Manolo logotype

Hackett våren 2014 - The Leading Man starring Pierce Brosnan

Hackett våren 2014 - The Leading Man starring Pierce Brosnan
Vi fortsätter på det inslagna brittiska spåret och tänkte idag fokusera på vårens kollektion från Storbritanniens motsvarighet till Ralph Lauren. Det är modehuset Hackett har spunnit vidare på konceptet "The Leading Man" från höstens kollektion och även i år är det Pierce Brosnan som modellerar för kollektionen.

Oavsett om man tycker om kampanjen eller finner den stereotyp kan man inte frånkomma att den är oerhört snyggt fotograferad. Det är ingen mindre än erkända fotografen Terry O´Neill som i över 50 år har fångat skådespelare, musiker och kungligheter på bild. 

Kampanjen och Pierce Brosnan känns perfekt för just Hacketts mer exklusiva skräddade linjer och är en av vårens snyggaste plåtningar i vår mening.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder

Andra artiklar om varumärkena: Hackett
#1 Poja säger
2014-03-11 12:48 - Anmäl

Fantastiskt fina miljöer
#2 lano säger
2014-03-11 13:02 - Anmäl

Vackert och inspirerande!
#3 Peter säger
2014-03-11 15:08 - Anmäl

Vilken stekare Pierce är :)
#4 DrDre säger
2014-03-11 17:40 - Anmäl

Allt är väldigt snyggt. Fina bilder, fina plagg och fint stylat. Tom blå seglarskor lyckas man få till riktigt bra.
#5 Rozzy säger
2014-03-11 18:00 - Anmäl

Snygga bilder! Snygga miljöer! Snygg bil! Snygg dotter! (eller vem hon nu skall föreställa) Sådär snygga kläder...
Jag skulle aldrig sätta på mig dom där lila brallorna eller bära en knäppt piké under kavaj (jag skulle känna mig som min pensionerade farsgubbe). Den cerise skjortan var inte att leka med heller...
#6 P säger
2014-03-11 22:00 - Anmäl

Gillar Hackett! Översta bilden med Brosnan i bilen är störtskön och snygg, resten känns som du är inne på riktigt stereotypt. Till och med krystat. Tar fokus från de snygga plaggen. Kul med mer brittiskt på Manolo, känns som det behövs.
#7 Student säger
2014-03-11 22:05 - Anmäl

Blir helt manisk av att se bilder, helt klart de snyggaste byxorna jag sätt hittills, utöver på bild 5 (vem bär på lilla byxor). Tillhör skorna på bild 1,2 och 3 deras egna kollektion?
#8 Mocka säger
2014-03-11 22:28 - Anmäl

Ja, verkligen snygg dotter han har här. Kul med bilder som uppmuntrar till så nära far/dotter-relationer.
#9 riesenschnauser säger
2014-03-11 23:47 - Anmäl

Det är inte hans dotter, det är hans svärmor!
#10 DrDre säger
2014-03-12 05:43 - Anmäl

Det kanske är hans fru eller flickvän eller älskarinna? Det är nog den bilden man vill ska framstå.
#11 Errol säger
2014-03-12 06:07 - Anmäl

#10: Antyder du att han har en affär med sin dotter?
#12 DrDre säger
2014-03-12 09:56 - Anmäl

@11. ?
#13 riesenschnauser säger
2014-03-12 09:57 - Anmäl

#10: Det du säger är nog inte riktigt lagligt...
#14 DrDre säger
2014-03-12 10:49 - Anmäl

@ 13 Det är väl knappast olagligt att ha en fru, flickvän eller en älskarinna?
#15 Andreas Weinås säger
2014-03-12 10:50 - Anmäl

#13 - Vill bara kolla om jag förstår dig rätt...Tycker du att hon framstår som underårig eller är det det stereotypa i bilden av en äldre herre med yngre fru som du tänkte på?

Vad man tycker om det gäller det såklart delade meningar om men att hon inte skulle vara av lovlig ålder som flickvän känns orimligt. Stereotypt men knappast olagligt?
#16 AdMan säger
2014-03-12 11:07 - Anmäl

#15 korra istället för att bli trollad:

"Vi lämnar fortsätter", "Brosnan känns perfekt för just Hacketts mer exklusiva skräddade linjer och en av vårens"
#17 riesenschnauser säger
2014-03-12 11:31 - Anmäl

#12, #14, #15: Lustifikation uppstår när man kombinerar hypotesen om att damen ifråga är Brosnans dotter, med att hon skulle vara hans flickvän, fru eller älskarinna. Om man läser ordväxlingen ovan med det i åtanke blir det lättare. :)
#18 riesenschnauser säger
2014-03-12 11:36 - Anmäl

För övrigt anser jag att bilderna är mycket smakfullt komponerade, (särskilt om man tänker sig att det är Brosnans dotter som figurerar, helt utan erotiska under- eller övertoner) och jag drabbas av en närmast okuvlig resfeber.
#19 DrDre säger
2014-03-12 11:50 - Anmäl

Nu blir det OT.

Men en relation mellan två vuxna människor är deras ensak. Punkt. Om den sedan är en relation mellan tex två homosexuella, mellan olika etniciteter, stor åldersskillnad,olika religionstillhörighet eller av karaktären kortare eller öppen relation, ja, det har faktiskt ingen utomstående med att göra.

Vem har gett mig rätt att döma hur andra ska leva sina liv och vad som gör dem lyckliga? Vem har bestämt att det måste se ut på ett visst sätt och att allt annat ska på olika sätt föraktas och klankas ned på? Denna hysteri som uppstår om något/någon bara går en mm utanför en väldigt snävt defininerad norm (supersnäv i Sverige där man tror sig vara liberal och öppen) för vad som gäller är rätt nedslående och tyder på brist på grundläggande respekt för människors frihet att få leva sina liv det vis de själva vill.
#20 Andreas Weinås säger
2014-03-12 12:42 - Anmäl

#17 - Då förstår jag hur du tänker. Håller med om att kampanjen väcker resfeber!

#14 - Åtgärdat, tack för upplysningen.

#19 - Håller helt med dig vilket var anledningen till att jag ställde frågan.
#21 riesenschnauser säger
2014-03-12 12:52 - Anmäl

#19: Vem säger något annat? Vem är hysterisk? Vem dömer? Vem föraktar och klankar ner? Jag upplever att kommentarerna ovan präglas av en stor skopa humor, delvis en reaktion på Andreas formulering om att kampanjen kanske är åtminstone delvis stereotyp.

Däremot finns det lagar som reglerar vissa sorters relationer. Incest är mig veterligen olagligt i Sverige, vilket såklart innebär att man potentiellt kan dömas för sådant beteende. Men jag tror inte det är den sortens dom du pratar om.
#22 Andreas Weinås säger
2014-03-12 13:36 - Anmäl

#21 - Min formulering av stereotyp syftade mest till miljöer men självklart även situation. Samtidigt vill jag verkligen säga att jag inte har någonting emot den här kampanjen, tvärtom! Den har samma typ av vinkel som Attolini men i min mening klart bättre utförd även om plaggen från Attolini självklart trumfar Hackett.
#23 riesenschnauser säger
2014-03-12 13:53 - Anmäl

#22: Jag tycker den är lysande, och att den öppnar för humor (likt Isaia och Attolini nu på sistone) är ju bara ett plus i kanten :)
#24 Poja säger
2014-03-12 14:07 - Anmäl

Hahaha, helt underbara kommentarer :D
#25 c säger
2014-03-12 14:54 - Anmäl

Vart hittar man kläderna?
#26 Errol säger
2014-03-12 16:01 - Anmäl

#12: Bara ett försök till att vara lite lustig (precis som #17 var inne på). Inget illa menat.
#27 Uppermiddle säger
2014-03-12 16:50 - Anmäl

Klockrena bilder, och mycket snygga kläder. Gillar den vackra miljön, bilarna (främst den senare) och en känsla av lättsamhet som inramningen bjuder på. Den lättsamhet (som vi fick till i Italien i somras) jag kan längta efter när jag hämtar barn från skolan i tråkigt svenskt väder... Stor eloge till Andreas som på ett förtjänstfullt sätt förgyller mina t-baneresor till och från jobbet. Manolo owns!
#28 Korven säger
2014-03-12 22:15 - Anmäl

Haha. Tack Mocka, Riesenschnauser och Errol för lite humor så här på aftonkvisten!
#29 tom säger
2014-03-14 07:22 - Anmäl

Zzzzz.. Så trötta bilder av manliga fantasier
#30 filip säger
2014-03-15 12:29 - Anmäl

#29

Tack! Äntligen någon som har vett! Bildserien känns lika fräsch som dyrberg kerns oversizade "manssmycken" i svart plast och silver. Genant. Sen är Hackett ett fantastiskt märke och fotot fantastiskt, synd att det målgruppen verkar vara kingläsare och diverse folk med lamborghini posters på pojkrummet
#31 Knutte säger
2014-03-15 18:52 - Anmäl

#30
LOL, äru avis ellleeeer? #prettygorls #fastcar #chmapagne #rkoi

Nej, men ärligt. Jag kan väl delvis hålla med dig, men om man gör en kollektion med Brosnan är det väl inte helt omöjligt att man gör en ganska mansstereotypisk Bond-influerad bildserie. Lite sådär härligt överdrivet, och det är väl relativt uppenbart?
Om man hade satt Brosnan och hans dotter i en helt annan miljö hade det nog bara blivit sämre.
#32 80s säger
2014-03-15 22:01 - Anmäl

Ah vilken tråd,
Rätt läckra förutsättningar för fototagning.
Men vafan han borde haft en Riktigt sexig äldre kvinna, googla busty mature så fattar alla. Miss från Hackett.
#33 Niklas säger
2014-03-18 10:44 - Anmäl

Brosnan tycks för alltid bära upp sin Remington Steel-aura med bravur, men det ursäktar varken en sån mossig kampanj eller att ni väljer att föra budskapet vidare. Är målgruppen alltså gamla gubbar som vill byta ut sina botoxfruar till en yngre variant, som de sedan kan glida runt på Rivieran med, eller är det tänkt att kunna appellera till män som ser sina respektive som annat än troféer? Nästa Manolo-steg kanske är att köra en bildserie med toppslessbrudarna från Suit Supply, det är ungefär lika värdigt.

Att sedan som #19 försöka med någon slags kvasinyliberalistisk retorik om hur det är allas ensak om man gillar småbrudar eller öppna förhållanden är ju bara att försöka dribbla bort frågan - och det gäller förstås Weinås bleka svar med. Du väljer ju vad du vill presentera, Andreas, och när ni i kamp med andra stilfulla nyheter - som *inte* pyr av en värdegrund som vi för länge sen borde skakat av oss - istället väljer denna gubbdröm, så hjälper ni bara till att hålla detta unkna värde levande.

Självklart väljer man inte modepresentationer baserat på vilka modehus som har finast (eller kanske snarare minst problematisk) värdegrund, men det betyder inte att man helt ska stoppa huvudet i sanden. Det är 2014 nu, vakna upp!
#34 Andreas Weinås säger
2014-03-18 12:11 - Anmäl

#33 - Först av allt så bedriver vi inte en granskande journalistik utan syftar snarare till att belysa vårens kollektioner från de varumärken som vi tycker är relevanta för Manolos läsare. Hackett är i allra högsta grad det och man får tycka precis vad man vill om det men att jämnställa det med en toplesskampanj är för mig att ta det för långt.

Jag tycker kampanjen är välgjord om än stereotyp men skulle detta begränsa oss från att skriva om det vore det rätt få tillverkare av klassiskt herrmode som skulle passera filtret.

Målgruppen för kampanjen kan jag inte svara på men då vi gillat vad Hackett gör i klädväg i flera år vore det i mina ögon mer fel att inte visa vad företaget presenterar för våren. Sen om du tycker det pyr av en värdegrund vi borde skakat av oss får stå för dig.

Vi har inte skrivit om Suitsupply kampanjen och när den kom på tal i samband med en fredagsinspiration var vi också tydliga med vad vi tyckte om den. Samtidigt kan jag tycka att det är positivt att det väcker en debatt där folk får möjlighet att komma med konstruktiv kritik och argument. Men att det skulle vara samma sak att porträtterar en äldre herre på en båt med en yngre fru som att ställa en man i vattnet i kostym runt ett gäng barbystade kvinnor är enligt mig mer än långsökt.

Se det så här...Tack vare det här inlägget hade du nu fakta om kampanjen och kollektionen du annars inte haft och slipper nu att omedvetet stödja företagets; som du ser det "problematiska värdegrund".
#35 Niklas säger
2014-03-18 16:11 - Anmäl

Tack för ett snabbt och utvecklande svar, Andreas! Det hedrar dig att du tar debatten. Jag kan erkänna att min jämförelse med Suitsupply är tillspetsad, men jag tycker nog ändå att den har vissa poänger. Dels kan man ju till SSs fördel säga att männen där är lika unga och vackra som kvinnorna (även om de senare onekligen är mindre påklädda). Men dels, och det tycker jag är det centrala, så är Hacketts kampanj betydligt mera förrädisk då den baseras på en liknande könsojämlikhetstanke, men inte som SSs övertydligt skriker "se här så vi tokbrassar på, love it or hate it". För som du säger så var ni tydliga med vad ni tyckte om SS-kampanjen vid fredagsinspirationen, medan den här fick slinka igen med ett lamt "Oavsett om man… finner den stereotyp" (dvs du lämnar det öppet om den ens är det, liksom du i #34 lämnar det öppet om Hacketts kampanj ens osar värdegrundsproblem). Om något så tar du i realiteten ställning *för* denna typ av kampanj när du skriver avslutande lovord om hur kampanjen är perfekt för exklusiva skräddade linjer som Hacketts; medan jag kan tänka mig att ett bildreportage från SSs kampanj, om ni ens släppte igenom det, skulle vara genomsyrat av brasklappar.

Det betyder i realiteten - och det är min poäng - att ni aktivt fortsätter att bidra till att den här typer av unket manschauvinistiska bilder fortsätter att vara gångbara. Och det är inte något ni med nödvändighet *behöver* göra. Ditt påstående om att få tillverkare skulle passera 'filtret' stämmer ju inte alls, det är ju bara att klicka sig fram genom de närmast föregående kläd-artiklarna på Manolo (Thom Sweeney, Pal Zileri, Eidos, Norton & Sons etc) och jämföra. Varken nakna bröst eller flickor i tjugoårsåldern som omger 61-åriga gubbar. Utan män med tillverkarens kläder i olika miljöer. De är på många sätt förstås lika steoreotypa (män som dricker martini, män som åker sportbil etc), men de undviker likväl de unkna stereotyper som Hackett och SS frossar i.

Ni kan välja. Ni kan visa något annat, något som nu inte fick plats för att ni valde Hacket. Eller ni kan visa bilder på Hackets nya kollektion men inte just dessa, manschauvinistiska, bilder. Dessutom kan ni, om ni vill, i bildtexterna ta ställning till de stereotyper ni finner ovärdiga. ("Vi önskar att Hackett passat på de unkna könsstereotyperna, men vi måste likväl erkänna att ingen bär upp en rosa skjorta som Brosnan.") Det finns massvis med alternativ.

Ni kan med andra ord i handling visa att bara för att man uppskattar klassiskt herrmode betyder det inte att man uppskattar klassisk könsojämlikhet. Snarare än att i handling, om än passivt, stödja den motsatta tanken. Det har inget med granskande journalistik att göra, utan med insikten om att det ni väljer att göra förmedlar en bild, alldeles oavsett, och att ni gör rätt i att förhålla er aktivt till vilken bild ni vill förmedla.
#36 Andreas Weinås säger
2014-03-18 17:05 - Anmäl

#35 - Vad som skiljer sig mellan våra ståndpunkter i detta är att med "stereotyp" syftade jag inte på relationen med kvinnan i bilderna utan snarare på kombinationen av lyxiga bilar och båtar samt exklusiva semestermiljöer. Vad jag gillar med bilderna är fotot av Terry O´Neil och precis som du säger hur kläderna bärs upp. Det är för mig framför allt de två översta bilderna som är intressanta men självklart får vi ha med alla då de ingår i kampanjen "The Leading Man".

Som du säger är nästan alla kampanjer stereotypa åt något håll (sprezz, avantgarde, hipster, dolce vita, lyx) och något man får finna sig i då de skall tilltala en specifik målgrupp. Självklart kan vi ta avstånd från det och inte visa upp det om vi tycker det blir för uppenbart eller om varken företagets produkter eller kampanj känns tilltalande. I detta fall kan jag förstå din tankegång men delar inte din uppfattning. Kampanjen är varken diskriminerande, kränkande eller sexistisk och även om den är stereotyp i vissa avseenden anser jag inte att vi har ett ansvar att avstå från att publicera den. Att du inte gillar den kan jag respektera men det är ju uppenbarligen inte uppfattningen hos alla läsare.
#37 Jean Cocteau säger
2014-03-19 09:43 - Anmäl

Oj, vilken action bland kommentarerna! Bättre än morgonkaffet!

#8 - tack för att du rensade luften efter de där gubbiga bilderna!

#35 - Håller verkligen med om att Manolo borde fimpa sånt här trams när det finns så mycket spännande där ute.

#36 - du kan inte mena det där på riktigt allvar!? Det du har emot kampanjen är alltså lyxiga bilar och exklusiva miljöer, inte att de använder en tjej som är 1/3 så gammal som Brosnan som en del av inventariet?? (Men #35 överdriver - han fyller inte 61 förrän i maj) Att det finns läsare som inte ser, eller bryr sig om, problemet med den kvinnobild som visas här är en sak. Att du tillhörde dem trodde jag faktiskt inte.
#38 Andreas Weinås säger
2014-03-19 11:49 - Anmäl

#37 - Nej jag har inte något emot lyxiga bilar och exklusiva miljöer. Jag skrev bara att det är den del av kampanjen jag fann mer stereotyp. Visst att hon är 1/3 så gammal men det finns inte heller någon sexistisk ton i detta eller att kvinnan skulle vara underlägsen i situationerna. Att det må vara en del av en djupt rotad norm med yngre fruar må så vara men jag kan inte heller förkasta en relation mellan olika åldrar så länge det rör sig om vuxna människor. Jag tror det finns många yngre kvinnor som finner Pierce Brosnan mer intressant än sina jämnåriga män.

Alla drar vi gränsen på olika ställen. Suitsupplys kampanj passerade i min mening den gränsen och visade en kvinnobild jag inte kan stå bakom. I det här fallet känner jag varken avsmak eller inspiration av relationen. Anledningen till att kampanjen uppmärksammades har jag redan förklarat ovan och har inget med varken kvinnobild eller lyxiga miljöer att göra utan snarare avsändarens relevans för Manolo och den väldigt professionella fotot.
#39 Niklas säger
2014-03-19 13:04 - Anmäl

#37: Tack, inte var dag man får medhåll av Jean Cocteau!

#38: Ok, ditt svar till #37 var ju klargörande. I rest my case. Det här är inte platsen för en grundkurs i jämlikhetskunskap, och tycker du inte — ens när du tänkt efter — att det rimmar problematisk kvinnobild med objektifierande trofébilder som dessa, eller inte tror det har något med könsojämlikhet att göra (utan snarare rättfärdigar spridandet av kampanjer som dessa) om fler kvinnor i tjugoårsåldern finner Brosnan eller andra äldre män mer 'intressanta' än motsvarande för ung man-äldre kvinna, ja då talar vi alltför olika språk.
#40 Andreas Weinås säger
2014-03-19 14:06 - Anmäl

#39 - Om du väljer att tolka det så...Jag har samtidigt aldrig hyllat något annat är själva produktionen av kampanjen och jag anser att vi som publikation inte har ett moraliskt ansvar att ta avstånd från kampanjer som dessa utan snarare att publicera och lyfta fram vårens mode från de företag i branschen som känns relevanta för klassiskt mode. För att vi skall ta ett moraliskt avstånd från en kampanj krävs dock mer än detta och det innebär inte att vi varken glorifierar eller fördömer det.

Jag vidhåller fortfarande att det är bättre att vi publicerar kampanjannonser och låter folk ha en egen uppfattning i frågan. Den här debatt som blivit i såväl detta inlägg och angående Suitsupply har ju säkerligen bidragit till att lyfta frågan för flera som tidigare inte reflekterat över det.

Jag respekterar återigen er syn på saken men anser fortfarande inte att vi bör basera vår modebevakning i första hand på moralen i kampanjerna utan företagets (och deras produkters) relevans för läsarna.
#41 Niklas säger
2014-03-20 12:50 - Anmäl

Fair enough, Andreas. Jag håller, som jag nog varit (över)tydlig med, inte med dig om var gränsen går för det som bör passera, men jag respekterar att du har en genomtänkt position som du tydliggör på ett sakligt sätt. Och jag håller med dig om att debatten är bra, och där har du ju med dina snabba svar agerat föredömligt.
#42 Andreas Weinås säger
2014-03-20 13:27 - Anmäl

#41 - Skönt att du kan se min sida av det och återigen vill jag tydliggöra att jag i allra högsta grad respekterar din åsikt i frågan och är inte ute efter att underminera den. Kul att du uppskattar att vi svarar på kommentarerna och tack för en konstruktiv debatt.
#43 Niklas säger
2014-03-20 14:48 - Anmäl

Tack själv. I efterhand kan jag notera att jag tyvärr understundom fallit för frestelsen att vara lite väl syrlig i mina inlägg, vilket jag beklagar. Jag blir frustrerad av att den klassiska herrstil jag så uppskattar ännu ofta visar sig dras med en del unket bagage, och tappar ibland tålamodet på ett inte helt konstruktivt sätt. Vi är oeniga i sak, men jag är helt enig med dig om att debatten helst bör föras på det sakliga sätt du här förevisat.
#44 Markus säger
2014-04-03 08:35 - Anmäl

Någon som vet vilka solglasögon han har?
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.