Manolo logotype

Crowdsourcing – Ett intressant fenomen

Dagens text kommer att ha en något annorlunda vinkel. Vi kommer idag att redogöra för ett relativt nytt och intressant fenomen eller affärsmodell som vi börjat se hos mindre tillverkare och märken. Det vi syftar på är det som allmäns kallas crowdfunding eller crowdsourcing. Detta fenomen förekommer inom en rad branscher men vi skall idag redogöra för hur det har börjat användas i modebranschen.

Tanken bygger på att mindre tillverkare och märken vill minska sin risk samt att få ut produkter till kunderna utan att anstränga sin likviditet. Konceptet går ut på att ett märke designar en vara och lägger upp i sin egen webshop för så kallad funding/finansiering. Exempelvis så kan det röra sig om ett par skor eller jeans. De har bestämt att exempelvis 100 st par skall tillverkas. De söker därför 100 st kunder och så snart de når sitt mål så avslutas affären och varan sätts i produktion.

Kunden får sen betala varan i förskott och får den levererad en tid senare. Man kan förenklat säga att tillverkaren lånar pengar till produktionen av sina kunder. Fördelen med detta är flera både för kund och tillverkare. För kunden så är priset oftast lite lägre än om de skulle ha köpt en färdig vara. Utbudet hos vissa tillverkare blir bredare på detta sätt då de har möjlighet att kunna erbjuda fler varor och kanske lite mer nischad design. De känner också av intresset från kunderna och kan snabbt anpassa utbudet efter efterfrågan.

 

En dubbel munksko från Meermin i Cherry Cordovan som normalt inte finns i utbudet men efterfrågades av kunderna.

För leverantörerna så är det ett sätt att lösa finansieringsfrågan. Idag är just likviditeten en trång sektor även för ett företag som har en bra försäljning och lönsamhet. Mycket av företagets pengar binds upp på längre tid och genom denna metod så kan man erbjuda ett bättre utbud och i vissa fall faktiskt till och med att existera.

Nackdelen för kunderna är att man får vänta en längre till på sina vara samt ligga ute med pengarna. Då varan är beställd i en individuell storlek så medges sällan byte om den inte skulle passa. Det är därför viktigt att man faktiskt som kund är säker på sin storlek när man väljer denna typ av köp. Det förekommer även en risk i det fall företaget skulle gå i konkurs innan varan är levererad. Det skiljer sig här åt men om man har betalat med kreditkort så brukar de flesta kort ha en försäkring och ersätter detta om man som kund inte fått ut sin betalda vara.

Efter att ha spenderat förra veckan i Florens och Pitti Uomo så hörde vi bland branschfolk att detta sätt att finansiera sig och erbjuda sina produkter med stor sannolikhet kommer att öka fram över. 

Det finns några som lyckats väl med crowdsourcing idag och vi tänkte nämna två av dem.

Spanska skotillverkaren Meermin är kanske den mest kända bland er Manololäsare när det kommer till att arbeta på detta sätt. Detta skoföretag är omåttligt populärt och erbjuder prisvärda skor i bra design. Deras problem är att de vuxit alldeles för snabbt. Efterfrågan blev för stor för dem att hantera rent ekonomiskt och väntetiden för kunder blev lång. De skapade därför något som de valde att kalla MTO-groups vilket är en ren crowdsourcing. De designar en modell och lägger ut med en klocka som tickar ner samt en stapel som visar hur långt det är kvar tills skon är finansierad. Så snart den når 100% så stängs gruppen och skon börjar att tillverkas. Fördelen i Meermins fall vilket har nämnts ovan är att deras utbud idag är långt mycket mer intressant än tidigare och att sidan fått en ny dimension. Sen vill vi verkligen återigen klargöra en sak beträffande Meermin då det är ett märke vi får väldigt mycket frågor kring. De erbjuder bra skor och fin design till ett relativt lågt pris. Dock vill vi säga att man inte skall förvänta sig en sko i samma kvalitet som en tillverkad av de bästa engelska märkena även om de på bild och vid en första anblick ser snarlika ut. Man kan inte lura marknaden och tro att man får en sko från Crockett & Jones till under halva priset för det fungerar inte så. Se det istället som en instegssko till kvalitetsskomarknaden och bli positivt överraskad istället. För de är väldigt prisvärda.

 

En annan modell från Meermins Group MTO:s som möjliggjordes genom Crowdsourcing.

 

En mindre känd aktör när det kommer till crowdfunding är amerikanska Gustin

Detta företag är baserat i San Francisco men har endast en webshop och alla varor de säljer sker genom funding. Deras bas är selvagejeans i riktigt hög kvalitet till ett av marknadens bästa priser som de klarar av att hålla tack vare sin affärsmodell. Exempelvis kostar deras japanska jeans i rådenim med selvagekant ca 80 USD vilket är oerhört bra. Deras profil är lite ledigare och vid sidan av jeans har de även chinos, skjortor och lite läder- samt kanvasvaror. Utbudet är levande och de lägger ständigt upp nya varor.

Vi tycker att detta är en intressant affärsmodell som fungerar som ett bra komplement till vanliga butiker. En kvalificerad gissning är att vi inom kort kommer att se betydligt fler märken som arbetar på detta sätt. 

 

Gustinjeans med Selvedgekant.

Övriga inslag från Gustins utbud är t ex skjortor och jackor.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Skor

#1 Andrée säger
2015-01-22 12:40 - Anmäl

Intressant idé, har bokmärkt Meermins sida för att se vad som dyker upp i framtiden. Någon som vet vilken klass det är på deras MTO skor? Är det mer åt ordinarie sortiment eller åt Linea Maestro hållet?
#2 Andreas Weinås säger
2015-01-22 12:49 - Anmäl

#1 - Tidigare har alla deras MTO-modeller varit producerade i Linea Maestro-standard men sen de gjorde om sitt MTO-system varierar det mellan benchgrade och LM beroende på version och utförande. Om du går in på respektive modell så kan du se om det rör sig om GY1 (maskinrandsydd) eller GY2 (handrandsydd) konstruktion.
#3 Korven säger
2015-01-22 13:20 - Anmäl

Spännande! Apropå detta med mtm, mto och skräddarsytt och allt vad det kallas. Hur vore det om ni kunde samla era reportage och tester i kategorier, antingen efter tillverkningssort eller efter produkt. Som jag har förstått det nu är det lite olika och "guider" innehåller inte bara guider gällande era tester av olika skrädderier och dylikt utan även guider för vad som ses som en korrekt smoking (för att ta ett relativt nytt exempel).

Sen har jag en liten fråga: Detta med 'selvedge' och 'selvage', är inte den senare en mer vanlig stavning än den förra, även om båda är "godkända"?
#4 Andreas Weinås säger
2015-01-22 14:23 - Anmäl

#3 - Vi kan absolut titta på att försöka skapa kategorier där man samlar de olika artiklarna.

En artikel som förtydligar skillnaden mellan MTO, MTM och Bespoke är också en idé vi tittar närmare på.
#5 Jonathan säger
2015-01-22 16:16 - Anmäl

#4 - Tycker personligen att det är en artikel ni "borde" göra, kan nog bli en mycket bra utgångspunkt för nya intresserade människor inom herrmodet.
#6 Korven säger
2015-01-22 17:09 - Anmäl

Jag undrar om det inte finns en sådan artikel någonstans här i gömmorna, för den som orkar leta (det vill säga inte jag, inte nu i alla fall)?
#7 Anders säger
2015-01-22 20:02 - Anmäl

Det var snålheten som fick mig att först pröva Meermins crowdsourcing. Det låga priset kopplat med de läckra modellerna lockade mig. För mig är kvaliteten, passformen (smal!) och modellerna utmärkta.
#8 Skoaktiebolaget säger
2015-01-22 20:59 - Anmäl

Vi kör väldigt mycket såna här projekt, vi kallar det GMTO (group made to order). Det är kul för vi kan då göra riktigt annorlunda projekt utan risk, som nämns ovan. Kul att det uppmärksammas, jag tror också det kommer öka.
#9 Nils säger
2015-01-22 22:20 - Anmäl

En bassko från Crockett and Jones kostar faktiskt nästan tre ggr så mycket som en dito Meermin. Om "marknaden" tror att denna prisskillnad motsvarar skillnaden i kvalitet och att C&Js varumärke och allmän anglofili är utan betydelse så är den nog också lurad.
#10 riesenschnauser säger
2015-01-22 23:15 - Anmäl

#9: Om du inte upplever skillnaden mellan Meermin och C&J som meningsfull betyder det sannolikt inte mer än att du inte tillhör målgruppen för C&J. Det betyder inte nödvändigtvis att de som gör det är lurade. En "bassko" från C&J är jämförbar med en "bassko" från Meermin på samma sätt som en BMW är jämförbar med en Lada - båda är olika välbyggda... :)
#11 tjuppe säger
2015-01-23 00:19 - Anmäl

#10

Läste du ens inlägget du svarade på? "Nils" säger alltså att kvalitetsskillnaden inte motsvarar prisskillnaden. Han sa aldrig att skillnaden inte är "meningsfull" eller att de inte är "olika välbyggda".
#12 Nils säger
2015-01-23 08:07 - Anmäl

#10 Kvalitetsskillnaden mellan ett par Meermin och ett par C&J är inte obetydlig, men jag tror faktiskt den är svår att både uppfatta och uppskatta för den genomsnittliga köparen och att många köper C&J mer av 'hypen'. Personligen anser jag bara C&J vara onödigt dyra mellansegmentskor, så när jag kostar på mig lite extra blir det oftare ett par Carmina. Och vill man verkligen lyxa till det sen så är det roligare att spara några månader extra och köpa Edward Green. Helt i min åsikt givetvis.
#13 riesenschnauser säger
2015-01-23 10:30 - Anmäl

#11: Kvalitet är ett mångbottnat begrepp. I grunden handlar det om vad man menar är prisvärt, dvs. om man får vad man betalar för. Det är följaktligen meningslöst att diskutera kvalitet dividerat med pris som om det vore någon slags objektivt mätvärde. Den enskilde kundens bild av vad som är prisvärt (eller meningsfullt att betala för) beror på en mängd faktorer, där formspråk, varumärke, ursprungsland är potentiellt viktiga faktorer. En kund kan vilja stödja den engelska/europeiska skotillverkningen, en annan vill hålla hårt i pengarna och betalar hellre mindre för kinesisk tillverkning och transport över halva jorden. Det är ytterst sett en fråga om värderingar, inte om objektiva skillnader mellan produkter.

#12: C&J har ju placerat sig i RTW-skornas övre mellanprissegment och där finns inte särskilt många andra märken. Handgrade-linjen sticker ut som en ovanligt prisvärd produkt. Benchgrade är, som du säger, ganska lika Carmina i "objektiv" mening (sett till materialval och nivå på finish) och då blir det mer en fråga om vilket formspråk man efterfrågar. Prisskillnaden finns såklart där och speglar bland annat skillnaden i löneläge mellan Spanien och England. Att svenska återförsäljare lägger på lite onödigt mycket på slutpriset är en annan fråga.
#14 Andreas Weinås säger
2015-01-23 11:37 - Anmäl

#13 - Håller helt med i dina argument. I min mening får man en fullt acceptabel teknisk kvalitet (sulor, material, konstruktion etc) från t ex Loake 1880 och Meermin Linea Maestro och uppåt. Däremot värderar jag själv så mycket mer än teknisk kvalitet i ett par skor.

Ta John Lobb Benchgrade som exempel. I konstruktion och finish är de i min mening en marginellt "bättre" sko än Crockett&Jones Handgrade. Men hur värderar man den fantastiska 7000-lästen? För mig kan en sko från JL på den lästen vara värd EG-priser av den enkla anledningen att det är den snyggaste runda tån på marknaden och att standarden är tillräckligt hög för att hänga med länge i garderoben.

Ett annat exempel är jämförelsen mellan Laszlo Vass och Edward Green. Vass som stoltserar med en finare handrandsydd konstruktion till ett lägre pris mot Edward Green som egentligen har samma goodyear-konstruktion som Loake och Carmina men med en finish och detaljnivå i en egen liga. Teoretiskt har Vass längre livslängd men det förutsätter ju att man är villig att sula om skorna 5-6 gånger vilket jag tror försvinnande få av förespråkarna faktiskt kommer göra.

Vass är tveklöst mer teknisk kvalitet för pengarna men det beror delvis på att det är nästan omöjligt att värdera in den finish som ligger bakom EGs ovanskinn. jag värderar personligen EGs finish och estetik över Vass handrandsöm alla dagar i veckan då jag i första hand vill ha en så vacker sko som möjligt. I andra hand vill jag att den skall hålla sig så vacker som möjligt och i tredje hand att den skall gå att laga så länge som möjligt. Handrandsytt är fantastiskt men hela mervärdet baseras ju på att skon är snygg och kvalitativ nog för att faktiskt sulas om de extra gånger konstruktionen tillåter.
#15 Halmstad säger
2015-01-23 15:57 - Anmäl

Finish i form av vackra skiftningar i lädret, polerade lädersulor, etc. (avancerad skovård från fabrik) drar ju upp priset i premium segmentet. För mig är det pengar i sjön, bara, men kanske nödvändigt för exponering i ekboaserade butiker på Fina Gatan. Jag vet inte hur många timmar det är i förhållande till hela produktionstiden för en sko, men jag skulle helst slippa allt sådant. Det räcker med hur det ser ut från fabrik för skor låg- och mellanskiktet och sedan kommer framtida skovård att ge det rätta utseendet. Övriga kvalitetsaspekter har jag principiellt inget tak för, det är bara den personliga budgeten som sätter gränser.
#16 Andreas Weinås säger
2015-01-23 17:28 - Anmäl

#15 - Vad du värdesätter är självklart upp till dig. Att däremot tro att t ex ett par billigare skor i anilinfärgat skinn bara genom användning och skovård kommer få samma finish som ett par EG eller GG är tyvärr naivt om du frågar mig. Min erfarenhet av bägge sidor säger snarare att den platta finishen i t ex Vass ovanläder (ej museum calf) är en stor anledning varför jag sålde ett av mina par. Då spenderade jag ganska mycket tid (över ett år) med konsekvent skovård för att försöka förbättra den utan något direkt permanent resultat. Sen är det säkert så att om man väntar 5-10 år så får även de patina men jag vill hellre ha skor som jag gillar från dag 1 och också åldras med värdighet.

Det är självklart en smaksak men det finns bespokeskor av högsta möjliga kvalitet som jag finner helt ointressanta pga den enfärgade/döda finishen.

Sen har jag full respekt för att inte alla värdesätter den typ av finish jag gillar och då är det självklart mer värt att satsa på tillverkare som som behärskar andra egenskaper som dessutom går att få i en lägre prisklass. Jag skrev bara vad jag värdesätter och i vilken ordning jag prioriterar dessa egenskaper.
#17 Anders säger
2015-01-23 19:34 - Anmäl

#16 - Sålde? Mer än ett år gamla skor? Låter inte det lite äckligt? Efter så lång tid har man ju lämnat så mycket personliga märken i skorna att de väl knappast kan vara intressanta för någon annan. Det finns ingen som inte lämnar spår efter fotsvett och personlig uttänjning av skorna. Finns det någon som är intresserad av att sätta ner sina fötter i det? detta är en ny värld för mig.
#18 Kopparstaden säger
2015-01-23 20:37 - Anmäl

#17

Det finns en ganska stor marknad för begagnade skor. Jag tror att det är av samma anledning som Meermin blivit så populärt, man vill ha så hög teknisk kvalitet till så lågt pris som möjligt och då bryr man sig inte om att den är begagnad. Övriga nackdelar tar man till förmån för det, sen har säkert lusten att äga ett finare märke än man vill betala för en betydelse.
#19 Daniel säger
2015-01-23 22:36 - Anmäl

Jag tycker det är roligt med dessa GMTO, Mockamonksen ovan plockade jag upp på supertrunken i höstas så ej provat dem ännu men snart kommer våren. Sverige börjar bli ett riktigt roligt skoland. För inte länge sen var det ju total dominans av RM och CJ och nu finns det ju ett antal fler märken. Några kompisar tycker det är roligare att handla på Jermyn St men försöker omvandla dem.

Jag har säkert sålt 30 par RM, AE, CJ, EG på blocket, ibland provat att köpa, är de använda ett par gånger är det aldrig ett problem. På Ebay brukar ju säljare lägga ut hyfsade bilder.
#20 Andreas Weinås säger
2015-01-24 03:43 - Anmäl

# 17 - det kanske låter overkligt men faktum är att det finns en ganska stor marknad för begagnade kläder och skor. Herr Judit är ett lysande exempel på detta och även om jag har full respekt för de som köper nytt tycker jag det är en positiv ambition till hållbar utveckling att kunna sälja/köpa kvalitetsskor med många år kvar av användande istället för att slänga dem på soptippen.

Känner du samma tveksamhet över att dela hudavlagringar med förre ägaren av en Patek från 1950-talet med?
#21 Halmstad säger
2015-01-24 09:46 - Anmäl

# 16

Du missförstånd mig. Jag talade aldrig om finish på billigare skor utan om finish på premiumskor som man skapar själv snarare än att det görs på fabrik o läggs på priset. (Avancerad finish görs ju inte på skor i lägre prisskikt, det var därför jag gjorde den jämförelsen). Tror du inte att du skulle klara att få ett par tämligen "råa" EG lika fina självrespekt egen gjord finish?
#22 Halmstad säger
2015-01-24 09:49 - Anmäl

sista raden: fina själv med egen utförd finish

(Iphone hittar på egna ord...)
#23 riesenschnauser säger
2015-01-24 11:05 - Anmäl

#21: Vass får väl sägas tillhöra premiumsegmentet. Den finish som #16 talar om uppnås genom en kombination av läderfärg och värmebehandling, bland annat genom att man använder en elektrisk roterande borste för att "bränna" lädret lätt. Det är en tidskrävande behandling som inte går att uppnå genom vanligt användande av skovårdsprodukter.

Det finns dock ett sätt att göra burnishing hemma, men jag skulle inte rekommendera nybörjaren att ge sig på det. Jag råkade göra det av misstag en gång...
#24 Andreas Weinås säger
2015-01-24 12:09 - Anmäl

#21 - Jag syftar inte bara på billigare skor utan även t ex Vass i premiumsegmentet.

Skillnaden mellan t ex EG, GGs fabriksfinish och att arbeta med skorna själv är att de inte använder vattenlösliga skokrämer utan läderfärg.

Deras så kallade "Crust-läder" är ibland ofärgat men alltid mycket ljusare än slutresultatet. T ex Burgundy är rosa och Dark Oak närmast olivgrön innan finishen påbörjas. För att skapa djup i skinnet applicerar de sedan en permanent läderfärg vilket är både en tids- och kompetenskrävande syssla. Den stora skillnaden mot vad man själv kan uppnå med kräm och polish är således att den här finishen håller för framtida skovård och inte torkas bort när man applicerar ny kräm.

Sen är det som sagt så att om man väntar tillräckligt länge så uppstår en permanent patina även på enfärgade anilinskinn. Det enda jag säger är att det tar otroligt mycket längre tid och jag kan tycka att premiumet för en riktigt välgjord fabriksfinish (inte flammigast vinner) är ganska liten om man verkligen gillar estetiken.

Jag kan med gott samvete säga att det inte går att skapa någon vidare finish själv på ett par råa EG även om skinnkvaliteten är super.

Här är ett exempel på hur skorna ser ut innan och efter finishen.

http://instagram.com/p/s43yQSyJny/?modal=true
#25 Peter säger
2015-03-10 21:24 - Anmäl

Mycket intressant koncept som växer i många branscher, kul att det även växer i modebranschen. Vill poängtera att det vi verkar tala om är crowdfunding. Crowdsourcing är ett sätt att lösa problem med en större grupp, alternativt att få förslag eller samla in åsikter från en större grupp. Exempelvis skulle det kunna se ut såhär: "Hur vill ni att er sko ska se ut?" På basis av analys kring insamlade åsikter från de som svarar skulle produktion av en ny skomodell börja.

Att presentera en färdigställd produkt för att få kunder och kapital, för att sedan påbörja produktion, som ni skriver om, är ett exempel på crowdfunding. Jag skulle tro att båda koncepten förekommer i branschen, men det är farligt att skriva som om de vore synonymer till varandra. I övrigt, gärna fler artiklar på temat hur trender kring affärsmodeller ser ut i modebranschen. God kväll!
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Edward Green Galways in Utah

Läs mer

Permanent Style

Codis Maya and The Workers Club – in...

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Meermin öppnar butik i New York

Läs mer

Hodinkee

Photo Report: The Swatch Sistem51...

Läs mer

The Armoury Lightbox

Our latest Collab with Frank Clegg -...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Skoaktiebolaget - Patrik LöfWearing...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen