Manolo logotype

Inspiration - The Armoury

Inspiration - The Armoury
När man som vi på Manolo både har ett stort intresse för mode och privilegiet att få skriva om det så kommer ofta frågan vad vi själva inspireras av. Läsare, vänner och bekanta frågar vilka tidningar inom mode vi läser, vilka butiker vi handlar i och vilka märken eller skräddare vi själva föredrar? Ett självklart svar på detta är att i stort sett allt på Manolo speglar på ett eller annat sätt våra egna stilpreferenser. Dagens text kommer att gå på temat inspiration och ett tips på en butik med tillhörande bloggar där undertecknad hämtar väldigt mycket inspiration nämligen The Armoury.

Stil är egentligen något subjektivt och vi rekommenderar aldrig att kopiera någon annans stil rakt av. Det bästa är ofta att hämta inspiration från många håll och sedan försöka konvertera detta till en personlig stil.

The Armoury startade för fyra år sedan i Hong Kong av Mark Cho, Alan See och Ethan Newton. Efter två år anslöt även Jake Grantham som tidigare jobbat ett par år för Drakes London. Mark Cho är nyckelpersonen bakom konceptet och är även delägare i Drakes London. Fram till nyligen hade de två butiker i Hong Kong men öppnade i vintras även i New York. Nyligen lämnade en av grundarna; australiensaren Ethan företaget för nya uppdrag vilket är väldigt synd då han med sin personliga stil varit en stor ikon.

Det är egentligen två saker som gör konceptet The Armoury så unikt. Först och främst säljer de extremt väl valda varumärken samt har samarbeten med några av världens främsta tillverkare och skrädderier. Dessa gör löpande så kallade Trunk Shows där de besöker The Armoury för att träffa kunder. Några av de tillverkare som The Armoury var tidiga med att presentera är Ambrosi Napoli som måttsyr några av världens bästa byxor, Ring Jacket, Orazio Luciano, Liverano & Liverano, Saint Crispins samt Carmina för att nämna några.

Det andra som gör dem så unika är de personer som arbetar hos dem och som alla har kommit att bli mycket välkända profiler inom den så kallade #menswear-genren. Dessa personers känsla för stil och deras utstrålning exponeras duktigt på såväl företagets egen blogg The Armoury Lightbox som på deras personliga bloggar. 

Stilen som de står för är klassisk och tidlös utan att för den delen kännas daterad. Fokus ligger på välskräddade kostymer och kavajer som alla bärs upp på ett personligt sätt och influenserna är italienska, brittiska och japanska. Inte sällan förkommer det inspirerande bilder på skräddarna de samarbetar med så som Antonio och Taka på Liverano, Salvatore på Ambrosi Napoli och Pino från Orazio Luciano.

Jake Grantham är senaste tillskottet till Hong Kong butikerna.

Skyltning på nya New York-butiken.

Klassiska proportioner, hög kvalitet och kreativ styling kännetecknar The Armoury.

Kostym i Fresco-tyg med väska från Frank Clegg.

Transylvanska skospecialisten St Crispin har fått stort uppsving tack vare exponeringen via The Armoury.

Antonio och Taka från Liverano tillsammans med Ethan Newton.

The Armoury erbjuder bl a de exklusiva skomärket Spigola by Koji Suzuki.

 

Bilder - The Armoury, Ethan Newton, Alan See och Jeffery Hillard

Dela på Facebook Dela på Twitter

#1 Ingvar säger
2014-08-06 14:17 - Anmäl

Vem riktar sig den här artikeln till? Tror de flesta som laser Manolo känner till The Armoury men kan ha fel.
#2 mm säger
2014-08-06 14:48 - Anmäl

Jag uppskattade verkligen denna artikeln. Fina grejer. Manolo har hur många läsare som helst och alla är inte "all in" med instagram, tumblr osv. En hel del är nog mest ute efter bra artiklar och klädestips. Därför behövs såna här artiklar.
#3 gurka säger
2014-08-06 15:01 - Anmäl

#1 - jag kände till the armoury innan artikeln men kände inte till allt som framgick av den så jag fick iaf ut något. Bra artikel!
#4 Jonas säger
2014-08-06 15:36 - Anmäl

Jättebra artikel.
Även om jag känner till The Armoury så är en djupare beskrivning alltid intressant.

Dessutom som #2 säger, detta är en blogg som har en bred publik där alla har olika nivåer av erfarenhet. Därför är "lättare" artiklar uppskattade för den nye...
#5 Andreas Weinås säger
2014-08-06 16:23 - Anmäl

#1 - Jag kan med stor säkerhet säga att långt ifrån alla Manolos läsare känner till The Armoury. Det rör sig om närmare 90 000 unika besökare varje månad och även om det är lätt att tro så är långt i från alla lika djupt insatta i #menswear på sociala medier.

Sen tycker jag inte artikeln bara är till för att upplysa om just The Armoury utan även om varför vi finner dem så inspirerande.
#6 DrDre säger
2014-08-06 16:35 - Anmäl

Väldigt snygga bilder på deras blogg. Har inte sett den tidigare.
#7 Osito säger
2014-08-06 18:46 - Anmäl

Mycket uppskattat inlägg! Jag har aldrig hört talas om The Armoury tidigare. Den översta bilden är magnifik. Speciellt den högra kostymen på den bilden.

P.S. Du gör ett grymt jobb Weinås!
#8 Osito säger
2014-08-06 19:30 - Anmäl

Fint inlägg Olof!
#9 Nils säger
2014-08-06 21:18 - Anmäl

Relevant inlägg, definitivt. Om man precis börjat intressera sig för klassisk herrklädsel kan jag inte tänka mig en stadigare stilkompass än the armourys blogg. Den mest underskattade postaren är Mark Cho själv som konsekvent går en smakfull balansgång mellan tradition och personlighet och blandar upp det anglo-italienska med asiatiska och nordamerikanska influenser. Klassisk internationell stil!
#10 Stefan säger
2014-08-06 22:44 - Anmäl

Grymt inlägg! Alltid lika inspirerande. Jag är dock oerhört nyfiken på vad Ethan Newton ska göra härnäst. Finns det någon som har en aning eller vet?
#11 PL säger
2014-08-06 23:06 - Anmäl

The Armoury har haft så stort inflytande att det nästan är bissart, de har gjort något otroligt beundransvärt i min mening. Vore nästan tjänstefel av Andreas att INTE skriva en artikel om dem. :)
#12 PatrikJ säger
2014-08-07 03:40 - Anmäl

Det fina med The Armoury ar att man traffar personen som ligger bakom foretaget som tillverkar kladerna och vars namn i manga fall ar pa etiketten (tex Koji Suzuki eller Liverano). Det blir en valdigt personlig upplevelse som ger enormt mkt mer varde an ett vanligt kladinkop. I min mening ar det detta som gor Armoury sa framstaende. #10 Pratade med Ethan for ett par veckor sedan - han skulle vara kvar i Hong Kong men jobba for "US big business". Så han kommer nog inte dra igang nagot nytt mindre kladprojekt igen - vilket jag hade hoppats pa.
#13 Johan säger
2014-08-07 07:52 - Anmäl

Ethan är numera Senior Director på Ralph Lauren så mycket riktigt US big business.
#14 Olof Bernhardsson säger
2014-08-07 08:58 - Anmäl

# 10 Stefan,
Det ryktas om att han skall börja på ett stort internationellt modeföretag. Jag vågar inte droppa vilket ännu då jag ej tror att det är officiellt än.
#15 Charles säger
2014-08-07 09:56 - Anmäl

#14 Olof Bernhardsson

Det är Ralph Lauren. Står på hans linkedin.
#16 Alexander säger
2014-08-07 15:08 - Anmäl

"Hong Kong butikerna" är särskrivet, just a heads up.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

The Drake’s x Permanent Style outfit

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Myrqvist öppnar butik i...

Läs mer

Hodinkee

Found: An Issued And Flown Apollo 7...

Läs mer

The Armoury Lightbox

Bespoke Florentine tailors Liverano...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen