Anmäl

@25 Thomas. 6105 är en klassiker bland dykarklockor och var ganska dyr när den kom (runt halva priset jfr en Submariner om jag minns rätt). Ibland ser man folk som klagar över mekanismen runt hur man stänger kronan och vattentäthet. Priserna ligger väl runt 10 (+/- några tusenlappar) för ett fint skick och det finns massor av dem med aftermarket delar så viss försiktighet kan vara på sin plats.

På senare år har Seiko börjat släppa nyutgåvor av gamla klassiker. Senast var en ny variant av Seiko Turtle som kom för några månader sedan. Exterinört är den nästan identisk med originalet. Det finns envisa rykten (notera bara rykten) som dock hävdar att Seiko kan komma att släppa en nyutgåva även av 6105 på klockmässan i Basel senare i vår.
Skicka


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Quoddy Camp Boot

Läs mer

Permanent Style

The PS square scarf is back! (With new...

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – John Lobb Paris hos...

Läs mer

Hodinkee

Historical Perspectives: In Honor Of...

Läs mer

The Armoury Lightbox

We recently launched our gift guide...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Skoaktiebolaget Staff Picks -...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen