Manolo logotype

Kavajens silhuett - Trendigt eller tidlöst?

Kavajens silhuett - Trendigt eller tidlöst?
När det kommer till skräddat herrmode hamnar nästan alltid diskussionen om hur vida någonting är tidlöst eller trendigt. Då kavajen är det plagg som kanske tydligast förknippas med modets olika svängningar tänkte vi i dag titta närmare på hur den manliga kavajsilhuetten har förändrats över årtiondena och om det egentligen finns någon verkligt tidlös stil.

Om vi först skall försöka bena ut begreppet tidlöst får vi titta bakåt i tiden. Då även det mest konservativa herrmode förändrats (om än långsammare än det på catwalken) blir begreppet lätt urvattnat. Det handlar oftare om ett sätt att beskriva en mellanväg eller som vi svenskar ofta föredrar; Vad som är Lagom. 

För oavsett om det rör sig om kavajens längd, axlarnas och slagens bredd eller höjden på knäppning och gorget så har detta varierat över tid. Som med det mesta inom mode sker efter en viss tid en motreaktion och pga detta är det ofta den gyllene medelvägen som benämns som tidlös. Inte för att den alltid skulle vara rätt men för att den aldrig är helt "fel". 

Vi har valt att gå igenom en rad olika detaljer som är direkt avgörande för kavajens silhuett och hur de påverkar helhetsintrycket. 

Kavajens längd

Ur ett konservativt eller traditionellt perspektiv pratar man ofta om att kavajens längd bör täcka stussen baktill och nå till mitten av tummen alternativt knogarna framtill. Detta är dock en rätt kraftig generalisering då varje person ser olika ut i sin kropps proportioner.

Är man under medellängd kan t ex en aningen kortare kavaj (och byxlängd) ge bäraren ett något längre intryck. Är man över medellängd eller har långa ben i proportion till överkroppen kan istället en mer traditionell kavajlängd balansera upp silhuetten. 

Har man däremot en längre kavajlängd än til knogarna finns det stor risk att bärarens överkropp uppfattas som längre än benen vilket generellt sett inte brukar vara att speciellt önskvärt.

Vad som är viktigt att komma ihåg är att det hela tiden handlar om en balans mellan kavajens längd, dess snitt och plaggen den kombineras med. Dagens rådande mode får ses som väldigt kort ur ett historiskt perspektiv men har också balanserats upp av en kortare byxlängd, smalare fotvidd och något högre knäppning. Väljer man istället en mer klassisk kavajlängd är det än viktigare att balasera detta med en något högre midja för att behålla kroppens proportioner. Även placering av gorget och knäppning är i direkt korrelation med kavajlängden för att inte tappa balansen i plagget. En kortare kavaj kan ge en sportigare, yngre och ledigare känsla vilket lockar många ovana kavajbärare. En mer traditionell längd blir istället ofta lite mer elegant men också korrekt. Oavsett hur lång man föredrar att kavajlängden är bör man alltid anpassa kavajens ärmlängd så att den inte går ner på handen. Denna detalj kan få en i övrigt perfekt skräddad kavaj att uppfattas som för stor eller lång. 

 

Italienska Tombolini är ett bra exempel på den rådande modebild av kortare kavajlängder.

Klassisk brittisk kavajlängd från anrika skrädderiet Henry Poole. Även om längden uppfattas lång med dagens mått finns det en balans i helheten. (Permanentstyle.co.uk)

Kavajens vidd

Precis som med en kavajs längd har dess vidd varierat kraftig genom årtiondena. En god rekommendation är ofta att kavajen skall följa bärarens kropp och gärna vara smal men inte tight. Att ha en för tight kavaj bidrar ofta snarare till motsatt effekt och att bäraren uppfattas bredare än önskat. Vissa pratar om att man skall kunna ha en knuten hand mellan mage och knapp när den är stängd men vad som verkligen är avgörande är hur kavajen är skuren. En kavaj kan ha mindre utrymme än så och ändå falla helt fritt och ge full rörlighet såvida den är korrekt tillskuren. En illa skuren kavaj kan tvärtom sakna rörlighet även om den är betydligt rymligare. Ett problem idag med många konfektionskavajer är att tillverkaren producerar ett för stort framstycke. Då skräddarändringar mer eller mindre begränsas till ryggpartiet pga kavajens mellanlägg i bröst och slag. Vid skräddarsytt och/eller Måttsytt kan man istället tillverka ett mer exakt framstycke och addera något mer tyg i ryggpartiet.

Det är inte bara vidden i midja som spelar in utan lika mycket i bröst, ärm och höft för ett perfekt resultat. Vissa skräddare föredrar att sy kavajen smalare i bröstet medan andra något fylligare. Detta behöver inte handla om rätt och fel utan snarare om silhuett än passform. Kavajens ärmvidd kan göra betydligt mer för silhuetten än midjan men en för smal kavajärm kan också minska rörligheten avsevärt. 

 

En välskuren kavaj skall falla rent och kunna framhäva bärarens styrkor samt dölja eventuella svagheter. Här en smal skräddarsydd kavaj på Denzel Washington.

Mindre smakfull kavajsilhuett på Leonardo DiCaprio från filmen The Wolf of Wall Street (2013). Filmen utspelar sig i slutet av 1980-talet och början av 90-talet där kavajsilhuetten ofta var tilltagen i såväl längd som vidd. Ofta kombinerat med en vadderad axel samt lågt placerad gorget och knäppning.

Kavajens knäppning och gorget

Som vi varit inne på tidigare i texten spelar kavajens knäppning och gorget stor roll för silhuetten. Gorget är den punkt där kavajens slag och krage möts. Under 80 och 90-talet såg vi exempelvis en extremt lågt placerad gorget vilket också kräver en lägre knäppning av kavajen för att inte vinkeln på slaget skall bli för skarp. En låg gorget drar blicken ner mot bärarens bröst och kan ge ett något släpande intyck. Idag ser vi istället en motsatt situation där kavajernas gorget ofta ligger väldigt högt upp på nyckelbenet och således drar ögat mot axelpartiet. Detta innebär också att knäppningen ofta placeras något högre för att inte slaget skall bli för långt och kavajen topptung.

Oavsett om man föredrar en högre eller lägre knäppning är det nästa alltid att rekommendera att låta kavajens knapp placeras vid bärarens naturliga midja. Detta kan vara en eller ett par centimeter ovan naveln och förstärker intrycket av en slank och smal midja.

När det kommer till dubbelknäppt blir det än mer påtagligt då kavajerna idag vanligtvis endast knäpps i den mittersta knappraden men genom historien även valts att knäppts i den understa vilket ger en mycket lägre skärning på kavajen. Denna detalj var ett signum för bl a stilikonen Giovanni Agnelli. 

Lågt placerad gorget som hamnar en bit ner på bröstet anses idag ge en daterad look men kommer med största säkerhet återkomma igen efter nutidens extremt höga placering.

Fiat-chefen och stilikonen Gianni Agnelli som mer eller mindre uteslutande bar sin dubbelknäppta kavaj knäppt endast i den nedersta knappen.

Kavajens axlar

Man pratar ofta om hur kavajens passform alltid börjar med hur den sitter i axlarna. Detta är absolut sant men det är fortfarande en sanning med modifikation. En kavaj kan nämligen ha en bred eller smalt placerad axel utan att för den delen ha en bristande passform. Här handlar det istället om en silhuett. Idag ser vi ofta en relativt smal axelbredd på många kavajer. Detta i kombination med ett okonstruerat utförande som ger en rund och mjuk axelform där axelsömmen ligger något innanför den naturliga axeln. 

Detta kallas ibland väl frikostligt för "skjortaxel" eller Spalla Camicia vilket egentligen inte stämmer då det snarare har med hur axeln fästs än hur vida den är uppbyggd. Traditionellt neapolitanskt skrädderi hade ofta en något bredare Spalla Camicia som framhävde fram de små veck som bildas när man passar in ett större stycke tyg från kavajärmen i ett mindre ärmhål. 

Hittills har vi bara talat om de mjuka axelkonstruktionerna då de tveklöst speglar rådande modebild. Om vi tittar på klassiskt brittiskt skrädderi har det i alla tider legat ett större fokus på en markerad axel som med hjälp av vaddering och en kraftigare kanvas ger ett mer uppbyggt intryck. Tillsammans med en smal midja och tilltagen kavajlängd ger det en timglasformad silhuett.

Om italienarna generellt förknippats med mjuka axlar och britterna med uppbyggda så är fransmännen kände för den lite konkava axeln man ofta benämner som Roped Shoulder. Det innebär att axeln följer bärarens naturliga form från nacken ner mot axeln men avslutas med en markerad kant.

Vad som är att föredra är högst personligt men ett som är säkert är att uppfattningen om hur smal eller bred, uppbyggd eller naturlig en kavajaxel bör vara varierar kraftigt beroende på region, skräddare eller epok. 

 

Klassiskt Neapolitanskt skrädderi från Rubinacci som kännetecknas av en nästan obefintlig uppbyggnad i axel och kanvas.

Florentinska skrädderiet Liverano&Liverano är kända för sin något bredare men naturliga axel. Här illustrerat av butikschefen Takahiro Osaki. (lnsee.tumblr.com)

Naturlig men markerad axel från franska skrädderiet Ciffonelli som ofta kännetecknas av en så kallad Roped Shoulder och hjärtformade slag.

En liknande filosofi har bröderna Ricci med sitt företag Sciamat där man tagit fram en smal karaktäristisk "puff-axel". Den är helt utan uppbyggnad men markerar tydligt axelns slut.

Markerade och breda axlar från anrika skrädderiet Huntsman på Savile Row.

Kavajens ärmhål

Detaljerna vi nämnt ovan varierar ganska kraftigt från olika skräddare men är det någon detalj som återfinns genom hela historien och hos alla bättre skrädderier i såväl Neapel som London eller Paris så är det grunda ärmhål. Det har ofta kallats skräddarnas hemlighet och är en av de detaljer som är svårast att få till utan handsömnad och korrekt tillskärning. Idag produceras konfektionskavajer ofta för att passa människor av olika former och sömnaden är näst intill uteslutande maskinell. Tyvärr krävs det ofta en sömnad för hand för att kunna få till grunda ärmhål utan att kavajens ärm blir för smal.

Många bärare tror att genom att ha ett rymligt ärmhål ökar rörlighet i kavajen vilket är raka motsatsen. Ju högre man kan sy ärmhålet, ju mindre kommer resten av kavajen röra sig när bäraren lyfter armarna. Det bidrar också enormt mycket mer till en smal silhuett än att fokusera på en smal midja.

 

En bild från 1940-talet där man ser en normalt skuren kavaj med högt ärmhål som ger en smal och slank silhuett i kombination med en väl tilltagen byxvidd.

Ett högt ärmhål gör att bäraren kan lyfta armen utan att kavajen följer med.

Cesare Attolini är mästare på att få till grunda ärmhål även på konfektionskostymer.

Som kontrast kan vi se hur ett väldigt stort ärmhål kan ge en mindre smickrande silhuett.

Kavajens slag

Är det något som verkligen varit talande för en tidsperiod är det kavajens slagbredd. Även här pratas det ofta om tidlöshet när faktum är att historien bjudit oss på allt ifrån 6cm smala slag under tidigt 60-tal till maffiga slag på över det dubbla under det glada 70-talet. Återigen är det oerhört viktigt att betona att det inte rör sig om rätt eller fel utan om att hitta en balans och harmoni i helheten. T ex så "behöver" en kavaj med väldigt breda slag ofta lite mer längd. Även detaljer som skjortkrage och slips spelar stor roll för att balansera upp slaget. Med ett smalt kavajslag behövs en mindre skjortkrage och smalare slips medan ett brett slag ofta gifter sig med en något större krage och bredare slips för att inte ta över helhetsintrycket helt.

Beroende på om man väljer en såkallad "Notch Lapel" eller "Peak Lapel" kommer intrycket av slagets bredd och gorgetens höjd att variera. 

 

John Hamm som Don Draper i den omåttligt populära och inflytesrika TV-serien Mad Men som skildrar livet på en reklambyrå i 1960-talets New York. Uniformen Mörk kostym med smala slag, vit skjorta med liten krage och smal slips definierar seriens stil.

Spetsiga slag eller Peak Lapel från Orazio Luciano som omedvetet uppfattas som bredare och likt en hög gorget drar ögonen upp mot axlarna.

Breda spetsiga slag från Sciamat.

Sammanfattning

För att avrunda denna ganska omfattande artikel vill vi säga följande; Precis som man bör känna till stilregler för att på ett framgångsrikt sett bryta mot dem bör man reflektera över hur dessa detaljer påverkar helhetsintrycket för dig som bärare. Oavsett om det handlar om kavajlängder eller slagbredder bör man i första hand utgå från vad man själv faktiskt är bekväm och trivs bäst i snarare än vad rådande trend eller andra människor säger man skall bära. 

Rådande trender kommer alltid påverka vår uppfattning om stil till viss grad vilket är viktigt att acceptera. Vissa påverkas mer än andra men det behöver inte vara något negativt att ens personliga stil förändras och utvecklas över tid. Att köpa en längre kavaj man inte känner sig bekväm i med motiveringen att den är mer tidlös är sällan lyckat. Köp vad man trivs med idag för man kan omöjligt förutse vad man kommer gilla om 20 år. Samma sak gäller såklart åt andra hållet också. Trivs man bättre i en klassisk kavajlängd finns det ingen anledning att förändra sig drastiskt pga rådande trend. 

Vår övertygelse är att man som bärare alltid kommer bli mest nöjd genom att köpa saker som verkligen kommer till användning. Hellre det man verkligen vill ha och något färre produkter. Låt er garderob växa över tid och spegla er personliga stil. Klä er för er egen skull och inte för någon annan.

 

En annons från 1960-talet med en byxlängd som utan problem skulle passerat obemärkt förbi på Pitti Uomo-mässan 2014.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Guide

#1 Paddy säger
2014-08-07 12:25 - Anmäl

Ett fantastiskt intressant och informativt inlägg. Tack!
#2 erpet säger
2014-08-07 12:46 - Anmäl

Jättebra artikel!

Som en sammanfattande reflektion kan jag säga att jag tror den mjuka axeln och lättare konstruerade kavajer i någon mån har räddat kostymen.

I det mer avformaliserade yrkeslivet, där halva arbetsstyrkan är klädda i jeans, framstår en uppbyggd axel hos en mörk kostym i worsted som helt udda och tyvärr ofta provocerande. En "okonstruerad" bomullskostym slinker däremot igenom utan större problem.
#3 Andreas Weinås säger
2014-08-07 13:31 - Anmäl

#1 - Va kul att du gillade artikeln!

#2 - Jag tror du har helt rätt i den analysen. Då många yrkesplatsen avformaliserats som du säger är ofta en mjukare silhuett och gärna i grövre material mer lättsmält för många.

Sen tror jag att det även är en del av dagens rådande modebild som påverkat många även undermedvetet. För bara några år sedan när den okonstruerade stilen började synas på Manolo och i butikerna var ofta tongångarna att en kavaj behöver ha markerade axlar för att bäraren inte skall se ut som en flaskhals. Viss sanning låg det ju i detta beroende på hur ens kropp såg ut men min uppfattning är att många som var väldigt emot den okonstruerade stilen har ändrat uppfattning åtminstone till viss del.

Tack för ett bra bidrag!
#4 Steff säger
2014-08-07 13:45 - Anmäl

Stort tack för en fantastiskt bra artikel! Mycket bra jobbat!
#5 Fredrick säger
2014-08-07 13:58 - Anmäl

Fantastiskt! Vilken härlig läsning. Att en text av den här kvaliteten finns gratis på nätet är helt otroligt. Hade lätt köpt ett 79-kronors magasin enbart för denna läsning.
#6 RolleFC säger
2014-08-07 14:00 - Anmäl

Kalasartikel Andreas!
#7 RB säger
2014-08-07 14:02 - Anmäl

F*n vad bra Manolo blivit! Keep it up!
#8 Andreas Weinås säger
2014-08-07 14:06 - Anmäl

#4, 5 & 6 - Det är otroligt roligt att ni uppskattade artikeln! Då vi publicerar fem inlägg/vecka och att bara skriva texter tyvärr bara är en del av våra arbetsuppgifter kan det ibland dröja väl länge mellan dessa lite mer djupgående och tidskrävande artiklar. Förhoppningsvis skall vi kunna skriva mer liknande under höst och vinter i kombination med lättare inlägg, recensioner, inspiration och köptips.
#9 Hannes säger
2014-08-07 15:19 - Anmäl

Tack för denna artikel! Bland det bästa som någonsin skrivits på Manolo.
#10 Oliver säger
2014-08-07 15:24 - Anmäl

Bland det bästa som har skrivits på manolo! Riktigt bra!
#11 Emil säger
2014-08-07 15:29 - Anmäl

Fantastiskt Andreas! Precis lagom djupgående för att tilltala hela spektrat av läsare (tror jag)!
Mer sådant! :)
#12 FauxPas säger
2014-08-07 15:38 - Anmäl

Hade hellre läst det i print ;)
#13 Rozzy säger
2014-08-07 15:45 - Anmäl

Håller med förgående talare, en mycket bra skriven och informativ artickel!
#14 Gustav säger
2014-08-07 16:05 - Anmäl

Fantastiskt intressant och informativt! Tack för ett lysande inlägg!
#15 gurka säger
2014-08-07 16:27 - Anmäl

Sista bilden fast med monkstraps and Lino Ieluzzi it is
#16 Fabian säger
2014-08-07 16:35 - Anmäl

Snacka om kvalitétsinlägg. Bravo!
#17 Errol säger
2014-08-07 16:37 - Anmäl

Oj vad bra! Förgyllde hela dagens hemresa. Precis som #2 skriver är det på min arbetsplats.
#18 DrDre säger
2014-08-07 17:42 - Anmäl

Väldigt intressant artikel. Stort tack.
#19 Hedåsgatan säger
2014-08-07 17:48 - Anmäl

Bugar och bockar, Tack!
#20 Mike säger
2014-08-07 18:06 - Anmäl

Kan bara hålla med alla andra. Fantastiskt bra och intressant artikel! Härlig läsning!
#21 Mattis säger
2014-08-07 18:17 - Anmäl

Sållar mig till kören, tack!
Att tilläggas ang. slagens bredd är att den bredare typen tenderar att öka intrycket av timglasform/följsamhet, något som napolitanska skräddare ofta lägger fram (vill jag erinra mig iaf). Detta gör att man inte behöver ha lika tight midja vilket i sin tur gör sitt för bekvämligheten.
#22 PL säger
2014-08-07 19:01 - Anmäl

Grym artikel, sjukt ingående och inspirerande!
#23 Andreas Weinås säger
2014-08-07 19:24 - Anmäl

#21 - En bra poäng jag missade att ta upp som jag håller med om helt. Bl a därför jag är barnsligt förtjust i bredare slag på ca 9-10cm som "rullar" sig utåt i en båge från knappen mot axeln i motsats till de mer "hjärtformade" slagen där fokus hamnar på bröstpartiet.

Just Neapolitanska skrädderier brukar vara väldigt duktiga på att få till just den tilltalande formen på slaget.
#24 Stoffe säger
2014-08-07 20:12 - Anmäl

Aldrig kommenterat, men nu passar jag på att tacka för en riktigt bra text!
#25 T säger
2014-08-07 21:06 - Anmäl

Kan bara instämma i föregående kommentarer, Fantastiskt inlägg för att vara på en annonsfinansierad blogg. Bra jobbat!
#26 Egon säger
2014-08-07 21:24 - Anmäl

Här kommer språkpolisen: varför skrivet du gorge med stor bokstav?
#27 Andreas Weinås säger
2014-08-07 21:33 - Anmäl

#26 - Ingen fara. Jag inser i efterhand att det gör sig bättre med liten bokstav så jag ändrar det.
#28 Criss säger
2014-08-07 22:47 - Anmäl

Kul och intressant artikel!
Mina tre senaste kostymer har lite fantasilöst blivit av märket Boss. Jag vet att kännare tycker att det är lite Volvo V70.

Har du något lite vassare tips på kostymer i 6000 kr klassen? Jag är 185 lång och väger ca 79 kilo. Upplever Tiger och Lindeberg som för korta.
#29 R säger
2014-08-07 23:49 - Anmäl

#28 - Nu är jag inte AW men jag kan varmt rekommendera kostymer från Gabuccis egna märke. De ligger på 6 450:- och finns i navy, blå, grått och en kritstrecksrandig navy. S120 och half canvas, vilket är ganska ovanligt i den prisklassen. Enligt mig och min förvisso tämligen ringa erfarenhet är det bland det bästa du kan få för de pengarna - väldigt mycket bang for the buck. Även Rose & Born erbjuder kostymer i den prisklassen och de är också väldigt fina, om än limmade.
#30 Highlund säger
2014-08-07 23:51 - Anmäl

Det här var riktigt bra! Universal-"guiden" för kavajen rent av? Väldigt inspirerande rakt igenom och med ett fin och värmande avslutning! Tack!
#31 Daniel säger
2014-08-08 02:06 - Anmäl

Kan bara instämma med #29. Köpte en från Gabuccis egna linje. Grymt nöjd!
Räkna med ca 7 000 om du ska göra några ändringar. Ändringar som korta ner byxor och ärmlängd ingår dock.
#32 S säger
2014-08-08 03:48 - Anmäl

Fantastiskt skrivet Andreas, väldigt intressant och djupgående!!
#33 Robs säger
2014-08-08 07:17 - Anmäl

Bravo Andreas! :)
#34 Andreas Weinås säger
2014-08-08 09:04 - Anmäl

#28 - Om du är villig att lägga mellan 6000-8000kr så finns det ganska mycket bra att välja mellan.

Gabuccis egna linje som flera nämnt är grym och startar på 6450kr men räkna som sagt med några hundra till. Även Gaiola och G.abo Napoli ligger ungefär i den prisklassen och t om insteg från Caruso i full kanvas hos Gabucci.

Rose&Borns egen linje är väldigt fin liksom Morris Heritage som skall vara halvkanvas för ca 6500kr.

Skulle det vara så att 6000kr är hugget i sten är Cavalieres topplinje CEO i riktigt fina tyger från Loro Piana och Ermenegildo Zegna rimliga för 5999kr. Då får man dock leva med en fixerad konstruktion även om denna är bland de bättre av sitt slag.
#35 Jesper K säger
2014-08-08 09:50 - Anmäl

"reser mig sakta upp och applåderar"
#36 Criss säger
2014-08-08 10:18 - Anmäl

Tack ska ni ha för tipsen!
#37 Jens säger
2014-08-08 12:08 - Anmäl

Suveränt bra artikel!
#38 Viola säger
2014-08-08 13:20 - Anmäl

Det här var riktigt bra!
#39 Tysken säger
2014-08-08 16:31 - Anmäl

En av de mest innehållsrika och matnyttiga artiklarna på senaste tiden. Ska läsas om och om igen flera gånger. All fakta ska in. Tack för att ni tog er tid att skriva den här. Klockrent!
#40 Parky säger
2014-08-08 16:55 - Anmäl

Som så många sagt innan-en jättebra artikel!
Min egna stil är sedan lång tid tydligt inspirerad av american trad/ivy. Det är väl kanske ingen stil som förknippas med manolo, men likväl är det en av de bästa modebloggarna.

Jag gillar lite vidare passform, lite längre kavajer och lite högre midja på byxor än vad som just nu är rådande mode. En fråga till dig: hur ser du på "the sack suit"? Den har ju liten/ingen uppbyggnad i axel och en naturlig "hängig" passform. Personligen älskar jag det och jag tycker att det ser snyggt ut. Det viktigaste är ju-oavsett modell/stil-att det är rätt längd på ärmar och byxben.
Ha det!
#41 DrBen säger
2014-08-08 17:07 - Anmäl

Bland det bästa jag läst på Manolo, tack ska du ha.
#42 Andreas Weinås säger
2014-08-08 17:27 - Anmäl

#40 - Kul att du gillar det vi skrev. Jag tycker Ivy är fantastiskt även om det precis som brittiskt och italienskt kräver sin bärare för att det inte skall se utstuderat ut. Jag försöker själv hitta inspiration i delar av Ivy-stilen (t ex färg och materialkombinationer för hösten).

Jag gillar Sack suits men återigen på rätt bärare. Jag själv föredrar en lite mer skräddad silhuett men bilder på t ex JFK i Sack suit är otroligt inspirerande! Framför allt tycker jag det är kul med människor som hittar inspiration i andra stilar. Att klä sig personligt handlar ju inte om att vara unik utan om att bära det man själv trivs bäst i.
#43 Guifare säger
2014-08-09 00:51 - Anmäl

Fantastiskt Andreas! Så bra har du inte ens presterat på hanbollsplan tidigare ;-)
#44 Halmstad säger
2014-08-10 17:37 - Anmäl

Byxvidden, över lår, knän och fötter, är onekligen det som idag avviker mest från den klassiska profilen från 20-60-tal.
#45 A A N säger
2014-08-10 21:47 - Anmäl

Eftersom jag ibland gnäller här måste jag också få säga att det här var en fantastiskt intressant artikel.
#46 Andreas Weinås säger
2014-08-10 23:08 - Anmäl

#44 - Inte helt omöjligt att det kommer ett liknande inlägg om byxans silhuett de närmsta veckorna ;)
#47 Jerry säger
2014-08-12 13:03 - Anmäl

Bra artikel! I och med detta fick jag ett namn på något jag gillar väldigt mycket, roped shoulder. Franskt således...
#48 Jerry säger
2014-08-12 13:03 - Anmäl

Bra artikel! I och med detta fick jag ett namn på något jag gillar väldigt mycket, roped shoulder. Franskt således...
#49 Jerry säger
2014-08-12 13:03 - Anmäl

Bra artikel! I och med detta fick jag ett namn på något jag gillar väldigt mycket, roped shoulder. Franskt således...
#50 Andreas Weinås säger
2014-08-12 13:26 - Anmäl

#47 - Kul att du gillade artikeln! Värt att nämna är att det inte bara är fransmännen som tillverkat kavajer med Roped Shoulder. Däremot är det en vanlig detalj hos franska skrädderier som t ex Cifonelli. Roped Shoulder kan även kallas Spalla Rollino eller cigarraxel.
#51 Carl säger
2014-08-26 02:45 - Anmäl

Aldrig kommenterat heller men denna artikeln och den med byxorna, var kanon!
#52 Made säger
2016-09-27 14:40 - Anmäl

Manolo och Andreas förtjänar massor av skryt för denna artikel, bra jobbat! Även om det mesta är familjärt för oss som jobbar i branschen klarar du här att förklara det väldigt pedagogiskt. Hoppas ni inte har något emot att man stjäl delar av det i den dagliga kommunikasjonen med kunder :)

Fortsätt gärna med dessa djupdykningar, det är härligt att läsa och bidrar till ökat medvetande hos konsumenterna. På sikt vill det betyda ett bättre utbud av kvalitet i butiker.
#53 Sigmund Løkensgard säger
2016-09-27 14:40 - Anmäl

Dette er noe av det beste og mest informative jeg har lest på deres side. Hilsener fra Norge!
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

The Drake’s x Permanent Style outfit

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Myrqvist öppnar butik i...

Läs mer

Hodinkee

Found: An Issued And Flown Apollo 7...

Läs mer

The Armoury Lightbox

Bespoke Florentine tailors Liverano...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen