Manolo logotype

5 x Gummisulor

5 x Gummisulor
Precis som vårsolen lockade fram ett inlägg om vårens solglasögon har helgens midvinterkyla och snöfallet under gårdagen i Stockholm dragit våra tankar åt ett praktiskt håll. Oavsett temperatur så går det inte komma ifrån att våren tenderar att innebära en signifikativ nederbörd vilket gör att vi idag tittar närmare på gummisulade kvalitetsskor.

Istället för att välja den i vår mening lite tråkiga kompromissen att lägga slitsulor i gummi på sina fina ritsnedlagda lädersulor vill vi istället rekommendera att man för en del skor i skogarderoben väljer en fabrikstillverkad gummisula. Även om en ekbarksgarvad lädersula håller betydligt bättre än vad många verkar tro så går det inte att komma ifrån att gummisulor är det optimala valet när gatorna är kraftigt regndränkta gator eller fulla med snöslask. 

Så länge det rör sig om ren snö är egentligen inte lädersulor så hotade då denna är relativt "torr" men då handlar det istället om att skorna riskerar att bli glashala. Vi har därför tittat närmare på en rad olika sorters gummisulor som passar för olika delar av säsongen och till olika underlag. 

 

En klassisk gummisula för ledigare skor är Commando-sulan. En kraftig traktorsula som ger ett grovt intryck och passar enligt oss bäst på kängor och under vintern när mönstret ger överlägset grepp i snö. Här i form av amerikanska Aldens klassiska Tanker Boot. (Leffot)

En av marknadens populäraste gummisulor från brittiska sultillverkaren Dainite. Modellen har kommit att förknippas så starkt med företaget att man ofta kallar den här typen av sula för Dainite även när den kommer från andra tillverkare. Här i en orange så kallad "brick sole". Ett perfekt val för en vårsko i mocka som ger ett lite ledigare uttryck. Här från Waverly & Brown som tillverkas i England och säljs exklusivt via Leffot i New York.

Även ett par eleganta loafers kan gynnas av en gummisula vid regnstänkta gator. Här från Justin FitzPatrick som har försett modellen Ravenna med en tunn och slät gummisula man nästan inte kan särskilja från läder utan att titta under.

En av de mest klassiska gummisulorna för de grisigaste vintermånaderna är Victorysulan. Den har utöver en vattentålighet även väldigt bra grepp i snö vilket gör det till ett utmärkt val för fritidsskor under vinterhalvåret. Här från Carmina i form av Skoaktiebolagets egen tolkning av en "Jumper Boot".

Motsatsen till de grövre sulorna är dessa superslanka och diskreta gummisulor som utan problem kan kombineras med släta oxfords för vinterhalvåret. Edward Green har tagit fram en egen version som de lät testa slitstyrkan i och fick ett minst sagt imponerande resultat på nästan 5 gånger högre tålighet än de klassiska Dainitesulorna. Då skall tilläggas att Dainite fortfarande är otroligt slitstarka och ofta klarar 5-10 år innan första omsulning.

Avslutningsvis vill vi säga att en slitsula i gummi självklart kan vara ett alternativ på en kvalitetssko på kort sikt. Vi rekommenderar dock alltid att man väntar med detta och njuter av skons kvalitetslädersula tills det börjar bli dags för omsulning. Om man då väljer att "spara" en helomsulning i läder genom att lägga en slitsula över ett år eller två är självklart upp till var och en. Samtidigt finns det fler aspekter än bara slitaget på yttersulan som kan bidra till behovet av en hel- eller halvsulning. Vi anser dock att känslan av att bära lädersula på torra gator och framför allt under vår, sommar och tidig höst går till stor del förlorad med slitsula. 

Genom att försöka välja modeller med en sula anpassad efter det klimat de väntas bäras i får man ofta ett klart trevligare resultat. Kängor med enkel lädersula i ett svenskt vinterklimat är kanske inte det optimala och många tillverkare erbjuder möjligheten att med ett mindre prispåslag göra Made to Order där kunden själv kan välja läder, sula och läst på de olika modellerna. 

 

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Skor Snörskor

Andra artiklar om varumärkena: Alden Edward-Green Carmina
#1 Archibald säger
2014-03-18 13:33 - Anmäl

Gillar den diplomatiska inställningen till gummisulan! :D Har själv problemet att jag nöter tån på utsidan, så att just den delen nära nog möts mer till randen, medan övriga lädersulan har fler åra livslängd kvar.

I kombination med en smått rabiat skomakare som av princip (med viss glimt i ögat) vägrar lägga på tåjärn, blir Dainite eller sparsula ett riktigt bra alternativ för mig.
#2 riesenschnauser säger
2014-03-18 13:50 - Anmäl

Jag har sulat om skor från enkel läder till Dainite, vilket markant ökat deras användningsområden. Det syns ingen skillnad från sidan. Däremot är jag lite tveksam till "nubbarna" i sulan som faktiskt slits ner mycket snabbt, varefter sulan förvisso fortfarande är vattentät men inte ger särskilt mycket grepp. Tror mer på EG:s lösning då, skor som skall vara slimmade klarar sig med finmönstrad, nästan slät yta medan skor som behöver grepp vinner på en Ridgeway. Commando känns inte heller särskilt relevant, fastnar tusen småstenar och annan lort utan att ge lika mycket grepp som en Ridgeway - och intrycket från sidan blir också "klumpigare" pga att man ser räfflingen.
#3 Ferdinand säger
2014-03-18 13:58 - Anmäl

Sulan av den typ som sitter på Carminas Jumper Boot är väl, om jag inte ser helt fel, en så kallad "Victorysula". Denna typ av sulor bör, enligt min erfarenhet, undvikas helt och hållet. De är betydligt stelare än vanliga "Dainitesulor", och använder man dem när det är nysnö ute förvandlas skorna snabbt till platåskor, p.g.a. all snö som fastnar i mönstret på sulorna.

I övrigt tycker jag att det är positivt att allt fler tillverkare börjat erbjuda tunnare gummisulor.
#4 Ponlarsson säger
2014-03-18 15:30 - Anmäl

Trevligt med tunnare gummisulor. Jag sliter mina skor otroligt hårt under trampdynan så lädersulorna tar väldigt mycket stryk där.
#5 DrDre säger
2014-03-18 15:49 - Anmäl

Jag gillar gummisulor. Särskilt på vintern. Håller dock med Reichenschauser ovan att commandosulorna samlar på sig rätt mycket småsten på vintern vilket inte är helt lyckat när man kommer in. Vissa av stenarna är ju rätt vassa och kan repa tregolv. Fördelen kan ju vara att man kan använda dem för att stäppa om man går på stengolv.

Kan det verkligen stämma att Edward Greens sulor håller fem gånger så länge? Det skulle väl i praktiken innebära att de aldrig behöver sulas om utan att man kan ha dem resten av livet?

Vibram är ju också en stor tillverkare och med väldigt stor bredd i sortimentet. Någon som har erfarenhet av skillnaderna mellan dem och Dainite?
#6 Qui säger
2014-03-18 16:38 - Anmäl

#5 äger två par kängor; ett par med Dainite och ett par med Vibram men det är lite svårt att jämföra då de har olika mönstring, färg samt att priset på de båda skiljde sig ganska mkt (de dyrare har Vibram) men kan inte påstå att jag märkt någon större skillnad annat än att Dainitesulorna nog är lite mjukare fast den känslan kan också bero på skons konstruktion i övrigt...

Blev helt meningslöst inlägg inser jag nu :)
#7 laphroaigman säger
2014-03-18 17:21 - Anmäl

Håller med tidigare talare om de negativa aspekterna med commando-sulan. Ytterligare en aspekt som jag ofta drabbas av, pga att jag rör mig mycket mellan inomhus- och utomhusmiljöer under dagarna, är att det vid snö bildas små snöklumpar i commando-sulan som sedan blir svinhal när man kliver in på ett blankt inomhusgolv. Ofta sitter de där klumparna så hårt att det är svårt att skrapa av dem på dörrmattor och dylikt. I mina ögon är Ridgeway-sulan klart att föredra.
#8 Andreas Weinås säger
2014-03-18 17:24 - Anmäl

#5 - När man mäter slitstyrkan på textiler använder man ett så kallat Martindale-test som gnuggar två "kuddar mot tyget och man räknar antal varv dessa går innan det går hål i tyget.

Detta görs i en kontrollerad miljö i ett labb och ger självklart inte exakt samma resultat som i verkligt slitage. Resultatet är vad jag hört från deras Trunk Show i Sverige i förra veckan.

Sen är det värt att nämna att det finns mer anledningar att sula om skorna än att sulan är helt genomsliten. Korkfyllnaden, bindsula etc kan i allra högsta grad behöva bytas innan en Dainitesula är genomsliten men det är såklart något få kunder känner till.

Jag tror att det är rimligt att behöva sula om skorna var 5-7 år beroende på rotation och användning. Ju fler skor man investerar i ju mindre slitage per sko och ju länge kan man rent tekniskt ha dem. Vinterkängor tar mer stryk när de används men bärs under en kortare period än t ex bruna oxfords.

Har man 1-3 par billigare skor kommer såklart dessa ta slut snabbare än om man har 12 par.
#9 DrDre säger
2014-03-18 18:38 - Anmäl

Tack Andreas för ditt svar. Jag får nog ändå säga att jag håller mig nog lite försiktigt tveksam till Edward Greens säljares uttalande hållbarheten. Baserat på min egen erfarenhet hur slitstarka ett par Dainite är (de är ju rejält hårda), så skulle 5 ggr bättre slitstyrka i praktiken innebära att man har uppfunnit och skulle kunna marknadsföra "den outslitbara sulan som vi kan ge 25 års garanti på". Det är kanske inte första gången i världshistorien en säljare skarvar lite. Kanske är det också så att testen inte riktigt speglar slitage på samma sätt som användning av skon?

Men men, jag är ingen gummiexpert och jag blir gärna övertygad att jag har fel. Om man kan göra stora framsteg inom området så borde nog tex tillverkare av löparskor (1000 ggr så stor marknad och som slits mkt hårdare) eller bildäck vara intresserade (som har offantliga R&D avdelningar).

Avslutningsvis, tack för trevligt inslag om gummisulor för oss som gillar sådana.
#10 Gustav säger
2014-03-18 19:03 - Anmäl

Har inte hittat en sula jag gillar.

Dvs. sedan jag började använda bättre kvalitetskor (som det pratas om här) så är jag förvånad över hur dåliga sulorna är.

Lädersulor: ok om det är rent och torrt, men är det grusigt (sten fastnar och man repar parketten) är det däremot regnigt blir sulorna glashala... Skor med lädersulor är väldigt fina, men är lite av prinssesskor eftersom de är så ömtåliga. Sen om man råkar ramla p.g.a. av de är hala - det finns inget så oattraktivt som när man kommer dyngsur och kanske söndrig till sitt möte... Det är heller inte så attraktivt när man får trippa likt en prinssessa på trotoaren för att undvika att ramla...

Dainite sula och Victory/Ridgsole: Dainite och Ridgesole består av (i alla fall mina två par) ett ganska hårt gummi, vilket gör att de blir ganska hala vid vått underlag. Ridgesole fastnar det rätt mycke snö under så att det blir platåskor... Dainite har för mig inte tillräcklig räffling... De här två sulorna får därför också underkänt...

Det jag efterfrågar är därför en tredje dyp av gummisula men som har ett mjukare gummi än dainite. Gillar Evo, men vill inte alltid har röd sula.
#11 Andreas Weinås säger
2014-03-18 21:11 - Anmäl

#9 - Dessa argument var inte något de gick ut med offentligt så jag tror helt enkelt att resultaten syftade till de tester man gjort men jag kan inte svara på hur de fått fram det. Tyckte bara det var intressant att det var en markant skillnad. Sen tror jag som du är inne på att man inte kan härleda testresultaten till verkligt bärande då alla sliter olika på sina skor.

Just löparskor och bildäck är det ju i och för sig inte produkter där tillverkarna är kända för att eftersträva maximal livslängd heller. Det finns ju många som påstår att man kan göra betydligt mer hållbara versioner av bägge dessa produkter men att det helt enkelt är mer ekonomiskt att de har en begränsad livslängd. Ett par löparskor beräknas ha en livslängd på ca 100 mil men det har ju främst med stötdämpning och inte yttersulan att göra. Sen går ju utvecklingen framåt vilket genererar nya modeller och köp.

Edward Greens varumärke bygger ju snarare på motsatsen även om de självklart vill sälja så många skor som möjligt. Desto bättre deras produkter håller desto större chans är det ju att man köper ytterligare ett annat par från dem och målgruppen äger med stor sannolikhet fler randsydda skor än löparskor. Deras konstruktion har ju sett närmast identisk ut i ett sekel.
#12 DrDre säger
2014-03-18 21:53 - Anmäl

Anledningen till att just löparskor slog mig är att jag är gammal maratonlöpare och jag har slitit ut massor av löparskor (hälen och tårna).

Nu vill jag inte hålla på och argumentera, men jag misstänker ändå att R&D avdelningen på de stora bildäckstillverkarna (med enorma budgets) och extremt krävande och kunniga kunder (biltillverkarna) kan lite mer om att utveckla gummi än en i sammanhangen pytteliten engelsk skotillverkare. Hur många anställda har tex Edward Green som jobbar med produktutveckling av gummi? Och vad kan de komma fram med som kan jämföras med flera miljarder i R&D som de stora däckjättarna skjuter till år efter år och har gjort så i många årtionden? Så jag är inte så säker på att man har lyckats hitta någon magisk formel som ingen annan inom gummiutveckling känner till sedan tidigare. Sedan är det självklart en fråga om avvägningar inom ett antal olika variabler beroende på behoven.

Oavsett vilket, så är det ju ändå väldigt roligt att skotillverkare jobbar på att förbättra sina produkter och det är roligt att läsa om det här på bloggen, så jag hoppas att du inte tar illa upp för att man är lite kritisk (inte negativ, men kritisk) till vissa tillverkares uppgifter.
#13 Wool säger
2014-03-18 22:04 - Anmäl

#10 - Jag håller med dig till fullo vad gäller danite-sulor. Jag vet inte hur många gånger jag varit nära att halka med mina C&J Coniston pga att sulorna blir glashala. Det kanske får bli commando-sula framöver trots de tidigare nämnda nackdelarna med dessa..
#14 lano säger
2014-03-18 22:50 - Anmäl

Jag tror inte tillverkarna av löparskor, bildäck eller liknande vill göra för bra varor eftersom de helt enkelt jobbar med omsättningsvaror. Nike's kostnadskalkyl har jag för mig var 150 mil för löparskor förut, kan mycket väl ha sänkts till 100 nu då det var ett tag sedan jag såg den. Edward Green jobbar med precis raka motsatsen, varor av hög kvalitet som ska omsättas så lite som möjligt, det tar de givetvis ut en premie för eftersom det teoretiskt (om vi lämnar psykologiska effekter och ha-begär åt sidan) leder till mindre försäljning.

Det har nog att göra med att EG kommer från den tid då vi människor generellt inte hade råd att omsätta skor, ett par EG kunde säkert motsvara 100% eller mer av en månadslön när företaget var ungt. Löparskotillverkarna har så vitt jag vet blomstrat ungefär i takt med att vår köpkraft blomstrat och helt enkelt en annan tradition av att utveckla omsättningsvaror. Jag skulle tro att de pengar däcktillverkarna lägger på R&D går till att utveckla så hög prestanda som möjligt under däckens livslängd (likt löparskor) men alltså inte till att öka livslängden så mycket. Det finns helt enkelt mycket mer pengar i att omsätta varor än att inte göra det.
#15 oscar säger
2014-03-18 23:08 - Anmäl

Helt off topic, men tänkte kolla om någon har erfarenhet från CERRUTI 1881´s kavajer. Kavlité, passform etc.
#16 Admiral von Schneider säger
2014-03-18 23:23 - Anmäl

Hårdare och därmed hållbarare gummi blir nästan som plast när det börjar bli riktigt kallt. Då spelar ett grovt traktormönster inte särskilt stor roll. Tycker t.ex. att mina comfort craftsman som har en gummisula som är nästan slät har bättre grepp än skor med dainitesula.
Instämmer i problemen med victory-sulan. Aldrig varit med om något som bygger så mycket snö under skon.
När det gäller vinterdäck till bilar så begränsas livslängden av att gummit torkar och blir hårdare, och därmed ger sämre grepp. Så de bör bytas efter ca 3-4 säsonger även om det finns mönster kvar. Så tror biltillverkarna helt enkelt fokuserar på att hålla bilarna på vägen framför att däcken ska hålla länge.
#17 Archibald säger
2014-03-19 09:03 - Anmäl

#16 Håller med om att R.M. Williams sydda gummisula med crepe-liknande struktur är riktigt bra och har en given plats i sammanhanget. Mycket slitstarka, och förvånansvärt bra grepp.
#18 SF säger
2014-03-19 13:21 - Anmäl

En liten synpunkt, Jumperbooten från Carmina har väl en Victorysula?
#19 torgny säger
2014-03-19 14:09 - Anmäl

Dainete tycker jag funkar helt ok, men RM Williams gummisula blir glashal om det är snö/isföre. Traktorsulans nackdel är att man drar in ett helt lass grus i butiker och andra lokaler där kängorna får sitta på.
#20 Poja säger
2014-03-19 14:16 - Anmäl

#12:

Som Andreas sa så tror jag också att däcktillverkarna och löparskotillverkarna inte vill att produkterna ska hålla så länge. Jag tror definitivt att de kan tillverka produkter som kan hålla längre, men gör inte det för att folk ska bli tvungna att köpa nya däck/skor.

Därför är det inte relevant att jämföra den sortens tillverkare med tillverkare av kvalitetsskor och sulor till dessa. Det Edward Green (kanske) har gjort är att skapa en sula som är bättre än exempelvis Dainites/Vibrams produkter. Dessa tillverkare lägger betydligt mindre pengar på R&D, men samtidigt tror jag att dem vill att skorna/sulorna ska hålla så länge som möjligt, vilket jag som sagt inte tror är fallet med däck/löparskor.
#21 Gustav säger
2014-03-19 21:14 - Anmäl

Angående löparskor, dainite osv..

Har det skett någon produktutveckling av sulorna? Det är ju samma sulor sen urminnes. Förutom att de är hala osv så är de obekväma att gå i. Sulorna är hårda och det är samma komfort som att tralla runt i ett par träskor... Hög tid för produktutveckling!
#22 Martin säger
2014-03-20 00:14 - Anmäl

En sak jag undrar över; hur gör ni för att hålla era gummisulade vinterskor vattentäta? Här i Göteborg finns en viss tradition av att det regnar mycket vintertid. Och även om sulorna inte läcker underifrån, så går det inte att undvika att man trampar i vatten, skvätter upp vatten på lädret, eller att regn helt enkelt faller på skorna ovanifrån. Tycker ni att det skydd skokräm och puts ger är tillräckligt? Använder jag för lite puts? Jag har provat nån gång med nån impregneringskräm, men tyckte den istället drog åt sig mycket damm och smuts, och det var svårt att jobba ut någon lyster i lädret. Bra tips på detta?
#23 Admiral von Schneider säger
2014-03-20 22:18 - Anmäl

Läder blir nog aldrig fullständigt vattentätt. Skokrämen har väl viss vattenavstötande effekt och skyddar lädret, men vill man ha vattentäta skor tror jag man får titta mer på skor med gore-texmembran.
#24 Kopparstaden säger
2014-03-20 23:09 - Anmäl

#23 Ja eller gummistövlar :-)
#25 Kopparstaden säger
2014-03-20 23:29 - Anmäl

#11 Nu är det ju inte löparskor inlägget gäller men du tog ju upp det :-)

Du skrev "Ett par löparskor beräknas ha en livslängd på ca 100 mil men det har ju främst med stötdämpning och inte yttersulan att göra. Sen går ju utvecklingen framåt vilket genererar nya modeller och köp."

Har väldigt stor erfarenhet av löparskor och att de bara skulle hålla i 100 mil är struntprat från tillverkarna. Dessutom så har skorna minimal stötdämpande förmåga jämfört med ett bra löpsteg så även om dämpningen skulle försämras (vilket det inte finns bevis för) så är det så lite att det inte spelar någon roll. Sen att det sker utveckling på löpskor är ju också en myt skapad av skotillverkarna. De vill ju kränga så mycket skor som möjligt och hittar på allt möjligt konstigt för att skapa nya modeller. Att skorna inte blivit "bättre" visas ju av att andelen folk som får skador inte minskar. Skulle skorna på 70-talet varit så dåliga och dagens så bra ur synpunkten att minska och förebygga skador hade ju antalet skadade gått från högt och sedan minskat.

Skadad blir man för att man springer mer än vad man är tränad för...
#26 Andreas Weinås säger
2014-03-21 00:09 - Anmäl

#25 - Jag har också viss erfarenhet av löparskor då jag sysslat med elitidrott i nästan halva mitt liv och jag kan säga med säkerhet att vi slet ut 1-2 par löparskor per säsong...Sen om det handlade om 50, 100 eller 150 mil vi avverkade vet jag inte men den siffran är baserad på vad tillverkarna tycker att det är rimligt att deras produkt skall klara och inte vad de faktiskt håller för. Alla belastar ju och tränar ju olika med. Vi tränade 1-2 pass om dagen 5-6 dagar i veckan vilket tuggade igenom en del skor.

Hur vida stötdämpningen är relevant i jämförelse med ett bra löpsteg är något helt annat men jag har en ganska omfattande egen uppfattning om att det var flera delar som gav upp på skorna innan yttersulan var utsliten.

Att det finns en utveckling går ju inte att komma ifrån. Sen hur vida den bidrar till mer än att man säljer fler skor är något helt annat. Men att det inte finns samma ambition att producera löparskor som skall hålla i 10 år kan du säkert hålla med om? Deras ambition är ju att du som konsument skall köpa nytt om det så bara är en ny färg.

Jag säger inte att skadorna minskat men jag som t ex pronerar har ju betydligt mindre problem med knän, vader och rygg när jag använder ett par skor eller iläggsulor som är anpassade för detta än om jag joggar i Converse. Oavsett om jag rent praktiskt skulle kunna träna bort detta så kommer jag absolut föredra en sko jag aldrig får ont av framför ett par helt ouppbyggda skor.

I övrigt håller jag helt med dig om att skador har med att man inte är tillräckligt tränad för den belastningen.
#27 sebbe säger
2014-03-23 21:16 - Anmäl

Kul med lite idrottssnack verkar vara många motionärer här. Vill bara tillägga att pronation är helt naturligt och en del av kroppens stötupptagningsförmåga. Lite tråkigt att jag ser att många är inprentade med det säljsnack som löpskoförsäljarna sysslar med.
#28 Kopparstaden säger
2014-03-23 23:18 - Anmäl

#26 Handbollsspelare är ju ofta rätt stora killar så det är klart att skorna slits mer då...

Håller absolut med om att skorna inte görs för att hålla i 10 år men de håller längre än tillverkarna säger och slits inte på det sätt det påstås (dvs minskad stötdämpning). Sen är det väl inte riktigt rättvist att jämföra löparskor med converse, jag skulle också få ont om jag sprang i converse. Jag har inte påstått att skorna inte kan hjälpa till att rätta till pronation mm, det enda jag sa var att skorna inte skyddar mot skador. Sen finns det rätt många som är tveksamma till om tex pronationsskydd hjälper i långa loppet eller om det försvagar kroppen mer eftersom man inte tränar upp svagheten.

#27 Motionär....vilket knivhugg i själen ;-)
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

Simpson London leather goods – Factory...

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Myrqvist öppnar butik i...

Läs mer

Hodinkee

A Week On The Wrist: Ten Of The...

Läs mer

The Armoury Lightbox

The issue with ready to wear hangers is...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen