Manolo logotype

På besök hos AW Bauer

På besök hos AW Bauer
Vi har här på Manolo skrivit om ett flertal skräddare runt om i världen och deras passion för hantverk, passform och individuellt uttryck. Vi besökte förra året Sartoria Ripense och Andrea Luparelli i Rom, Thom Sweeney i Mayfair, London och nu senast Liverano&Liverano och Sartoria Corcos i Florens. Idag tycker vi det är dags för vår svenska stolthet och ett av världens högst aktade skrädderier; AW Bauer.

Historien bakom AW Bauer är fantastisk. En verksamhet som i år firar 150 års jubileum och som precis likt grundaren Julius W Baur än idag står för en totalt kompromisslös produkt av högsta möjliga kvalitet.

Idag är det Frederik Andersen som är tillskärare och driver företaget tillsammans med Martin Ekolin i en tid bättre än den varit på decennier för AW Bauer. Efter år av slit- och släng mentalitet har uppfattningen till stor del svängt och kunderna som efterfrågar ett osviktande hantverk, perfekt passform och en individuell produkt har blivit fler och åter hittat in till den lilla lokalen på Brunnsgatan 4 i Stockholm. 

Frederik är skolad på Savile Row och närmare bestämt Henry Poole men när han för närmare 10 år sedan dök upp hos AW Bauer med en önskan att få starta som lärling var det dock långt ifrån självklart. Han möttes av tveksamhet men efter att ha visat stor målvedvetenhet och ambition fick han möjligheten på vilkoret att han skulle glömma allt han tidigare lärt sig och lyssna noga. 

Frederik med stor fallenhet för yrket lärde sig Frederik snabbt från de erfarna skräddarna och tillskärarna på Bauer och utvecklade allt eftersom en bred kompetens som sträcker sig över allt från mjuka lätta konstruktioner förknippade med södra Italien till den mer klassiska brittiska skolan med kraftig uppbyggnad av vattulin och tagel i mellanlägg. 

Vad som överraskade oss vid vårt besök är hur flexibla AW Bauer faktiskt är på just detta. Självklart är det med stor sannolikhet så att om man är ute efter en neapolitansk skräddarsydd kostym så görs den allra bäst i just Neapel men att tro att AW Bauer inte behärskar en lättare konstruktion är helt fel.

Vi fick börja med att titta lite i företagets "arkiv" som sträcker sig tillbaka till sekelskiftet. 

 

Otroliga illustrationer av allt från vardagskostymer till hunting jackets och frack.

Vid en normal konsultation försöker man med dessa inspirera eller kanske fånga vad kunden efterfrågar men självklart går en bild från The Sartorialist lika bra. Sen är det dags för tygval och AW Bauer arbetar minst sagt med ett imponerande utbud av tyger som sträcker sig från supertunn borstad "Top China" i 100% Kashmir från Loro Piana till närmast skottsäkra tweedtyger på över 500gr/m från Holland&Sherry. 

 

Loro Piana "Top China" Kashmir är en av marknadens finaste kashmirvävar.

Fantastiska Donegaltyger i perfekt vinterkvalité.

En väv i tre olika färgställningar från Loro Piana vi gärna skulle äga en av varje.

AW Bauer har även en separat tygbunch för kavajfoder där allt ifrån de klassiskt enfärgade tygerna till smakfullt småmönstrade finns representerade.

Grövre tyger för rockar och ytterplagg finns självklart också representerade.

 

Vi fick möjlighet att medverka på en av kundernas första fitting och även om det är långt ifrån det färdiga resultatet det oerhört imponerande vilket hantverk som ligger bakom företagets produkter och hur väl plagget föll redan vid första fitting. 

 

Plagget har mer eller mindre bara tråcklats ihop för att ge en indikation om vilka delar som behöver skäras till. Detta är en stor skillnad på färdigsydda plagg där man endast kan sy in vilket inte ger i närheten av samma resultat och balans till helheten.

En ledig kavaj som planeras få en rullad treknäppt silhuett. Knappar och vart knäppningen placeras bestäms av kunden vid första eller andra fitting så man inte skurit igenom tyget för tidigt.

Kunden valde en lätt och tunn uppbyggnad men som ändå har en markerad kant och ingen så kallad skjortaxel.

Vart bröstfickan kommer hamna kritas ut på ett ungefär för att ge kunden en uppfattning men kan självklart anpassas efter önskemål. Här rör det sig om "patch pockets" vilket passar perfekt till del ledigare känslan i kavajen.

Frederik kontrollerar passformen och fallet och vad som behöver korrigeras till fitting nr två.

 

Ett skrädderi består såklart av en rad olika områden och kompetenser. Frederik som jobbar med tillskärningen har det som oftast framhålls som den svåraste och viktigaste då det handlar om att överföra kundens befintliga mått genom att rita upp ett unikt mönster för varje kund. Här är det inte bara måtten utan även estetiska preferenser som kommer spela in. Detta är en av de stora skillnaderna mot Made to Measure även från de bästa konfektionstillverkarna. I en måttsydd kavaj eller kostym används fortfarande företagets grundmönster där bärarens mått appliceras på. Detta ger självklart inte samma möjligheter som skräddarsytt till att förhöja eller dölja en kunds kroppsliga styrkor eller svagheter.

Nästa stora del i skrädderiet är såklart sömnaden. Här arbetar en rad anställda med att sy fast de flytande mellanläggen av hästhår och vattulin helt för hand vilket ger en helt oslagbar följsamhet och formar sig efter bärarens kropp över tid.

För att förtydliga lite mellan skillnaden mellan bättre skrädderier som AW Bauer och billigare RTW har vi valt att kort förklara skillnader som finns i deras konstruktioner. Man kan enkelt uttryckt hävda att det finns i regel tre sorters sätt att fästa mellanlägg i en kavaj.

Fixerade mellanlägg

Fixerade eller limmade där man pressar fast dem i maskin. En process som möjliggör för storskalig produktion men saknar optimal följsamhet. Vanligaste metoden för kavajer/kostymer under 6000kr.

Maskinsydda mellanlägg

Här har man vad man kallar flytande mellanlägg med tre fästpunkter men kanvasen (mellanläggen) är pikérade i yttertyget med maskinsömnad. Detta är den vanligaste konstruktionen på instegsmodeller av Full Kanvas för ca 6000-12 000 kr och man kan känna skillnaden mot limmade mellanlägg i framför allt slaget där ytmaterial och kanvas ligger separerade.

Handsydda mellanlägg

Här pikeras mellanläggen fast för hand med små stygn och ger den överlägset följsammaste konstruktionen. Här känner man oftast en ännu större skillnad när man separerar tyg och kanvas med fingrarna. Den här kontruktionen är genomgående de mest erkända och används hos de främsta skräddarna runt om i världen men även i det absolut premiumsegmentet inom konfektion som t ex Cesare Attolini för kavajer närmare 20 000kr och uppåt. Undantag finns självklart som bekräftar regeln och det finns billigare skräddare som kör maskinsytt och billigare konfektion med handsydd kanvas också.

 

Mönsterdelar för tillskärningen av kostym.

Kanvasen i ett slag pikéras för hand.

Frederik och AW Bauer har utöver de skräddarsydda kostymerna i år gjort ett mindre samarbete med Rasmus Wingårdh där man lanserat en konfektionskollektion med samma kompromisslösa hantverk och uppbyggnad som de skräddarsydda plaggen men med ett modernare formspråk och lägre pris. Fortfarande är det av naturliga skäl en produkt i premiumsegmentet men då fittings och måttagningsprocessen tas bort och man gör befintliga storlekar går det att hålla ner priserna till ca 22 000kr för kostymer, 20 000kr för rockar och 2 000kr för skjortor.

 

Frederik Andersen, tillskärare på AW Bauer.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Guide

Andra artiklar om varumärkena: A.W. Bauer
#1 Paddy säger
2014-03-24 12:33 - Anmäl

Ett smått fantastiskt inlägg och ett rent nöje att läsa!
#2 Andreas Weinås säger
2014-03-24 12:47 - Anmäl

#1 - trevligt att höra! Jättekul att du gillade inlägget.
#3 Fredrik säger
2014-03-24 13:27 - Anmäl

Mycket trevlig läsning! Är det möjligtvis Olof som är på fitting i inlägget?
#4 Andreas Weinås säger
2014-03-24 13:55 - Anmäl

#3 - Tack så mycket. Nej det är inte Olof denna gången.
#5 Tille säger
2014-03-24 13:59 - Anmäl

Fantastiskt inspirerande. Någon dag...
#6 Korven säger
2014-03-24 15:16 - Anmäl

Roligt att ni äntligen rapporterar från AW Bauer. De har ju nämnts en del tidigare men nu äntligen ges en bättre inblick bakom kulisserna. Dock behövs nog en korrekturläsning. Det finns ett antal småfel och dessutom en oklarhet:

"För att förtydliga lite mellan skillnaden i det som AW Bauer och de bättre skräddarena [sic!] gör har vi valt att kort förklara skillnader som finns i olika konstruktioner."

Här kan man få intryck av att AW Bauer använder en teknik medan bättre skräddare använder en annan.
#7 filip säger
2014-03-24 15:21 - Anmäl

Underbar artikel, väldigt intressant!
#8 Andreas Weinås säger
2014-03-24 15:32 - Anmäl

#6 TIttar på det direkt. Du har helt rätt att det kan misstolkas.
#9 Errol säger
2014-03-24 16:43 - Anmäl

Bästa reportage jag läst på länge!
#10 DrDre säger
2014-03-24 17:30 - Anmäl

Trevligt reportage.
#11 Friherren säger
2014-03-24 18:36 - Anmäl

Torde vara Mr Skoaktiebolaget på bilderna?

Strålande intressant reportage, men hoppas att ni förvaltar skrivandet och språket bättre i framtiden.
#12 geten säger
2014-03-24 19:21 - Anmäl

#11 Från det lilla jag sett av honom verkar det rimligt med tanke på längden haha.

Jag hoppas verkligen att AW Bauer håller sig levande tills man själv har råd med bespoke.
#13 Kvistpåberg säger
2014-03-24 19:24 - Anmäl

Härligt inlägg! Skulle gärna även se mer bilder på AW Bauers verk.
#14 Robin Pettersson säger
2014-03-24 19:54 - Anmäl

Andreas! Detta blir ju bara bättre och bättre :)
Den kavajen ser helt fantastisk ut!!
#15 Janne säger
2014-03-24 19:54 - Anmäl

Vad ligger exempelkavajen på i pris, mellan tummen och pekfingret?
#16 Andreas Weinås säger
2014-03-24 20:37 - Anmäl

#11 - Vi tar till oss den kritiken och försöker ständigt förbättra såväl material och språk.

Angående vem det är på bilderna tycker jag att det är lite orelevant för inlägget och hade vi velat visa det hade vi inte beskurit bilderna.

Även om personen i fråga inte skulle ha något emot att medverka så tycker vi inte att det är rimligt att man någonsin skall behöva vara offentlig på Manolo. Därför känns det inte heller relevant att spekulera i vem det är och tycker man kan av respekt hålla det utanför kommentarsfältet då det är orelevant för innehållet i artikeln.
#17 Simon säger
2014-03-24 20:48 - Anmäl

Det vore intressant att veta vad det kostar att sy upp en kavaj som den på bilderna. Så där på ett ungefär.
#18 Friherren säger
2014-03-24 21:30 - Anmäl

#16 - Ser fram emot fler bortklippta huvuden på framtida Pitti reportage, skämt åsido.

Vill bara understryka min uppskattning för Manolo. Keep up the good work!
#19 sprezzzz säger
2014-03-24 22:06 - Anmäl

Mycket intressant inlägg, lyfter på hatten åt herr Weinås.
#20 Andreas Weinås säger
2014-03-24 22:23 - Anmäl

#18 Hehehe...Pitti är ett undantag då man så att säga vet vad man ger sig in på när man besöker mässan och dess hundratals fotografer. Att bli fotograferad under sin fitting hos skräddaren är lite skillnad.

Uppskattar verkligen att du gillar det vi gör! Stort tack!
#21 Andreas Weinås säger
2014-03-24 22:24 - Anmäl

#19 - Tack så mycket och roligt att du gillar inlägget.
#22 Miheisso säger
2014-03-25 09:19 - Anmäl

Mkt trevlig artikel och vad som ser ut bli en väldigt trevlig kavaj. Vem personen på bilderna är spelar ingen roll för artikeln. Det enda jag bryr mig om som läsare är att personen varit snäll nog att låta mig följa med in bakom kulisserna på en av Sveriges stoltheter. Dessutom får vi en bra bild av personens kropp för att kunna bedöma passform och stil.

Mkt bra jobb Manolo.
#23 jaghetermattis säger
2014-03-25 09:36 - Anmäl

Älskar våren. På manolo.
#24 lano säger
2014-03-25 09:55 - Anmäl

Alla älskar vi våren på Manolo. Ser fram emot fodrade kavajer och bilskor så det heter duga!
#25 lano säger
2014-03-25 09:57 - Anmäl

*ofodrade skulle det givetvis stå.
#26 50cent säger
2014-03-26 12:26 - Anmäl

Väldigt inspirerande inlägg.
Det ligger så makalöst mycket mer bakom en skräddarsydd kavaj/kostym än vad man vid en första anblick kan tro, trist bara att det blir påtagligt vilken gröngöling man är.

En eloge till er på Manolo som levererar reportage likt dessa!
Måste också uppmana er till att ignorera alla nollor som rutinmässigt anmärker på vartenda stavfel. Fortsätt skriva, ni gör det bra!

Har också en sista fråga. Bilden där man ser kunden och skräddaren i spegeln ger sken av att längdskillnaden mellan de båda är minst sagt extrem, är kunden en jätte eller är Frederik en dvärg?
Skicka


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Edward Green Portland

Läs mer

Permanent Style

A history of modern perfume

Läs mer

Shoegazing

Köpguide – Priser bespoke

Läs mer

Hodinkee

My Speedmaster Story: Peter Attia

Läs mer

The Armoury Lightbox

Koji Suzuki for The Armoury. Trunkshow...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Skoaktiebolaget TiesStore Manager...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen