Manolo logotype

Fredagsinspiration - The King of Cool

Fredagsinspiration - The King of Cool
Idag går fredagsinspirationen tillbaka till sent 1960-tal och en av historiens mest odödliga stilikoner. En man som var lika självklart naturlig i en glencheckrutig kostym som ett par jeans och bomberjacka. En av sin tids största stjärnor som i filmen The Thomas Crown Affair från 1968 gjorde Persols ihopvikbara solglasögon till en av historiens mest klassiska bågar. Ladies and Gentlemen, We give you...Steve Mcqueen!

Kostym - Suitsupply, Skjorta - Charvet, Slips - Drake´s, Skor - Edward Green, Solglasögon - Persol, Klocka - Rolex Submariner ref. 5512

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar om varumärkena: Charvet Drakes Edward-Green Persol rolex
#1 DrDre säger
2014-02-14 12:57 - Anmäl

För den som gillar 60-talsdesign är filmen ett måste. Han bär ofta en rutig kavaj lik den ovan, fast med väst. För de som är klockintresserade kan det också vara värt att notera att han i filmen ofta har ett fickur men i några scener (när de är på semester) bär en JLC Memovox, dvs samma märke som bärs även i den nyare filmen med Pierce Brosnan (fast då en Reverso).
#2 jaghetermattis säger
2014-02-14 13:24 - Anmäl

Big like.
#3 Chuck Bass säger
2014-02-14 23:03 - Anmäl

Helvete vad snyggt!
#4 Shannon säger
2014-02-15 09:58 - Anmäl

Jättesnygg outfit som vanligt! Synd bara att Suit Supply tappat det helt i sin senaste imagekampanj och smaklöst frontar sina kostymer med toplessbrudar som skvätter runt i vatten. Sådana stenåldersgrepp får iaf mig att aldrig vilja handla därifrån.
#5 riesenschnauser säger
2014-02-15 11:12 - Anmäl

#4: Vidrigt. Skriver av tanken på Suitsupply för evigt.
#6 Nikko säger
2014-02-15 11:30 - Anmäl

Snyggt! När får vi veta mer om The Steamery? Är på jakt efter klädvårdsinspiration!
#7 Hedåsgatan säger
2014-02-15 12:05 - Anmäl

Vad jag har för mig har Suitsupply alltid haft inslag av behagfulla kvinnor. Inte mig emot snygga kläder, kvinnor och en god drink. Tänk Rainbow rom i NYC
#8 Herman Byström säger
2014-02-15 13:51 - Anmäl

Själv så tycker jag att deras senaste kampanj är helt underbar. Typiskt att folk ska gnälla!
#9 Marcel säger
2014-02-15 14:22 - Anmäl

Herman,

När två bikinrumpor tar upp hela bilden och kostymen syns väldigt otydligt i bakgrunden känns det väldigt sunkigt och förlegat. Typiskt att folk ska reflektera över saker.
#10 alfred säger
2014-02-15 14:59 - Anmäl

Hur är Suitsupplys kvalitet på deras 3-600 € kostymer? Som student är det priset fantastiskt och på hemsidan ser de väldigt eleganta ut!
#11 Herman Byström säger
2014-02-15 15:25 - Anmäl

#9 Varför? Förmodligen så vill Suitsupply väcka uppmärksamhet med deras kampanj och det är ju precis det dom gör. Tycker det är vågat av dom! Sen så skadar väl aldrig med lite bikinis?
#12 Mocka säger
2014-02-15 16:52 - Anmäl

#11 För att det känns ordentligt dassigt och smaklöst. De hade i princip lika gärna kunnat haft Robinson-Robban som modell i den här kampanjen.
#13 HampusB säger
2014-02-15 17:29 - Anmäl

Tycker det bara är kul att de kör sin grej. De har ju hamnat i blåsväder tidigare för liknande kampanjer men skiter helt enkelt i vad gnällspikarna tycker. Det skapar ju en jävla publicitet och det är väl det man är ute efter med reklam?
#14 jaghetermattis säger
2014-02-15 17:36 - Anmäl

Gott folk, det finns ju faktiskt t.o.m. en 'show uncensored"-knapp den här gången...
#15 Andrej säger
2014-02-15 18:22 - Anmäl

Så ska en kampanj se ut! Sverige behöver mer bröst.
#16 Robs säger
2014-02-15 19:09 - Anmäl

Tycker kampanjen är väldigt vågad men Suitsupply är som tidigare nämnt "kända" för göra lite annorlunda kampanjer så ser inget konstigt i det hela. Deras kostymer är riktigt bra med tanke på vad man betalar så ser inget hinder att de fortsätter med liknade reklam så längre kvalitén hålls kvar.
#17 Olof Enckell säger
2014-02-15 19:21 - Anmäl

HampusB och Herman - Att gömma sig bakom argument som att all publicitet är bra publicitet känns exakt lika förlegat som den här typen av objektifiering. Det är en jävligt sunkig kampanj, inget annat.

Sorry om diskussion kom att handla långt ifrån artikelns ämne.
#18 Knutte säger
2014-02-15 20:04 - Anmäl

Verkligen en tråkig omodern kampanj. Nu ska vi kanske inte dra in feministdiskussionen här, men det är ju löjligt objektifierande och inte särskilt jämlikt.

Trodde folk hade växt ifrån sig den här typen av löjeväckande kampanjer.
#19 F säger
2014-02-15 20:32 - Anmäl

Tycker att den va en väldigt befriskande kampanj! Lite bröst? Ja varför inte.. Varför lägga en moralisk värdering i det hela? Tom Ford har gjort det också, den kampanjen va också fantastisk.
#20 Sigge säger
2014-02-15 21:52 - Anmäl

#19 +1
#21 riesenschnauser säger
2014-02-15 23:00 - Anmäl

#19: Varför _inte_ lägga en moralisk värdering i det man ser? Det är bara pilska smågossar som har hormonella ursäkter för att försvara en sådan kampanj. Den man som ser kvinnor som mer än objekt för åtrå inser snabbt varför kampanjen är vedervärdig. Nivån ligger strax under Robin Thicke.
#22 filip säger
2014-02-16 10:26 - Anmäl

Detta hör inte alls till artikeln, men jag antar att många här har bra svar. Lite märken/affärer i Milano som erbjuder "bra" skjortor, är ute efter en dressad vit med mjuk cut away/full spread?

Kan tänka mig runt 150 euro

Också en riktigt bra artikel, glasögonen är grymma!
#23 Korven säger
2014-02-16 11:49 - Anmäl

#19 Du undrar varför man ska lägga in en moralisk aspekt i det hela? Kanske för att det är en omoralisk handling att objektifiera kvinnor för att få uppmärksamhet?
#24 Feminist säger
2014-02-16 13:25 - Anmäl

Efter flera år av överdriven feminism så behövs kampanjer i stil med denna. Bland det bästa jag sett i sammanhanget, riktigt grym kampanj!
#25 Knutte säger
2014-02-16 15:59 - Anmäl

#24
Snarare att de senaste åren har medvetenheten äntligen ökat. Och nej, jag är inte rabiat, men man behöver inte vara helt smart för att se hur tråkig bild av kvinnor som företaget förmedlar med denna kampanjen.

Visst, jag kan förstå ert resonemang, om man är 13-14 år gammal.


Suitsupply är annars en ganska schysst firma.
#26 Knutte säger
2014-02-16 16:02 - Anmäl

men TUTTAR ÄR JU HÄFTIGT, HEHE BRUUUDAR, NAJS KAMPANJ HEHEHEHE :P :P
#27 Kalle säger
2014-02-16 16:34 - Anmäl

Suitsupplys kampanj är lika osmaklig som American Apparels. Kan inte förstå hur folk kan försvara Suit Supplys, AAs eller Tom Fords.
#28 erpet säger
2014-02-16 17:03 - Anmäl

Den som gillar kampanjen ser sig uppenbarligen som en del av målgruppen. Det gör inte jag och kommer aldrig att få för mig att prova en kostym från Suit Supply.
#29 Qui säger
2014-02-16 18:50 - Anmäl

Tre bilder på en halvnaken man mötte mig när jag gick in på manolo igår, det var visst en reklam från ett svenskt klädesmärke. Dags att bojkotta Manolo som visar reklam som objektifierar män!?
#30 HampusB säger
2014-02-16 20:03 - Anmäl

#29 Exakt, det är bara när kvinnor "objektifieras" som folk reagerar.
#31 Andreas Weinås säger
2014-02-16 20:16 - Anmäl

Tycker personligen att kampanjen är oerhört trött och förlegad vilket är synd då det inte är något fel på många av plaggen från Suitsupply. Sen tror jag varken det är första eller sista gången man kommer se en modekampanj som på ett mindre smakfullt sätt anspelar på sex.
Samtidigt har jag högre krav på moralen gällande produktion, socialt ansvar och arbetsförhållanden hos de företag jag handlar av än deras smakfullhet i kampanjväg.

Många har nämnt Tom Ford som exempel med rätta MEN om man skall försvara honom så objektifierar han lika mycket män som kvinnor i sina nakenkampanjer så det finns åtminstone någon form av jämställdhet.. :)

#29 - Nu är du väl ändå lite ute och letar va? Att ha en annonskampanj för underkläder riktade till män med en manlig modell är väl en ganska stor skillnad mot att ha en grupp kvinnor med nakna bröst i en kostymkampanj riktad till män?

Tjejernas del i Suitsupplys kampanj har ju inget med företagets produkter att göra över huvud taget?

Jag tror inte någon här i kommentarsfältet hade reagerat över en grupp kvinnor i bikini om kampanjen handlade om badmode för dam och de inte var topless.
#32 Mocka säger
2014-02-16 20:33 - Anmäl

Det är nog en kampanj som är medvetet riktad till en målgrupp av mycket unga män. Eftersom de oftast är första-kostymen-köpare är de en perfekt målgrupp för ett företag som tillverkar kostymer i budgetklassen att specifikt rikta sig till och Ibiza-feststämning och tuttar går nog hem bra i det lägret.
Själv väljer jag annat i fortsättningen.
#33 Martin säger
2014-02-16 21:05 - Anmäl

En av de saker jag alltid gillat med välskräddat klassiskt herrmode är att man oftast sluppit undan dessa enkla unkna marknadsföringsknep. Kläderna och stilen har fått tala för sig själv. Det har inte behövts några lättklädda tjejer för att göra produkten attraktiv. Synd att SS känner att deras kostymer har så lite slagkraft av sig själva att en sån här kampanj behövs. Det får iaf mig att tvivla på kvalité.

Att sen vissa män skall gnälla över att "män minsann också objektifieras utan klagomål" känns ännu mer tröttsamt. Men jag antar (och hoppas) att en sån inställning kommer ändras med åren, när deras egna döttrar blir gamla nog.

Kampanjen till trots, tycker kostymen och kombinationen med skor, skjorta och slips var otroligt trevlig och såg ut att kunna bäras till vardags utan att man för den sakens skull ser ut som en ängslig krystad modebloggare (och bara för att klargöra är det ingen pik mot Andreas som alltid är stilig och välklädd, utan vissa andra pöjkar inom svenskt herrmode som ibland har en tendens att försöka lite för mycket).

Bra jobbat Andreas och Manolo!
#34 Qui säger
2014-02-16 22:04 - Anmäl

@31 & 33, objektifieringen är där likt förbannat sedan kan ni försöka dribbla bort korten bäst ni vill.

Personligen har jag skitsvårt för den skenheliga nymoralismen som genomsyrar det svenska samhället just nu. Män objektifieras hela tiden utan någon som helst reaktion från de skenheliga puritanerna som tittar bort så fort de ser en bild på en naken kvinna (yeah right). Vidare så tycker ni väl att det är ok att era söner kan utsättas för samma objektifiering men det kanske ändras den dag då de blir gamla nog... fast dubbelmoral är väl bra, tappar man bort den ena har man ju den andra kvar.

Mode och objektifieringen går, och har alltid gått, hand i hand och jag har inget emot det. Manolo är en del av denna modevärlden och bidrar till objektifieringen -gilla läget eller gör något annat.

Sedan kommer jag knappast köpa en kostym från SS men det beror inte på att jag besitter så förbannat hög och fin Googlemoral som vissa här inne.
#35 Andreas Weinås säger
2014-02-17 01:50 - Anmäl

#34 - Om du med objektifiering syftar till ytlighet kan jag hålla med dig. Det vi sysslar med bidrar inte till att minska världens fattigdom, hunger eller utsatthet. Det vi gör är i det sammanhanget oerhört betydelselöst men kan ge folk och inte minst oss själva en ökad glädje i vardagen. Men bara för att vi är en del av en ytlig bransch betyder det inte att vi skall gilla läget och inte kan ha åsikter om en i vårt tycke rent ut sagt unken Kampanj. Det handlar inte om nymoralism utan helt enkelt om brist på fantasi och en billig förlegad poäng.

Jag kan inte svara för andra men jag har inga problem med män och kvinnor i bikini, kalsonger eller BH i kampanjer för produkterna. Att det är vackra människor är inte heller speciellt förvånande. Det kan vara mindre trevligt när osunda eller onaturliga ideal proklameras men det är inte fallet idag. Vad jag dock har problem med är när man adderar nakna män och kvinnor som inte bidrar med annat än att vara nakna för att få en uppmärksamhet de inte verkar tro plaggen klarar på egen hand.

Jag tycker man är inte bara fantasilös utan även framstår som osäker på sin produkt när man behöver addera nakna bröst till en kampanj om klassiskt herrmode för att få den uppmärksamhet man hoppas på...
#36 Andre säger
2014-02-17 09:41 - Anmäl

Jag vill bara berömma för en grymt snygg fredagsinspiration!

Osäkra på sina produkter eller inte. Jag tycker att det är fel och lite fegt att köra en halvnaken kampanj. Men vi kan väl alla enas om att de har skapat debatt.

Sen om de vill locka till sig köpare i form av ungdomar eller bara försöka få viral spridning på sin kampanj så de kan fortsätta sin kraftiga tillväxt är svårt att säga. Oavsett så tror jag tyvärr att de lyckas.

Nu unnar jag dem givetvis allt gott som företag. Men synd att de måste göra det på bekostnad av en riktig pisskampanj. För annars är det affärsidé tämligen genialisk.
#37 Korven säger
2014-02-17 09:54 - Anmäl

#34. Så du tycker på allvar att män objektifieras i LIKA hög grad som kvinnor?
#38 Daniel säger
2014-02-17 10:13 - Anmäl

Någon som har erfarenhet av Magnannis skor?
Bra eller inte?
Tacksam för svar.
#39 riesenschnauser säger
2014-02-17 10:26 - Anmäl

#34: Jag förstår säkert fel, men jag tolkar dig som att du jämställer följande två företeelser i fråga om objektifiering:
1) HM säljer kalsonger till män genom att visa David Beckham i sagda plagg. Beckham visas med ansiktet i fokus samt namn på bilden så det inte går att missta sig om vem som avbildas. Annonsen kostar HM stora pengar, pengar som går ner i fickan på den som avbildas.

2) Suit Supply säljer kostymer till män genom att visa en helt påklädd man omgiven av ett 20-tal nakna kvinnor. Kvinnorna skildras med fokus på deras kroppsdelar, flertalet ansikten är ur fokus eller ur bild. Vissa av bilderna i kampanjen skildrar ingen kostym alls utan visar t.ex. hur en kvinna tar på en annan kvinnas stjärt.

När jag nu gör denna korta framställning inser jag att jag måste ha feltolkat dig. Du kan ju inte rimligen jämställa pornografi med kalsongreklam.

#11 Herman: Ditt resonemang om att skapa uppmärksamhet är en etisk återvändsgränd. Det finns många sätt att skapa uppmärksamhet och en kampanj har naturligtvis många delar som kan bedömas, oavsett hur synligheten råkar vara. Man kan alltid förskjuta bildskapandet ett snäpp längre åt det extrema. Suit Supply skulle t.ex. kunna ha rörliga bilder där de nakna damerna guppar omkring den ensamme mannen. Nästa steg är att han börjar närma sig dem. Snart är vi framme vid en regelrätt porrfilmsinspelning. Fortfarande lutar uppmärksamhetskurvan uppåt - om vi lägger till våldspornografiska inslag blir det ännu mer uppseendeväckande. För de flesta är det alldeles uppenbart att jakten på ständigt ökad exponering leder till ett nattsvart elände. Istället borde siktet ställas in på smakfull excellens. Låt kläderna och hantverket tala för sig själva istället för att utnyttja unga kvinnors kroppar. Använd omdöme och samvete. Var en man, inte en mansgris.
#40 Herman Byström säger
2014-02-17 13:47 - Anmäl

#39: Tycker du går lite väl långt med dina argument när du börjar prata om våldspornografiska inslag.

Självklart så finns det andra vägar att gå för att väcka uppmärksamhet. Men helt ärligt så tror jag att halv/helnakna tjejer kanske väcker mest åsikter vilket naturligt resulterar i stor slagkraft. Sen om det är etiskt korrekt eller ej är ju förstås en annan sak, att kampanjen bidrar till en snedvriden kvinnosyn, ja kanske.. Men tror inte Suitsupply har så pass mycket slagkraft.

Hur som helst så tror jag att Suitsupply är väldigt nöjda med sin kampanj. Om man som potentiell kund vägrar köpa kläder från dom på grund av en kampanj så får man skylla sig själv.
#41 Qui säger
2014-02-17 13:51 - Anmäl

#35,

Det var nu inte just din kommentar som stank av nymoralism vilket kanske inte riktigt framkom i det jag skrev. Men brösttonerna om etik och moral under detta inlägg har varit många och jag tror inte de flesta ens är i närheten av att vara värdiga att sitta på den där jättehöga hästen som deras tonläge gör gällande.

Jag har inga problem med att kvinnor eller män objektifieras, jag har inga problem med att se nakna män eller kvinnor i olika sammanhang. SS kampanj är dålig men kvinnorna som är med i den är knappast några offer. De har fått betalt för att göra det de gör, vill de inte vara en del av det hela så kan de tacka nej och göra något annat. Och kvinnor objektifierar män, jag är uppvuxen med två äldre systrar och har sett detta under hela mitt liv och det är kanske därför som jag inte är lika moraliskt indignerad som vissa andra…

Jag tror inte på den allt mer rådande uppfattning om att alla kvinnor är offer. Jag förstår inte alla dessa män som älskar att stå redo att lägga offerkoftan runt kvinnors axlar så fort det ges en chans. Vad är grejen? Känner ni er mer som män när ni får möjligheten att bidra till kvinnors självömkan?

#39 –du vare sig tolkar eller feltolkar utan vantolkar det jag skrivit så jag tror inte det är lönt att jag utvecklar det vidare då du väl kommer att drämma till med att jag förespråkar pedofili eller våldtäkt något annat märkligt.
#42 riesenschnauser säger
2014-02-17 14:05 - Anmäl

Att dra saker till sin spets är ett vanligt använt och praktiskt tillvägagångssätt för att undersöka hållbarheten i en princip. Ovan ser jag flera personer försvara en viss typ av reklam med att den uppnår sitt syfte (att skapa uppmärksamhet) och därför inte behöver ifrågasättas utifrån ett moraliskt perspektiv. Min poäng är att man inte kan göra en sådan reduktion, utan behöver ta andra hänsyn. Om man extrapolerar logiken hamnar man nämligen på mycket otrevlig mark.

Frågan om huruvida Suitsupply har tillräckligt mycket "slagkraft" för att bidra till en sunkig kvinnosyn är irrelevant. Den relevanta frågan för alla borde vara hur mycket man kan bidra till en _sund_ kvinnosyn. På samma sätt som en enskild människa inte gör så stor skillnad beroende på huruvida den är rasist eller betraktar alla människor som lika mycket värda, huruvida den ser ner på folk med lägre utbildningsgrad eller inte osv, samtidigt som en grupp människor med sådana åsikter och inställningar kan vara deletär för hela samhällen. Det börjar på individnivå.

Om man vill kalla detta för "nymoralism", låt gå. Det är alltid lättare att förkasta andra och försvara sitt eget beteende än att försöka förstå och förändra. Det är bara att välja: vilka värderingar vill jag ha, och vilka principer vill jag leva efter?
#43 DrDre säger
2014-02-17 15:35 - Anmäl

Jag tycker bilderna påminner rätt mycket om Helmut Newtons. De är förmodligen tagna av en rätt skicklig fotograf och är ju rätt laddade. Att prata om ytligt osv känns väl lite konstigt på ett forum som handlar om mode, den mest ytliga företeelse vi har i samhället. Men visst, vill man inte se David Beckhams utseende utan hellre höra honom prata om universums uppkomst eller hur han verkligen är som person innerst inne (istället för ytan) eller något annat djupt där all yta ska skalas bort, så går det väl att köpa en audiobok. Men mode och stil handlar om associationer och om att ge sken av något och att skicka signaler. Det är ju liksom grejen med mode. Man sitter ju inte här och läser för att man vill lära sig mer om hur kläderna kan uppfylla grundläggande funktioner som att hålla mig varm. Det är 100% perception vi pratar om här. Och med risk för att bli sedd som ytlig så tycker jag att det är rätt underhållande att läsa, även om jag kanske istället borde läsa Råd och Rön? Det väl kanske så att för många är ytan en del av den spänning, attraktion och passion som kan uppstå mellan män och kvinnor. Och vem är jag att döma hur andra tycker och tänker?
#44 erpet säger
2014-02-18 08:49 - Anmäl

Suitsupply's målgrupp utgörs alltså av hormonstyrda fattiglappar. Undrar just hur det känns att vara en sådan.
#45 Drama säger
2014-02-18 10:13 - Anmäl

#42 - väl rutet!
#46 DrDre säger
2014-02-18 15:04 - Anmäl

Erpet. Du uttalar dig nedlåtade om människor med mindre pengar. Det känns inte riktigt som en attityd som hör hemma i Sverige 2014..............
#47 Helmer säger
2014-02-18 15:51 - Anmäl

Har gått och funderat på ss-filmen och vad jag tycker om att Manolo väljer att uppmärksamma ss. Eller rättare sagt, jag vet vad jag tycker om det - olämpligt och helt onödigt. Därför blev jag j-lit glad över att läsa en del av de mycket välskrivna kommentarerna OCH av att både Andreas och Olof tycks ha reflekterat över saken och faktiskt tagit ställning. Om än inte dragit slutsatsen och skridit till handling. Mitt förslag: det finns så mycket vackra kläder där ute, vi behöver inte ss.
#48 Qui säger
2014-02-18 16:36 - Anmäl

Erpet, hormonstyrda fattiglappar... är det bara mindre bemedlade kvinnor du föraktar eller även män?
#49 Kessengasser säger
2014-02-18 16:42 - Anmäl

#43 - Snälla jämför inte Helmut Newton med den här skiten som var och varannan flickfotograf klarar av. Det är väl så att säljer man skitprodukter måste man göra något "extra" med marknadsföringen.
#50 FauxPas säger
2014-02-18 17:00 - Anmäl

Ser inget fel i att använda nakna kvinnor eller män i en kampanj men det måste göras med finess. Några har nämnt Tom Ford och Helmut Newton, de klarade av det för att bilderna förmedlar en annan känsla än vad SS gör. TF och HN är fashion/konst, SS är Spring Break.
#51 DrDre säger
2014-02-18 17:33 - Anmäl

Jag tycker tex dessa har väldigt tydlig inspiration av Helmut Newton:

http://mimifashionland.com/shameless-hot-suit-supply/

Det finns någon form av nerv och spänning i bilderna på samma sätt som i Helmut Newtons. Något som gör att man hajar till och som gör att man kommer ihåg bilderna, till skillnad från tex något skräp Bingo Rimer har fått ihop med Lisa 19 år från Eskiltuna som publiceras i någon skittidning. Bilderna på David Beckham sittandes naken i en källare saknar ju också helt nerv och är också tråkiga.
#52 Andreas Weinås säger
2014-02-18 19:40 - Anmäl

#47 - Jag vill bara tydliggöra att vi INTE har uppmärksammat kampanjen utan endast haft kostymen med i Fredagsinspirationen. Inspirationen handlade om Steve Mcqueen vilket tyvärr inte direkt blev fokus för diskussionen.

Samtidigt tycker jag att debatten som uppstått är intressant då den rör den bransch vi verkar i och den typ av moraliska gråzoner som ofta uppstår. Jag har tydliggjort min uppfattning i ämnet men respekterar de som inte finner några problem med kampanjen. Så länge diskussioner sker på ett civiliserat och konstruktivt sätt tycker jag det är positivt och artikeln har haft fler kommentarer än någon annan artikel på flera år.
#53 Kopparstaden säger
2014-02-18 20:24 - Anmäl

Här trodde man att skor var det som intresserade folk mest men det visar sig vara moral. Intressant :-)

Håller med om att kampanjen är helt meningslös eftersom man knappt ser kläderna (pun) :-)

Jag vill dock invända mot de som skriver att om man gillar kampanj är man "ingen riktig man", "hormonstinn" etc. Om man nu vill kämpa för den goda moralen kanske man ska göra det utan att skuldbelägga de som inte tycker lika. Någon skrev att man skulle dra allt till sin spets för att pröva det och att försöka "tvinga" folk att tycka lika har prövats i verkligheten många gånger...det har gått sämre än en skev kvinnosyn.

Som en rätt känd man sa en gång för länge sedan:
-Låt den som är utan synd kasta första stenen.
#54 50cent säger
2014-02-18 20:48 - Anmäl

Rekommenderar alla att läsa Tempelman.
Att föra diskussion kring genusfrågor i modesammanhang är självklart nyttigt även om det klimat som råder i dagens samhälle inte precis uppmuntrar till en nyanserad debatt. Det är tråkigt och tragiskt att det inte går att framföra sina åsikter och tankar som på något sätt skiljer sig från de åh så upplysta genuskämparna utan att bli sågad vid fotknölarna.
Den moraliska överlägsenhet de anser sig besitta är inte något som de vare sig tänker ge upp eller reflektera över.

Att kampanjen är föråldrad och rent ut sagt sexistisk är det ingen tveka om och som vit man så får man nog vara beredd att överväga pros/cons och inse att vi nog kan ta lite sexism vi också.
Men! Icke att förglömma är att alla åsikter borde respekteras och beaktas för som det ser ut idag så finns det ingen gråzon, antingen är man ett patriarkalt svin eller så är man fullblodsfeminist som kastar sten på skyltar med Fredrik Reinfeldt.
Det märks inte minst här, där kopplingar dragits å ena sidan till sexuellt våld, å andra sidan till att de som ifrågasätter detta är puritaner som går runt med orakad fallos och köper kläder på Myrorna.
Lite hårddraget, men I think i made my point.
Pz, fifty.
#55 riesenschnauser säger
2014-02-18 23:03 - Anmäl

Jag instämmer i att tonen kanske varit väl hård ovan, och om jag trampat någon på tårna vill jag be om ursäkt. Samtidigt vill jag understryka att jag gör detta av respekt för människor, inte för åsikter. Alla åsikter bör inte respekteras, tvärtom bör vissa åsikter utsättas för indignerad kritik. Människor däremot måste alltid bemötas med respekt. Vissa människor har svårt att skilja på sig själva och de åsikter de ger uttryck för - problemet är vanligast i tonåren, där allting flyter och all kritik mot det man gör lätt kommer att tolkas såsom riktad mot personen ifråga, men förekommer även långt upp i åldrarna. Individen har här ett ansvar att förhålla sig lyssnande och moget till det som sägs. Kan man, så bör man naturligtvis formulera invändningar mot det som sägs, men det kan aldrig anses rimligt att avfärda det andra skriver med att det är "moralism" eller liknande saker. Det tyder ju bara på att det egna samvetet har vädrat morgonluft...

Det är ett faktum att Suitsupplys marknadsföring stinker av unken kvinnosyn. Detta har förstås sin grund i att kvinnor reduceras till objekt vilka sedan används för att sälja saker. Problemet försvinner inte för att man pekar på att sådant minsann också förekommer mot män. Man kan heller inte ignorera problemet utifrån att det nog inte ställer till det särskilt mycket; individens rättspatos är grunden till vårt rättssamhälle och i samma ögonblick som vi slutar ta vårt samvete på allvar, försvinner också incitamentet att ta andras rättigheter i beaktning. Objektifiering av kvinnor är ett enormt samtidsproblem och är en fråga som går utanför de politiska ramverken. Man behöver inte vara rabiat genusaktivist eller orakad puritan för att se problematiken. Det räcker med att vara förälder. Den som ser Suitsupplys kampanj utan att se problemet inbjuds att reflektera över följande: Skulle jag vilja se min dotter på det viset?
#56 Kopparstaden säger
2014-02-19 16:49 - Anmäl

#54 - Håller med. Menade samma sak fast uttryckte det annorlunda.

#55 - Håller helt med dig i det du skriver och förmågan att kunna förhålla sig till sig själv utifrån sett är ju en förutsättning för att kunna utvecklas som människa. Sen att alla inte vill det får man ju respektera :-)

När det kommer till hurvida man vill se sin dotter i kampanjen så tycker jag inte att det är en relevant fråga. Jag har själv en dotter och menar att min åsikt inte spelar någon roll. Min grundläggande människosyn är att vuxna människor ska ha all rätt att leva det liv de själva väljer, oavsett vad andra tycker är rätt. Det jag kan göra som förälder är att lära min dotter att tänka själv och att kunna se följderna av sina handlingar. Dessutom att bli en trygg och självständig individ. Skulle hon sedan i vuxen ålder komma fram till att hon vill vara med i en liknade kampanj så måste jag väl ta ett steg tillbaka och respektera hennes val och inte försöka påföra min moral eller etik. Självklart kan jag ju ta upp det till diskussion men valet är alltid hennes.

Man kan ju inte säga att vi ska bli helt jämlika så att båda könen kan välja sitt liv fritt utan att känna press från samhället men med förbehållet att de inte får göra vissa saker. Då är ju det lika förtryckande fast på ett annat sätt.


Tror vi i grunden tycker helt lika men det är alltid roligt att filosofera lite :) Avslutar diskussionen från min sida med att folk kommer alltid att göra saker man själv inte gillar av anledningar man inte förstår. I ett fritt samhälle låter man de göra det (ja, med undantag från saker som är brottsligt såklart.)
#57 Sven säger
2014-02-21 12:55 - Anmäl

Det är upp till var och en om de vill sexualisera synen av ett bröst såväl manligt som kvinnligt sådant. Att ett kvinnobröst kan skapa större sexuellt gehör i dagens samhälle är i mitt tycke löjligt.

Avsexualisera kvinnobröst! Höj mansbröstet till skyarna!
#58 asdf säger
2014-02-24 13:07 - Anmäl

Jag gillar Suitsupply betydligt mer nu och tycker det var en bra kampanj! Kommer nog handla där snart. Alla ni som tycker det var så hemskt, fattar ni inte att ni blivit hjärntvättade av genusmaffian?
#59 laphroaigman säger
2014-02-24 19:31 - Anmäl

#38, du frågade om Magnanni. Jag tycker de är ok, men det finns andra märken som är mer prisvärda. Om du kliver upp några hundralappar får du Carmina som är av betydligt bättre kvalitet. Nu har jag förstått att Manganni ligger på rea på bl.a. Zalando (ingen insiderverksamhet, jag har redan sålt mitt innehav i Kinnevik :)), och kommer du ner mot 2000:- är det ett mer OK prisläge. Dock kan du kanske isåfall även kolla Italigente, även om de bara har några få modeller på rea.
Skicka
OBS! Detta forum är förhandsmodererat, dvs. alla inlägg som skrivs måste godkännas av en administratör innan de visas publikt.


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Alden x Leffot new arrivals

Läs mer

Permanent Style

The Drake’s x Permanent Style outfit

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Myrqvist öppnar butik i...

Läs mer

Hodinkee

Introducing: The Audemars Piguet...

Läs mer

The Armoury Lightbox

@nakata_hanger ’s John Pole Hanger...

Läs mer

Skoaktiebolaget

Enzo Bonafé Made to Order for...

Läs mer

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen