Manolo logotype

God Jul önskar Ströms Man & Woman

Så var det äntligen dags för Manolos årliga Julkalender. Varje dag fram till julafton kommer vi lotta ut en produkt som ni läsare kan vinna. Först ut är den perfekta flanellbyxan som vi tagit fram tillsammans med Ströms Man & Woman i Stockholm och ni kunnat läsa om här på Manolo under hösten.

Byxorna från Ströms Man & Woman har ett värde av 1 999 kr och det enda du behöver göra för att vara med och tävla om dem är att svara på formuläret nedan samt GILLA Manolo på Facebook.

Tävlingen är nu avslutad och vinnaren kommer meddelas inom kort. 

 

Dela på Facebook Dela på Twitter

#1 Niclas säger
2015-12-01 12:06 - Anmäl

Hej redaktionen!

Får man inte delta i julkalendern om man står utanför de sociala mediernas sfär. Jag skulle hemskt gärna delta, men har ingen facebook och det blir därför svårt att "gilla".
#2 motsols säger
2015-12-01 12:36 - Anmäl

#1 dito!
Men jag gillar er ändå:)
#3 Marton säger
2015-12-01 13:01 - Anmäl

Hej!

Håller med #1 o #2

Vi som gillar manolo är nödvändigtvis inte särskilt intresserade av att vara medlemmar av facebook.
#4 andreas säger
2015-12-01 13:03 - Anmäl

Synd, då kan ni ej vara med.

Ingen rättighet att få vara med på allt ni känner er värda av, men det kanske funkar att klaga?
#5 Magnus säger
2015-12-01 14:07 - Anmäl

Måste säga att jag anser att det är en viss skillnad på att ha en åsikt och uttrycka den jämfört med att klaga. Tycker nog inte att någon har klagat utan bara tyckt att det varit synd att man inte fått varit med. Det här är en mycket trevlig sida trots att jag inte heller har sociala medier men den blev just lite mindre trevlig.
#6 k säger
2015-12-01 14:41 - Anmäl

instämmer med 1 och 2.

fb är borta sedan 2013...
#7 oscar säger
2015-12-01 14:43 - Anmäl

Hur gagnar Facebook-kravet tävlingen i fråga? Jag förstår att Manolo kan finna det fördelaktigt att få fler likes på Facebook. Tidigare år har inte detta varit ett krav på för att deltaga i julkalendern, så vad har ändrats?

Jag överlåter gärna mina personuppgifter till Manolo för att deltaga i tävlingen, men jag kan inte göra detsamma till Facebook tyvärr.
#8 Didrik säger
2015-12-01 14:56 - Anmäl

Jag antog att vi Manolo-läsare avlönade Manolo-redaktionen väl nog att kunna genomföra tävlingar såsom denna genom att frivilligt ta del av hemsidans reklam, men nu nu skall vi betala extra utöver det genom en tävlingsavgift administrerad av Facebook?
#9 Pellefant säger
2015-12-01 15:09 - Anmäl

Hej kommentarsfältet. En variabel genom vilka hemsidor utvärderas av sina ägare är spridning på sociala medier. Därav sannolikt kravet på att ni ska like:a på FB. Ni kan tycka att detta är orimligt, men sådan är verkligheten.
#10 oscar säger
2015-12-01 15:20 - Anmäl

Jag får lov att hålla med Pellefant, verkligheten är orimlig.
#11 Andreas Weinås säger
2015-12-01 15:46 - Anmäl

Hej och tack för era frågor angående varför det är ett krav att gilla oss på Facebook för att vara med i årets julkalender. Jag skall försöka att klargöra hur det ligger till efter bästa förmåga.

Först och främst vill vi klargöra ett par grundläggande förutsättningar för Manolos Julkalender.
Vi tar ingenting betalt av företagen för detta utrymme utan uppmuntrar istället till att man bidrar med en så attraktiv och exklusiv produkt som möjligt i luckan. Detta är självklart för att få så stort intresse som möjligt men framför allt för er läsares skull.

Vi får ingen ekonomisk ersättning från Facebook på att ni gillar oss där men däremot är sociala medier en allt viktigare kanal för att nå ut till nya potentiella läsare. Ju fler som gillar (och därmed följer oss) på Facebook, ju fler nya läsare exponeras vi för.

Vi har självklart all respekt för om man inte vill vara en del av sociala medier men i detta fallet är det en förutsättning för att vara med i tävlingen. Vi hade inte haft med det om det inte var en viktig del för att nå ut till nya läsare. Känner man att uppoffringen är för stor får man tyvärr avstå just julkalender.

Att man skulle ha avlönat oss genom att frivilligt ta del av reklam på sidan håller jag inte med om över huvudtaget då sajtens gratis innehåll Är tillgängligt oavsett om man har ad-blockers eller ej. Det är fortfarande en gratis läsning, gratis tävling och gratis att ha ett Facebook-konto så någon tävlingsavgift administrerad av Facebook har jag svårt att hålla med om att det är.

Jag hoppas ni kan respektera vårt beslut och syn på detta.

Med vänlig hälsning,
Andreas Weinås
Redaktör
Manolo.se
#12 motsols säger
2015-12-01 16:04 - Anmäl

Kan man gilla via någon annans sida för att kringgå problematiken?:)
#13 M säger
2015-12-01 16:49 - Anmäl

Att ha Facebook (!) är alltså ett krav för att kunna vara med i tävlingen i år? God natt.
#14 oscar säger
2015-12-01 16:50 - Anmäl

Käre Weinås

Du kan inte ta till ordet gratis endast av anledningen att läsarna inte betalar något i monetära medel. Att göra något gratis innebär att man inte förväntar sig någon ersättning på något vis. Därmed borde du förstå att en like på Facebook faktiskt är en form av betalning. Att inneha ett Facebook-konto är inte heller det gratis eftersom detta kräver att man säljer sina personuppgifter till Facebook för att komma in i deras gemenskap.

Vi som läsare i dagens samhälle är väl medvetna om att vi genererar stor monetär vinst till er som innehållsskapare i och med att vi är den målgrupp som de företag som köper annonsplatser av er vill nå. Ju fler läsare desto större pengaintänkter kan Manolo givetvis räkna med, det är förståeligt att ni vill nå fler läsare och därmed större exponering vilket resulterar i mer intäkter.

Det är tråkigt att en intressekonflikt mellan läsare och Manolo skall behöva uppstå när Manolo vill agera herde och driva läsaren till Facebook i jakten på större intäkter. Girighet vinner ännu ett slag mot integritet.

Vad jag är nyfiken på är hur kravet uppstod just för detta års julkalender eftersom ingen av era kalendrar fram till år 2014 kostade en Facebook-like. Facebook har funnits sedan år 2004 så varför inför ni detta krav först nu, håller er läsarkrets på att dala?

Slutligen uppskattar att ni inte tar betalt av företag utöver den vara de skänker er, alternativet att ta betalt för att låta ett företag skänka en julkalendervinst skulle kanske kunna uppfattas som aningen ohemult.

Vänligen
#15 Andreas Weinås säger
2015-12-01 18:00 - Anmäl

#14 - Jag håller med dig till fullo att ni läsare är de som möjliggör för oss att få annonsörer och därmed intäkter. Samtidigt misstänker jag att även du förväntar dig att få betalt för ditt arbete och det är ganska magstarkt att kalla det girighet från vår sida för att vi vill ha möjlighet att försörja oss på vår verksamhet. Vi publicerar i nuläget dubbelt så mycket material som förra året och det är en heltidstjänst för min del som redaktör.

Att det blivit aktuellt i år är helt enkelt för att det är en viktigare del än någonsin för att nå ut.
Ser inte heller hur det för oss som har Facebook skulle vara en brist i integritet att använda det som en viktig kanal för att nå ut till potentiella läsare. Om man har läst Manolo ett tag eller träffat mig och Olof personligen tror jag man vet att detta är vårt absolut största intresse. Skulle vi inte ha Manolos integritet i åtanke skulle knappast smala artiklar om måttsömnad, konstruktion och hantverk ha så stor del på sidan.

Jag vidhåller fortfarande att om man finner uppoffringen att gilla oss på Facebook för stor så är man fortfarande välkommen att läsa vårt övriga material. Vi har inte någon skyldighet att lägga ex antal extra timmar på att dra ihop en julkalender vi i rena pengar inte tjänar en krona på heller.

Jsg tycker det är en i ärlighetens namn orimlig kritik från din sida. Jag respekterar att inte alla vill syssla med sociala medier men då borde man också kunna respektera att det är ett av kraven från vår sida för att kunna vinna en byxa till ett värde av 2000kr.
#16 Anton säger
2015-12-01 18:14 - Anmäl

Så de vill ha köpta fake-likes på Facebook? Ströms sjönk verkligen i mina ögon. Manolo med. Tillsammans med kameltån på den senaste skräddarsydda byxan.
#17 Andreas Weinås säger
2015-12-01 18:21 - Anmäl

#16 - Ströms har inget med våra likes på Facebook att göra. Det är vår FB-sida som man gillar och genom att göra det exponeras vårt innehåll mot fler av den personens vänner. Det gör i sin tur att någon av dem som eventuellt inte känner till Manolo får upp ögonen för oss. Det är inte köpta likes och vi hoppas och tror man faktiskt gillar oss om man läser det vi skriver och vill delta i Julkalendern. Om man nu inte gillar oss behöver man självklart inte heller göra det på Facebook men då undrar jag varför man vill vara med i vår julkalender från första början.
#18 JF säger
2015-12-01 19:15 - Anmäl

Har inget emot att ni inte vill va med och tävla på grund av Facebook, större chans för mig att vinna.
Förövrigt så tycker jag Andreas gör ett riktigt bra jobb med manolo. Kudos till dig!
#19 Anton säger
2015-12-01 19:35 - Anmäl

Aha. Läste slarvigt. Trodde det var Ströms sida du behövde gilla. Då tycker jag det är mer ok.
#20 riesenschnauser säger
2015-12-01 19:51 - Anmäl

Jag like-ade Manolo på Facebook för flera år sedan, men har sedermera tagit bort mitt FB-konto. Undrar vad som händer om jag vinner då...?
#21 Luleå säger
2015-12-01 20:08 - Anmäl

Där dog ni!
Stendöda. Jag har gillat sidan men kommer aldrig att ha FB. Jag har rekommenderat er men kommer såklart att sluta göra det. Att inte kalla detta för köpta likes är magstarkt och liknar Putin-retorik.
Adjö!
#22 mm säger
2015-12-01 20:10 - Anmäl

Hej,

Jag har ett FB-konto och skulle kunna logga in där för att Gilla Manolo. Dock är mitt konto ej i mitt eget namn undan använder pseudonym för att vara mer anonym på FB. Gäller fortfarande en sådan Like eller matchar ni namn rakt av? Skulle ni matcha t ex email-adress skulle det antagligen fungera. Skulle uppskatta svar innan jag lägger tid på deltagande i julkalendern. Uppskattar som vanligt initiativet!
#23 Skönt att #21 Luleå slutar följa manolo säger
2015-12-01 20:27 - Anmäl

Herregud... Vad har hänt med kommentarsfältet på manolo? Här har ni chansen att vinna ett par byxor gratis och helt plötsligt är vi inne i en parallell värld där girigheten slåss sida vid sida med det stora kapitalistiska monstret Facebook och nej hjälp om mina uppgifter hamnar där och "där dog manolo" attityder. Avstå från tävlingen då om reglerna inte passar er.

Lättstötta, småsinta, barnsliga människor som har mage att bete sig när en GRATIS sida anordnar en tävling med GRATIS pris (och nej att like'a är ingen form av betalning, din filosofiska aura och david vs goliath mentalitet hindrar bara dig själv). Som sagt; kan du inte svälja ditt Facebook hat (som om du var tillräckligt intressant för att Facebooks organisation skulle bry sig om dig) så delta inte i tävlingen.
#24 J:son säger
2015-12-01 20:27 - Anmäl

Snyftkalas här ser jag. Sådant bölande anstår inte en gentleman. Acceptera reglerna eller gå vidare. Kudos, Andreas! Kudos, Manolo!
#25 kapuschong säger
2015-12-01 20:41 - Anmäl

Skulle vänligt men bestämt vilja be alla otacksamma att ta sitt pick och pack och vackert traska vidare. Hoppas redaktionen ignorerar de fullständigt oresonliga kommentarerna som postats! Att ni ber om en like betyder för mig två saker: 1. Att ni inte bara har ambitionen att hålla Manolo vid liv utan också avser växa och förhålla er till dagens mediala verklighet. Detta innebär att ni är seriösa och dedikerade för att fortsätta producera innehåll i världsklass. 2. Ni premierar en smula engagemang från era läsare. Detta gör att många av de som inte ens är läsare men letar sig hit för att dom jagar gratistävlingar sorteras bort. Att sedan en liten klick omoderna och lata läsare (ja, det går faktiskt på ett kick att regga ett konto) också stryker med kan det få vara värt enligt mig. Hade jag fått bestämma hade det krävts ett halvår av medlemskap här på sidan eller liknande för att delta i julkalendern! Då hade i princip inga tävlingsjägare kunnat vara med och julkalendern hade stannat inom communityt.

Fortsätt med det ni gör, vi är många som uppskattar er enormt mycket. Kom ihåg att det i regel alltid är den lilla skaran av otrevliga troll som skriker högst och syns mest i kommentarsfältet!

Fridens liljor.
#26 Nisse säger
2015-12-01 20:50 - Anmäl

Facebook över min döda kropp - så då känns en ev. utebliven julklapp från Manolo som ett billigt pris att betala!
#27 Thomas säger
2015-12-01 21:05 - Anmäl

#25
+1

Så länge redaktionen har integritet och fortsätter skriva om sådant de verkligen gillar och kan stå bakom så ser jag bara fördelar om de kan tjäna pengar på att driva siten. 1) de förtjänar det, och 2) det är en förutsättning för att siten ska leva och utvecklas.
#28 Korven säger
2015-12-01 21:24 - Anmäl

Här blev det stora ord fort. Själv tycker jag också det är trist att Facebook måste kopplas in. Jag förstår Manolos val och respekterar det. Det är mitt val att hålla mig borta från sociala medier.
Samtidigt hoppas jag att det kan komma en bättre lösning till nästa år.
#29 Ulf L säger
2015-12-01 21:45 - Anmäl

Men snälla nån...... Manolo mår bra av marknadsföring, precis som de företag ni arbetar på. För Manolo blir det ännu bättre om ni gillar deras sida på Facebook och de får större spridning av sitt budskap, som dessutom verkar intressera er.
Större spridning, fler läsare, fler möjligheter att göra spännande reportage, inlägg, artiklar etc. som ni i klagokören trots allt verkar gilla.

Kostnad? inte en krona i transaktion åt något håll. har jag fel borde någon tagit upp kostnaden för internetabonnemanget vid det här laget och gjort en smart uträkning på byxornas värde.......
Detta är bara en chans att hjälpa er favoritsida bli ännu bättre, och ni kan dessutom vinna snygga saker. Återigen, i min bok utan en enda krona fram eller tillbaka.

Det är nya tider nu mina vänner och mig veterligen är Facebook fortfarande ett vasst vapen i marknadsföringen för kommersiella sidor. Att ni som är runt 15-års åldern har andra alternativ är känt sedan länge, men denna sidan är nog inte heller för er i alla fall.
Kör på Andreas och Olof!
#30 Olifant säger
2015-12-01 22:52 - Anmäl

#14 skriver som en korkad människa tror att en intelligent person låter.
#31 Philip säger
2015-12-01 23:36 - Anmäl

#30

Själv tyckte jag den där #14 skrev i samma stil som Andreas Weinås.

Rörande att Manolo tar en facebookgillning i betalning för att deltaga i julkalenderutlottningen tycker jag det är ganska opassande. Det borde räckt med det användarnamn folk hade på Manolo förr när det fanns en inloggning för läsarna.
#32 Knekten säger
2015-12-02 00:14 - Anmäl

Tråkigt att medlemskap i facebook är en förutsättning för att delta i tävlingen. Känns föråldrat.
#33 Andreas Weinås säger
2015-12-02 00:51 - Anmäl

#31 - Det finns fortfarande inloggning/användarnamn. Vi tog bara bort kravet att vara inloggad för att kunna kommentera. Att vi ber folk gilla oss på Facebook är inte en diabolisk plan för att lura eller utnyttja er läsare. Det handlar som jag skrivit tidigare om att vi på så sätt marknadsför oss mot nya potentiella läsare. I det avseendet hade inte användarnamn och inloggning hjälpt till att sprida ordet till nya människor. Precis som #29 skriver är fler läsare snarare något som kommer möjliggöra för en bättre sajt med bättre artiklar.

Framför allt så är det ett faktum att även om Manolo har fler läsare än på många år så lever vi i en verklighet dä ävenr vi måste utvecklas och växa för att kunna finansiera driften av Manolo. Jag förväntar mig inte att någon annan skall arbeta ideellt bara för att de har ett stort intresse i vad de arbetar med. Om man tycker att en facebook-like är för stor uppoffring välkomnar jag gärna andra alternativ på hur vi skall på ett bättre sätt få antalet läsare och våra intäkter att växa.

En del vill ha "public service" men är inte villiga att betala för innehållet. Andra en helt annonsfri miljö, återigen utan att istället betala för innehållet. Texterna skall gärna vara djupgående med hög kvalitet i såväl inriktning, bilder som språk. Advertorials / Native annonsering är oacceptabelt.

Vi vill självklart göra en så bra sida som möjligt men man måste förstå att man kanske måste acceptera att vi också behöver intäkter för att möjliggöra detta. Jag kan med gott samvete säga att jag absolut kan lägga de 40-50 timmar extra det tar varje vinter att rodda julkalendern på något annat. Det är ganska frustrerande att sen höra hur opassande och trist det är av oss att be om en like tillbaka om man vill vara med och tävla. Det är som #28 skrev ett eget val att inte medverka i sociala medier och precis som jag har respekt för det förväntar jag mig att folk har respekt för vad som är viktigt för oss i frågan.

Som jag ser det är möjligheten att marknadsföra sig med sitt befintliga material genom folk som redan följer oss en klart bättre väg än klickfiske med innehåll som inte känns relevant för sajten för att nå en bredare målgrupp.
#34 Vecket säger
2015-12-02 07:56 - Anmäl

Måste få säga att många kommentarer här känns fruktansvärt barnsliga. Vill ni inte ha Facebook så ha inte det men självklart måste Manolo hitta sätt att finna mer läsare. Stort tack till Andreas och Olof som ger oss fantastiska artiklar mm. inte minst den julkalender som årligen genomförs. Det är ju förövrigt också helt frivilligt att delta eller överhuvudtaget läsa sidan. För oss som anser att Andreas och Olof gör ett fantastiskt jobb är det skrämmande när några egoistiska själar använder kommentarsfältet för att gnälla och inte för att föra en konversation om artiklar. Meningslöst tyckande gör sig enligt mig bäst om det får stanna i tanken. Vi andra, eller iallafall jag, vill gärna se en mer konstruktiv dialog i kommentarsfältet. Andreas och Olof, keep up the god work!
#35 Thomas säger
2015-12-02 08:45 - Anmäl

Andreas,

Ni har inget att förklara eller ursäkta er för. Ni sköter den kommersiella aspekten av den här siten mycket snyggt.

Jag har själv inte facebook och har inga som helst problem med att ni har 1 facebook like som krav i utlottningen. Tvärtom, tycker ni gör helt rätt och det är mitt val om jag vill delta eller inte.

Är det någon som ska förklara sig här så är det de som anser sig berättigade till högkvalitativt innehåll med hög frekvens och t.o.m. gratis produkter helt utan kommersiella inslag och minsta krav på motprestation. Skulle vilja veta vad det är som gör dem berättigade till det…
#36 motsols säger
2015-12-02 09:19 - Anmäl

Som en lång och trogen läsare av Manolo,( deltagare i alla julkalendrar men aldrig vinnare:)) har jag inget annat än den största beundran och respekt för ert arbete med bloggen. Julkalenderarbetet utöver dagliga högkvalitativa reportage och inlägg har jag ansett som ett herkulesarbete för att skapa ett mervärde för läsaren,ny som gammal. Senast igår berättade jag för mina arbetskamrater om er förträffliga kalender och pekar ofta på artiklar om frågor som ställs om märken guider mm som jag inte har 100% koll på till er sida, den är i särklass bästa sidan på svenska för den herrmode-intresserade. Det jag tycker är tråkigt med Facebook-tvånget är att det sekulariserar många läsare som av olika anledningar inte vill vara med där. Alla som deltar i kalendertävlingen vill ju vinna, Vare sig om man har ett facebook-konto eller ej, där är vi alla lika giriga:) och med tanke på tidigare kalendrar är det inte omöjligt att man är med och tävlar 24dagar i rad i hopp om att få någon av alla de godbitar ni på redaktion snokat ihop, att då trycka gilla 24ggr på Facebook skulle göra mig ganska generad.
Jag kan inte låta bli att undra om Facebooktvånget inte kommer uppifrån, för manolo går ju under Egmontgruppen om jag inte missminner mig, för att lättare få läsbar statistik man senare kan presentera för intresserade annonsörer. Inget ont i det men man ska inte underskatta gamla metoder från mun till mun heller. Får jag inte vara med och tävla kommer jag troligtvis inte berätta om tävlingen heller, för jag intresserar mig inte då.
Samtidigt vill jag också att ni ska växa och frodas och anser att ert arbete är så pass bra att det borde spontanlajkas av de som håller på med Facebook och andra medier utan att ni ska behöva tigga:) jag respekterar ert beslut och kommer även i fortsättningen läsa manolo med stor behållning och sukta efter kalendergodsakerna även om jag inte tänker registrera mig på Facebook för att få möjligheten att vinna dem:) hoppas innerligt att ni kommer fortsätta att köra kalendern kommande år trots detta kommentarsfält. Ni gör ett fantastiskt arbete! Sist men inte minst är det ju i julanda detta görs:)
#37 Andreas Weinås säger
2015-12-02 11:23 - Anmäl

#36 - Först och främst vill jag rikta ett stort tack till dig för de vänliga orden. Det är jätteroligt att höra att du uppskattar allt jobb vi gör med sajten och Julkalendern varje år.

Angående att gilla på Facebook är det något man bara kan/behöver göra en gång då det är vår Facebooksida man gillar och inte specifika inlägg (även om det självklart är mer än välkommet också) Sen är man berättigad att vara med och tävla på alla 24 luckor.

Förstår att man vill vara med och vinna och tycker inte man kan kalla det girighet utan fullt mänskligt. Samtidigt måste man då förstå (vilket jag förstått att du gör) att en ökad exponering är något som i sin tur är viktigt för oss. Lika lite som man har en skyldighet att finnas på sociala medier har vi en skyldighet att skapa en julkalender för våra läsare varje år.

Vi uppskattar självklart spridningen av Manolo i form av mun till mun också. Problemet är att den är väldigt svår att mäta. Det är bland det roligaste som finns med mitt jobb att träffa läsare på våra olika event och prata stil och kläder med andra av samma intresse.

Facebook fungerar så att man exponeras inte för allt material utan i första hand saker som ens vänner gillar. Det är pga det som vi når ut till nya läsare genom att ni gillar Manolos FB-sida. Sen om de väljer att börja följa oss är såklart baserat på om de uppskattar innehållet. På så vis blir det i min mening en ganska ärlig och genuin marknadsföring (Befintliga läsare tipsar och man själv kan ta ställning till om det är något man gillar)

Valet att lägga till detta i årets kalender är helt och hållet mitt beslut som redaktör även om jag självklart har resultat/budgetmål att förhålla mig till. De är inte kopplade till Facebook utan bara ett verktyg för att nå dem. Vi hade inte lagt till den här detaljen om vi inte ansåg att det betyder mycket för vår spridning och räckvidd.

Tack för din kommentar och hoppas du kommer finna vår glädje i vårt material även i framtiden.

God Jul!
#38 FauxPas säger
2015-12-02 14:20 - Anmäl

Folk verkar tro att den här bloggen är ett "hobbyprojekt". Manolo ägs av Egmont ($$$)... Jag skulle gärna vinna brallorna...
#39 Daniel säger
2015-12-02 14:49 - Anmäl

Känns som att väldigt människor hivar ut hjärnan genom närmsta fönster så fort de sätter dig bakom en skärm.
Vill du inte gilla Manolos facebooksida? Låt bli.
Vill du ha byxorna? Köp dem.

Beröm till dig Andreas för strålande kvalité på reportage, tester och inlägg. Det jag är orolig för är att du till slut tröttnar och tappar passionen för Manolo pga av all skit folk häver ur sig.
#40 Raderad säger
2015-12-02 15:45 - Anmäl

Jag hoppas att detta leder till att Manolo får bättre spridning och därmed i längden bättre innehåll.

Är mer förvånad att det inte hänt tidigare, då det känns som ett naturligt steg.

Bra jobb!
#41 Philip säger
2015-12-02 15:52 - Anmäl

#33

Det är opassande av anledningen att flertalet av Manolo-läsarna inte har intresset att skaffa Facebook och därmed exkluderas tävlingen. Lägg upp en poll på hemsidan så kan ni på redaktionen skapa ett underlag för hur många av sidans besökare som också har Facebook respektive hur många som inte har. Det ger er ett utomordentligt verktyg för att se om Facebook bör vara ett krav för något som detta såsom annat.
#42 Doover säger
2015-12-02 16:18 - Anmäl

#41

Alltså vadå bör? Det är väl helt upp till Manolos redaktion att avgöra vilka krav som ska finnas. Ingen av Er som gnäller har väl bidragit på något sätt till det innehåll som publiceras på Manolo.

Går du in på valfri klädbutik och resonerar likadant? Hej jag vill köpa den här skjortan, men jag tycker inte det borde vara ett krav att jag ska betala 1200 :-, för jag har inget intresse av det. Det jag är intresserad av är att betala 600 :- och ska jag behöva betala 1200 :- så kan jag inte köpa den här skjortan och då känner jag mig exkluderad.

Julkalendern som Manolo anordnar är ett erbjudande om att ha chans att vinna fina priser. Ingen här har någon absolut rätt att delta. Vi betalar ingenting för det material som de arbetar fram.

Låt nu redaktionen utforma Manolo som de vill och sluta gnäll.
#43 Nils säger
2015-12-02 16:44 - Anmäl

#42
Jag kan tycka att #41 har en poäng. Är den genomsnittlige Manolo-läsaren Facebook användare eller är det mera relevant att istället länka detta till Instagram o.dyl. Även om detta nu inte påverkar just denna tävling (Ja diskussionen har sedan länge spårat ur) så bör informationen som förslaget från #41 förordar ge Manolo-redaktionen bra information för framtida marknadsföringskanaler osv.

/Nils
#44 Philip säger
2015-12-02 17:03 - Anmäl

#42

Din likelse är inte särskilt bra. Jag drar till med en bättre.

Du besöker en butik som du har varit stamkund hos i tio år och vill köpa en vara, expediten påtalar att du kan få 10% rabatt om du gör reklam för deras företag på sociala medier. Om du då står utanför sociala medier men likväl är en 10-årig kund hos företaget i realiteten. Skulle det inte då kännas fel om denna lojalitet inte togs i beakt och att du trots dessa år hos dem inte kunde få samma premie som pinfärsk kund fått via sociala medier?

Jag står fast vid att en poll kan vara på sin plats.
#45 Doover säger
2015-12-02 17:26 - Anmäl

#44 Skillnaden då är ju att du då har betalat för varor i butiken i 10 år. Ingen här har ju någonsin betalat något för att få ta del av Manolos artiklar. Vi är ju alla gratisläsare.
#46 Philip säger
2015-12-02 18:11 - Anmäl

#45

Det har du helt rätt i, att jämföra en blogg med en butik går inte rakt av. En person som läst Manolo ett antal gånger i veckan under flera år har däremot genererat en ej helt obetydlig samlad reklamintäkt till bloggen. Det är denna lojalitet som inte bör negligeras om denne står utanför sociala medier.
#47 Andreas Weinås säger
2015-12-02 18:23 - Anmäl

#41 - med all respekt så kan jag säga att statistiken över hur många som har deltagit i första luckan i förhållande till förra året (när vi inte hade kravet) säger att den absoluta majoriteten inte har något problem med detta. Vilkoren för att delta är lika för alla. Det är varje persons val att stå utanför sociala medier och det valet har ingen korrelation med huruvida man är en trogen läsare eller ej. Många läsare har gillat Manolo på Facebook sen många år tillbaka och är redan kvalificerade för att tävla.

Jag förstår om man har en önskan att stå utanför sociala medier men varför skall det önskemålet från en minoritet av våra läsare väga tyngre än vårt behov av att växa? Särskilt när detta möjliggör för Manolos fortlevnad och kvalitet.

#43 - Instagram är tyvärr i nuläget inte ett lika effektivt sätt då det inte går att länka eller se direkt trafik genererad. Det är möjligt att kraven kommer se annorlunda ut nästa år beroende på vilka behov vi har. Då precis som nu har man ett val att acceptera dessa eller avstå från just kalendern. Alternativ tre är att vi helt enkelt väljer att skrota den för att den tar orimligt stor del av arbetstiden.

#44 - För det första så utgår jag från att man är stammis på Manolo för att man faktiskt uppskattar texterna och får ut något av det. För det andra kan man väl med samma argumentation då hävda att vi har kompenserat våra stammisar och läsare genom att anordna en julkalender med fantastiska luckor i jag vet inte hur många år utan uppoffring från er läsares sida eller ekonomisk ersättning för vår del.

Det låter nästan på dig som du tycker vi borde kompensera dig för att du läser Manolo?
#48 Philip säger
2015-12-02 19:26 - Anmäl

#47

Med all respekt är det självfallet som du säger, majoriteten av årets tävlingsdeltagare i er kalender har inget problem med detta eftersom alla deltagarna i och med tävlingskravet, också har Facebook.

De som inte deltar i tävlingen men samtidigt skulle vilja det och dock saknar facebook har ni veterligen ingen statistik på eftersom de inte kan deltaga i kalendern. Det du jämför är totalt antal deltagare från båda år rakt av, vilket kan ses som ett metodfel eftersom många av förra årets deltagare pga. er nya regel har fallit bort från dessa jämförelsetal. Det är av den anledningen en poll skulle vara en god idé för att utröna korrekta data. Deltagarantalet skulle sannolikt vara högre utan Facebook-kravet. Ett högre deltagarantal skulle nog gagna er besöksstatistik.

Det kan sammanfattas som att ni har gjort en julkalender för era Facebook-följare i år, trots att era läsarskara är störst på Manolo.se och inte Facebook.

Klart att Manolo skall kompensera besökare för att de besöker hemsidan, det gör ni också redan med allt innehåll som ni ger läsaren i utbyte mot att denne exponeras för era reklamaktörer. Manolo-besökaren och Manolo har alltid levt i symbios på det viset. Först nu i julkalendern verkar ni vilja skilja era besökare genom att tillåta skaran av de med Facebook tävla och inte de övriga. Att exkluderas från en trevlig jultradition är tråkigt för de som inte har ett konto där. Det är allt.
#49 Andreas Weinås säger
2015-12-02 21:32 - Anmäl

#48 - Det är möjligt att det kan anses som ett metodfel men antalet som deltagit i årets kalender skiljer sig inte nämnvärt från förra året trots den här förändringen. Det hade möjligtvis kunnat vara ännu högre utan kravet på FB men vi bedömer med stor säkerhet att den med råge kompenseras av den ökade exponeringen via Facebook vilket också statistiken pekar på. Det är återigen inte för att vara elaka vi lagt till detta utan för att det är en viktig del för vår tillväxt av läsare.

Vi har gjort en julkalender för våra läsare. punkt. De som har Facebook kan välja att gilla vår sida för att vara med, de som inte har Facebook kan utan kostnad på några minuter skaffa det om det är tillräckligt viktigt att delta i kalendern. Hur aktiv man väljer att vara där eller hur mycket man väljer att dela med sig är självklart upp till var och en.

Med tanke på att våra läsare fortfarande kan läsa Manolo med AD-blockers installerade så stämmer det inte att man som läsare tvingas till uppoffringen att exponeras mot reklam. Vill man ställa de krav man kan göra på public service får man också betala för det vilket man inte gör på Manolo.

Vad jag inte förstår är varför man anser sig vara förtjänt av att delta i vår gratis julkalender utan att behöva följa våra villkor som vi tydligt förklarat anledningen till.
#50 eric säger
2015-12-02 23:21 - Anmäl

Hur man som läsare kan tycka sig ha rätten att ställa krav på hur dessa herrar driver sin site förbryllar mig. Personligen tycker jag att alla fantastiska inlägg är tillräckligt mycket belöning för oss trogna läsare såväl som er nya och allt utöver detta (som denna julkalender där vi har möjlighet att få gåvor t.ex.) är en enorm bonus som många tyvärr tar för givet. Har ni bättre förslag på hur man ska driva en site eller anordna en julkalender så rekommenderar att ni startar en egen så kan göra precis hur ni vill.

I övrigt vill jag passa på att tacka Andreas och Olof för deras arbeta och hoppas att de kommer fortsätta i många år framöver
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Permanent Style

Amended Friday Polos in stock – and...

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Ny kollektion från Skolyx

Läs mer

Hodinkee

Bring a Loupe: Two Omega Chronographs...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen