Manolo logotype

Våren 2015 från Oscar Jacobson

Idag tittar vi närmare på vårens kollektion från en av våra starkaste svenska aktörer. Oscar Jacobson har på tio år gått från gubbigt boxiga klubbkavajer till välsittande och välsydd konfektion i italienska kvalitetstyger. Vi skulle vilja gå så långt som att säga att våren 2015 är enligt oss företagets starkaste någonsin.

Kampanjen från Oscar Jacobson är precis som höstkollektionen 2014 plåtad och stylad av Kalle Gustafsson och Lalle Johnson vilket gör att plaggen verkligen kommer till sin rätt. Modellen Aiden Shaw har dock fått stå tillbaka den här gången till förmån för Werner Schreyer: en av världens främsta manliga modeller de senaste 20 åren. 

Om vi tittar närmare på själva kollektionen så tar den vid där hösten slutade på ett naturligt sätt. Den är döpt till "The Roaring Twenties" och har tagit sin inspiration i 20-talets glamour. Slagen fortsätter breddas på såväl de enkla- som dubbelknäppta kavajerna vilket är något vi verkligen gillar. 

Tygvalen består av såväl ull som ren kashmir i ljus beige, småmönstrade tygval och benvita inslag i byxor och tröjor. Värstingkostymerna i tunn sommarkashmir med ett pris på strax över 15 000 kronor kanske inte springer ut ur butikerna men visar ändå att företaget har en fortsatt ambition att höja standarden. Även de mer rimligt prissatta kavajerna består av fina ullkvaliteter från bl a Vitale Barberis Canonico och Loro Piana.

Oscar Jacobson seglar upp som vår personliga favorit bland de svenska konfektionsspecialisterna för våren 2015. 

 

Windowpanerutiga kavajen Edmund i grön bas.

Dubbelknäppt kavajen Erik i rutigt tyg.

Samma modell i ett småmönstrat tyg med inslag av beige och guld.

Kostymen i sober beige nyans.

Även de enkelknäppta kavajerna får bredare slag. Här i modellen Finnigan.

Elmer som är en av företagets populäraste modeller.

Ledigare kavajen Eddie kombinerad med pikétröja.

Sober benvit polotröja under kostym är ett av våra favoritval.

Elegant med stickat under kavaj.

Ytterrocken Stanley kombinerat med Polotröja.

Werner Schreyer för Oscar Jacobson 2015.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder

Andra artiklar om varumärkena: Oscar-Jacobson
#1 PS säger
2015-02-25 15:15 - Anmäl

Snyggt, jag giller verkligen OJ. Men tycker dock att kavajer är lite för korta och byxor lite för tighta. Så var det förra säsongen och enligt bilder ser det tyvärr ut att fortsätta?

Köpte en kavaj för ett år sen och den känns kort idag. Känns som man får se upp lite med längden på kavajen nu. Känns lite som det är "väderomslag" på gång på kavajlängder

Manolo, när kommer "våren 2015 från Morris"?
#2 Nils säger
2015-02-25 15:33 - Anmäl

Instämmer med #1. Skulle även se upp med den extremt höga gorge-linjen på de enkelknäppta kavajerna.
#3 x säger
2015-02-25 15:52 - Anmäl

Från löjligt smala till löjligt breda slag. Ser extra löjligt ut med en så smalaxlad modell.
#4 S säger
2015-02-25 17:15 - Anmäl

Testade några OJ-kavajer nyligen. Älskade allt utom längden på kavajen. Bara hoppas att trenden vänder, isf kommer OJ bli en ny favorit.
#5 M säger
2015-02-25 18:54 - Anmäl

Oj, jag trodde nästan detta var en Tom Ford kampanj. Snyggt men inte orginellt, kom på en egen identitet.
#6 OlleBolle säger
2015-02-25 20:42 - Anmäl

OJ är helt OK (bra tyg, godkända snitt och hyfsad sömnad), men lider som påpekas av flera ovan av 1) för korta kavajer 2) för tajta byxor. T.o.m. mina mer modeinriktade vänner finner detta störande vid det här laget!
#7 D.U.G.G säger
2015-02-25 21:22 - Anmäl

Nja... Det var bättre för två år sen.
#8 Jonas säger
2015-02-25 22:05 - Anmäl

Vet inte vad ovanstående har för kroppshyddor. Men jag är 184 cm och väger 75 kg. Tycker byxorna snarare är för breda, fått lämna in till skräddaren för att sy in byxorna till ca 18,5 i fotvidd. Men tycker även utan skräddarens handpåläggning att byxorna sitter bra, absolut inte för tighta.

... Och kavajerna tycker jag har en bra längd - men jag gillar heller inte långa kavajer.

Helt klart tummen upp för OJ även om de mest breda slagen var lite overkill...
#9 Errol säger
2015-02-25 22:27 - Anmäl

Snygg och inspirerande kampanj, särskilt sista bilden. Tygerna ser lyxiga ut. Tummen upp!
#10 Halmstad säger
2015-02-25 22:28 - Anmäl

Kan inte någon gömma fotograf-kalles vidvinkel-gluggar till nästa session så man slipper se modeller med vattenskalle och/eller tennisracket-händer?
#11 T säger
2015-02-25 23:40 - Anmäl

Instämmer #10, de e inte första gången. Byxan Dave e tight... OJ's prisbild verkar också höja ribban.
#12 Bonnier säger
2015-02-26 09:10 - Anmäl

Känd modell?!

Jag trodde det var Jörn Donner!
#13 Nils säger
2015-02-26 09:35 - Anmäl

#10 haha, nu förstår jag varför vissa av bilderna såg så konstiga ut, tack för upplysningen.
#14 John säger
2015-02-26 10:04 - Anmäl

Apropå Morris... Har ni kikat kostymerna på deras hemsida? Ärmarna går ner över halva handen? Självklart är ärmlängde lite av en smaksak men när man närmar sig knogarna ser jag rött (jag har väl för lita annat att störa mig på i livet). Att de släpper igenom sådana bilder. Nu vet jag inte hur kvaliteten är i dessa plagg men med så kass passform på bild blir jag inte sugen att undersöka heller.
#15 jj säger
2015-02-26 10:35 - Anmäl

Börjar som vanligt med att tacka för en bra blogg.

Jag förstår att Manolo vill hylla och gynna svenska varumärken. Modesverige är litet och vänskapsbanden tydliga.

Detta känns tyvärr som viss vänskapskorruption. Jag har personligen svårt för deras kollektioner. Märket saknar tydlig identitet och det känns som man försöker för mycket ibland.

Säljer OJ bra?
#16 Halmstad säger
2015-02-26 13:14 - Anmäl

Jag tycker OJ har en mycket sympatisk inriktning där man balanserar klassiskt och kontemporärt.

Färg- och mönstermässigt är tyvärr den generella trenden inte riktigt i min smak. Jag får flashbacks till senare halvan av 80-talet. Det kan löna sig för Manolos yngre läsare att gräva lite i sina pappors garderober… (dock är antagligen axlarna alltför uppbyggda på 80-tals vintage för nutida användning)

#15

Det saknas knappast små obskyra konfektionsbolag bland Manolos artiklar. Jag tycker det är helt självklart att då och då bevaka det välbekanta som går att få tag på utan att åka till Stockholm, London eller New York.
#17 jj säger
2015-02-26 13:35 - Anmäl

Hur får du denna artikel till en vänskapskorruption?
För att Manolo lyfter fram en av Sveriges främsta kostymtillverkare betyder inte per automatik att det beror på vänskap?

Tycker det är väldigt naivt av dig att se det så.
#18 Andreas Weinås säger
2015-02-26 13:37 - Anmäl

#1, 2, 4 och 6 - Angående kavajlängden tänkte jag att det kan vara värt att nämna ett par saker.

Först och främst skall jag förtydliga att jag själv gillar en lite mer tilltagen kavajlängd än vad man vanligtvis hittar på marknaden för tillfället. Jag är 186cm lång vilket måhända inte är extremt men i längsta laget för kavajer på ca 73-74cm och jag själv föredrar närmare 76-77cm.

Samtidigt råkar det vara så att genomsnittslängden för män i Sverige är 181.5cm. (2013)
För dessa herrar skulle 77cm vara som över 80cm på mig vilket är åt helsicke för långt.

Självklart är det så att man inte skall köpa kavajer som man tycker är för korta men det är fortfarande viktigt att reflektera över att t ex Oscar Jacobsons kavajer faktiskt kanske inte är för korta för den genomsnittliga bäraren.

Vill man då ha en längre kavaj kan det ju vara lämpligt att antingen välja en 100-storlek eller att låta sy upp något måttsytt/skräddarsytt.
#19 Andreas Weinås säger
2015-02-26 13:46 - Anmäl

#5 - Vad är det du känner att OJ kopierat från Tom Ford? Jag tycker inte detta är det minsta likt hans nuvarande kollektioner eller kampanjer?

#15 - Tack så mycket och roligt att du gillar Manolo. Dock förstår jag faktiskt inte vad du menar med vänskapskorruption? Det finns inte en djupare vänskap mellan oss och OJ än mellan oss och Cavaliere, Morris eller J Lindeberg. Vi skriver inte att Oscar Jacobson håller bättre kvalitet än sina konkurrenter men rent estetiskt tyckte vi att de har stuckit ut positivt med den här vårkollektionen. Det är vår ärliga åsikt och något vi antar att ni läsare ändå efterfrågar.

Hur vida de har eller inte har en tydlig identitet eller försöker för mycket är upp till var och en att avgöra. Jag gillar deras ambition men har noll insikt i deras försäljningsprognoser.
#20 k säger
2015-02-26 16:03 - Anmäl

Vad tror ni om denna matchning? Blazern ljuger något på bild, aningen mörkare med en djupare blå nyans skulle jag säga.

sv.tinypic.com/r/140kxnd/8

Oscar Jacobson Eddie + Eton indigo shirt
#21 Fredrik J säger
2015-02-26 21:01 - Anmäl

Ni som undrar hur det går för Oscar Jacabson, kolla alla bolag.

Över 20 miljoner i förlust de senaste 2 åren och flyttar mer och mer från Borås till Stockholm. Man har också skurit ganska hårt i personal. Försäljningen går inte speciellt bra enligt OJ själva men kul att de har ambitioner, dock får man hoppas på bättre respons hos kunderna för annars ser det nog ganska mörkt ut. Tycker kampanjen håller hög klass men mycket av ovan är väldigt svårburet tycker jag personligen, sen är deras hemsida under all kritik, den är rent utav sagt hemsk.
#22 Arne säger
2015-02-26 22:14 - Anmäl

Någon som vet vad det är för fiskbensmönstrad kavaj ovan? Självklart den enda utan förklarande bildtext
#23 Andreas Weinås säger
2015-02-26 22:34 - Anmäl

#22 - Den fiskbensmöbstrade kavajen heter Fox.
#24 k säger
2015-02-27 10:18 - Anmäl

Citat:
Ni som undrar hur det går för Oscar Jacabson, kolla alla bolag.

Över 20 miljoner i förlust de senaste 2 åren och flyttar mer och mer från Borås till Stockholm. Man har också skurit ganska hårt i personal. Försäljningen går inte speciellt bra enligt OJ själva men kul att de har ambitioner, dock får man hoppas på bättre respons hos kunderna för annars ser det nog ganska mörkt ut. Tycker kampanjen håller hög klass men mycket av ovan är väldigt svårburet tycker jag personligen, sen är deras hemsida under all kritik, den är rent utav sagt hemsk.


Jag håller helt klart med gällande hemsidan. Trist! Stenströms ligger bra i efterkälken gällande webbutveckling också, med rätt marknadsföring via webben tror jag att de hade kunnat lyfta sitt varumärke ordentligt.
#25 Flaneur säger
2015-02-27 14:39 - Anmäl

Härliga bilder!

Jag som kortare än medellängden (176 cm) gillar OJ då jag för första gången slapp gå till skräddaren med ett par byxor för att lägga upp dem. Sen kan jag i och för sig förstå att det för en längre person blir problem med att plagg känns för korta...
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

Fox trousers (And everything else from...

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Myrqvist öppnar butik i...

Läs mer

Hodinkee

Weekend Round-Up: A Record-Breaking Da...

Läs mer

The Armoury Lightbox

Liverano trunkshow also coming up...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Skoaktiebolaget presents - Johnstons of...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen