Manolo logotype

Våren 2015 från Huntsman

Vi håller oss kvar på de brittiska öarna, i London och skräddarnas paradgata Savile Row. Idag fokuserar vi på Englands kanske mest typiska skrädderi, Huntsman som sedan ett par år tillbaka introducerat en konfektionslinje med samma estetik och hantverksnivå som det anrika skrädderiet.

Många är såklart skeptiska till klassiska skrädderi som väljer att ge sig in i konfektionsindustrin då deras främsta egenskap är just det individuella i en kostym producerad just för dig. Samtidigt finns det enligt oss absolut en poäng med färdigsydda plagg av högsta kvalitet och konstruktion då alla inte har varken tid eller pengar till en skräddarsydd Huntsmankostym. 

Nu rör det sig inte om några billiga kostymer i konfektionslinjen heller. Kavajer startar på ca 20 000 kronor och kostymer närmare 30 000 kronor. Samtidigt skall man ha klart för sig att en skräddarsydd motsvarighet från företaget landar på närmare det dubbla. Har man en relativt tacksam kroppsform och gillar skrädderiets typiska husstil med markerade axlar, timglasformad silhuett och längre kavajer står sig Huntsmans konfektion väl mot såväl italienska som brittiska konkurrenter i prisklassen.

Våren 2015 från Huntsman domineras av ljusa somriga toner av blått, benvitt, grått och beige. Creative Director Roubi L'Roubi har satsat på kavajer i luftiga och lyxiga tyger av ull, silke och linneblandningar med halvfodrad konstruktion och utanpåliggande fickor för en ledigare sommarkänsla.

 

Marinblå svid för sommaren.

Ljusgrått med spetsiga slag.

Ledigare tolkning med sneakers.

Klassisk sommarinspiration med benvita bomullsbyxor och blå kavaj.

Dubbelknäppt.

Marinblå smoking.

Eller Benvit smokingjacka.

Ljusblå svid.

Vita kostymen. Ett givet inslag i företagens vårkollektion för 2015.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder Kavaj

Andra artiklar om varumärkena: Huntsman
#1 John säger
2015-05-18 13:24 - Anmäl

Vart tog höften vägen på bild nr 2?
Och varför så långa ärmar?
#2 Fredric säger
2015-05-18 13:30 - Anmäl

Vad håller an på med på alla bilder egentligen?
http://tinyurl.com/o4m7g7u
#3 riesenschnauser säger
2015-05-18 14:20 - Anmäl

Bild nr 3 illustrerar ortostatisk hypotension, i folkmun kallat blodtrycksfall. Jag rekommenderar kompressionsstrumpor samt försiktig uppresning.

Dessutom ser han deprimerad ut. Inte konstigt med tanke på att han betalat 20 000 kr för en kavaj med för långa ärmar! Kanske kan han betala ännu mer för att få armarna förlängda.
#4 Hedåsgatan säger
2015-05-18 14:52 - Anmäl

Alltid kul att läsa reportagen här men borde man inte bli "blown away" när man ser kavajer för 20000kr? Detta är ju både stylingmässigt o bildmässigt tråkigt. Vad "får" jag extra här som motiverar 3,5 ggr priset G.abo?
#5 Andreas Weinås säger
2015-05-18 16:14 - Anmäl

#4 - Jag kan hålla med om att man bör vara noggrann med dessa detaljer när det rör sig om kampanjer för kavajer i den prisklassen. Samtidigt är det en ren stylingfråga. Vad du får från Huntsman för 3,5 ggr mer än G.abo är en ganska överlägsen full kanvas-konstruktion med fler handsydda detaljer, dyrare tyger och en högre hantverksnivå på tillverkningen precis som hos exempelvis Attolini, Isaia eller Kiton. Sen skall man som sagt ändå bli inspirerad för att köpa men man bör fortfarande skilja på produkt och presentation.
#6 Woria säger
2015-05-18 18:21 - Anmäl

Bajsnödigare bilder får man leta efter. Hur kunde det här gå så fel?
#7 Niklas säger
2015-05-18 19:06 - Anmäl

Både bilder och kläder är riktiga bottennapp, tråkigt!
#8 Errol säger
2015-05-18 22:02 - Anmäl

Instämmer i klagosången. Jättekonstig kampanj.
#9 oscar säger
2015-05-18 22:43 - Anmäl

Till sådana här reportage hade det varit trevligt att få ta del av manolos (i detta fall Andreas Weinås) åsikter och reflektioner över kollektionen. Personligen hade jag uppskattat om du/ni till exempel hade kommenterat några av bilderna och både hyllat det ni tycker om men också kritiserat det ni tycker faller platt. På så vis hade det blivit ännu mer intressant att ta del av det. Jag förstår att det kräver något mer arbete, men det blir samtidigt mer manolo-esque av det hela. Jag är övertygad om att Andreas i detta fall hade kunnat kritisera en del av bilderna för dess stelhet och därigenom ökat, åtminstone, mitt läsintresse för artikeln.

Det är min reflektion, som jag hoppas läses i konstruktivt syfte. Tack för en kanonbra sida i övrigt och många läsvärda artiklar!
#10 Bordeaux säger
2015-05-18 23:39 - Anmäl

@Woria

"Hur kunde det här gå så fel?" HAHA!
Riktigt roligt formulerat. Tänker bara på mannen som klättrat upp på bänken.
#11 Tompa säger
2015-05-19 00:40 - Anmäl

Jag gillar plaggen. Bildkompositionerna däremot blir väl pretentiösa. Konfektionen blir uppenbart lidande av det... Jag kan t ex inte för mitt liv begripa varför man inte ska ha strumpor, utan strumpor ser det bara löjligt ut. OK, det kanske funkar i Milano, men skulle jag komma till jobbet utan strumpor skulle nog ingen ta mig på allvar... En lite komisk notering i sammanhanget är att den översta bilden kraftigt påminner om en socialdemokratisk valaffisch från 80-talet, Yuppie-erans gyllene årtionde. Enda skillnaden är att på den så satt hunden i framsätet. Mitt råd till Huntsman får bli; byt reklambyrå, och gör det nu!
#12 Andreas Weinås säger
2015-05-19 12:56 - Anmäl

#9 - Det är absolut något vi kan ta till oss men vår ambition med dessa reportage om vårens kollektioner är snarare att bevaka och redogöra än att lägga någon värdering i vad vi tycker är snyggt och fult.

Det är positivt att det kommer feedback på kampanjerna här i kommentarsfältet från er läsare och vi försöker beskriva vad vi gillar, hur man kan undvika stilmissar eller vad man bör tänka på i många andra artiklar på sidan. När det kommer till just kollektionsbevakningen föredrar vi dock att man som läsare själv får skapa sin egen uppfattning. Vår uppgift är då snarare att välja ut aktörer vi tycker är relevanta för Manolos inriktning. Ibland är deras kampanjer kanon och ibland mindre bra men det är också lite av poängen.
#13 Anderifal säger
2015-05-20 08:56 - Anmäl

Håller inte alls med tidigare kommentarer. Om man bortser från att ärmarna ibland är för långa tycker jag att flera av bilderna är grymma. Båda smokingbilderna tycker jag är fantastiska. Och kul att se byxor som får sitta i midjan istället för på höften, och dessutom inte är så smala att fallet förstörs.
#14 Anderifal säger
2015-05-20 09:08 - Anmäl

Även trevligt med en gorge line som inte sitter på axeln utan på bröstet.
#15 Robin säger
2015-05-23 02:48 - Anmäl

Vad ni än skriver om så är det alltid kul att läsa eftersom ni har kunskap och det inte direkt finns miljarder med sidor som postar inlägg som era. Speciellt inte svenska. Läser allt som ni skriver här men kommenterar sällan. Vill bara säga att det uppskattas som fan!

Sen är inte bilder, kollektioner eller priser i min smak alltid, men vem bryr sig. Ni sår frön till hur man kan klä sig, vad som passar ihop, eller vad man borde tänka på. Sen får man väl fan bara kila runt i andra butiker och pussla ihop sin egen stil.

Kör på med guider, inspiration och produkt/tjänsttester ni skriver om. Tack ska ni ha!
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

Simpson London leather goods – Factory...

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Myrqvist öppnar butik i...

Läs mer

Hodinkee

A Week On The Wrist: Ten Of The...

Läs mer

The Armoury Lightbox

The issue with ready to wear hangers is...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen