Manolo logotype

MOSCOT fyller 100 år och firar med jubileumskollektion av Lemtosh.

Det New Yorkbaserade företaget MOSCOT är världskända för sina ikoniska glasögon som suttit på nästippen på ett antal stilikoner de senaste seklet. I år fyller man 100 år och firar med att lansera tre speciellversioner av klassiska modellen "Lemtosh".

LEMTOSH Wood har hämtat inspiration från morfar Hymans historiska trävagn som han använde när han började sälja glasögon i New York för 100 år sedan. Modellen som finns både som oftalmisk och som solglasögon, har äkta träinlägg i bågen vilket ger den en genuin känsla av både gammalt och nytt.

 

MOSCOT Lemtosh "Wood".

LEMTOSH Smart är en oftalmisk båge som mellan två mattsvarta lager acetat har den klassiskt gula nyansen som varit MOSCOTs signaturfärg i 100 år. Bågen kan också kombineras med tre olika clip-ons för de som vill använda sina vanliga glasögon även när solen skiner.

 

Lemtosh "Smart" med löstagbara Clip-ons.

LEMTOSH Fold kombinerar klassisk design med den senaste tekniken i en solglasögonmodell som är hopfällbar och som hopvikt ryms i bröstfickan på skjortan eller kavajen. (översta bilden)

Modellen Wood kostar ca 3 000 kronor som oftalmisk båge och ca 2600 sek som solglasögon, Fold kostar ca 3 500 kronor och Smart kostar ca 2 800 kronor för den oftalmiska bågen och ca 2600 för clip-on versionen.

"MOSCOT 100 Year Anniversary Collection kombinerar det klassiska och sofistikerade med ny och innovativ design, något som speglar MOSCOTs designfilosofi, LEMTOSH har alltid haft en särskild plats i våra hjärtan så vi tycker det är jättespännande att få inleda vårt 100-årsjubileum med att lansera den här väldigt speciella kollektionen." - Harvey Moscot, ägare MOSCOT. 

Företagets övriga Sun-kollektion inspirerats av bohemisk glamour med en kombination av MOSCOTs klassiska former och 1970-talets stil. Med en palett av matta och dova jordfärger med matchande metalldetaljer behåller modellerna CONRAD, EVERET, FAYE och MAJOR sin tidlösa design men med en en sofistikerad discokänsla. 

Glasögonen har tonade linser och utrustade med den senaste optiska tekniken som både skyddar mot UVA/UVB-strålning och de har en yta som är anti-reflekterande. 

Nya modellen Conrad från MOSCOT.

Den lite smalare bågen Everet.

Pilotbrillorna Major.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Accessoarer

Andra artiklar om varumärkena: Moscot
#1 Inte för att vara sån, men... säger
2015-06-10 12:54 - Anmäl

Känns extremt mycket som ett färdigskrivet marketing-inlägg. Stilen skiljer sig markant från allt Weinås tidigare skrivit. Här gick det kanske lite fort?
#2 Micael säger
2015-06-10 13:59 - Anmäl

Snygga brillor men det känns som ett pressmeddelande. Inget fel med det men då kanske det flaggas för i början.
#3 Bågen säger
2015-06-10 17:50 - Anmäl

Men hallå, översta bilden då? Den glömdes bort tror ja:)
#4 Andreas Weinås säger
2015-06-10 20:49 - Anmäl

#3 - Översta bågen heter Lemtosh "Fold" och är benämnd under modellen "smart" med clip ons.
#5 Herr Blå säger
2015-06-12 01:47 - Anmäl

Denna form av marknadsföring var inte trevlig alls.

"Glasögonen har tonade linser och utrustade med den senaste optiska tekniken som både skyddar mot UVA/UVB-strålning och de har en yta som är anti-reflekterande."

Skulle UVA- och UVB-skydd tillsammans med en antireflexyta utgöra den senaste tekniken inom fältet? Dessa egenskaper har existerat väldigt länge så vitt jag vet.

Ovanstående citerade text är nog´också den mening med flest slarvfel i artikeln vid mitt läsande just nu.

Varför står många av de produktnamnsrelaterade orden i versaler?

Dålig korrektur som för skam över Manolo.

"New Yorkbaserade" då det borde stå "New York-baserade"

"speciellversioner" var ett nytt ickeord.


Vad har skett med å:na efter ingressen?

I övrigt håller jag med #1 och #2.
#6 DrDre säger
2015-06-12 07:34 - Anmäl

Herr Blå. Tagga ned lite.......
#7 Herr Blå säger
2015-06-12 22:27 - Anmäl

Önskar inte DrDre god kvalitet?
#8 Archibald säger
2015-07-29 16:12 - Anmäl

Hörrni, jämmerklubben, gnällpellar ovan! Ni blir serverade ett inlägg där majoriteten av er sannolikt inte får liknande innehåll gratispublicerat lika bra, någon annanstans än här.

Är det otäckta att lockas till köp? Håller då borta från internet och allt vad stilrelaterad social media heter. Det är givetvis upp till var och en att avgöra hur man tar till sig innehållet i en blogg.

Gnäll om inläggens utformning hit eller dit förstör ju bara stämningen, och förbättrar inte något, för någon.

Tack Manolo för ännu ett inspirerande inslag. Färdigskriven text eller ej, jag hade inte en aning om denna grymma jubiléumskollektion från Moscot innan detta inlägg.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

Baudoin & Lange women’s shoes (and Luca...

Läs mer

Shoegazing

Köptips – Black Friday-reor

Läs mer

Hodinkee

A Week On The Wrist: Ten Of The...

Läs mer

The Armoury Lightbox

The issue with ready to wear hangers is...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen