Manolo logotype

Isaia Napoli våren 2014

Isaia Napoli våren 2014
En av våra absoluta favoriter från södra Italien och företaget bakom Pitti Uomo-mässans kanske snyggaste monter är Isaia Napoli. Företaget gör något som få i branschen behärskar eller vågar att ge sig på och det är kombinationen mellan lekfullhet och en osviktande kvalitet. Vårens kollektion är inget undantag där korallblått, ljusgult och rosa alla kombineras med stora rutor med ett oklanderligt hantverk och passform.

Självklart har Isaia mer än bara vågade mönster och färger utan erbjuder även klassiska mörka kostymer i basfärger men det är någonting oerhört inspirerande i företagets lekfullhet som lyser igenom i såväl annonser som kampanjer och färdiga plagg. 

Vi skrev några rader om kollektionen här under vårt besök på Pitt Uomo i somras men nu skall vi titta lite närmare på företagets egna kampanjbilder för våren. 

 

Välskräddat i stora mönster och välbalanserade snitt.

Kombinationer av blått och orange

Inslag av ljusa gröna toner.

Korallblå och grå kostym i en härlig ruta.

Ett par vita byxor är ett självklart val för sommaren.

En lite mer sober mörkblå kostym med perfekt passform.

Udda kavaj med mjuk axel.

Rosa detaljer i t ex slipsar och överrutor.

Gult är en av de färger som genomsyrar stora delar av vårkollektionen.

För att titta närmare på företagets produkter rekommenderar vi ett besök till Gabucci på Nybrogatan i huvudstaden. 

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder

Andra artiklar om varumärkena: Isaia Napoli
#1 riesenschnauser säger
2014-02-17 11:07 - Anmäl

Vilka härliga bilder! Mer självdistans och mindre bajsnödighet säger jag. Föredömligt!
#2 Simmarn säger
2014-02-17 11:23 - Anmäl

#1 Håller med. Snygga kläder är kul!
#3 J säger
2014-02-17 12:31 - Anmäl

Bild no 7 är en fantastiskt studie i sartoriella kontraster.
#4 knutte säger
2014-02-17 12:40 - Anmäl

Njaee, går nog inte riktigt hem hos mig. Kavajerna på bilderna 5/6 tycker jag närmade sig gräsligt. Skrikiga och ganska ointressanta mönster.

Men å andra sidan är det roligt att se mer utsvävande och experimentella kampanjer. Jag är väl bara för mycket frusen svensk för att fullt ut kunna uppskatta kläderna.
#5 Magnus säger
2014-02-17 12:58 - Anmäl

Bra bilder men inte mycket till reportage. Mycket av det ni gör här på Manolo är verkligen bra men ibland känns det som att det inte riktigt hinns med att gå på djupet? Var ett initiativ att varje lördag lägga ut ett filmklipp eller liknande men detta slutade efter 1 eller 2 veckor. Att bara ta bilder från en kollektion och det är enda läsning/njutning vi läsare får känns lite väl klent.

Hade varit kul att få ännu mer reportage och fler uppdateringar och framförallt tips på vart man bäst köper det som visas istället för teasers som många av oss aldrig hittar.
#6 Janne säger
2014-02-17 13:59 - Anmäl

Jag tycker å andra sidan att reportage kan vara på sin plats, men främst använder i alla fall jag den här sidan som inspiration, så jag efterlyser bilder som dessa ovan med lite bildtext, det räcker bra för mig. Gärna mer sånt, och gärna med bilder på er själva, era kompisar och andra snyggt klädda människor i er närhet.
#7 Thomas säger
2014-02-17 14:17 - Anmäl

Vissa fina saker men vilken vidrig kampanj, låg budget.
#8 Daniel säger
2014-02-17 14:32 - Anmäl

Väldigt snyggt, om än svårburet. Märkte också att Isaias prisnivåer är nästan som Cucinelli. Ryggade när en kostym gick loss på 28 lax. Visserligen S160... :)
#9 Andreas Weinås säger
2014-02-17 17:10 - Anmäl

#5 - Bilderna är inte vi som tagit och anlendningen till att det inte är mycket till reportage är att det helt enkelt inte är något. Detta är precis som i fallet med Oscar Jacobson och Lubiam en bevakning av vårens kollektioner från de tillverkare vi tycker är intressanta. Vet inte hur mycket djupare det förväntas vara?

Att din uppfattning är att vi inte hinner gå på djupet tycker jag är väldigt tråkigt att höra.

I länken nedan är alla artikelserier från förra året där vi valde att gå på djupet.

http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20140101/en-liten-summering

Även om vi älskar att skriva djupgående artiklar så måste man inse att alla föredrar inte detta framför lättare shoppingtips och kollektionsbevakningar. Därför försöker vi bjuda på en blandning och balans av bägge.

Angående videoklippen så var anledningen till att vi sluta med det just att det var noll djup, ingen egen vinkel och extremt mycket färre läsare av dessa. Vi kommer med säkerhet lägga in videoklipp som inspiration men inte som ett fast inslag varje helg.
#10 Andreas Weinås säger
2014-02-17 17:12 - Anmäl

#8 - s160 är dyrt från alla tillverkare så man får jämföra äpplen och äpplen lite. Har för mig Isaia startar på ca 15 000kr för en kostym i vettig basull.
#11 DrDre säger
2014-02-17 17:32 - Anmäl

Fina bilder. Vissa kavajer har ju lite Kurt Olsson över sig, men på något uppfriskande vis. Kul att se även om man kanske inte kommer att köpa det själv.
#12 GNilsson säger
2014-02-17 19:32 - Anmäl

Kanske lite väl iögonfallande för min smak, men visst blir man glad av färgsprakandet!

Även kampanjens lekfulla framtoning kring vad som händer i bilderna är uppfriskande, även om det inte riktigt känns helt perfekt utfört.

Betyg: Kul och uppfriskande!
#13 Hedåsgatan säger
2014-02-17 20:06 - Anmäl

Tack för ännu ett reportage! Kul att se annorlunda tänk, funkar säkert jättebra i Monaco men ha det hemma i SE så får man stark Vanheden varning på detta.
#14 Anders i Blekinge säger
2014-02-17 20:23 - Anmäl

Jag gillar verkligen bilderna, bra inspiration. Förväntningarna på Gabucci når nya höjder.

Härlig förstabild också som ger en helt annan bild av företaget än suitsupplys nya osmakliga vårkampanj, men den är väl helt i deras linje.
#15 Buster säger
2014-02-17 20:34 - Anmäl

Off topic!
Har hittat en Tigerkostym Norden Lux på Outlet för 4500 kr (halva priset). Tyg Loro Piana S130 och öppna knapphål i ärmar. Vet inget om konstruktionen. Någon som har erfarenhet av denna?
#16 riesenschnauser säger
2014-02-17 21:27 - Anmäl

Är ärmlängden rätt? Annars är det en rätt usel affär... :)
#17 Halmstad säger
2014-02-17 21:31 - Anmäl

Mönstrade kavajer är svårt. Lyckligtvis hänger extroverta plagg av denna sort ofta på rea-stången (de märken som nu reas överhuvudtaget).
Konstrasterande knappar i vitt ser förskräckligt ut. Ger ett billigt intryck.
#18 Hedåsgatan säger
2014-02-17 22:18 - Anmäl

#14 Härlig första bild?? Känns som suitsupply skulle få styla mig alla dar i veckan framför "roliga" kavajer, må så vara att de är konfektion i världsklass, och japp, Girls framför barn som kissar, och nej, jag är inte 18år...
#19 Daniel säger
2014-02-17 22:42 - Anmäl

#15
Helt limmad.
#20 Anders säger
2014-02-17 23:03 - Anmäl

#18 då tycker vi olika, du får gärna låta dig stylas av suitsupply, själv slutar jag nog att göra det. "Sälj-grej-med-tjej" funkar inte på mig, särskilt inte när det nu helt tar över från modet. En bebis är närmare min vardag som pappa och tyder på, som #1 nämnde, kanske lite självironi. Suitsupplys marknadsföring är ingen nyhet utan helt i deras linje, jag tycker dock att den är relevant att reagera på.
#21 DrDre säger
2014-02-18 05:45 - Anmäl

@ Anders. Jag är inte så säker på att marknadsföring handlar om att sälja en vardag med bajsblöjor, mellanmjölk, cykelhjälm och lunchlåda. Det handlar om att sälja drömmar, om image, om något annat. David Beckham står inte naken i min källare, lika lite som att jag är omgiven av nakna kvinnor. Men sättet det presenteras på ska på något sätt skapa ett begär hos mig som köpare. Personligen tycker jag dock att kissbilden ovan är den roligaste. Kreativ, oväntad och något man kommer ihåg.
#22 Fabian säger
2014-02-18 17:48 - Anmäl

Isaisas översta bild är genialisk för att den är paradoxal. Suitsupplys senaste reklamkampanj är bara gammalmodig och självklar.
#23 Jeppe säger
2014-02-18 18:02 - Anmäl

Det er klasse - når Napoli og Italien gør det bedst på den kreative skrædderivej! Godt spottet Andreas W.
#24 DrDre säger
2014-02-18 19:25 - Anmäl

@Fabian. Varför är det paradoxalt att en man tar hand om ett barn?
#25 axa säger
2014-02-18 21:23 - Anmäl

#20 suitsupplys vårsläpp var det snyggaste jag sett hittills, och då menar jag naturligtvis inte plaggen.
Kan ju helt enkelt inte bli fel med nakna vackra kvinnor. Men det är väl inte helt pk att tycka så?

Angående Isaia så var det inte riktigt min stil men trevligt att se hur italienarna tänker sig våren i klädväg.
#26 riesenschnauser säger
2014-02-18 22:49 - Anmäl

Mer eller mindre samtliga bilder säger någon variant av: vi är medvetna om att modevärldens bildideal är krystade och vi tänker driva hejdlöst med det. Den första bilden är extra festlig eftersom den mer än alla de andra säger: lugn, det är faktiskt bara tyg, det finns viktigare saker.
#27 Qui säger
2014-02-19 08:54 - Anmäl

Ordet genialiskt används alldeles för lättvindigt numera...
#28 DrDre säger
2014-02-19 10:15 - Anmäl

Axa. Det är givetvis OK att tycka vad man vill. Vi lever i ett land där det råder åsiktsfrihet. Jag kanske inte delar din uppfattning om en bild, men jag skulle aldrig får för mig att ge mig på dig med ett gäng kraftigt överdrivna personangrepp. Du är ju en fri människa som får tycka vad du vill, och vad har jag för rätt att säga att du tycker fel?

Det finns vissa som förkunnar att en bild är si eller så, och därmed anser sig ha tolkningsföreträde (vad det är baserat på framgår dock inte).

Det får mig att tänka på vad Bertrand Russel har sagt ""The fundamental cause of the trouble is that in the modern world the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt."

Så kör på bara! Det är roligt att vi är olika och det är intressant att diskutera med folk som har olika uppfattningar. Låt dig inte tryckas ned av människor som "vet allt" och som vill att alla måste tycka och vara precis likadana avseende allt. Det finns för många sådana åsiktspoliser redan i Sverige.
#29 Qui säger
2014-02-19 10:56 - Anmäl

#28, Väl skrivet. Åsiktskorridoren i Sverige är väldigt smal just nu och det känns som att den bara smalnas av för varje dag som går.
#30 Andreas Weinås säger
2014-02-19 13:23 - Anmäl

Personligen så älskar jag den lekfulla tolkning till herrmode som Isaia alltid förmedlar. Sen är det såklart så att det finns lättare saker att bära upp än några av dessa plaggen men som kampanj fyller de verkligen sitt syfte i att inspirera enligt mig.

Angående deras officiella annons högst upp i inlägget så tycker jag det är ett perfekt sätt att avdramatisera skjorta och slips. Som någon skrev så är det ju bara kläder...
#31 axa säger
2014-02-19 23:44 - Anmäl

Dr Dre, min replik var snarare riktad till Anders...
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Edward Green Galways in Utah

Läs mer

Permanent Style

Saman Amel made-to-measure jacket...

Läs mer

Shoegazing

Webbtipset – Skofolk på Instagram nr. 5

Läs mer

Hodinkee

Editors' Picks: The Five Biggest...

Läs mer

The Armoury Lightbox

Armoury shoe designed in conjunction...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Gabriel in Liverano and E.G CappelliSee...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen