Manolo logotype

Cavaliere MTM - del II

Cavaliere MTM - del II
Efter det omfattande förarbetet och den professionella genomgången av tjänsten var förväntningarna på den färdiga kostymen minst sagt högt ställda. Lyckligtvis gjorde slutresultatet ingen besviken. Manolo har summerat några av de viktigaste detaljerna.

Fördelarna med en bra MTM-tjänst är slående efter första avprovningen av kavajen.  Passformen är verkligen helt enastående. Cavalieres skräddare som i mitt fall tog alla måtten gjorde en mycket professionell bedömning av axlarnas lutning vilket gjorde att de föll mycket fint. Vidden var också den till belåtenhet och i enlighet med den uppnålade masterkavaj som var utgångspunkten vid måttningen. Ärmlängden var exemplarisk och visar precis lagom av skjortmanschetten och detaljerna med fungerande knapphål förstärker helhetsintrycket.

Sett till byxorna så satt de mycket bra över lår och vader. Den snäva fotvidden på 19 cm med breda uppslag på 5 cm skapar en något moderne touch som framhäver skon på ett elegant sätt. Ska vi klaga på något så var det att byxan var cirka två centimeter för vid i midjan. Detta blir dock en mycket lätt justering för en ändringsskräddare att åtgärda. En förklaring till detta kan vara att den masterbyxa som användes vid utprovningen inte passade alls då den var alldeles för snäv. Istället utgick vi vid utprovningen från den byxa som användes av mig när jag kom. Byxornas mättes av enligt konstens alla regler vilket medför en liten felmarginal jämfört med om man utgår från en befintlig masterbyxa.

Sett till detaljerna så är allting hantverksmässigt utfört oavsett om det gäller sömmarna, knapphålen eller passningen av fodret. En sak som är extra rolig är att se själva lystern efter att ha fått på sig kostymen i dagsljus till skillnad från när att bara välja ett tyg ur en tygbunt. Den uppfattas nu som en nyans ljusare än den marinblåa färg som fanns i bunten. Detta är bara positivt och skapar en mycket fin helhet om man kombinerar med en ljusblå skjorta, virkad diskret slips och bruna skor.

En sak som är påtaglig är att kostymen är relativt tung trots det fina tyget i super-130 ull från Vitale Barberis. Den ger ett solitt och gediget intryck på något sätt som blir svårt att beskriva men som sagt blir påtagligt när den bärs. Den fråga som vi hade efter beställningen och som skulle utvärderas beträffande hur framstycket skulle uppfattas då man inte använt halv- eller helkanvaskonstruktion kanske är svårt att bedöma innan man burit kavajen ett tag. Spontant känns konstruktionen riktigt bra. Erfarenheten av kanvaskonstruktioner är att de formas med tiden och medför en riktigt bra passform som håller bra över tiden. Med tanke på att denna tjänst trots allt kostar en del och att man tillverkar enligt hantverksmässiga metoder får man nästan förutsätta att följsamheten och kvaliteten med de limmade mellanläggen kommer att hålla en hög nivå även över en längre tid. Men som sagt så återstår detta att se.

Vill man prova denna tjänst så finns det återförsäljare i hela landet som alla har fått utbildning av Cavaliere i hur tjänsten fungerar. För att slutresultatet ska bli riktigt bra är det nog viktigt att man har en duktig person kan denna tjänst och som har en gedigen kunskap om kläder och passform. Man bör nog själv även ha ett visst intresse då de möjligheter som bjuds är oändliga.

Sammantaget är jag nöjda med resultatet och nu är det upp till er att utifrån bilderna skapa er en uppfattning.

  

Några av de som erbjuder denna MTM-tjänst är Wollmers i Malmö, Eric Skoglund och Ströms i Stockholm, Gregers i Umeå, Brixx i Gävle och Hugos Herr i Karlstad.

Dela på Facebook Dela på Twitter

Andra artiklar i kategorierna: Kläder Kostym

#1 Mancini säger
2012-03-21 12:51 - Anmäl

Ber om ursäkt för problem med att kommentera, men nu ska det fungera!
#2 Halmstad säger
2012-03-21 13:08 - Anmäl

Jag har en känsla av att MTM fr.a. är påkallat när man har svårt att få till axelpartiet med det ordinarie butiksutbudet. Sedan verkar det vara viktigt att ta referenser på de som erbjuder tjänsten. Man har läst en del skräckhistorier, bl.a här på Manolo.
På ovanstående har jag lite synpunkter på kavajlängden men annars sitter den ju helt suveränt just över axel, bröst och skuldror.
#3 Whedda säger
2012-03-21 13:11 - Anmäl

Riktigt snyggt resultat! Den blå nyansen med ett svagt pinpoint-mönster i är verkligen perfekt till mörk kostym då den känns varm, särskilt med bruna knappar. Kombinationen med skorna blev magiskt. Grym patina!
#4 Sundström säger
2012-03-21 13:14 - Anmäl

...och priset?
#5 Ignatius säger
2012-03-21 13:22 - Anmäl

Manolo skriver om Cavalier? *ser sig om efter flygande grisar*

Min första businesskostym inhandlades just från detta märke. Jag var en fattig student som var i akut behov av en kostym inför en arbetsintervju. I efterhand ser jag att köpet kanske var sisådär, men detta är ett utmärkt märke att bygga grundgarderoben kring när man köper sina första kostymer till tjänstemannajobbet, då jag misstänker att inte alla har 45tkr att lägga på tre måttsydda kostymer från Mabro.
#6 Halmstad säger
2012-03-21 14:15 - Anmäl

#5
Nästan alla med bättre jobb har 45tkr till övers inom ett år, dock unnar sig de flesta hellre en fläskig klocka eller annan tydlig statusmarkör för de pengarna.
#7 Whedda säger
2012-03-21 14:50 - Anmäl

@ 6

Tror det finns fler anledningar än statusmarkör som gör att många väljer klocka framför så dyra kostymer.

Klockan håller vanligtvis sitt värde bra mycket bättre, den påverkas inte av upp och nergångar i vikt och kvalitetsmässigt står de flesta ur i den här klassen sig en livstid. Hur fantastiskt det än hade varit med uteslutande kostymer för 15tkr så kommer de troligtvis inte hålla sig varken stilmässigt eller kvalitetsmässigt lika länge. Säga vad man vill men jag bär hellre ur från 70 och 80 talet än kostymer oavsett om de var sydda efter mig. Alla påverkas vi till viss del av trender.
#8 Adergaard säger
2012-03-21 15:51 - Anmäl

Ibland när man skall leverera kritik så drar man sig lite för det, för det finns alltid risk att låta plump och överdrivet kritisk. Det är alltså inte avsikten här.

Efter det preludiet vill jag nämligen tala lite om elefanten i rummet. Jag tycker själva bilderna förstörs tack vare mjällinslagen. Hur tänkte ni när ni fotade?

Frånsett det så tycker jag byxorna sitter för tight på dig, ligger lite för högt ovanför skon och kavajen är även den lite för tight. Du är smal, visst, men ingen är så smal att det blir poppis med en storlek för liten kavaj.

Det känns väldigt mycket 2009 över hela ensemblen. Såhär såg t ex Daniel Alling på Sveriges Radio ut när han var korre i New York.

Men bloggen är fortfarande den bästa modebloggen på svenska för män. Tack för ordet.
#9 Rozzy säger
2012-03-21 15:53 - Anmäl

Head & Sholders kanske? ;-)
#10 pichao säger
2012-03-21 16:08 - Anmäl

Var ligger Cavaliere prismässigt?
#11 Kvistpåberg säger
2012-03-21 16:11 - Anmäl

Det är väl vatten och inte mjäll?
#12 Granat säger
2012-03-21 16:30 - Anmäl

Eller hur! Det är vattendroppar och inte mjäll… ingen skulle lägga upp bilder som highlightar mjäll… förutom Head & Shoulders kanske. Jag kan inte så mycket om kostymer, men jag tycker att den där är snygg. Som någon annan frågat: pris?
#13 erik.winberg.sthlm säger
2012-03-21 17:07 - Anmäl

Personligen tycker jag kostymen saknar elegans och klassisk känsla. Den kommer kännas hopplöst daterad om två-tre år, då den är för smalt skuren, saknar alla uppbyggnad och har korvskinnslika byxor. Men det säger mer om beställaren än leverantören (gissar göteborgare på beställaren).

Hela reportaget blir ganska ointressant om man inte får någon känsla för prisbilden?

Mina tidigare erfarenheter har varit att Cavaliere är ungefär klass med Brothers/Tiger i kvalitet. D.v.s. en kavaj som håller för ca. 150 användningar och ett par byxor som klarar ca 50.
#14 Miheisso säger
2012-03-21 17:49 - Anmäl

Lustigt hur folk anser att kvalite i samband med kostymer är lika med livslängd. Tror bestämt polyester har bättre slitstyrka än ett borstat ulltyg från Loro Piana.
#15 Mr Andre säger
2012-03-21 18:35 - Anmäl

Tycker generellt att det, på många håll, är lite väl hårda ord här...


Jag tycker om slagen och längden på byxorna. Skorna (mycket snygga) framhävs och man får ett snyggt fall i byxan. Det veckar inte sig på vägen. Jackan sitter också bra över axlar och övre delen av ryggen. Den är möjligtvis något smal i midjan, inget som stör mig dock.


Sedan hade det klart varit intressant att veta prisbilden för att kunna bedöma andra alternativ.
#16 JCB säger
2012-03-21 18:47 - Anmäl

Snyggt!
Fråga till allmänheten: De veck man ser i övre rygg; motsvarar dessa det man brukar kalla för "nackhylla"?
#17 Douglas säger
2012-03-21 18:48 - Anmäl

Tycker att kostymen överlag utstrålar en härlig elegans. Byxorna tycker jag är för tighta hela vägen, dock gillar jag avslutet på byxorna väldigt mycket.

Kavajen tycker jag verkar lite för tight i midjan, lite för kort i rocken men annars väldigt bra. Lite tråkigt tycker jag med att den är för kort då det enligt mig drar ner lite "mitt betyg" på kostymen. Jag, personligen, tycker dessutom inte så mycket om biljettficka men det är bara en smaksak.

Skorna är alldeles fantastiska, älskar verkligen färgen. Vilket märke/pris är det på dem?
#18 Kopparstaden säger
2012-03-21 19:20 - Anmäl

Gillar verkligen tyget, bra val! I övrigt tycker jag inte att de är "hårda ord" utan att folk framför sina åsikter. Hur kostymen ska sitta är ju en personlig smak men jag tycker det är roligt när det blir snack om detaljer. Min åsikt om kostymen är också att den är lite väl snäv. Tycker inte den sitter perfekt i nacken som någon sa, det är ju massa veck där. När det kommer till byxorna tycker jag att de breda slagen var riktigt snygga men att de också är lite för smala. Jag gillar smal fotvidd och "no break" men när de är så här smala så blir det inget snyggt fall då byxan fastnar på benen.

Detta är ju detaljer som sagt och självklart tas dessa upp när hela artikeln handlar om MTM där man kan välja sådana saker själv. Om köparen är nöjd så räcker det för mig
#19 Adergaard säger
2012-03-21 19:59 - Anmäl

OK. Ser nu att det var vattendroppar.
Men misstaget var helt ärligt. Det såg ut som mjäll på de skärmar jag kollat på tidigare.

I övrigt håller jag med #13.
#20 Kopparstaden säger
2012-03-21 20:35 - Anmäl

#17 - Jag gissar på att skorna är ett par Crockett & Jones Hallam, de kostar väl 4400 kr nu efter höjningen.
#21 Archibald säger
2012-03-21 20:49 - Anmäl

Kostymen ser strålande ut. Gillar verkligen snittet på byxorna. Min vad och lårvidd gör dock generellt att liknande plagg sitter som tights på mig.

Jag är också nyfiken på skorna.
#22 alw säger
2012-03-21 21:02 - Anmäl

Måste säga att jag är lite förvånad över att så många verkar tycka att kostymen är för tight. Trodde merparten av Manolos läsare förespråkade ett mer italienskt snitt snarare än ett brittiskt. Personligen tycker jag den sitter mycket bra och även tyget ser trevligt ut!

Även jag är nyfiken på prisnivån.
#23 Mancini säger
2012-03-21 22:34 - Anmäl

Adergaard - Ja, det är som sagt vattendroppar och inget annat på bilderna. Det får ni beskylla mig för som tagit bilderna och inte den andra Olof som skrivit artikeln... :) Jag tyckte det var lite fint att få lite vatten på tyget.

Sen ska man komma ihåg att detta är made to measure. Vill man ha en längre/kortare kavaj eller byxor så är det inget som hindrar en från detta.
#24 Jimmyca säger
2012-03-21 23:28 - Anmäl

Färgen är jättefin. Kavajen är rätt okej den med, en aning tight. Ang. den sk nackhyllan skulle det försvinna om herrn sträckte på sig på bilden. En fasansfullt dålig hållning på bilderna (no offence).

Byxorna är också för tighta om du frågar mig, men det är väl en smaksak
#25 Jimmyca säger
2012-03-21 23:29 - Anmäl

Glömde säga att jag tycker skjortärmarna ser ut att vara i kortaste laget? Kanske bara glidit upp lite?
#26 Markus säger
2012-03-22 13:23 - Anmäl

Snyggt tyg, riktigt bra val. Jag är också förtjust i knapparna och sömnadesetaljerna verkar bra. Vidd och längd är individuellt, erkänner dock att jag var skeptisk till slagen innan jag fick se bilderna - blev mycket snyggt och visar skorna på ett föredömligt sätt.

Generellt verkar vi i Sverige ha för långa byxor och för stora skor. Vi är kanske hårt präglade på att ha kläder att växa i :-)
#27 Whedda säger
2012-03-22 13:24 - Anmäl

# 25 - Håller inte med dig där riktigt. Tycker kombinationen av kavaj och skjortlängd är bland det bästa jag sett. Att ha en något kortare ärmlängd på skjorta och kavaj kan jag tycka ger ett elegantare intryck förutsatt att man anpassat bredden vid ärmslutet. Tycker det kan ge vibbar av att bäraren "lånat farsans kavaj" när ärmen slutar strax nedanför handleden. Självklart högst personligt men jag gillar att ett elegant kostymur faktiskt kan skymta fram under halva manschetten.


Allmänt tycker jag det är bra att folk får komma med åsikter angående vad de tycker om resultatet men som Olof var inne på är det viktigt att skilja på personliga val som bäraren gjort och detaljer som tillverkaren är begränsad till. Att alla inte gillar samma passform på byxor eller längd på kavajer är ju fullt naturligt men det som känns viktigast är ju att se hur vida kostymen känns välgjord, axlarna faller väl, ärmhålen inte är enorma, snittet och skärningen är tilltalande osv. Den kanske viktigaste aspekten med MTM enligt mig är ju att du inte behöver dilemmat med att en modell satt bra men inte var i rätt färg och en annan hade perfekt blå nyans men inte rätt passform/detaljer.

Jag tycker resultatet blev grymt bra och det kanske beror på att jag delar smak i många avseenden med skribenten och att kombinationen med övriga plagg på bilderna var väldigt smakfull.
#28 Markus säger
2012-03-22 19:07 - Anmäl

Extra skoj att just bilden med skjortärmen dyker upp på bl a thisfitsme.com som ett exempel på perfekt ärmlängd.
#29 frasse säger
2012-03-22 21:47 - Anmäl

Inskaffade en Cavaliere MTM till min student och är väldigt nöjd med min, Förhållandevis lågt pris och bra passform på kavajen. Dock så måste det blivit någon fel med måtten på byxorna då de blev alldeles för tajta.
#30 erik.winberg.sthlm säger
2012-03-23 12:51 - Anmäl

PRIS???
#31 lano säger
2012-03-23 13:12 - Anmäl

Tycker resultatet ser mycket bra ut. Kostymen passar mycket bra, även om jag själv hade valt något vidare byxben och längre kavaj.

Dock måste någon form av ungefärlig prisnivå redovisas, annars tappar det lite poängen.
#32 Fred_Sthlm säger
2012-03-23 14:13 - Anmäl

Kul koncept, men med tanke på den detaljkritiska nivå Manolos läsare är vana vid, känner jag att några saker är värda att racka ner på: 1. kavajen är för liten. Oavsett rådande trend, så kan få personer med god smak tycka att det ser bra ut med en kavaj som inte går att knäppa (utan att det spänner i hela kavjtyget). Trots att personen på bilden är smalbyggd är kavajen för smal över axelpartiet (noter hur överarmen får kavajtyget att bukta ut). De horisontella vecken över ryggen är inte heller särskilt snyggt och definitivt inget som ska finnas på en välsittande kavaj. 2. Byxornas kvalitetintryck. Vidd är en smaksak, men hur är fickorna egentligen sydda!? Om personen på bilden inte har stoppad ner en tjock näsduk i fickan, så blir jag fundersam till det otroligt tjocka tyget i fickan. Det ger ett billigt och slarvigt intryck. Dessutom finns ett antal horisontella vecka på själva fickan (ser mycket märkligt ut...). Jag tror rent av det går att köpa en mer välsittande kostym från H&M och mer smärre justeringar få ett avsevärt snyggare slutresultat.
#33 Whedda säger
2012-03-23 18:05 - Anmäl

@ 32 - Du måste skämta...För det första så kan man väl knappast påstå att en kavaj är för liten bara för att ett veck bildas vid en viss position på en bild. Om man skulle undvika det när man promenerar på stan behöver man väl gå stel som en pinne eller ha en väldigt rymlig kostym vilket inte tilltalar mig det minsta. Inte ens en skräddarsydd kostym skulle inte ha ett veck i vissa positioner så det där känns ju löjligt att ens racka ner på.

Att påstå att du skulle kunna få en mer välsittande kostym från H&M är ju skrattretande om du nu har problem med små kavajer i korta längder och tighta byxben. Lägg till enorma ärmhål så närmar du dig H&Ms kostymer. Sen att hitta en tygkvalitet hos H&M som ens är i närheten av kostymen ovan finns inte på kartan. Dock så finns det enligt mig inget bättre alternativ än H&M i en prisklass under 2000 kronor.
#34 Olof.Bernhardsson säger
2012-03-23 21:06 - Anmäl

Tack vänner för intressanta synpunkter.
Jag skall försöka besvara några av era frågor.
Till att börja med är totalpriset beroende av vilket tyg man väljer. I mitt fall ca 9000 kr. Alltså jämförbart med en färdig Caruso till exempel.

Mina skor kommer från Crockett & Jones som någon mycket riktigt skrev. Modellen heter Hallam och kostar runt 4400 kr i Sverige. Köptes för 325 pund på Jermyn street. Valutaskillnad?

Det fina med mtm är att man kan få vilket utseende man vill. Jag läser med intresse alla synpunkter beträffande att den är för smal, kort etc. Jag önskade i detta fall just detta useende.

Sen kan man diskutera om det är rätt just nu eller inte. Klassiskt eller inte. Har jag smittats av mina vänner och göteborgskamrater Weinås och Enckell och deras sprezzastil? Noterbart är att antalet ofordrade kavajer har ökat i min garderob de senaste åren. Garderoben har breddats helt enkelt. Om detta snitt får följa med och få en varaktig plats, det får vi utvärdera om några år.
#35 lano säger
2012-03-24 11:59 - Anmäl

Ofodrat och dekonstruerat kommer aldrig bli omodernt. Så länge temperaturen på planeten kommer öka, kommer det bara fylla större funktion. Mer ofodrat åt folket!
#36 alw säger
2012-03-24 19:02 - Anmäl

# 34 - Håller med Whedda i vanlig ordning. Det vore intressant att se kritikernas egna kostymer, sitter de helt perfekt utan tillstymmelse till veck i alla lägen? Det enda jag kan tycka är att det på femte bilden underifrån ser ut som kavajen spänner en aning över rygg/axlar, men det kan ju också vara just den positionen.
#37 JensBob säger
2012-03-24 21:39 - Anmäl

Tyvärr måste jag säga att kavajens passform är sådär: axeln sitter bra, men är dåligt anpassad till bärarens aluttande axlar. Otrevliga veck i nacken och ärmarna är knöliga. Byxorna är katastrofala, även ettpar smala byxor ska inte sitta som en halvstoppad korv bakifrån. Jag hoppas den inte var för dyr, för sett till hur den sitter så är den jämförbar med en halvbra konfektionskostym för kanske 4000. Tyvärr, för det är alltid trevligt med dylika initiativ.
#38 MBGLO säger
2012-03-25 16:57 - Anmäl

Detta fungerar inte för mig, tyvärr. Bättre passform går absolut att hitta RTW.
Nedanstående fråga hjälper oss att hålla spam borta från sidan.

Vad blir sextio plus noll? Skriv svaret i siffror:

Registrerar du dig och loggar in behöver du inte ange Captchan ovan när du skriver en kommentar.

Skicka


Har du frågor kring stil och mode? Ställ din fråga så försöker Manolo att besvara den så snabbt som möjligt.

Till Fråga Manolo →

Leffot

Two Alden pre-orders available tomorrow

Läs mer

Permanent Style

Budd bespoke safari jacket

Läs mer

Shoegazing

Nyhet – Edward Green trunk show i...

Läs mer

Hodinkee

The Value Proposition Vintage Edition...

Läs mer

The Sartorial Doctrine

3X Nertonade T-shirts

Läs mer

The Armoury Lightbox

drakes-diary: MC on the roof of No.3...

Läs mer
Från Instagram

Följ manolo.se direkt via våra RSS 2.0 feeds.
Alla artiklar Kläder Skor Accessoarer
Skönhet Guide Butikskollen