Manolo logotype

15 favoriter från Linnegatan no.2

Vi vänder idag blicken mot Göteborg och butiken Linnégatan no.2 som nyligen lanserat en hel del nyheter i sortimentet. Sen butiken introducerade lanserade sin webshop har utbudet av såväl tillverkare som produkter vuxit sakta men säkert och man erbjuder nu flera av branschens främsta aktörer inom sitt segment.

När butiken grundades 2010 var det framför allt tre varumärken som utgjorde basen: Svenska Oscar Jacobson, amerikanska Ralph Lauren och brittiska Hackett. Av dessa tre är det endast den förstnämnda som finns kvar i utbudet och istället har man genom åren valt att introducera tillverkare som Herno, Gaiola, Edward Green, Frank Clegg och Carmina. Nyligen kompletterades utbudet med italienska Boglioli som står för en okonstruerad och avslappnad kavajsilhuett och man erbjuder under våren för första gången en egen måttsömnadstjänst utöver Gaiola Napoli. Känslan är att man gått från varumärken till produktspecialister vilket känns som ett naturligt steg i om man konkurrerar med kvalitet och service framför volym och pris. 

Vi har tittat lite närmare på höstens nyheter och valt ut våra personliga favoriter. 

Kavajer

Boglioli - Dover

 

Rutig okonstruerad kavaj av modellen Dover från Boglioli som är Linnegatan no.2 senaste varumärke.

 

Oscar Jacobson - Einar

 

Oscar Jacobsons modell Einar i en rostfärgad och brun överruta som känns förvånansvärt lättburen.

 

Gaiola Napoli - Posillipo

 

Modellen Posillipo från Gaiola kännetecknas av en enkelknäppning, utanpåliggande fickor och en lätt neapolitansk konstruktion. Kavajen har i detta fall sytts upp i ett diamantmönstrat mörkblått tyg i ull/kashmir/silkes-blandning.

 

Skor

Crockett & Jones - Galway II

 

En nyhet från Crockett & Jones för säsongen är kängan Galway II (ej att förknippa med Edward Greens modell med samma namn). Kängan är producerad i mörkbrunt grainskinn med tålig Dainitesula.

 

Carmina - Cap Toe Derby

 

En rustik och grov derby perfekt för hösten från spanska Carmina. Här i ett ljusbrunt grainskinn med stormrand och Dainitesula på den runda Oscar-lästen.

 

Common Projects - Achilles Low Top Premium

 

Även om sneakerssäsongen för många är över sen länge finns det i vår mening alternativ som fungerar bra även under vinterhalvåret. Den här armegröna modellen från Common Projects är precis en sådan.

 

Accessoarer

Frank Clegg - Linnegatan no.2 Tote Bag

 

Linnegatan har tillsammans med amerikanska väskspecialisten tagit fram en egen modell av tote bag specifikt för butiken. Här i företagets mörkgröna tumbled leather.

 

Johnstons of Elgin - Beige Rib Knit Cashmere

 

Stickad kashmirmössa från skotska specialisten Johnston of Elgin.

 

Drake´s - Navy Peacock

 

Drake´s klassiska motiv "Birds of Paradise" har tidigare funnits som scarf och nu även som bröstnäsduk i ull/silke.

 

Stickat

Sunspel - Vintage Wool

 

Brittiska Sunspel är en favorit när det kommer till lediga alternativ av stickat. Deras modell Vintage Wool är enligt oss företagets bästa.

 

Oscar Jacobson - Rollneck

 

Kamelfärgad polotröja från Oscar Jacobson i Baby Alpaca/ull-blandning. (även översta bilden)

 

Johnstons of Elgin - Caramel Cashmere Knit

 

Johnstons of Elgin är bland de mest prisvärda tillverkarna på kashmirprodukter även om man fortfarande får räkna med att betala en del om man vill ha kashmir av hög kvalitet.

 

Ytterplagg

Herno - Wool Coat

 

Det är inte första gången ni läser om vår förkärlek för bruna plagg här på Manolo. En ytterrock är inget undantag och fungerar utmärkt till exempelvis blå jeans eller grå flanellbyxor.

 

Gaiola Napoli - Grey Herringbone

 

Ett lite mer skräddat alternativ från Gaiola i en grå fiskbensmönstrad ull/kashmir-blandning.

 

Aspesi - Field Jacket

 

Aspesi har gjort sig kända för att producera riktigt fina Field Jackets i tekniska material. En modell som vi tycker fungerar väldigt bra både till en ledigare stil som över kavaj.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder

#1 Ingvar säger
2015-12-15 15:51 - Anmäl

1. Reklam
2. Är ägaren en gentleman?
#2 Måns säger
2015-12-15 16:08 - Anmäl

Har inte kollegan Olof intressen i denna butik? Svårt att bedriva objektiv undersökande blogg-journalistik då.
#3 Andreas Weinås säger
2015-12-15 16:25 - Anmäl

#1 - Vi får ingen ersättning för att skriva om detta och artikeln är mitt initiativ och kommer inte från varken Olofs sida eller Linnégatan no.2.

#2 - Olofs artiklar är en naturlig och uppskattad del av Manolo men han är faktiskt endast frilansskribent åt oss och jobbar även åt Plaza Uomo och inte minst på bank där hans huvudsakliga anställning är. De som läst Manolo ett par år känner säkert till att Linnégatan no. 2 varit en del av Manolos bevakning sen de slog upp portarna 2010.

Att däremot Olof skulle skriva om Linnégatan är inte aktuellt av just de skäl du nämner men att jag gör det är inte konstigare än att jag skriver om Gabucci, Rose & Born, Skoaktiebolaget eller Spiga 3.

Precis som jag skall kunna skriva om Italigente även om vår frilansskribent Jesper arbetar för dem måste jag kunna skriva om butiker som är relevanta vilket jag tycker dagens artikel är.

Vi har som sagt skrivit samma vinkel från No Man Walks Alone och kommer göra det på flera webshopar under veckorna som kommer.
#4 rasmus säger
2015-12-15 16:32 - Anmäl

#1 Instämmer, detta är ren reklam, något som har blivit allt vanligare på Manolo.se under den senaste tiden. De på Manolo kallar dock inte ett inlägg som detta för reklam, de skräder andra ord för företeelsen för att förvilla ej uppmärksamma läsare. Bondfångeri kanske är rätt ord?

#2 Helt korrekt, Olof Nithenius (Bernhardsson) har betydande intressen i denna butik sedan länge. Ingen skall alltså tro att de skriva orden i artikeln är totalt opartiska.
#5 AÖ säger
2015-12-15 16:46 - Anmäl

Totalt opartisk är man aldrig.

Det finns rätt få bra butiker i Sverige som ägnar sig åt herrmode med schyssta produkter. Linnegatan no.2 är en av de bättre av dem, varför det vore konstigt att helt utesluta dem i mitt tycke. Framförallt i Sveriges största herrmodeblogg, allt pga några reklamhypokondriker bland läsarna.
#6 Andreas Weinås säger
2015-12-15 16:59 - Anmäl

#4 - Det är i ärlighetens namn rent nonsens att påstå att detta är reklam då varken jag eller Manolo får någon som helst ersättning för att skriva om det. Olof har inte skrivit artikeln och är inte heller anställd av Manolo. Som frilansskribent har sagt att han inte heller kommer skriva om butiken eller andra eventuella intressen. Att jag inte skulle kunna skriva om butiken och produkterna de erbjuder ser jag däremot inte som ett problem då vi bevakar andra webshoppar på samma sätt.

Jag och min föregångare Olof Enckell har skrivit om Linnégatan no. 2 långt innan Olof Nithenius hade något med butiken att göra och jag har alla planer på att fortsätta skriva om såväl dem som andra svenska butiker och företag som känns relevanta för Manolos bevakning.

Det är återigen mitt initiativ som redaktör och Olof kände inte ens till artikeln. Har man något att invända mot artikeln eller produkterna som jag lyft fram är man välkommen att framför det men att kräva att jag inte skall skriva om butiker eller varumärken där jag känner de anställda vore att eliminera alla i hela Butikskollen...
#7 Ingvar säger
2015-12-15 17:08 - Anmäl

#6 - Jaha, du får inte betalt men då så..
#8 Andreas Weinås säger
2015-12-15 17:14 - Anmäl

#7- Vad anser du är reklam om inte uppmärksamhet mot kompensation?

Menar du att Linnégatan no.2 inte är tillräckligt relevant som butik eller att produkterna jag lyft fram inte är det?
#9 JW säger
2015-12-15 17:15 - Anmäl

Manolos läsare,

Olof är en väldigt seriös och trevlig person med mycket stor integritet. Han skulle aldrig göra någon smygreklam. Ni som inte haft med honom att göra personligen får ta mitt ord.

Andreas,

Du måste också förstå att detta fall är precis på, om inte lite över, gränsen. Du blir ofta väldigt stött när du får utstå kritik vilket jag har lite svårt att förstå. (Nog för att det kan bli jobbigt med ett konstant gnällande från vissa i kommentarsfältet men att kalla folk det ena och det andra och välja ord som nonsens och trams är faktiskt inte ok)

Du är ju trots allt redaktör för en växande koncernägd nätpublikation, att du och dina beslut ibland blir ifrågasatta är väl egentligen ganska naturligt? Alla beslut du tar kan ju inte bara vara bra och uppskattade.

Ingen är ju felfri?

Att du som redaktör lyfter en butik där din kollega och mycket nära vän äger andelar är såklart kanske inte helt rumsrent publicistiskt och pressetiskt. Även om det inte var med "flit", vilket inte jag tror, så kanske du borde avstått just i det syftet. (Även Enckell har väl en relation till Olof om än inte alls lika nära som er så det exemplet känns inte heller helt klockrent)

Jag vill ge dig beröm då du gör mycket bra för Manolo och tycker det är väldigt roligt att du och dina kollegor ger oss intresserade ett forum - jag kan bara tala för mig själv, men hade gärna betalat 25-50 SEK i månaden för tillgång till artiklar, koncept, mingel, events, medlemsförmåner utan "reklam".

Med vänliga hälsningar,

James Waldgrave
#10 Thomas B säger
2015-12-15 17:16 - Anmäl

Gillar denna typ av omvärldsbevakning, får lite smått & gott utan att för den delen behöva gå in på företagens hemsidor. Har inga problem med att det ev är reklam för företag, dessa måste trots allt få en inkomst för att kunna existera och åtminstone jag ser gärna att fler och fler börjar bära klassiska kläder, speciellt de av kvalite.

Skulle dock se det som problematiskt om Andreas/Olof skulle lyfta fram företag de har intressen i och sedan tydligt klanka ner på övriga. Nu är ju inte det fallet och hade känts konstigt ifall Manolo inte behandlat en av Sveriges bästa butiker enbart för att en skribent har ägarintressen hos dem.
#11 Andre säger
2015-12-15 17:24 - Anmäl

#6 - Vafalls? Det är alltså bara butiker vilkas ägare som du personligen känner som har publicerats i butikskollen?
#12 Robin säger
2015-12-15 17:33 - Anmäl

#8: Gratis reklam är väl också reklam?
#13 Ingvar säger
2015-12-15 17:34 - Anmäl

#8 - Du verkar väldigt insnöad på pengar. Det är ju minst lika troligt att en nära vänskap kan få en att skava lite på sanningen.
#14 Andreas Weinås säger
2015-12-15 17:41 - Anmäl

#9 - Tack för ett konstruktivt inlägg som jag skall försöka besvara så gått jag kan.

Jag delar din åsikt angående Olof och hans integritet. Han har inte heller bett mig att skriva något om butiken och jag har inte heller gjort det pga honom.

För att nyansera det hela så vill jag klargöra att jag anser mig mycket nära vän med personer som arbetar eller har intresse i de främsta svenska herrbutikerna. Det är en ganska naturlig utveckling när man jobbar inom samma område och en bransch som är ganska liten i Sverige.

Jag anser såklart att jag kan skriva om Italigentes kollektion även om Jesper Ingevaldsson (vår andra frilansskribent) arbetar med dem precis som jag kan skriva om Skoaktiebolaget, Spiga 3 eller Gabucci där jag har flera nära vänner som arbetar eller arbetat. I slutändan handlar det för mig om att skriva om de som ligger i Manolos intresse som sajt och det finns inget i dagens artikel som jag skrivit baserat på en personlig relation till Olof eller de andra.

Exemplet med Olof Enckell syftar till att vi bägge har skrivit om L2 långt innan Olof Nithenius har varit inblandad på något sätt i butiken. Med det vill jag säga att vår uppmärksamhet av Linnégatan no.2 varken ökat eller minskat sen Olof blev involverad.

Jag tar till mig av kritiken om du uppfattar mig som stött. Anledningen i detta fall är att det är ett konstant klagande på vissa över integritet, public service och etik och man drar direkt slutsatser om smygreklam och dolda agendor. Oavsett om jag klargör att så ej är fallet, att vi inte fått betalt eller blivit frågade att skriva artikeln har vissa redan bestämt sig för vad man tycker. Man är som jag skrivit många gånger mer än välkommen att maila mig på andreas@manolo.se om man har frågor angående detta men av någon anledning vill de som klagar mest sällan göra det.

Vad man tycker om mig personligen spelar mindre roll men det är tråkigt när man förutsätter att jag inte står bakom vad jag skrivit. Jag är långt ifrån felfri men har inte någon dold agenda när jag skriver om varken Linnégatan eller någon annan butik där jag känner anställda.

Jag vill slutligen säga att jag uppskattar att du finner Manolo så pass intressant att du skulle vara villig att betala för den. Jag hade gärna kunnat se det som ett alternativ men tror tyvärr att väldigt få av de som gapar efter Public Service är villiga att betala priset för det.
#15 Andreas Weinås säger
2015-12-15 17:45 - Anmäl

#11 - Nej men däremot är det nog försvinnande få av de butikerna som är med i Butikskollen där man inte lärt känna personalen under åren man jobbat med Manolo. Det är en ganska naturlig utveckling i en liten bransch som klassiskt herrmode. Att de varit med i Butikskollen har däremt i vissa fall lett till att jag lärt känna dem då man varit på plats och fotograferat eller intervjuat personer.

Att de har varit med i Butikskollen beror snarare på att de är butiker som är relevanta för Manolos läsare.
#16 Andreas Weinås säger
2015-12-15 17:49 - Anmäl

#12 - Är då inte allt vi lyfter fram på Manolo att ses som reklam?

Anledningen till att jag tycker Linnégatan är en butik värd att lyfta fram har ju knappast med Olof att göra då jag gjort det långt innan han blivit involverad och butikens utbud talar för sig själv precis som No Man Walks Alone.
#17 Viktor säger
2015-12-15 17:52 - Anmäl

Nummer 14:

Jag tror att majoriteten av läsarna föredrar att hålla en allmänt tillgänglig dialog framför att diskutera synpunkter i en dold mailkonversation mellan två parter. Det är bättre för läsargemenskapen när alla kan ta del av vad som pågår.
#18 Andreas Weinås säger
2015-12-15 17:54 - Anmäl

#13 - Vad i artikeln anser du inte är sanningsenligt?
#19 Olof Nithenius säger
2015-12-15 17:56 - Anmäl

Jag väljer att inte lägga mig i denna debatt.
Jag kände inte heller till Andreas inlägg.
Ett viktigt förtydligande dock eftersom det förekommer direkta faktafel i flera av era inlägg ovan.

Jag äger idag ingenting utav bolaget som driver Linnégatan No.2.
Alltså har jag inget idag ekonomiskt intresse i bolagets vinst. Det tycker jag är en ganska relevant sak i sammanhanget.
Om så kommer att vara fallet i framtiden kan jag inte svara på nu.
Om den dagen kommer då jag äger aktier och på detta sätt är delägare i säg ett bolag som Linnégatan No.2 så kommer jag att eventuellt att överväga om jag skall frilansa som skribent för både Manolo och Plaza Uomo just i och med att det KAN förekomma en intresskonflikt. Jag säger inte att det behöver göra detta.

Sen tycker jag så klart att det är tråkigt att det kan uppfattas annorlunda.
Detta är inget försvarstal för jag tycker rent objektivt sätt att i och med att jag inte äger andelar så finns ingen konflikt.
Sen säger jag som sagt inte att så inte kommer vara fallet senare.

Den som läst vad jag skrivit kanske kan summera att jag gett mer uppmärksamhet åt butiker som Gabucci, Spiga 3 och framförallt Skoaktiebolaget. Vilket jag också tycker att de förtjänar, väldigt bra butiker.
#20 Matte säger
2015-12-15 17:58 - Anmäl

Trött man blir då!!!! Inget är objektivt när man skriver om ngt ..... Fattar inte varför kritiserar dessa reportage eller om det nu skulle kunna anses som reklam.....jag bryr mig inte. Bra jobbat som vanligt
#21 Robin säger
2015-12-15 18:00 - Anmäl

#16: Nja, ibland har ni ju faktiskt inlägg som tar upp hur man matchar kläder, vilket färger man kan kombinera osv. istället för att promota butiker och företag specifikt.
#22 Erik säger
2015-12-15 18:10 - Anmäl

#19

Vilken koppling har du till företaget då?

Er hemsida säger såhär:

"...Since 2013, when the idea of taking our concept online was born and Olof Nithenius joined the trio, our ambition with the webshop has been to achieve the same feeling and atmosphere as in our "brick and mortar store". We strive towards an offer that include unique brands and pieces, suitable for demanding customers all over the world."
#23 Andreas Weinås säger
2015-12-15 18:13 - Anmäl

#21 - Absolut och det har vi all ambition att fortsätta med men vart man kan handla det vi skriver om har alltid varit en naturlig del av Manolo. Det beror i första hand på önskemål från er läsare. För mig som redaktör handlar det om att lyfta produkter som jag inspireras av och tycker ligger i linje med Manolos bevakning.
#24 JW säger
2015-12-15 18:19 - Anmäl

Andreas,

Tack för ett tydligt svar.

Precis som Olof påpekade så kommer det väl en dag då han, fel av mig i inlägget innan att säga han redan gjorde så, kanske kommer äga andelar. Efter det tror jag att man generellt gör bäst i att lämna just den speciella butiken utanför då misstanken/missuppfattningen för jäv skapar onödiga situationer/diskussioner.

Är det en idé att genomföra en omröstning på hur många % av läsarna som kan tänka sig en potentiell "premiumavdelning" med betalinnehåll?

Olof,

My bad. Sorry.

Vänligen,

James Waldgrave
#25 #22 säger
2015-12-15 18:20 - Anmäl

Erik, det stämmer.
Jag har suttit med som adjungerad vid alla styrelsemöten sedan 2013. Per som är VD är en nära vän till mig som jag bland annat jobbat med tidigare. Sedan dess har jag hjälpt till med diverse saker.
Men jag är inte delägare. Utecklas bolaget väl i framtiden så kommer jag kanske att bli delägare om jag kan bidra med något hos dem.
Det hade varit spännande. Och som jag skrev ovan, om så blir fallet så kommer jag att överväga mina roller. Utan att för den sakens skulle bestämma något nu.

1. Så länge jag inte har ekonomiskt intresse föreligger ingen konflikt. Relaterar man till vänskapen med ägarna blir det problematiskt eftersom jag är god vän med många i modesverige. I så fall skulle jag inte kunna skriva om mycket alls.
2. Skulle jag bli delägare och fortsätta skriva så ser jag bara en konflikt i om jag faktiskt skriver om bolaget. Men som sagt. Jag skriver ju i stort sett aldrig om Linnégatan idag heller. Så...
#26 Jonas säger
2015-12-15 18:23 - Anmäl

Förstår inte all paragrafryttare och pekpinnar.

Väsentlig och bra bevakning, oavsett Olof's intresse i butiken,

Keep up the good work. Och ni övriga kan försööööka vara mindre bittra och hela tiden hitta saker att klaga på.
#27 Thomas säger
2015-12-15 18:35 - Anmäl

#26

Ja, finner man att ett inlägg med direktlänkar till butikens produktsidor i fråga för ett enkelt köp, är ett bra författat innehåll då kan jag se hur du tycker detta är god konfektionsbevakning.
#28 Reklamaremedhalsdukinomhus säger
2015-12-15 18:37 - Anmäl

Till alla er sossar som fått salt mellan skinkorna i kväll: Vad är det med inlägg som hänvisar till bra produkter/butiker som skadat er så kraftigt? Tar ni på er foliehatten varje dag på väg mot jobbet? Eller saknar ni bara förmåga att själva reflektera över information?

Det är kläder vi snackar om, inte er pensionsförsäkring eller cancermedicin. Slappna av för bövelen. Vad är det värsta som kan hända, att ni råkar köpa ett par jävligt bra skor? Eller en förbannat dyr och bra väska som dessutom ser bra ut? Feministiskt initiativ har säkert någon demonstration i närheten där ni kan få utlopp för alla era antikapitalistiska aggressioner.

Skribenten, sluta ta åt dig av alla efterblivna påhopp från folk som denna afton inte förstår bättre.
#29 eddie säger
2015-12-15 18:49 - Anmäl

Oavsett om det finns någon form av smygreklam på Manolo eller inte, måste Manolo på något sätt få inkomster som de kan använda för att utveckla och driva denna förträffliga site. Olof och Andreas gör ett mycket bra jobb med bevakning av klädmärken av hög rang.

Båda dessa herrar ska ha en stor eloge för det jobb de lägger ner på Manolo. Årets julkalender är riktigt bra, och det är roligt att se de olika luckorna man vill vinna.

Det som är tråkigt att se är alla som gnäller på saker och ting i kommentarsfältet. Om ni inte gillar det som skrivs här, gör något annat och sluta förpesta denna trevliga sida.
#30 John säger
2015-12-15 18:55 - Anmäl

Reklamen för kläder har alltid riktats mot vänstervridna socialister som inte bemödar välja klädstil själva utan väljer vad som marknadsförs mot dem, högeruppfödda människor har lärt hur man klär sig ordentligt av sina närmsta släktingar. Så tacka reklamen för att detta land inte är sämre klätt än vad det faktiskt är med tanke på hur vänstervridet mycket av Sverige är.
#31 Andreas Weinås säger
2015-12-15 18:58 - Anmäl

#24 - jag förstår hur du menar och respekterar att man som läsare efterfrågar vår ärliga uppfattning. Att Olof inte skall skriva om Linnegatan har vi redan infört. Samtidigt vore det ett problem att exkludera Linnegatan helt då det faktiskt rör sig om ett företag vars relevans för Manolo snarare bygger på att man är en av Sveriges bästa butiker snarare än min relation till personerna i företaget.

Jag skulle ha svårt att sluta skriva om något jsg tycker förtjänar uppmärksamhet för att jag skulle lära känna personerna bakom. Som Olof skrev så är herrmode i Sverige så pass litet att det skulle vara mer eller mindre omöjligt att utesluta alla man bygger en relation med i jobbet. Min ambition kommer alltid vara att skriva om saker jag inspireras av och kan stå bakom. Lika mycket som jag förstår att man efterfrågar objektivitet som läsare hoppas jag man förstår att jag bryr mig mer om Manolo och ämnet vi skriver om för att skava på sanningen.
#32 Byfånen säger
2015-12-15 19:09 - Anmäl

Haha, man måste sannerligen vara en tragisk person om man såhär i juletider väljer att spendera sin tid på att gnälla över stilbloggar.

Fortsätt med ett bra arbete grabbar, och skit i grincharna!
#33 Jonas säger
2015-12-15 20:02 - Anmäl

#26,
Du läser väl bloggen för att delvis få inspiration och hitta snygga kläder? Ser jag ett plagg så förutsätter jag att det finns en direktlänk - så slipper jag själv klicka mig fram.
Blir snarare mer irriterad om det inte finns direktlänk.

Som sagt, förstår inte gnället. Ska ni inte gnälla på varje inlägg som smygreklam? Det står om ett visst märke, finns länkar m.m.

Att uppmärksamma en av Sveriges och Göteborgs nästa butiker på Manolo ser jag som en självklarhet.

Tycker även Andreas tar sig tid och svarar på allt gnäll på ett bra sätt. Stort, Andreas.
#34 Sjdswe säger
2015-12-15 20:03 - Anmäl

Många tråkiga kommentarer. Fundera lite över varför ni besöker denna sajt. För mig handlar det om inspiration. Sedan bryr jag mig inte om skribenterna äger bolag som gynnas, får betalt eller får massa produkter.
#35 Jacob säger
2015-12-15 20:25 - Anmäl

Hej,
Äntligen en diskussion om det problematiska med intressekonflikterna.

Fascinerande vilken noschalans och i praktiken bristande respekt för läsaren som Manolo uppvisar i kommentarsdelen.

Som tidigare berörts: transparans är nyckelordet.

Var kan jag läsa om Manolos policy gällande:
-gratis varuprover
-gratis resa/boende
-rabatt på MTM etc

There is NO free lunches (och väldigt sällan några negativa inlägg och jag vågat gissa - uteblivna inlägg efter bjudresor eller rabatterade inköp.

Har ni (och här kan ni givetvis inte skilja på anställda och konsulter) intressekonflikter så bör ni rimligen redovisa dom.
#36 Patrik säger
2015-12-15 20:25 - Anmäl

Det går knappt att förstå vad den här diskussionen handlar om. Förutom att den liknar en orkan i en en fingerborg förstår jag inte hur begrepp som pressetik tar sig in i på en stilblogg? Det är stora ord för en blogg som lyfter fram kommersiella produkter. Eftersom det är föga troligt att ni skulle lyfta fram någon annans tycke och smak får man anta att den är er egen? I så fall innebär det att bloggen är djupt subjektiv och i den meningen ärlig. Och det är väl meningen att det ska vara så? Lika självklart är det väl att ni sysslar med reklam. Vad skulle det annars vara? Samhällsinformation? Men, det innebär ju inte att ni sysslar med något i smyg eller att ni brister i integritet. Eller att ni får något i utbyte för de artiklar ni skriver. Alltså kan man bara dra slutsatsen att ni ger diverse företag gratisreklam för att ni vill det och tycker om det som dessa företag gör. Jag antar att det är helt ok. Jag tycker i alla fall om att läsa det ni skriver.
#37 DrDre säger
2015-12-15 20:33 - Anmäl

Det var ett jäkla gnäll ovan! Och det från folk som inte betalar ett öre för att läsa material som någon skriver. Rent fånigt!

Om man nu är så oerhört rädd för att behöva utsättas för reklam, så föreslår jag att man slutar använda Facebook, Twitter, Youtube, titta på TV, har skygglappar när man går till jobbet, avstår från att läsa tidningar och mycket annat.

Om man har så svårt att handskas med sådant man läser och själv bilda sig uppfattningar och själv vara kritisk, ja, då är 2000-talet fel tid att leva i. Kina på 70-talet vore kanske bättre?

Skärpning!
#38 Leo säger
2015-12-15 20:47 - Anmäl

Varför får inte butiken Baxer i Eskilstuna samma typ av exponering.? Via webshop tillhandahåller man i stort samma märken, dvs ett begränsat utbud av bl.a. Hernos, Gaiolas och Oscar Jacobsons kollektioner. Linnegatan har möjligen ett hyfsat utbud men är långt ifrån unik i förhållande till övrig shopping som erbjuds över Internet. I övrigt har man fraktkostnader som i många fall överstiger vad flera, bättre, europeiska webshoppar tar ut vid beställning. Butiken känns enligt mig ganska irrelevant vad gäller utbud och personlig prägel.
#39 Kopparstaden säger
2015-12-15 20:52 - Anmäl

Måste läsa inlägget...när jag såg överskriften förstod jag direkt att det skulle bli underhållande läsning och scrollade direkt ner till kommentarerna.

Tack för några goda skratt :-)
#40 Jacob säger
2015-12-15 21:27 - Anmäl

Hej,
Konsumentverket har i dagarna kommit ut med en vägledning på ämnet.

I korthet:

Om du fått kompensation i produkter eller pengar för att skriva om ett företag ska inlägget direkt märkas ut som "sponsrat" eller "reklam".
Om du har så kallade "affiliatelänkar" i ditt inlägg ska inlägget direkt märkas ut med "inlägget innehåller annonslänkar/affiliatelänkar".
Om du fått produkter från ett företag, en goodiebag eller pressutskick bör inlägget märkas med "pressutskick, jag har fått detta" eller liknande."

Är ni lika ordentliga som ni säger så gå gärna ut som förebilder på Konsumentverkets kampanjsida.
#41 Andreas Weinås säger
2015-12-15 21:35 - Anmäl

#35 -Iintressant att du väljer att kalla vår kommunikation i kommentarsfältet för nonchalans när vi hade kunnat välja att inte svara alls på de frågor som uppstått.

Vad är det du anser ger dig som läsare av Manolo rätt till att ställa de krav du gör på en publikation du inte ens betalar för att läsa? Vad får dig att tro att Manolo sysslar med grävande journalistik. Vi skriver om herrmode och försöker inspirera samt ge vår ärliga syn på det området och varken hylla eller kritisera saker som ses som subjektiva i våra recensioner eller texter.

Jag kan ändå svara på hur det ser ut för oss angående det du frågar om.

Vi garanterar ingen redaktionell uppmärksamhet mot varuprover och kontaktar inte företag för att få sådana heller.

Vi betalar våra resor och vårt boende själva. Har vi blivit inbjudna till en fabrik garanterar vi inget redaktionellt jobb på det och framför allt inte hur ett sådant jobb isåfall skulle framställas.

Angående MTM så har det varierat. Det har hänt att vi betalat fullt pris och det har hänt att vi fått rabatt men vi garanterar ingen en positiv recension oavsett. Om man kunnat köpa kläder likt dessa på företag hade vi kunnat avsätta budget till detta men då det inte går betalar vi med våra privata skattade pengar. Jag vill hoppas och tro att både jag och Olof är kompetenta nog att utvärdera produkten eller tjänstens egenskaper på ett objektivt sett och vi tackar nej till förslag om vi inte tycker det känns seriöst. Vi har aldrig fått betalt för att recensera något och om det någon gång skall bli aktuellt med Native/Advertorials kommer dessa vara tydligt annonsmärkta.

Sist men inte minst så finns det ingen intressekonflikt för mig att skriva om exempelvis Linnegatan 2 precis som det inte finns för mig att skriva om Italigente. Däremot kommer inte våra frilansskribenten Olof eller Jesper att skriva om något de själva är på något sätt involverade i.
#42 Andreas Weinås säger
2015-12-15 21:45 - Anmäl

#38 - Alla butiker kommer självklart inte få samma uppmärksamhet. Jag kommer ursprungligen från Göteborg men bor i Sthlm vilket gör att jag har bättre kännedom om butiker i dessa städer i allmänhet.

Finns dock inget som säger att inte Baxer kommer figurera på Manolo. Om du vilket jag misstänker är involverad i butiken får du mer än gärna höra av dig angående nyheter och liknande då det är svårt att hålla koll på utvecklingen hos alla butiker.
Baxer hade jag gärna haft med i Butikskollen men jsg har inte haft möjlighet att besöka Eskilstuna sen mina dagsr som handbollsspelare.

All heder till Baxer men det tar väl inte bort det faktum att Linnegatan har ett väldigt imponerande utbud av produkter.
#43 Carl säger
2015-12-15 22:04 - Anmäl

Sluta gnälla! Det handlar inte om världspolitik, det är "bara" en jävligt bra blogg. Skärp er!
#44 Thomas säger
2015-12-15 22:04 - Anmäl

Jag har inte någon som helst erfarenhet från Baxer så jag kan inte jämföra med Linnégatan 2. Oavsett så är det inte webshopen som gör Linnégatan relevant utan framförallt servicen och kunnigheten i butiken. Att Manolo skriver om tips från en av de 2-3 bästa butikerna i Sveriges näst största stad ser jag som en självklarhet. Det hade varit mer anmärkningsvärt om de inte gjorde det.
#45 Anders säger
2015-12-15 22:18 - Anmäl

Varsågod Manolo, här är goda riktlinjer:

publikationer.konsumentverket.se/sv/publikationer/regler/ovrigt/vagledning-om-marknadsforing.html
#46 Victor säger
2015-12-15 22:27 - Anmäl

Jag är väldigt glad för de olika tipsen och produkterna vi får läsa om här på Manolo. Jämfört med alla andra "bloggar" samt modemagasin som jag själv har läst har jag aldrig kännt mig mer säker på att denna sidan skrivs med en enorm hög integritet, samt med en passion till hantverk och framförallt känns denna sidan väldigt äkta. Det är viktigast för mig och jag är övertygad om att varken Olof eller Andreas inte skulle sätta sina namn på något de inte står för eller tycker själva är riktigt bra.

Tack för bra läsning vecka ut och vecka in!
#47 Andreas Weinås säger
2015-12-15 22:33 - Anmäl

#45 - Tack för upplysningen. Vi följer dessa riktlinjer precis som de övriga titlarna på Egmont Publishing. Som jag skrev i mitt tidigare erbjuder vi inte redaktionellt material mot ersättning och skulle det bli aktuellt med native/advertorials så kommer de självklart annonsmärkas.
#48 Pellefant säger
2015-12-15 22:42 - Anmäl

Alltså, ni får det att låta som om det här vore en site för privatekonomisk rådgivning, tung granskande journalistisk eller någonting annat sjukt seriöst. Den här siten handlar faktiskt om någonting så trivialt som kläder, så chilla av lite grann. Det är inte världens allvarligaste grej.
#49 Johan säger
2015-12-15 22:43 - Anmäl

Om inte inläggen passar eller om man är rädd att bli pålurad nåt plagg som inte är "objektivt" bra är det väl bara att låta bli att läsa bloggen?
#50 Zeb säger
2015-12-15 22:57 - Anmäl

Att få möjligheten att vinna gratis kläder från samma butik (eller någon annan butik för den delen) från Manolos julkalender, ja då är det minsann ingen jäkel som protesterar och kallar det för reklam eller produktplacering. Förutom gnället att det är så jobbigt och onödigt att lika Manolo på Facebook.

Andreas, du gör ett fantastiskt jobb! Fortsätt med det och håll fanan högt precis som du alltid gör.
#51 LT säger
2015-12-15 23:23 - Anmäl

#Andreas Weinås
Det är tydligt att du känner dig träffad av kritiken, vilket är förståeligt och ett tecken på passion och även stolthet för ditt arbete du utför.
Det är dock inte så vanligt att en redaktör går i polemik med läsare på det direkta sätt som du gör.
Att skriva i affekt är sällan bra och jag vill ge dig rådet att låta känslorna svalna lite innan du svarar. Det rör upp lite för mycket damm vilket kan skada såväl stämningen på bloggen som dina läsares syn på dig som person genom ditt sätt att föra direkta samtal. Det senare kan följa med dig längre än du kanske önskar.
Försök att vända andra sidan till och låta det bero.
Vänligen
#52 Erik säger
2015-12-15 23:27 - Anmäl

Fånig debatt i min mening, Andreas du gör ett fantastiskt jobb, Fortsätt!
#53 Jocke säger
2015-12-15 23:47 - Anmäl

Snacka om storm i sandlådan, tycker #50 sammanfattade det hela ganska klockrent. Luktar avundsjuka och dubbelmoral i kommentarsfältet :)
#54 Andreas Weinås säger
2015-12-15 23:52 - Anmäl

#51 - uppskattar ditt råd och det kan nog precis som du säger vara en bra idé att ibland vänta med svar.

Att jag för talan för Manolo i kommentarsfältet beror I detta fallet på att jag står som avsändare för artikeln. Det var flera faktafel i de inledande kommentarerna vilket jag gjorde att jag fann det rimligt att svara på kritiken för att klargöra hur det ligger till från vår sida. Till skillnad från vad #35 tycker så anser jag det vore mer nonchalant att ignorera dessa åsikter och konspirationsteorier än att möta dem, förhoppningsvis så sakligt och konstruktivt som möjligt.

Manolo betyder precis som du skriver mycket för mig då det är mitt heltidsjobb men även största intresse. Att man ifrågasätter min smak eller stil är helt okej, det är subjektivt och man är ganska van vid detta laget. Att man däremot ifrågasätter min agenda eller objektivitet blir såklart oerhört tråkigt när man lägger långt över 40 timmar i veckan på att försöka ge läsare en så bra läsning som möjligt utan att behöva betala för den.

Alternativet kan bli att inte svarar alls på frågor som ställs i kommentarsfältet vilket jag tror leder till en sämre kommunikation med läsarna.
#55 Tony Johansson säger
2015-12-16 00:31 - Anmäl

En av anledningarna till att jag läser Manolos artiklar är faktiskt att kommentarsfältet är intressant. Många gånger är det bra inlägg och man lär sig mycket därifrån. Man får också många goda skratt men dagens kommentarsfält tar priset. Vilket drag!

Bra artikel som vanligt från Manolos skribenter.
#56 Svante säger
2015-12-16 00:32 - Anmäl

Att påstå att redaktören visar på bristande respekt för läsaren är i mina ögon långt ifrån sanningen om man följt sidans utveckling. Det handlar snarare om bristande respekt för Manolos redaktör och artikelförfattare från flertalet läsare. Herr Weinås tar sig trots detta tid till att svara på dessa påhopp, i realtid. Även detta finns det synpunkter på. Jag anser att detta är ett väldigt modernt sätt att kommunicera med sina läsare.

Är påhopp att jämställa med kritik? Nej! Är fashion att jämställa med klassiskt herrmode? Nej! Ska vi bättra på vår attityd i kommentarerna? Ja!
#57 Tysken säger
2015-12-16 02:51 - Anmäl

Vilket gnäll. Som värsta sandlådan här. Manolo gör ju ett väldigt bra jobb, ska inte behöva debattera och försvara sig för folk som inte har hyffs. Ta det lite lugnt, det är jul. Gillar ni inte kläderna så besök inte sidan. Har gnällbältet flyttat till Stockholm?
#58 R. säger
2015-12-16 07:12 - Anmäl

Linnegatan 2 är en fanatiskt bra butik, att inte skriva om den vore därmed löjligt då vi faktiskt i sverige dels inte har särskilt många intressanta butiker med bra utbud vilket jag tror många av oss kan känna igen oss i och då butiker i fysisk form får det svårare och svårare att överleva vilket innebär att det blir svårare och svårare att köpa bra produkter i fysisk butik där du kan klämma och känna på sakerna innan köp men även få råd osv.
Att därmed inte lyfta fram dessa butiker som gör ett bra jobb så som linnegatan 2 i detta fallet men också Gabucci, rose & born osv vore därmed mycket trist då resultatet blir att de som inte är super insatta i vilka butiker som har bra utbud med kunnig personal inte hittar dit och därmed hellre väljer att gå till de större internethandlarna och jag kan säga det själv att jag vill kunna fortsätta gå till butiker som Linnegatan just för att jag kan få råd kring passform, vilka korrigeringar som måste göras på de mer skräddade plaggen osv.
Sen skall man ju inte glömma det att det är i denna typ av butiker intressen föds då det mer skräddade uppklädda modet inte är något man vågar ge sig in på hur som helst via webbutiker just för att man framförallt i början behöver råd från kunnig personal och där vågar jag utan tvekan säga att Linnegatan ligger i toppen.
#59 G. Karlsson säger
2015-12-16 07:14 - Anmäl

Grattis Linnégatan till en av de mest debatterade artiklarna någonsin!

Såhär gör vi; stäng kommentarsfältet och börja ta betalt månadsvis så vi slipper alla paragrafryttare och jag-har-minsann-pluggat-företagsjuridik-så-jag-måste-ventilera-det-som-står-i-min-läroboks clowner!

Manolo levererar som vanligt.
#60 Patrik säger
2015-12-16 07:35 - Anmäl

#59 nej, nej, stäng för allt i världen inte kommentarsfältet, det är oerhört underhållande. Och kudos till Andreas som deltar i diskussionen.
#61 Jazzy Jens säger
2015-12-16 09:04 - Anmäl

Linnégatan 2 är en fantastisk butik och att inte skriva om dem vore nästan tjänstefel, oavsett vilken relation skribenterna har eller inte har till dess ägare.

Liksom majoriteten här, tycker jag att både Olof och Andreas gör ett kanonjobb!
#62 Ingvar säger
2015-12-16 09:28 - Anmäl

Varför inte bara nämna i texten att Olof har intresse i butiken? Nu kändes det som att du försökte "mörka"..

PS: Roligaste med hela diskussionen är Andreas reaktion
#63 Ernesto säger
2015-12-16 09:29 - Anmäl

Måste bara kort säga (utan att vara kissnödigt vältalig och försöka påskina hur beläst jag är), all heder till Manolo, och till dig Andreas i synnerhet, för en fantastisk blogg som alltid ger mig njutning, skolning och inspiration i min vardag. Framförallt heder till att du orkar bemöta alla rättshaverister som uppenbarligen har en för perfekt vardag för att detta skall vara så upprörande och röra upp denna känslostorm.

Andreas (och ni andra), keep up te good workk.
#64 Johan säger
2015-12-16 10:11 - Anmäl

#62 "mörka", vad kör du för modell av foliehatt? Sombrero, plommonstop eller bara en hätta?
#65 Ingvar säger
2015-12-16 10:20 - Anmäl

#Johan - Ja, om man utelämnar information som (sett till reaktionerna) borde ha stått med så "mörkar" man, eller?

Jag använde "" för att illustrera att det självfallet inte rör sig om en mökrning i klass med watergate but still..
#66 Johan säger
2015-12-16 11:00 - Anmäl

Nej om man mörkar så försöker man dölja något, vilket är rätt uppenbart att det inte är fallet här. (såvida man inte bär foliehatt till vardags, vilket jag avråder från med tanke på hur fult det är)
#67 EIB säger
2015-12-16 11:20 - Anmäl

Jag uppskattar blandningen av artiklar på Manolo. De något mer djuplodande och sedan dessa butikskoller. Hittar ofta saker som jag inte haft en aning om fanns tillgängligt på ett enkelt sätt. Ett par positiva ord kan vara på sin plats bland alla extrema gnällspikar.
#68 Robert P säger
2015-12-16 11:55 - Anmäl

Tyckte jackan från Aspesi va fin :)
#69 Ludwig säger
2015-12-16 12:05 - Anmäl

Varför grotta in sig i att det skulle vara reklam? Se det som inspiration istället. Det går fan inte att göra någonting 2015 utan att folk blir så otroligt provocerade. Det är sorgligt.
#70 Patrik säger
2015-12-16 12:30 - Anmäl

Alltså nivån på kommentarerna är...

"Vi på Manolo gillar.."

"Jaha! Vad hände med oberoende journalistik? Usch!"
"Reklam!"
"Vad får ni betalt för detta inlägget då?!"

Alltså tagga ner lite.. Det är inte kärnfysik Manolo skriver om eller supergrävande journalistik. No offense till team Manolo. Jag tycker att innehållet är bra och sidan har verkligen växt under Andreas styre. Att han ens orkar sitta och svara på kommentarer från alla foliehattsbärande konspirationsteoretiker. Mon dieu...

Kan Manolo inte lägga till en textrad vid "Lämna kommentar" som läser "Kissnödiga tangetbordskrigare undanbedes".
#71 Avgå alla säger
2015-12-16 12:40 - Anmäl

I synnerhet du no #35! Du vet om att det är valfritt om man vill gå in på Manolo och läsa innehållet? Vad de har för policy gällande rabatter och liknande ska du väl skita fullständigt i. Själv bejakar jag valfrihet, och hoppas du gör detsamma. Och väljer att cirkulera till annan webplats så man slipper läsa dina ointressanta kommentarer.
#72 Fredrik säger
2015-12-16 13:19 - Anmäl

Det här är tudelat för mig om jag skall vara ärlig. Det är i sak inte en speciellt konstig artikel så L2 är en av Sveriges ledande aktörer (en av många skall sägas) inom sitt område.

Det svåra i det här enligt mig balansgången i dialogen, å ena sidan lägger AW fram argument som låter att det är frivilligt att läsa på Manolo och de som inte gillar arbetet kan surfa vidare (vilket han såklart har rätt i, iallfall i sak) Det vi skall komma ihåg här är att Manolo inte längre är ngt hobbyprojekt. Det ägs utan en av Sveriges största mediakoncerner Egmont, och det gör frågan om pressetik högst aktuell, detta oavsett vilket ämne som behandlas. I ena resonemanget så vill man få det att låta som ett hobbyprojekt och i nästa så har man med Egmont i ryggen satt riktlinjer för hur ex tävlingar skall utformas för att få fler läsare (ex Gilla FB debatten)

Jag uppskattar verkligen allt arbete redaktionen lägger ner och detta görs med stort engagemang och i de flesta fall med felfri proffessionalism. Denna lilla storm kan dock inte ha varit så oväntad för er? Om den mot förmodan var det så har ni nog underskattat ert egna arbete och även läsarna.

Jag hoppas att denna dialog är på agendan hos er, för i vissa fall så låter resonemanget relativt respektlöst mot era läsare, läsare som ni faktiskt är beroende av. Så lyfr frågan, klargör för läsarna att det är viktigt och följ det framåt.

Över 70kommentarer talar sitt tydliga språk, detta engagerar era läsare, och det om ngt borde ju vara viktigt för er.


Fortsätt det goda arbetet, men addera en stunds eftertänksamhet.

Gnäll/skäll/beröm är bara tecken på engagemang.
#73 Andreas Weinås säger
2015-12-16 14:43 - Anmäl

#72 - Tack för din kommentar och roligt att du uppskattar det jobb vi gör med Manolo.

Nu känner inte jag igen att jag skulle skrivit "de som inte gillar arbetet kan surfa vidare" eller kallat Manolo för ett "hobbyprojekt". Tvärtom har jag vid flera tillfällen klargjort hur min tjänst som heltidsanställd redaktör för sajten ser ut och att Manolo ingår i Egmont Publishing där jag är anställd. Om jag uppfattats som respektlös mot våra läsare får jag be om ursäkt för det har inte varit min avsikt och jag skall försöka vara tydligare om det inte kommit fram.

Vad jag däremot sagt är att det blir märkligt när man som läsare kräver samma form av Public Service man normalt sätt betalar för, från en gratis publikation. Då pratar jag inte om marknadsföringslagen som självklart skall följas inte bara av Egmonts sajter utan även av hobbybloggare utanför mediekoncerner. Jag pratar om att det skulle vara pressetiskt fel av mig som redaktör att skriva om relevanta företag för att jag känner personer som arbetar där.

Vi är trots allt en sajt med fokus på att inspirera, utbilda och rapportera inom området kvalitativt herrmode och inte en grävande journalistisk tidskrift. Vi försöker inte lura någon läsare att köpa något man inte vill ha och är man osäker på vår objektivitet finns alltid möjligheten att skaffa sig en egen uppfattning om produkten eller ämnet.

Angående kraven på att gilla oss på Facebook för att vara med i årets julkalender har jag vid flera tillfällen klargjort att dessa INTE kommer uppifrån utan är ett initiativ från min sida som redaktör. Detta för att det idag är ett av de viktigaste och mest effektiva sätt att sprida sitt material till potentiella nya läsare. Att Manolo har mål att växa är för mig självklart då det också genererar större budget och bättre möjligheter till kvalitativt innehåll.

Vi kommer självklart ta till oss dessa reaktioner från er läsare och våra frilansare kommer precis som i nuläget inte skriva om områden de själva har intressen i. Jag vidhåller dock att Manolo måste kunna bevaka relevanta butiker och varumärken även om vi känner personer som arbetar för dem. Det skall självklart göras på ett ärligt sätt vilket är vår ambition även i nuläget.

Sist men inte minst så är kritik alltid viktigt men är man verkligt engagerad bidrar en konstruktiv sådan (likt din kommentar och flera andras) till betydligt mer än att komma med ogrundade påståenden och anklagelser om dolda agendor eller att insinuera att vi skulle skava på sanningen.
#74 Simon Cronton säger
2015-12-16 15:10 - Anmäl

permanentstyle.co.uk/2015/12/are-you-for-sale.html

Here is a perhaps suiting opinion regarding the matter.
#75 Richispice säger
2015-12-16 15:42 - Anmäl

Haters will allways hate.

Jag förstår inte problemet i ärlighetens namn. Vill ni kritiker att Manolo skall skriva om MQ eller Carlings istället? Skärp er, de skriver om de bästa butikerna för vår skull, läsarna.
#76 Måns säger
2015-12-16 15:59 - Anmäl

Egmont Publishing som äger denna blogg säljer inte kläder. Därmed är objektiviteten avgjord. De erbjuder en jätteintressant gratisblogg om kläder där Weinås gör ett bra jobb. Kul! Om det däremot smyger sig in kompistjänster från redaktören blir det problem. Men om nu red är kompis med väldigt många i klädbranschen, vilken han verkar vara, får vi helt enkelt lita på hans journalistiska integritet. Hittills har jag inte märkt några korruptionstendenser. I denna artikel kanske det var nära eftersom många känner till att bäste vänner Olof har (hade?) ekonomiska intressen i butiken. Men allt detta skedde ju inför öppen ridå. Inte minst red.s svar i kommentatorsfältet visar detta. Mitt förtroende för Manolo är obrutet och jag ser fram emot nästa butiksrecension. Kanske är det dags, som någon skrev ovan, att besöka den sk landsorten? Herrbutiken Baxer i Eskilstuna är inte så tokig.
#77 Victor säger
2015-12-16 16:30 - Anmäl

#76 och även andra läsare.

Som jag uppfattat under tidigare kommentarer genom åren från Manolo finns en avgörande anledning till att butiks resentioner inte kan göras i alla/mindre städer då budjet och tid inte finns för det. Jag tänker då att om vi alla lägger vårat strå till stacken som läsare och tex följer eller gillar Manolo på Facebook kanske vi i framtiden kan skicka redaktörerna runt alla intressanta butiker i Sverige och i välden. Allt för att vår läsning ska bli intressantare och mer varierad trots att fokus fortfarande stannar på kvalité och skräddatmode.

Så jag uppmanar till mer gillade och delande av Manolos sida på Facebook.
Att vi på köpet får chans att vinna kanon priser av bra tillverkare är bra en härlig bonus.
#78 Ärligheten själv säger
2015-12-16 17:04 - Anmäl

MEN NU TILL DEN CENTRALA FRÅGAN; PUDELNS KÄRNA; JA SJÄLVA TILLVARONS MEST ULTIMATA PROBLEM

Måste man like-a Manolo på Facebook för att delta i bajsfesten ovan?
#79 Paul W H säger
2015-12-16 19:17 - Anmäl

För övrigt kan det inte vara helt lätt att variera butiksbevakningen i Sverige. Hur många herrekiperingar skulle platsa här, handen på hjärtat? Butiker som inte bara har svarta kostymer från OJ och Sir eller kläder med jätteloggor och fabriksslitna trendbyxor. Talar vi om ett dussin kanske? Max? Kan ju lätt kännas som en rundgång i kompisgänget med de förutsättningarna.
#80 Grävande journalist säger
2015-12-16 22:33 - Anmäl

Inspirerad av den senaste tidens krav på journalistisk kvalitet har jag grävt runt lite i syfte att avtäcka den dolda och gömda Sanningen. Här är vad jag har hittat:

- Andreas Weinås är i själva verket en utomjording sänd hit för att studera bloggläsares beteende. Han är också avlönad av Egmont för att personifiera idioter i kommentarsfältet i syfte att piska upp debatt och öka läsekretsen.

- Olof Nithenius kallas också Olof Palme och är i själva verket inte död, han har bara bytt yrke.

- Jesper Ingevaldsson är i själva verket "Shoeman", han har bara bytt blogg. Och stil. Och stad.

- Linnégatan 2 är en front för ISIS och säljer, förutom field jackets från Aspesi, även landminor och riktigt vassa fällknivar.

- Egmont ägs av Illuminati och har som syfte att gå med vinst.
#81 Jacob säger
2015-12-17 02:45 - Anmäl

#75 tror det är Brothers som ligger närmast till hands för Egmond. Hymlar inte direkt om det samarbetet.

#71 Manolo är inte en skoltidning utan ett av Sveriges mer inflytelserika redaktioner inom segmentet ocg ägs även av samma förlag som bl.a. ger ut King.

Noterar att Simon redan varit inne och promotat dagens inlägg på Permanent Style om hans nya hatt gjord av alufolie...
#82 Andreas Weinås säger
2015-12-17 09:06 - Anmäl

#81 - Skall du kritisera så bör du först och främst ha koll på fakta. Det finns inget samarbete mellan Brothers och Egmont. Senast något samarbete fanns var mellan KING och Brothers för flera år sedan och dessa plagg har aldrig ens nämnts av oss på Manolo.

Vi på Manolo gör titt som tätt samarbeten med olika tillverkare så som kavaj från Cavaliere, skor med Skoaktiebolaget och senast byxa från Ströms. Dessa samarbeten har vi varit väldigt tydliga med och transparensen där kan knappast ifrågasättas.

Tror ingen har påstått att Manolo är en skoltidning men den stora frågan är inte vem som äger den utan vad som ger dig rätten att ställa de krav på oss utan att betala en krona för att läsa Manolo. Vi följer de regler som gäller alla bloggare men att ställa krav på att en sajt med gratis läsning om herrmode och stil skall bedriva en grävande journalistik är orimligt.
#83 Jacob säger
2015-12-17 10:20 - Anmäl

#82 Ok då förstår jag det som står på brothers-punkt- se/selected_by_king är ett passerat kapitel.

Tycker som sagt var att Manolo framstår som en initierad, seriös och ambitiös avsändare. Det är just därför det känns viktigt att ni är transparanta med de potentiella intressekonflikter som kan finnas och förslagsvis även den policy som koncernen/respective redaktion tillämpar.

Förstår ärligt talar inte kopplingen till grävande journalistic i sammanhanget.

Gällande ert val av affärsmodell (att ta betalt eller inte av era läsare). Förstår jag inte hur det skulle påverka våra förväntningar på dessa frågor. Bara för att DN-punkt-SE inför en betalmur så förändras inte rimligen allmänhetens och särskilt inte de branschetiska eller lagstiftarens krav genom marknadsföringslagen.

Du behöver inte besvara detta inlägg i sig. Reflektere hellre över Simons beskrivning i allmänhet och hur ni på Manolo jobbar med hantera den problematik som beskrivs. Detta så alla vi trogna läsare kan fortsätta läsa ert utmärka arbete (och utan att behöva ens uppleva att ni ev. inte är helt ärliga med era agendor).

Keep up the good work.

Flera raljanta kommentatorer menar att läsaren är ju är fri att läsa vilka media den önskar och det därmed inte finns något problem.

Resume 2008:
"Fredrik Jenfjord, marknadsdirektör på Egmont Tidskrifter, säger i ett pressmeddelande att köpet [av Manolo] innebär att förlaget nu får en dominerande ställning inom området mode för män på webben."
#84 Andreas Weinås säger
2015-12-17 10:51 - Anmäl

#83 - Kings samarbete med Brothers byggde precis som Manolos samarbeten på att man designar en produkt tillsammans och det glasklart att det i dessa fall rör sig just om ett samarbete.

Självklart vill vi framstå som seriösa och ambitiösa vilket jag tycker vi är baserat på antalet artiklar samt det innehåll som varje vecka presenteras utan kostnad för läsaren.

Det har som jag skriver inget med marknadsföringslagen som vi redan följer.

Baserat på artikeln Simon skrev så har vi samma policy.
Vi får intäkter av våra annonsörer som syns på sajten och tar inte heller betalt för redaktionellt utrymme. Vi garanterar inte något sådant utrymme mot gratisprodukter och vi garanterar inte en positiv recension oavsett om vi betalat fullpris eller fått rabatt.

Vi försöker alltid vara ärliga i det vi skriver och om man som läsare tvivlar på det är det såklart tråkigt men man har alltid möjligheten att skapa sig en egen uppfattning om produkten eller tjänsten. Det finns ju gott om exempel på skrädderi och produkter där uppfattningen av resultatet kan variera så vårt ord skall självklart inte ses som sanning. Därför försöker vi undvika de mest subjektiv aspekterna (och isåfall ange dem som högst personliga) och fokusera på objektiva saker som hur en husstil ser ut, vart och hur den produceras och vad man får för konstruktion etc.

Vi vill självklart att man skall känna tilltro till oss och skulle inte riskera den tilltron genom att hylla något vi inte var nöjda med.

Tack för din kommentar
#85 Daniel säger
2015-12-17 16:23 - Anmäl

oj oj oj oj oj vad folk gnäller.

Tack för trevligt inlägg som vanligt. Med tanke på att de flesta bor i de största städerna är det ju mer informativt att läsa om butiker som ligger i dessa. För mig som bor i Göteborg är det antagligen billigare att åka till London än till Eskilstuna men klart att det är intressant att lyfta fram "stjärnor" som ev ligger i mindre städer och de som har nätbutik.
#86 Matte säger
2015-12-18 11:39 - Anmäl

Ja Baxer är en utmärkt butik med otrolig personal tänker främst på Fredrik där men även Reijo. De har en webkiosk också. Tycker man ska stödja våra inhemska butiker så gott vi kan
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

Fox trousers (And everything else from...

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Myrqvist öppnar butik i...

Läs mer

Hodinkee

Inside The Manufacture: Tools Of The...

Läs mer

The Armoury Lightbox

Our colleague Rick wearing bespoke...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Skoaktiebolaget presents - Johnstons of...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen