Manolo logotype

Brioni våren 2014

Brioni våren 2014
Vi har tidigare nämnt två av de allra främsta inom manlig konfektion i form av Cesare Attolini och Kiton. Bägge med sitt ursprung i södra Italien och närmare bestämt Neapel. Idag vill vi lyfta fram den tredje stora aktören inom italiensk toppkonfektion nämligen Brioni. Till skillnad från de tidigare nämnda konkurrenterna är Brioni norditalienskt och Roms stolthet sedan mitten på 1940-talet.

Brionis historia startar 1945 när skräddarmästaren Nazareno Fonticoli och hans kollega Gaetano Savini slår upp portarna för företagets ateljé på Via Barberini i hjärtat av Rom. 

Namnet Brioni kommer från ögruppen Brijuni i Kroatien.

Efter andra världskrigets slut tog marknaden fart på allvar och 1952 höll Brioni sin första modevisning på Pitti Palace i Florens, inte långt ifrån dagens Pitti Uomo mässa. 

Kvalitet och hantverk har sedan starten ansetts vara av absolut högsta kvalitet men den norditalienska silhuetten skilde sig avsevärt från den neapolitanska. Axlarna var mer definerade, kanvasen mer uppbyggd och silhuetten mer strukturerad. Den norditalienska stilen ses ofta som ett mellanting mellan den brittiska skolan och den väldigt lätta sydeuropeiska. 

Från 1950-tal till 1990 då Umberto Angeloni tog över rodret var Brioni främst kända som en renodlad kostymtillverkare av högsta kvalitet. I början av 90-talet tog företaget en ny riktning. Man lanserade för första gången en damkollektion och kollektionerna fick en högre modegrad kombinerat med det tidigare högt ansedda hantverket. 2011 köptes Brioni upp av dåvarande PPR (Kering) till en okänd summa mellan 250 och 350 miljoner euro. 

Brioni har genom historien haft en rad kända bärare så som Clark Gable och Cary Grant som fick upp ögonen för märket under 1950-talet då de arbetade med Cinecitta studios i Rom. Maffiabossen John Gotti fick smeknamnet The Dapper Don till stor del pga sin omfattande garderob av Brionikostymer. 

Filmdukens kanske mest inflytesrika stilikon; James Bond bar officiellt Brionis plagg från 1995 fram till Tom Ford tog över som leverantör i filmen Quantum of Solace 2008. 

Vårens kollektion har fotograferats vid Villa Medici i företagets hemstad Rom och kampanjens ansikte är Julien Nielsen. 

Ljusgrå dubbelknäppt kostym

En ljusare rock för tidig vår

Enkelknäppt rutig kostym med slipsklämma.

 

Brioni gjorde även ett kortare filmklipp från vårens kampanj filmad av Aaaron Olzer.

 

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder

Andra artiklar om varumärkena: Brioni
#1 lano säger
2014-04-14 12:29 - Anmäl

Intressant att du refererar till Brioni som ett norditalienskt fenomen. Rent geografiskt borde regionen uppfattas som centrala Italien, men stilmässigt skulle det kunna gå en gräns mellan norra och södra Italien ungefär vid Rom. Kanske befinner de sig någonstans i mitten med sin perfekta kompromiss? De marknadsför sina kostymer som lätta och smidiga eftersom de använder ett lager mindre (tre alltså) kanvas än konkurrenterna. Det borde ligga mer i linje med de södra tillverkarna, samtidigt är kanske siluetten som du säger, något mer lik de nordliga konkurrenterna. Hur som haver, en underbar tillverkare.
#2 Qui säger
2014-04-14 13:27 - Anmäl

Blev inte det minsta upphetsad av detta, säkert fantastiskt hantverk men i övrigt inget som orsakade något som helst köpbegär hos mig.
#3 Halmstad säger
2014-04-14 13:42 - Anmäl

Studiobilderna är ju extremt avtändande. Känns ibland som katalogbilder inom finare konfektion antingen hamnar i det experimentella diket där man bara ser suddiga detaljer av outfit'en eller som ovan där döda poser hos modellerna fullständigt tar livet av kläderna.
#4 gamla skolan säger
2014-04-14 17:23 - Anmäl

Lite trist att man inte vinnlagt sig att få till snyggt fall på byxorna över skorna. Nu ser det ut som om man bara vikt upp byxorna innåt utan att ha pressat dem. men det kan vara jag som inte begriper bättre...
#5 Buster säger
2014-04-14 18:21 - Anmäl

#4 Tänkte precis samma sak. Översta rutiga kostymen - ser ju inte klokt ut!!!
#6 Livsbejakaren säger
2014-04-14 20:31 - Anmäl

Vad många tråkiga och pessmistiska svar som skrivs på denna utmärkta blogg. Jag skulle vilja säga Tack för en utmärkt blogg som gör det till ett nöje att kolla in vad som lagts upp på Manolo. Ang modet, kläderna m.m. är det mycket snygga kläder som visas och som inspirerar oss. Försök se livet lite mer från den ljusare sidan!
#7 Knutte säger
2014-04-14 23:43 - Anmäl

#6 Ingen av kommentarerna ovan kritiserar Manolo eller artikeln på något sätt.

Det är endast åsikter om kollektionen och framförallt på sättet den framförs. Det är väl därför man kommenterar?
Och jag håller nog med, tyvärr inget estetiskt spännande.
#8 Kopparstaden säger
2014-04-15 09:49 - Anmäl

Håller med #7. Kritiken är ju mot kampanjen och hur Brioni fotar sina kläder är det nog ingen som håller Manolo ansvarig för :-)

Håller för övrigt med om att byxorna ser konstiga och sen förstår jag inte varför "alla" företag vill ha modeller som ser ut som lik alternativt knarkare.
#9 Qui säger
2014-04-15 10:14 - Anmäl

#6, du har nog missförstått poängen med en kommentarsfunktion om du anser att det enbart är kommentarer som hyllar personen bakom bloggen som får skriva...

Sedan så var åtminstone min kommentar negativ till Brionis senaste kampanj och inte Manolo samtidigt som vi väl måste kunna ha olika åsikter om vad vi tycker är snyggt!?
#10 DrDre säger
2014-04-15 15:18 - Anmäl

Jag tycker de mesta var riktigt snyggt ovan.
#11 erpet säger
2014-04-15 16:57 - Anmäl

Huvudsakligen snyggt, särskilt den sista kombon skulle jag kunna hoppa i direkt. Bara bra med saklig presentation, d.v.s. jag stör mig inte alls på de "avtändande" bilderna. Bättre än att kansta in en massa nakna människor, i alla fall.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.