Manolo logotype

Eight + Bob – En parfym för presidenter och vanligt folk

Eight + Bob – En parfym för presidenter och vanligt folk
Parfymer och grooming är områden som tyvärr inte fått speciellt stort utrymme här på Manolo genom åren. Med dagens text så skall vi försöka råda bot på detta genom att berätta den fantastiska historien om Eight + Bob; en parfym för presidenter och för alla andra som uppskattar det lite exklusiva och unika.

Det hela började med att Albert Fouquet som var son till en aristokrat från Paris började med att skapa parfymer hemma på familjens slott med hjälp av familjens butler Philippe. Vid olika sociala sammankomster fick han ofta stor uppskattning för hans utsökta dofter. Societeten i Paris började snart efterfråga hans produkter och en småskalig verksamhet tog fart.

Det var vid just ett sådant socialt event sommaren 1937 på franska Rivieran som Albert första gången mötte en ung amerikansk student. En stilig ung man som kom körandes i en elegant cabriolet. Denne amerikanska student med namnet John F. Kennedy fattade tycke för Alberts parfym och han lyckades med sin charm och trevliga personlighet att övertyga Albert att skicka ett doftprov till hans hotell. Sagt och gjort, och nästa dag levererades en flaska Cologne till den blivande presidentens hotellrum med en lapp där det stod:

"I denna flaska får du en släng av den franska glamour som din amerikanska personlighet saknar"

Efter semestern och när Albert var åter i Paris så fick han ett brev från John F. Kennedy där han tackade så mycket för parfymen och meddelade att den gjorde succé bland hans vänner i USA. Han bad också Albert att skicka honom åtta flaskor till, samt om möjligt en till Bob? Utan att riktigt förstå vad amerikanen önskade bestämde sig Albert för att skicka tillräckligt många flaskor för att det skulle löna sig med tanke på den dyra frakten. Då Albert var lite utav en perfektionist så nöjde han sig inte med att bara skicka dofterna utan han lät även tillverka ett antal lådor som var dekorerade med samma randiga mönster som det på den skjorta som JFK bar när de träffades. Butlern Philippe fick även i uppdrag att hitta vackra glasflaskor inne i Paris på ett apotek. När allt var klart märktes lådorna med amerikanens lustiga önskemål Eight + Bob.

Albert blev mycket förvånad när han ett par månader senare började få brev ifrån USA där diverse profiler från Hollywood så som bland annat Cary Grant och James Stewart bad om att få tag i parfymen. Folket i Hollywood hade blivit introducerade till doften av JFK:s far som tidigare haft affärsprojekt i filmbranschen och hade gott om kontakter i där.

Tyvärr fick det hela ett tråkigt slut då Albert omkom i en bilolycka utanför Biarritz våren 1939. Butlern Philippe som varit behjälplig med arbetet var den enda som hade kunskap om tillverkningen. Han bedrev verksamheten vidare fram tills andra världskrigets utbrott då han fick lämna familjen Fouquet. På slutet så var han tvungen att skära ut insidan på böcker för att kunna frakta parfymerna och undvika att nazisterna upptäckte dem.

Årtionden senare, och tack vare Philippes familj, återställdes receptet till Eight + Bob liksom den noggranna tillverkningsprocessen. Tack vare detta kan idag män runt om hela världen njuta av denna underbara doft med den fantastiska historien.

En intressant sak är hur doften också kom till första gången. Det var nämligen så att Albert 1934 fick en inbjudan från den italienska ambassadören att besöka Chile. Han blev förtjust i landet och passade på att åka till Anderna för att leta efter aromatiska örter till sina parfymer.

Där fann han flera kvistar av den växt han kallade Andrea och vilket även kom att bli kärnan i Eight + Bob. Problemet är bara att tillgången är mycket begränsad då den dels växer på mycket hög höjd i ett svårtillgängligt område och dels endast kan plockas i december och januari. Dessutom kan endast ca 7% av skörden användas i produktionen. Detta urval görs på våren och först i slutet av april vet man alltså hur mycket parfym som kommer att kunna tillverkas och säljas det året.

Eight + Bob finns idag att köpa i noga utvalda parfymerier samt varuhus över hela världen. I Sverige hittar ni den i Hopes egna butiker samt Gents i Helsingborg som även har den på sin hemsida Gents.se.

Man kanske skall ta historien ovan med en nypa salt då den är baserad på något som har berättats muntligt inom familjen över generationer. På firmans hemsida framgår även att vissa fakta och karaktärer kan ha tillkommit.
 
Vad som är sant lämnar vi alltså till läsaren och fantasin att avgöra.
 
Hur som helst luktar den gott!

 

John F. Kennedy var en av parfymens kända ägare.

Parfymen är vackert paketerad i en bok som en form av påminnelse om hur Philippe smugglade ut receptet från Nazisterna. (doublemonk.tumblr.com)

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Parfym

#1 Joakim säger
2014-08-21 14:16 - Anmäl

Roligt inlägg med en lärorik historielektion!
#2 a seersucker born every minute säger
2014-08-21 15:51 - Anmäl

Historielektion? Snarare lektion i falsk marknadsföring.

"Aided by Philippe, the family butler, so we're told."

"JFK was, we're told, 'captivated' by the scent"

"Thanks to the family of Philippe, that stalwart butler, the formula has now been recovered"

"växten han kallade Andrea"

Barnum + Bailey kanske skulle vara ett mer passande varumärke...
#3 Marcel säger
2014-08-21 16:13 - Anmäl

Luktade på den i London och kan tyvärr bara känna oerhörd skepsis kring denna historia. Doften luktar extremt modernt, syntetiskt och är full med akvatiska noter (troligtvis calone) som inte var i närheten av uppfunna under tidsperioden som anges...

Även om storyn är sann så kan jag lova att det inte luktade såhär i alla fall. Den påminner mest om Issey Miyakes L´eau d´Issey från 90-talet. Känns tyvärr som en gimmick, det hela.
#4 Andreas Nestor säger
2014-08-22 00:58 - Anmäl

Det är en del skum marknadsföring kring nischmärken. Både Eight + Bob men även Creed där man påstår att man gjort parfymer sedan 1700-talet till olika Europeiska kungahus. Det har aldrig lags fram något som visar på trovärdigheten i deras marknadsföring. Oavsett detta så ska man självklart döma en parfym efter dess egenskaper i form av doft, projektion och hur länge den varar, historien eller liknande kuriosa är sekundär.
Dock är det farligt om fler märken börjar 'krydda' eller rent av fabricera information för att förhöja sitt varumärke, den goda marknadsföringsseden är i alla fall vi i Sverige goda föredömen till.

Inget illa om dessa märkes produkter, har flera av Creeds dofter som mina personliga favoriter.
#5 Andrej säger
2014-08-22 06:54 - Anmäl

Olof har i artikeln ovan mer eller mindre direktöversatt företagets påhittade historia kring varumärket som återges på eightandbob.com/history men utelämnat den sista kursiva kommentaren: "The story of Eight & Bob is based on a family story transmitted verbally over time. For its final narration fictionalized facts and characters were introduced."

Med andra ord är ovanstående humbug en redaktionell bottennotering för er på Manolo.
#6 Baronessan säger
2014-08-22 07:15 - Anmäl

Detta var minsann ett ämne som hettade till..
#7 Olof Bernhardsson säger
2014-08-22 09:51 - Anmäl

Det var tråkigt att det uppfattas på detta sätt.
Jag får ta på mig det då jag skrivit inlägget.
Jag fick upp ögonen för parfymen efter att luktat på den i London för ett tag sedan. Försäljaren berättade då även i korta ordalag om den "fantastiska" historien. Jag fick även en varuprov samt en lite text om historien. Jag vill då inte minnas att det stod något om att historien berättas muntligt över generationer inom familjen samt att vissa fakta och karaktärer kan ha tillkommit. Det kan dock ha varit så men jag har inget minne av det.

När jag skrev texten här på Manolo så var jag inne på två sidor som säljer doften och inte heller där har jag för mig att det stod något om detta.

Nu efter att ha läst era inlägg så var jag inne på företagets sida och mycket riktigt framgår att:

"The story of Eight & Bob is based on a family story transmitted verbally over time. For its final narration fictionalized facts and characters were introduced."

Vad som är sant och inte går alltså inte att säga.
Då inlägget rörde just en parfym och jag, kanske lite naivt, inte hade anledning att ifrågasätta historien så lade jag inte ner en massa tid på att gräva i äktheten. Kanske fel av mig och då ber jag om ursäkt för det.

Hoppas att ni kan ha överseende med detta.
#8 erpet säger
2014-08-22 09:58 - Anmäl

Den kanske luktar gott, trots allt?
#9 Andreas Weinås säger
2014-08-22 10:01 - Anmäl

Vi uppskattar och tar till oss kritiken och har nu lagt till ett sista stycke i texten som tydligare klargör att historien inte kan bekräftas.
#10 Konnässör eller amatör? säger
2014-08-22 14:20 - Anmäl

Haha, vissa fakta kan ha tillkommit, som att Kennedy gillade den t ex? ;)

Oavsett är det hela ett klockrent exempel på hur vi ibland tror oss vara konnässörer inom vissa ämnen, för att egentligen helt blivit missleda genom smart marknadsföring och förpackning.

Naturligtvis kan ju parfymen passat bra för artikelförfattaren, men det känns mer som att berättelsen om framgångsrika bärare, "noggranna tillverkningsprocessen" och anrik historia fick parfymen att lukta extra gott och kännas extra lyxig. Detta blir än mer uppenbart när man senare kan läsa kommentarer om att parfymen luktar väldigt modernt och syntetiskt. Börjar man läsa andra recensioner blir det snart tydligt att denna parfym bär många likheter med t ex Fahrenheit 32.

Inget ont om artikelförfattaren som sagt, jag tror att vi nästan allihop som anser oss uppskatta det fina i livet, ofta övervärderar våra kunskaper och upplever oss finna extra kvalité i produkter mycket baserat på hur den presenteras för oss, varje sig det gäller ett vin, en parfym, eller varför inte en kavaj.
#11 Olof Bernhardsson säger
2014-08-22 16:13 - Anmäl

#10
Jag tar åt mig av vissa saker. Parfym är jag ingen expert på. I detta fall gillade jag historien. Jag erkänner att jag med stor sannolikhet inte kan avgöra skillnaden på en parfym av god kvalitet eller en enklare.

Du skriver att det även skulle gälla en kavaj. Här måste jag dock protestera. När det kommer till konfektion så kan jag dyrt och heligt lova er läsare att varken jag eller Andreas kommer att bli lurade av marknadsförare. Hur bra "grisen än är sminkad" så lovar jag er att vi ser igenom detta. Just kavajer och kostymer råkar vi kunna en hel del om. Betydligt mer än parfym uppenbarligen. Det är också därför vi skriver mer om detta som vi verkligen behärskar.

Jag håller dock med dig att det i många fall är lätt att ryckas med av en fin paketering och skicklig marknadsföring.
#12 Charlton Chester säger
2014-08-22 16:31 - Anmäl

Är ni som är negativa om inlägget verkligen allvarliga?
Jag är fullständigt övertygad om att Manolo inte har någon fördel av att sprida en historia, om än delvis fiktiv. Således kan väl detta vara av värde rent underhållningsmässigt. JFK är ju basen för åtskilliga liknande myter, inte minst om hans klädval, bokval, cigarrval etc etc. Hade iof varit festligt att såga fler historier tillhörande varumärken som slår mynt av JFK.

Tyckte inlägget var kanon!
#13 Nr 10 säger
2014-08-22 22:02 - Anmäl

#11 Ursäkta mig Olof, det var alls inte min mening att ifrågasätta din kompetens när det kommer till kavajer eller kläder i allmänhet. Jag är övertygad om att ni här på Manolo är yttersta kompetenta i ämnet, det är ju en av anledningarna till att vi läsare återkommer. Är också övertygad om att du är mycket mer kunnig än vad jag är när det gäller både kavajer och parfym.

Mitt inlägg var mer menat som ett allmänt raljerande kring hur lätt det är att låta sig lura av yta och utseende i många avseenden här i livet. Ibland är det ju trots allt historien bakom som gör att man njuter lite extra av något. Att sitta på en uteservering på Sicilien som sägs ha varit Sinatras favoritrestaurang eller en bar i Florida som skall ha varit Hemingways favvohäng tillför ju en extra känsla av flärd, oavsett om det innebar att nämnda personer bara titta in i förbifarten nån gång. Det är ju sådant som förgyller livet så att säga, kryddat eller ej :)
#14 Shawbs säger
2014-08-23 09:11 - Anmäl

Underbar historia Manolo, så långt från RUT-avdrag och vågmästare man kan komma.

ta det lungt nu hetsporrar, laissez faire, det var bara en historia inte en inkallelseorder eller pensionsbesked..
#15 Andreas Nestor säger
2014-08-24 01:23 - Anmäl

Jag gillade även inlägget helt och hållet men ville såklart bara lägga in en notis angående vissa företags skumma marknadsföring.

Ponera att ett fantastiskt skrädderi hade marknadsfört sig med att dom hade sytt upp kläder till Europas kungligheter sedan 1600-talet utan att kunna visa upp ett enda bevis för det, hade vi brytt oss om det eller hade vi enbart dömt skrädderiet efter deras produkter?

Uppskattar inlägg om parfymer som bara den, fortsätt gärna med dom!
#16 LK säger
2014-08-26 17:19 - Anmäl

vem var Bob?
#17 Andreas Weinås säger
2014-08-26 18:32 - Anmäl

#16 - Har absolut ingen aning men Johns bror Robert "Bobby" Kennedy skulle ju förklara en del?
#18 Charlton Chester säger
2014-08-29 13:02 - Anmäl

Visst var denna Bob = Robert F Kennedy. Dock talar detta mot sig lite då jag veterligen aldrig sett JFK titulera sin bror i skrift annat än som "Bobby".

Ett annat intressant fall är ju "Chaps". Visserligen har det dokumenterats att JFK har införskaffat en del kläder därifrån, men till vilken grad?

Flertalet andra företag har ju dokumenterats, om än själva mer än historien, som kungliga hovleverantörer alternativ som leverantör till Monarkin. Till vilken grad är dock mer tveksamt dokumenterat.
#19 Hardy säger
2014-09-07 16:04 - Anmäl

#16 Gå in på Fragrantica och fråga. Det är där ifrån denna texten är hämtad.
Skicka


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Edward Green Banbury

Läs mer

Permanent Style

Introducing: The Finest Knitwear

Läs mer

Shoegazing

Recension – Orban’s Oxford Soho Dark...

Läs mer

Hodinkee

Vertex: A 'Dirty Dozen' Military Watch...

Läs mer

The Armoury Lightbox

Spring arrivals are starting to roll...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Skoaktiebolaget - Carl PersRocking his...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen