Manolo logotype

Butikskollen - Jupiter Hornsgatan

Butikskollen - Jupiter Hornsgatan
Idag är Butikskollen tillbaka och idag tar vi oss till Södermalm i Stockholm och närmare bestämt Jupiter på Hornsgatan. En butik med avslappnad känsla, utmärkt service och imponerande utbud. Avslappnade val i form av jeans, sneakers och funktionsplagg kombineras med italiensk konfektion. Med varumärken som Lardini, L.B.M, Tombolini och Buttero visar man på inte bara ett brett utbud men även stor fingertoppskänsla.

Vi fick oss en pratstund med Mattias Lomakka, ställföreträdande butikschef och inköpare för butiken på Hornsgatan.

Hej Mattias, Vilken produkt i höstens kollektioner hos er är din personliga favorit?

En ofodrad ullrock från Lardini ligger just nu högst upp på listan, men det finns väldigt mycket fint just nu. Men med ett smått osunt intresse för kläder svänger det fort. Hade du frågat mig för en månad sen hade svaret varit något annat.

 

Vad har ni för filosofi när ni väljer varumärken, plagg och produkter till de respektive säsongerna?
 
De senaste säsongerna har vi blivit mycket mer ärliga i vad vi köper in, både mot oss själva och kunden. Tycker vi inte om det ska vi inte köpa in varan. Det är inte alls så självklart som man kan önska eller tro då många inköpare inte vågar bryta invanda mönster. Man fastnar lätt i samma gamla spår utan att stanna upp eller tänka efter. Vi vill kunna visa upp någonting varje säsong och ur varje varugrupp som faktiskt får våra besökare att hajja till, reagera på  eller ställa frågor om. Då utvecklas vi samt våra kunder. 
Den stora skillnaden mellan säsongerna är att våren alltid är lite mer kravlös glad och ledig, medan hösten blir allvarligare och tyngre i sitt uttryck både i färger känsla och i materialval. Men ibland kan man ju undra, vi har ju knappt sett våren i Stockholm på ett par år nu. Det är snarare så att vi haft två höstsäsonger.  
 
På vilket sätt tycker du att butiken på Hornsgatan skiljer sig från Jupiter Sturegallerian eller Norrlandsgatan?
 
 
På senare tid skulle jag säga att alla tre butiker fått en tydligare identitet. där Hornsgatan blivit lite ledigare i vårat urval. Vi är inte alls lika tunga på konfektion som Sturegallerian och på Norrlandsgatan men vi kompenserar med att  vara lite mer experimentella och försöker leka mer i övriga produktgrupper och med varumärken.  
 
Hur skulle du säga att er typiska kund ser ut?
 
Vi har betydligt mer besökare i åldern 25-35 än tidigare.
Mycket beroende på att sortimentet förändrats ganska mycket under mina år på Hornsgatan men vårt spann i övrigt vad beträffa ålder, stil och smak är väldigt brett vilket är skitskoj. En annan väldigt spännande utveckling är att kunden besitter betydligt mer kunskap än för 3-4 år sen vilket gör att dialogen mellan oss och besökaren blir mer givande för båda parter.
 
Vad är det viktigaste rådet du kan ge till kunderna när det kommer till att bygga sin garderob?
 
Börja med det väsentliga, vita skjortor, vettiga skor och sunt förnuft, samt att klä dig efter din kropp. Är du inte genuint intresserad så kanske du kanske inte springa efter de senaste trenderna, det blir ofta djävligt fel då. Samtidigt måste man ju våga prova nya saker då det ska vara kul att köpa kläder och de ska tillföra dig något. 
 

Ställföreträdande butikschef Mattias Lomakka på Jupiter, Hornsgatan.

Mattias favoritmodell från höstens utbud är den här rocken från italienska Lardini.

Eleganta fiskbensmönstrade halsdukar.

Vita kvalitetssneakers i skinn från italienska specialisten Buttero.

Rutig kavaj, polotröja och scarf.

Småmönstrad skjorta från prisvärda Xacus.

Imponerande vattenavstötande väv i den här exklusiva prince of wales-kostymen från Tombolini.

Buttero förknippas främst med sneakers men har även en del kängor och lågskor i utbudet.

Blå dubbelknäppt och okonstruerad kavaj från L.B.M 1911.

Klassiska svarta oxfords från Loake 1880. Perfekta till businesskostym eller student.

Prisvärt stickat från Adverb som säljs exklusivt hos Jupiter och Hugo i Stockholm.

Butikens charmiga väggar och inredning.

Dressad del med kostymer och skjortor i fokus.

Sneakers, jeans och plagg för en välklädd men ledig stil.

Smakfullt utvalda plagg som fungerar i flera situationer och alla går att klä upp och ner.

Jupiter, Hornsgatan 41 (Stockholm)

Öppettider: Vardagar: 10.30-18.30, Lördagar: 10-16, Söndagar: 12-16

Hemsidawww.jupiter.se

Kläder: Adverb, Archival, A.O C.M.S, Eton, Lardini, L.B.M, Mason´s, NN07, Mauro Grifoni, Oscar Jacobson, Snoot, Ten C, Tiger, Tombolini, Xacus

Skor: Buttero, Loake 1880, RM Williams

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Butikskollen

Andra artiklar om varumärkena: Buttero Eton L.B.M. 1911 Lardini Oscar-Jacobson Tombolini
#1 Olle säger
2014-10-28 15:01 - Anmäl

Fina kläder! Märke på halsdukarna med fiskbensmönster?
#2 Toadvine säger
2014-10-28 18:04 - Anmäl

Okej butik som måste hitta en tydligare inriktning. Det känns märkligt att bland Tiger-kostymer med Tombolini för 15tkr.
#3 T säger
2014-10-28 18:54 - Anmäl

#2 Håller med! En del riktigt fina plagg men köpsuget är alltid 0 för mig. Känns som om jag är inne på MQ. Om jag blir sugen på Lardini går jag nog även fortsättningsvis till gabucci. Med det sagt tycker jag att Jupiterbutikerna tagit flera kliv i "rätt" riktning senaste året/åren, så vem vet...
#4 Malo säger
2014-10-28 20:16 - Anmäl

#2 Den där typen av argument är så otroligt märkliga, varför skulle det kännas märkligt? Visst, jag köper inget från Tiger själv, men skadar det med lite variation? Är "känslan" så viktigt när man går in i en butik?
#5 k säger
2014-10-28 20:30 - Anmäl

Jupiter är en av mina favoritbutiker. Det är bredden, kunnandet och variationen som jag gillar. En Lardini är för mig en jätteinvestering, det kanske jag kan unna mig ngr få gånger i livet, men det prisvärda mellansortimentet där en snygg matchning eller ett udda plagg kan lyfta en hel outfit får jag alltid hjälp med på Jupiter. Det är naturligtvis en balans att klara av att driva en affär med en del breddplagg blandat med exklusivare märken men jag tycker Jupiter lyckats hitta den balansen.
#6 T säger
2014-10-28 22:01 - Anmäl

#4 Jag tycker helt klart känslan när man köper kläder/skor/accessoarer som inte enbart fyller ett praktiskt syfte (utan snarare är någon form av lyx) är viktig! För mig är inköpet eller beställningen en del av upplevelsen. Men som #5 k är inne på, det finns säkert dem som uppskattar känslan på Jupiter också. Tror att det till viss del kan bero på vad man är ute efter. Ska man köpa en Tigerkavaj kan det vara kul och inspirerande att samtidigt klämma och drömma om en Lardini. Det är samma sak som om man är hos Hans Allde för att köpa en Belvest, då imponeras jag av hantverket i en Kiton som också säljs där, eller om man går till Rob Engström för att köpa en Rolex så är det trevligt att klämma lite på en Patek!
#7 Mange säger
2014-10-28 23:12 - Anmäl

Härligt reportage och butik, jag får alltid bra service hos dem
#8 Micael säger
2014-10-29 09:33 - Anmäl

Jag gillar verkligen Jupiter. Deras mix av Tiger of Sweden till Lardini och Tombolini gör att det aldrig känns bajsnödigt. Dessutom får grabbarna på Jupiter mig alltid att känna mig bekväm.
#9 PA säger
2014-10-29 10:46 - Anmäl

# 2 & 3 Det är svårt att överleva som herrekiperare i Sverige. Handlarna måste ha bredd. Till och med en lyxbutik som Allde kör Stenström-skjortor bredvid sina Kiton-skjortor. Det är ofta denna blandning eller konkurs som är verkligheten.

Har alltid gillat Jupiter. Har "växt ifrån" konceptet med åren, men det är en mycket bra instegsbutik för klassiskt herrmode tycker jag personligen.
#10 SMD säger
2014-10-29 11:04 - Anmäl

Visst finns det flashigare butiker, men gillar man modern konfektion och ödmjuka sköna killar så är Jupiter hornsgatan riktigt bra. Det som retar mig är att samma som klankar ner på att Mattias och grabbarna har tiger, är samma typer som köper en morriskavaj för 2995 på NK och tycker att dom är stekiga.
#11 Jonas säger
2014-10-29 12:46 - Anmäl

Att döma från bilderna så känns butiken spännande.
Ingen webbshop som möjligtvis skall lanseras?
#12 Toadvine säger
2014-10-29 13:23 - Anmäl

Jag klagar inte på att butiken är för billig. Snarare tycker jag att de borde satsa på ett märke som är lite dyrare. Lardini passar dem bra. Kanske skippa svindyra kostymer från Tombolini. Nu talar jag enbart ur deras egna strategiska perspektiv.
#13 Toadvine säger
2014-10-29 13:26 - Anmäl

Poängen jag vill framföra är att jag tror att butiken skulle tjäna på att vända sig mot en tydligare kundkrets. Det är svårt att tävla med Gabucci och Hans Allde i lyxsegmentet. Bättre att satsa på mellan priskunder som köper Tiger, och sälja en och annan Lardini till dem.
#14 Andreas Weinås säger
2014-10-29 13:31 - Anmäl

#12 & 13 - Jag tror inte att Jupiter ser sig själv konkurrera med t ex Hans Allde eller Gabucci bara för att man har Lardini och Tombolini. Dessa märken är ju insteg hos Gabucci/Allde och känslan och inriktningen helt annorlunda.

Jag ser inte problemet med att man gör en "värstingkostym" från Tombolini heller. Sen är det ju bara en av butikens kostymer och inte representativ för helheten men det är viktigt i min mening att man vågar lite med så kallade Showpieces också.
#15 Toadvine säger
2014-10-29 16:01 - Anmäl

Tja, det kanske är jag som gillar genomarbetade och konsekventa koncept helt enkelt. Har alltid ogillat starkt när jag upplever att det som säljs i butiken inte riktigt passar ihop, utan föredrar när det mesta håller ungefär samma nivå. Men det kanske bara är jag, som sagt.
#16 Mattias L säger
2014-10-29 16:17 - Anmäl

Kul att folk tycker till

En kostym för 15 lax hör inte till vanligheten. Men den var i min mening så bra så jag ville visa den för våra kunder / Jag ville jag ha den själv.

Sen ser jag egentligen inga som helst begränsningar i att kostymen kostar vad den kostar och det gör lyckligtvis inte vissa av våra kunder heller

Vi försöker varken vara eller imitera eller tävla med någon annan butik i Stockholm, snarare tvärt om. Gabucci & Allde samt en del andra butiker gör det dom gör otroligt bra och och vi ska vara glada att vi har så pass bra butiker runt om i Stockholm.

Inte bara i det segmentet som oftast avhandlas här. En stor eloge till många andra inga nämnda, inga glömda.

Tack för besöket Andreas W
#17 #15 säger
2014-10-29 16:19 - Anmäl

Inte för att vara dryg eller så, men konsekventa koncept och koncentrerad prisbild påminner väldigt mycket om HM, MQ, Dressmann, Brothers, JC osv. I många butiker med "finare" kläder är det väl ganska stor spridning på priserna?

Som sagt, inte menat att vara dryg, bara en personlig reflektion.
#18 Errol säger
2014-10-29 16:21 - Anmäl

Oj då, det var jag som skrev kommentar #17 som svar till kommentar #15. #trasselMedTangentbordet
#19 Owen säger
2014-10-30 10:40 - Anmäl

So if you go to an Audi dealership, should they not have an R8 V10 on display because they mostly sell 2.0tdi A4 Avants? In my opinion it is exciting to see a wide range of products, even if I can't afford to buy them. Having a flagship model in store can raise a customer's aspirations and may even make the other clothes seem more 'affordable'.

Nice article. I'll definitely be visiting Jupiter when I am next in Stockholm.
#20 Masken49 säger
2014-11-03 16:06 - Anmäl

Jag har handlat på Jupiter länge, genom en mängd namnbyten (det är den enda herrekiperingen att ha på min del av Söder). Det är fortfarande lika trevligt att gå in i den, även om mitt senaste inköp var en flopp (men det är ju inte Jupiters fel att Oscar Jacobson gör skitbyxor). Jag gilla spridningen i pris på produkterna och att det mesta verkar prisvärt. Även om jag inte har råd med alla plagg.
#21 Jonas säger
2014-11-10 20:31 - Anmäl

Söker samma svar som #1, vilket märke kommer halsdukarna ifrån?
#22 Gäst säger
2014-11-11 13:58 - Anmäl

Adverb är märket på halsdukarna
#23 NS säger
2015-06-10 23:44 - Anmäl

Butik som har potential pga sin brist på konkurrens på söder. Trist med dussinmärken som tiger, oj, lbm, mauro griffoni och eton som finns hos alla.
Skicka


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Hiro Yanagimachi trunk show

Läs mer

Permanent Style

‘The Style Guide’ to launch at Fenwick...

Läs mer

Shoegazing

Köptips – Myrqvist trunk show och...

Läs mer

Hodinkee

Introducing: The New Omega Railmaster...

Läs mer

The Armoury Lightbox

Tailor Caid, casually. Trunk show...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Skoaktiebolaget - New arrivalsClick...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen