Manolo logotype

Unika modeller framtiden för skobranschen

När näthandeln tagit globaliseringen till en ny nivå och gjort att alla överallt kan köpa allt överallt, blir det allt viktigare att erbjuda något unikt. Det märks inte minst inom kvalitetsskosfären där specifika modeller exklusiva för enskilda återförsäljare blir allt vanligare.

För 15 år sedan konkurrerade du som butik med de med motsvarande produkter i samma stad, i dag konkurrerar du som butik med alla andra butiker i hela världen med motsvarande produkter, grovt förenklat. Självklart spelar service, kvalitet på webshopen och så vidare stor roll, men det är ett faktum att den globala näthandeln totalt ritat om kartan för återförsäljares konkurrenssituation.

För att möta detta provar sig återförsäljarna fram för att på olika sätt hitta konkurrensfördelar, exempelvis erbjuder de stora näthandelsjättarna alltid gratis frakt och fria returer och ofta över hela världen, men för mindre aktörer är sådant kostsamt och då har man fått hitta andra vägar. En sådan har varit att europeiska aktörer fokuserat på export till USA då amerikanska kunder kan dra av momsen, och skickas varan så att US Postal Service är speditör så kommer de flesta undan tull (den ska givetvis betalas in ändå, men det görs sällan) och då blir det särskilt med dagens starka dollar väldigt billigt. För att möta detta har fler och fler märken infört regler för prissättningar som gör att en produkt ska kosta lika mycket oavsett varifrån du köper den. Det här ställer ännu högre krav på att sticka ut på andra sätt än med pris, och ett sådant är de butiksunika modellerna.

Inom sfären för klassiska herrskor har det här kommit starkt. Det handlar om att på olika sätt erbjuda något som ingen annan kan erbjuda i modellväg. En av föregångarna här är spanska Carmina, som bygger hela sin affärsmodell på att låta butikerna göra egna varianter av sina modeller. De har ett stort utbud av olika basmodeller som återförsäljarna kan utgå ifrån, sedan kan de välja att göra de i vilket utförande de vill. Läst, läder, färg, sula och så vidare, det mesta kan anpassas. I och med att återförsäljarna beställer hem en större omgång av varje modell fungerar det att få en effektiv produktion. Visst finns det överlappningar mellan olika återförsäljare av Carmina, men generellt så har varje butik ett helt eget utbud av skor från märket. Fler har liknande upplägg, bland annat granntillverkaren på Mallorca, Yanko, och italienska Enzo Bonafé.

Bland tillverkare med traditionellt upplägg med kollektionsskor så blir det vanligare att butiker gör egna så kallade butiks-MTOs, modeller unika för den butiken. Det är nästan alltid varianter av redan befintliga modeller, men att man gör de i annat läder, på annan läst eller med andra modifieringar. Man ser helt enkelt till att erbjuda något som ingen annan erbjuder. Ofta får butiken också med sin egen logotyp på fodersockan inne i skon, vilket ytterligare förstärker exklusivitetskänslan. Det finns många exempel på märken som kör på upplägg åt det här hållet, några av dem är Crockett & Jones, Alfred Sargent, Alden, Loake och Gaziano & Girling.

Efterfrågan på speciella modeller ställer också nya krav på flexibilitet hos tillverkarna. De behöver kunna hålla en hög effektivitet i fabrikerna trots att det många gånger kommer mindre upplagor av modeller, och de behöver kunna jobba med lädertyper de vanligen kanske inte har i utbudet, och så vidare. Tidigare var det också vanligare att den här typen av modeller betingade högre pris, men numera är det allt vanligare att de kostar lika mycket som ordinarie sortiment, en följd av önskemål från återförsäljarna och vilket så klart uppskattas av kunderna.
Och då näthandeln spås få en allt större roll framöver, kan vi nog räkna med att utbudet av den här typen av butiksunika modeller lär fortsätta växa.

 

Nedan lyfter vi fram några exempel på modeller exklusiva för olika återförsäljare:

Carmina Oscar Suede Boot för Paul & Friends

 

Butiken Paul & Friends inne i NK Stockholm var först i Sverige med skor från Carmina, och en av deras modeller för säsongen är den här derby-kängan i mörkbrun mocka på Oscar-lästen. Gjord på dubbel Dainite-sula och med stormrand, för att bättre klara tuffare förhållanden.

 

Alden Longwing för Leffot

 

New York-butiken Leffot gör med jämna mellanrum speciella make-ups från amerikanska Alden. Det här är en sådan, en klassisk longwing derby på grova lästen Barrie, här gjord i svart grainläder och med en crepe-gummisula, som dock har läderbit längst fram för att få känslan av lädersula.

 

Alfred Sargent Exclusive Hunt för Skomaker Dagestad

 

Den vanliga make-upen av full broguen Hunt från Alfred Sargent görs på mandelformade 109-lästen i den brunröda nyansen Mahogany, och med enkel lädersula. Oslobaserade Skomaker Dagestad tog förra året in flera butiksunika modeller från märket, och då bland annat den här versionen av Hunt i ljusbruna Chestnut, på 104-lästen med svagt fyrkantig tå, och dessutom med den tunna gummisulan Wensum vilket gör skon väldigt mångsidig.

 

Enzo Bonafé Bolgaros Chukkas för Skoaktiebolaget

 

Skoaktiebolaget i Stockholm ökar undan för undan sitt utbud med skor från italienska Enzo Bonafé. En ny modell i utbudet är den här chukkan i ett lite speciellt naturligt grainläder som kallas lama calf i nyansen Bolgaro.

 

Crockett & Jones Lingfield Polo Suede för Skomakare Rolf Hansson

 

I Sverige har olika butiks-MTOs från Crockett & Jones ökat stort de senaste åren. En återförsäljare som har många egna varianter är skomakeriet Rolf Hansson i Malmö. Den här chelsean Lingfield i en ljus variant av Polo suede är riktigt trevlig, på långsmala 348-lästen och med lädersula.

 

Loake 6009 Dark Brown Grain Dainite för Södermalms Sko & Nyckelservice och Hallmans Skor

 

Brittiska Loake gör flera speciella modellvarianter både brett för hela svenska marknaden eller för enskilda butiker. I det här fallet finns modellen i två Stockholmsskomakerier, Södermalms Sko & Nyckelservice och Hallmans Skor. Det handlar om en så kallad Plain Toe Blucher, modellen 6009 gjord till standarden deras topplinje 1880 håller, i mörkbrunt grainläder och med dubbel Dainite-sula och stormrand. (även översta bilden)

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Skor

Andra artiklar om varumärkena: Alden Crockett-&-Jones Gaziano Girling Loake Carmina
#1 Jimmy säger
2015-12-17 18:06 - Anmäl

Loaken var ju riktigt tung!
#2 Anderifal säger
2015-12-17 19:35 - Anmäl

Crepe-sula med läder längst fram där slitaget är som störst var nog bland det underligaste man skådat...
#3 Pellefant säger
2015-12-18 09:06 - Anmäl

Det kan förklara varför man ser så många illa designade modeller från Carmina.
#4 William säger
2015-12-18 09:56 - Anmäl

Vet ni om några skotillverkare liknande Meermin ? Samma prislage.
#5 benjamin säger
2015-12-18 15:00 - Anmäl

Det är ett kul tillskott till den klassiska skoscenen även om det ibland dyker upp modeller som en undrar om de verkligen 'behövs'...

Det är ju även någonting som ett inbitet sneaker-head är van vid och något som varit en stor del av sneakerscenen och ett av de absolut mest spännande och habehovs-skapande sätten att sälja skor!
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

Simpson London leather goods – Factory...

Läs mer

Hodinkee

A Week On The Wrist: Ten Of The...

Läs mer

The Armoury Lightbox

The issue with ready to wear hangers is...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen